دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خوردن فندق در بارداری چه فایده ها و چه ضررهایی دارد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

فندق به دلیل دارا بودن خواض غذایی و دارویی بسیار به عنوان مکمل قوی در دوران بارداری نام برده شده است. استفاده از فندق در بارداری دارای خواص و فواید بسیار است که در این مقاله به معرفی آن پرداخته ایم.

فندق که به داشتن مقادیر بالای ویتامین و خواص داروی و غذایی معروف  است، به عنوان مکمل خوب و قوی در رژیم غذایی زنان باردار نیز معرفی شده است. در این دوران به دلیل وجود زمان حساس و خطرناک که باید متوجه غذای که مصرف می کنیم باشیم، فندق گزینه خوبی به حساب می آید.

مزایای مصرف فندق در بارداری

استفاده از فندق به دلیل دارا بودن ارزش غذایی فراوان، مقادیر بالای ویتامین و منابع معدنی به عنوان خوراکی ارزشمند و مفید در این دوره معرفی شده است.

فندق از دسته آجیل جاتی است که با دارا بودن ۶۰ درصد روغن گلیسیرید و ویتامین های E ،B2، ،B6 ،B1 ،A پتاسیم، آهن، کلسیم، روی،  منیزیوم، سدیم، در دوران بارداری به عنوان محافظی قوی برای بدن و جنین عمل می کند.

استفاده از  فندق در دوران حاملگی و شیردهی

استفاده از فندق در مادران شیرده برای افزایش شیر مادر بسیار مفید و دارای اهمیت است. در این میان استفاده از فندق در دوران حاملگی به دلیل وجود منبع اسیدهای چرب غیر اشباع در تشکیل ساختار جنین و بافت استخوان ها و سیستم عصبی نوزاد نقش به سزایی دارد.

فندق به دلیل دارا بودن ویتامین E از رادیکال های آزاد شده در بدن مادر حامله محافظت می کند که همین موجب سلامتی جنین می شود. وجود فندق در رژیم غذایی زنان باردار به عملکرد بهتر و قوی سیستم ایمنی مادران بهبود می بخشد و استفاده از آن برای این زنان می تواند بسیار مفید و اثر گذار باشد.

فندق که جز آجیل های خوشمزه و مقوی به حساب می آید در روده و معده به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند، و آن ها را از هر گونه سم پاک سازی می کند. همچنین فندق به دلیل دارا بودن پتاسیم و کلسیم بر روی سیستم  عصبی مادر و جنین اثری مثبت می گذارد و از خستگی مفرط در آن ها جلوگیری می کند، همچنین وجود کلسیم در فندق در بافت ساختار استخوان های جنین بسیار موثر بخش است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فندق با دارا بودن ویتامین B حفاظت و رشد ماهیچه ها را به عهده دارد، همچنین وجود کالری موجود در فندق در زنان باردار که دچار اضافه وزن هستند سعی کنند در ماه های دوم  وسوم بارداری خود از استفاده آن جلوگیری کنند.

آگاهی از مصرف فندق در زمان های مختلف

ارزش غذایی فندق

فندق با دارا بودن مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، پتاسیم، منزیوم، ویتامین C، ویتامین B6، فیبر و پتاسیم به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند در دوران بارداری معرفی شده است. فندق دارای ریز مغذی و ویتامین های E و B و اسید های آلی مفید است که تمامی این ها برای داشتن بدنی سالم و مقاوم مفید است. فندق به دلیل درا بودن بخش زیادی چربی آن هم از نوع غیر اشباع باید در حاملگی به حد اعتدال استفاده شود. در این دوران به دلیل اکسیژن رسانی بهتر به جنین و بافت ها، عمل جذب آهن به خوبی صورت می گیرد؛ پس بهتر است در این دوران مواد غذایی حاوی آهن که فندق از آن مستثنی نیست استفاده کنید.

فواید مصرف فندق در این دوران

  1. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن.
  2. تقویت و رشد بهتر استخوان های بدن.
  3. در اندام های عضلانی جنین نقش به سزایی را انجام می دهد.
  4. فندق برای دوران حاملگی باعث تقویت نطفه در رحم می شود.
  5. فندق حاوی ویتامین E به همراه پروتئین مورد نیاز بدن می باشد که رشد بافت عضلانی نوزاد را سرعت می بخشد.
  6. فندق با دارا بودن آهن برای حیات و رشد بهتر جنین امری ضروری محسوب می شود.

تاثیر مصرف فندق بر روی بدن

  • فندق به دلیل دارا بودن ویتامین E  همانند آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و از تشکیل مواد سرطان زا و بروز سرطان جلوگیری می کند، همچنین این ویتامین در بدن از بروز بیماری های قلبی عروقی خودداری می کند.
  • کلسیم موجود در بارداری باعث استحکام استخوان و دندان ها می شود و در بدن برای تقویت سیستم ایمنی بدن امری ضروری محسوب می شود.
  • فندق حاوی روی می باشد که در افزایش میل جنسی و تولید سلول های جنسی بسیار موثر است.
  • فندق با دارا بودن مقادیر بسیاری از آهن باعث تولید و افزایش سلول های هموگلوبین خون می شود، همچنین دشمن کم خونی به حساب می آید.
  • مقدار کم کربوهیدرات موجود در فندق باعث مصرف بیماران دیابتی می شود و مشکلی برای آن ها به وجود نمی آورد.
  • فندق برای بیماران ریوی اگر همراه با آب و در بیماران مبتلا به رماتیسم همراه با عسل مصرف شود تاثیر به سزایی در درمان آن ها می گذارد.
  • این آجیل در پاک سازی کبد و خارج سازی سموم از آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مصرف فندق در بارداری باعث اثری مثبت بر روی سیستم گوارش و مغز جنین می گردد.

معرفی انواعی از ویتامین های فندق

دیگر مواد مغذی مفید در فندق برای دوران حاملگی

مواد معدنی موجود در فندق که در زیر ذکر شده است که دلیل فواید فراوان آنها برای سلامت جنین, موجب اهمیت استفاده از این ماده غذایی در دوران حاملگی می شود :

روی : این ماده معدنی نقش مهمی بر مغز، حافظه، یادگیری و رشد مغز جنین دارد و از آنجا که کمبود روی در بدن جنین موجب نقص رشد و ایجاد عفونت خواهد شد، از این رو لازم است حتما مادران در دوران حاملگی و نیز شیردهی از مصرف این ماده ضروری و مورد نیاز بدن غافل نشوند.

فسفر : فسفر نیز ضرورت زیادی برای رشد و سلامت جنین دارد، فسفر موجود در فندق می تواند از بروز درد مفاصل که به دلیل ورم حاملگی رخ می دهد، جلوگیری کند.

گوگرد : این ماده نیز به ترشح صفرا در کبد کمک می کند و از این طریق موجب می شود تا رنگ پوست نرمال تر بوده و موها براق تر به نظر رسند، ضمن اینکه مصرف این ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک خواهد کرد.

فلوئور : به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان، مصرف این ماده بسیار اهمیت دارد، از آنجا که جذب فلوئور در معده و دستگاه گوارش انجام می گیرد، بنابراین مصرف فندق در جذب این ماده نقش زیادی دارد، همانطور که می دانید از فلوئور در تهیه خمیر دندان استفاده می کنند.

فندق در حاملگی

فواید دیگر فندق برای بدن

اسید آمینه های ضروروی موجود در فندق موجب شده است که این ماده غذایی مفید معادل بسیار خوبی برای تخم مرغ باشد، همچنین مصرف این ماده غذایی مفید به خانم های حامله ای که نمی توانند گوشت مصرف کنند، توصیه خواهد شد.

فندق دارای اسید های چرب اشباع شده است و مصرف آن نه تنها برای بدن مضر نیست، بلکه تاثیر زیادی در رشد بدن دارد، بنابراین به طور کلی مصرف این نوع مغزها برای حاملگی فواید زیادی می تواند داشته باشد.

آیا مصرف فندق در دوران حاملگی ضرر دارد؟

همانطور که هر چیزی با توجه به خواص و تاثیرات مثبتی که بر روی بدن می گذارد، اگر بیش از حد مجاز مصرف شود باعث ایجاد مشکلات و دردهایی در بدن می شود.

  • در طول روز اگر سطح نرمال مصرف فندق بالاتر رود باعث بروز سردرد هایی در شما می شود، همچنین با سنگین شدن معده برای بیماران کبدی باعث بروز مشکل می شود پس مصرف آن برای این افراد به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • زنان حامله که فشارخونی بالایی دارند از مصرف فندق دوری کنند.
  • در هنگام مصرف فندق باید مزاج خود را بشناسید و اگر مزاجی سرد دارید بهتر است که در حین مصرف فندق از عسل و افراد مزاج گرم آن را همراه با سکنجبین میل کنید.
  • استفاده بیش از حد فندق باعث بروز نفخ و ایجاد گاز در بدنتان می شود، در مواردی حالت تهوع نیز در افراد دیده شده، پس بهتر است حین استفاده از فندق تعادل را نگه دارید.
  • مصرف فندق خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می دهد پس بهتر است افرادی که به اضافه وزن دچار اند از مصرف بیش از حد آن بپرهیزند.

فندق برای بارداری

نشانه های وجود حساسیت بعد از مصرف فندق

اگر دو ساعت بعد از مصرف فندق نشانه های زیر را در خود احساس کردید، احتمال وجود آلرژی در شما وجود دارد.

  1. پدیدار شدن زخم یا اگزما در پوست
  2. نشانه هایی از وجود آلرژی در چشم
  3. گرفتگی بینی
  4. شکم درد
  5. حالت تهوع
  6. اسهال
  7. استفراغ
  8. سرفه
  9. آبریزش بینی
  10. باد کردن لب، زبان و یا حتی صورت
  11. آنافیلاکسی که یک واکنش شدید نسبت به وجود آلرژی در بدن است و بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود.

آگاهی از مصرف فندق در بارداری

درمان آلرژی نسبت به فندق

محققان برای درمان آلرژی هایی که از دست زدن، خوردن فندق ناشی می شود راهی پیدا نکرده اند. آلرژی نتیجه واکنش های بدن نسبت به غذایی که سبب برهم ریختن ریتم تعادلی آن ها می شود پدیدار می شود. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله ما در زمینه خواص فندق و نیز خواص روغن فندق را هم مشاهده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *