دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اختلال خلقی فصلی و شناخت علایم و روش های درمان آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

اختلال خلقی فصلی که معمولا در فصول سرد سال خود را نمایان می سازد و افراد زیادی را دامن گیر خود کرده است و به همین دلیل ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان راهکارهای درمان آن بپردازیم با ما همراه باشید.

اختلال خلقی فصلی که معمولا در فصل زمستان خود را نشان می دهد و با نزدیک شدن به فصل بهار علائم آن از بین می رود. این بیماری معمولا در ماه شهریور که روزها در حال کوتاه شدن هستند بروز می کنند و در طی روزهای زمستان تا اسفند که روز دوباره به حالت طبیعی خود باز می گردند از بین می رود.

آشنایی با اختلال خلقی فصلی

بهتر است بدانید که اختلال خلقی فصلی نوعی افسردگی محسوب می شود که به تغییرات در فصول مرتبط می باشد و به طور کلی در طول سال یک بار اتفاق می افتد و پایان پیدا می کند. پس این احساس را که در فصل زمستان در شما پیدا می شود را توصیه می کنیم تا دست کم نگیرید و اقدامات لازم را برای درمان خود انجام دهید.

چگونگی درمان اختلال خلقی فصلی

اگرچه تحقیقاتی در مورد جلوگیری از این بیماری و حساسیت وجود اما با این وجود نیز نوردرمانی می تواند به پیشگیری از بروز این آلرژی در افراد دارای سابقه قبلی کمک کند. اگر شما نیز نتگران این هستید که امسال به این حساسیت مبتلا شوید بهتر است تا با پزشک مخصوص خود در مورد راهکارهای پیشگیری از آن مشورت کنید. توجه داشته باشید که بایستی یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید و از پرخوری در تعطیلات نیز جلوگیری کنید زیرا خرج بیش از حد باعث تشدید شدن سطح افسردگی فصلی خواهد شد.

اگر شما نیز از دسته افراد مبتلا به این افسردگی فصلی هستید نیازی به نگرانی نیست زیرا افسردگی یکی از بیماری های قابل درمان محسوب می شود و می توانید تا با مراقبت های درست طی چند روز و یا چند هفته آن را درمان کرده و احساس بهتری داشته باشید.

علائم و نشانه های بروز اختلال خلقی :

  • از دست دادن علاقه و رغبت به فعالیت هایی که قبلا بدان علاقه داشته اید.
  • داشتن مشکلات خوابیدن
  • داشتن افکار مکرر مرگ و یا خودکشی
  • تجربه تغییر در اشتها و یا وزن
  • عدم تمرکز قوی
  • داشتن انرژی بسیار کم
  • احساس افسردگی در طول روز
  • احساس ناامیدی و بی ارزشی
  • احساس تنگی و یا تحریک

بروز حساسیت های فصلی در افراد

عواملی که خطر ابتلا به اختلال خلقی را افزایش می دهد

برخی از ویژگی ها خطر مبتلا شدن به این نوع اختلال را افزایش می دهد که این علایم عبارتند از :

  •  آرون گروپس

زندگی کردن دور از خط استوا : در افرادی که محل زندگی آن ها از شمال یا جنوب استوا دور می باشد بیشتر دچار این نوع اختلال می شوند.

زن بودن : خانم ها چهار برابر بیشتر از اقایان دچار این نوع اختلال می شوند.

داخشتن اختلال دو قظبی یا افسردگی : نشانه های افسردگی امکان دارد با فصل ها بدتر شود از این رو ، اگر شما یکی از این شرایط را داشته باشید این نوع اختلال زمانی تشخیص داده می شود که افسردگی های فصلی شایع می باشند.

سن جوانی : خطر ابتلا به این نوع اختلال در بزرگسالان جوان به نسبت دیگر افزاد مسن بیشتر است.

سوایق خانوادگی : افزادی که دارای سابقه خانوادگی به انواع افسردگی ها را دارند بیشتر از دیگر افرد احتمال دارد به اختلال خلقی فصلی مبتلا شوند.

روس های جلوگیری از ابتلا به افسردگی فصلی

امکان دارد تا هنگامی که علت اندوه و افسردگی تان را تشخیص نداده اید نتوانید مانع آن شوید اما در صورتی که این نوع افسردگی را تشخیص دادید می توانید به منظور جلوگیری از روش های زیر کمک بگیرید :

۱. حتی اگر هوا ابری است هر روز زمانی را بیرون از منزل سپری نمایید زیرا، نور روز کمک زیادی می کند که احساس بهتری را تجربه نمایید.

۲. در شروع پاییز از چراغ نور خود و قبل از آغاز نشانه های افسردگی فصلی استفاده نمایید.

۳. سه یار در هفته حداقل به مدت نیم ساعت ورزش نمایید.

۴. یک رژیم غذایی سالم با ویتامین و مواد معدنی را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

۵. به طور منظم به یک متخصص سلامت روان مراجعه نمایید و داروهایی که تجویز می کند را به موقع استفاده کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید.

۶. از دیدار با دوستان و آشنایان غافل نسوید ریرا، باعث می شود در ماه های زمستان علایم تان کمتر شود.

راهکارهای درمان اختلال خلقی فصلی:

همانطور که می دانید اختلال خلقی فصلی از دسته حساسیت ها و آلرژی هایی محسوب می شود که به راحتی قابل درمان است و نیاز به نگرانی و دلهره ندارد و در ادامه به بیان آن پرداخته ایم.

پیاده روی زیر نور خورشید:

همانطور که می دانید نور تاثیر قوی در کمک به عملکرد بدن دارد و از دسته بهترین روش ها برای جلوگیری از بروز این نوع اختلال شناخته شده است. اگرچه در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم کمتر خورشید را در آسمان مشاهده می کنید اما تا جایی که می توانید در فصول سرد نیز در معرض نور خورشید قرار بگیرید و هنگامی که خورشید در آسمان قرار دارد به پیاده روی بروید زیرا قرار گرفتن در معرض خورشید باعث رفع افسردگی فصلی خواهد شد.

پیاده روی زیر نور خورشید برای درمان اختلال خلقی فصلی

انتخاب لامپ های قرمز:

بهتر است بدانید که در طی فصول سرد بایستی اختلالات خواب را به حداقل برسانید. در افرادی که در به خواب رفتن و خوابیدن مجدد دارای اختلال هستند توصیه می شود تا برای داشتن خوابی راحت از لامپ قرمز و یا نارنجی هنگام شب استفاده کنند زیرا چراغ هایی با این رنگ می توانند تا هورمون ملاتونین را سرکوب نمایند و مجدد به خواب رفتن افراد را راحت تر کند.

استفاده از لامپ های قرمز برای بهبود اختلال خلقی فصلی

ورزش منظم:

همانطور که می دانید ورزش کردن از اهمیت ویژه ای برای مقابله با این نوع اختلال محسوب می شود به ویژه اگر با ریتم خواب شبانه پیوند بخورد و در نهایت شما می توانید تا یک ریتم شبانه روزی سالم را برای خود ایجاد کنید. توجه داشته باشید که بایستی حتما به این برنامه و ریتم سالم پایبند باشید زیرا باعث بهتر شدن خلق و خوی شما در طی فصول سرد خواهد شد.

فواید بسیار زیاد ورزش کردن

تجربه تابستانی طولانی تر:

دلیلی وجود ندارد که شما با قرار رسیدن ماه های سرد سال و کوتاه شدن روز ها فعالیت هایی را که در تابستان ازآن لذت می بردید را کنار بگذارید زیرا شما می توانید با ادامه دادن این فعالیت ها به پیشگیری از کسالت روانی و یا عاطفی کمک شایانی بکنید. همچنین اگر شما در طول تابستان اقدام به انجام ورزش هایی مثل فوتبال ساحلی می کردید اکنون بهتر است تنا آن را در سالن های ورزشی انجام دهید.

چگونگی استفاده از تابستان

داشتن رژیم غذایی متعادل:

همانطور که می دانید تمایل به خوردن غذاهای ناسالم و یا چاق کننده در فصول سرد سال که روز ها نیز کوتاه می شوند بسیار افزایش پیدا می کند اما شما بایستی در طی این ماه ها یک رژیم غذایی که شامل پروتئین،میوه،سبزیجات و غلات می باشد را برای خود تهیه کنید. توجه داشته باشید که اگر بیش از حد کربوهیدرات مصرف کنید افزایش وزن می تواند انرژی و انگیزه شما را برای انجام فعالیت های ورزشی بسیار کاهش دهد که البته این مورد در میان بانوان شایع می باشد.

داشتن رژیم غذایی مناسب

روشن تر کردن فضای زندگی:

شما می توانید با روشن تر کردن فضای زندگی خود از طریق کنار زدن پرده ها و ورود نور به داخل خانه ها بهبود خلق و خو و از بین رفتن این نوع اختلال را در خود مشاهده کنید. همچنین توجه داشته باشید که جریان یافتن زندگی در اطراف شما نیز گزینه خوبی محسوب می شود و شما می توانید با قرار دادن چندین گلدان کوچک در خانه و یا محل کار خود فضای داخلی خوبی را برایی خود ایجاد کنید.

برنامه ریزی برای تعطیلات:

همانطور که می دانید برنامه ریزی سفر برای مقصدی گرم روشی مناسب برای جلوگیری از بروز این آلرژی محسوب می شود اما بایستی بداندی که این راه حل کوتاه مدت و موقتی است و در بلند مدت می تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. البته شما بایستی خود را با آب و هوای سرد خانه خود پس از برگشتن از سفر آماده کنید. به طور کلی می توان گفت که برنامه ریزی کلی برای سفر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

برنامه ریزی برای تعطیلات

مراجعه به پزشک:

اگر احساس می کنید که این نوع اختلال در شما ممکن است به مرز افسردگی کامل نیز برسد بهتر است تا با پزشک مشورت کنید. همانطور که می دانید هیچ دلیلی برای رنج کشیدن از این بیماری وجود ندارد و پیشگیری نیز بهتر از درمان می باشد.

مراجعه به پزشک برای درمان اختلال خلقی فصلی

نور درمانی یکی از گزینه هایی است که می تواند در این زمینه مدنظر قرار بگیرد اگر این روش درمان دارای عوارضی نیز می باشد اما اگر توسط فرد متخصص انجام گیرد می تواند بی خطر نیز باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *