دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سریع اضطراب با ترفندها و تکنیک های ساده و عوامل موثر بر آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۰ دی ۱۳۹۸
  • ۰

همه افراد در طول روز بنا به دلایل مختلفی دچار استرس و اضطراب می شوند بنابراین اگر از آن دسته از افردی هستید که دچار اضطراب و استرس در طول روز می شوید می توانید با کمک گرفتن از روش های درمان سریع اضطراب آن را برطرف کنید.

همه انسان ها در طول زندگی خود دچار استرس و اضطراب می شوند که در صورت درمان نشدن می تواند بر روی زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد در نتیجه آرامش را از فرد بگیرد، از این رو افرادی که به اضطراب و دلشوره گرفتار می شوند به دنبال روش هایی جهت سرکوب کردن اضطراب می باشند که در ادامه مطلب شما عزیزان را با چند تکنیک ساده جهت کاهش اضطراب آشنا خواهیم کرد.

بهترین روش جهت درمان اضطراب شدید

در صورتی که فرد بتوانید از همان ابتدای بروز اضطراب، آن را کنترل کنید در آینده کمتر به این مشکل گرفتار خواهید شد و در نتیجه به راحتی می توانید این احساس را در خود مدیریت کنید، اما در صورتی که فرد نتواند در مقابل این اضطراب کاری کند اوضاع از کنترل فرد خارج می شود و در نتیجه سخت تر می تواند آن را مدیریت کند.

راهکارهای کاربردی برای درمان سریع اضطراب

در برخی موارد فرد به حدی دچار استرس و اضطراب می شود که در هیچ ساعتی از روز آرامش ندارد و در نتیجه به منظور مقابله با این اضطراب و دلشوره از دارو یا کسی کمک می گیرید، اما همانطور که می دانید اصطراب و استرس در زندگی هر شخصی وجود دارد و نمی توان آن را کاملا از بین برد اما با کمک تکنیک هایی که در ادامه با آن آشنا خواهید شد می توانید آن را کنترل کنید:

استفاده از تکنیک های ذهنی

از روش های موثر در جهت کنترل اضطراب ذهن آگاهی می باشد بنابراین به جای اینکه همیشه غرق در افکار خود شوید در لحظه زندگی کنید و در هر زمانی که قرار دهید حواس بچگانه تان را بیشتر تقویت کنید و سعی کنید تمرینات تمرکز انجام دهید و اجازه ندهید ذهن تان بر محیط اطراف و همچنین افکارمنفی تمرکز پیدا کند.

رفع فوری اضطراب و استرس

استفاده از تکنیک های تنفسی

در برخی موارد کشیدن چند تنفس طولانی و عمیق و همچنین یک مکث کوتاه به کنترل اضطراب کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین زمانی که دچار استرس و اضطراب شده اید لحظه ای مکث کرده و با گرفتن دم عمیق به ریه ها اکسیژن بیشتری وارد کنید، این کار سبب رفع اضطراب می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شناسایی علت اضطراب

مهم ترین قدم در جهت درمان سریع اضطراب و استرس شناسایی مشکلات استرس زاهای اساسی زندگی می باشد و پس از آن به دنبال راه حلی جهت رفع آن باید باشید، بنابراین باید با هر آنچه که سبب ایجاد اضطراب در شما می شود مواجهه شوید و آن را رفع کنید.

درمان فوری اضطراب با راهکارهای ساده

ذکر و یاد خدا

از راه های موثر جهت رفع سریع اضطراب یاد و ذکر الهی می باشد زیرا، ذکر الهی آرامش را در جان و دل آدمی ایجاد می کند بنابراین ارتباط با خدا و دائم ذکر گفتن و به یاد خدا بودن به وسیله عبادت به خصوص قران و نماز سبب کاهش اضطراب در فرد می شود.

خندیدن با صدای بلند

زمانی که به اضطراب دچار شده اید می توانید وسیله خندیدن را فراهم نمایید حتی در صورتی که خنده شما دروغین باشد اما باز هم سبب آزاد شدن ترکیب شیمیایی به نام دوپامین در مغز می شود که احساس شادی را کنترل می کند اما اگر اضطراب به حدی شدید باشد که نتوانید زوری بخندید می توانید خود را مشغول نگاه کردن یک برنامه کمدی کنید و یا به دنبال یک صفحه خنده دار در اینترنت باشید.

آشنایی با تکنیک های درمان سریع اضطراب

تجسم کردن افکار مثبت در ذهن

در زمان مواجهه با اضطراب به چیزهای مثبت فکر کنید و به این احساس تمرکز کنید که با آرامش خیال از مشکلات پیش آمده عبور خواهید کرد، استفاده از این تکنیک به درمان سریع اضطراب کمک شگفت انگیزی می کند.

وقت گذراندن با دوستان

افرادی که با دوستان خود وقت می گذارنند به نسبت افراد تک گذران کمتر دچار اضطراب و استرس می شوند زیرا، به این دلیل است که معاشرت کردن سبب تولید هورمون اکسی توسین می شود که این هورمون به کاهش اضطراب کمک می کند بنابراین در صورتی که احساس اضطراب کردید حتما با دوستانتان قرار بگذارید.

برطرف کردن اضطراب با انجام روش های موثر

داشتن خواب کافی

سعی کنید خواب کافی داشته باشید زیرا، خواب نامناسب علاوه بر اینکه سلامت بدن را به خطر می اندازد سبب افزایش اضطراب و استرس در فرد می شود بنابراین در صورتی که از داشتن اضطراب رنج می برید به منظور داشتن یک خواب کافی هفت تا نه ساعت برنامه ریزی کنید تا در طول روز کمتر دچار اضطراب شوید.

ورزش

ورزش علاوه بر اینکه یک روش مفید برای سلامت بدن است بلکه به منظور کاهش استرس و اضطراب نیز بسیار موثر است بنابراین در صورتی که طبق یک برنامه منظم و مشخص ورزش کنید سبب افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب می شود.

درمان سریع اضطراب و استرس

درمان اضطراب با کمک روش های دیگر

گاهی اوقات فرد به دلیل فشارهای زیاد زندگی قادر به کنترل اضطراب و استرس نمی باشد که در این مواقع به منظور درمان مراجعه به متخصص از اهمیت بالایی برخوردار است، که متخصص بنا به شرایط محیطی و روانی فرد تشخیص می دهد، که از کدام روش جهت درمان فوری اضطراب کمک بگیرد در ادامه با این روش آشنا خواهید شد:

دارو درمانی

در صورتی که فرد به اضطراب شدیدی گرفتار شود به گونه ای که قادر به کنترل علایم جسمی و روانی خود نباشد استفاده از این روش موثر خواهد بود و در واقع تجویز انواع آرام بخش ها توسط دکتر به کاهش اضطراب کمک می کند، اما دقت داشته باشید که این نوع دارو ها تنها به منظور افزایش آمادگی فرد برای شرکت در جلسات روانشناس با روان درمانی استفاده می شود و باید برای مدت کوتاهی مصرف شوند.

در صورت استفاده طولانی مدت فرد به آن دارو ها وابسته می شود، طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه اگر در کنار روان درمانی از درمان دارویی نیز استفاده شود به درمان اضطراب و استرس کمک شگفت انگیزی خواهد کرد البته ناگفته نماند استفاده از این روش زمانی توصیه می شود که اضطراب شدید سبب اختلال در عملکرد زندگی فرد شده است و همچنین آمادگی لازم جهت شرکت در جلسات روان درمانی را ندارد.

درمان سریع اضطراب با انجام چند تکنیک ساده

خانواده درمانی

اکثر اضطراب های روزانه از مسائل خانوادگی و مشکلات زناشویی منشاء گرفته می شود و در حقیقت داشتن رفتار های پرخاشگرانه و روابط عاطفی سطحی و همچنین مهارت های ارتباطی کم در محیط خانواده سبب ایجاد اضطراب و استرس زیاد در فرد می شود بنابراین به منظور درمان سریع اضطراب با دور هم جمع کردن تمام اعضای خانواده در جلسات درمان و کمک به برطرف شدن مشکلات گفته شده در کاهش اضطراب و استرس تاثیر زیادی دارد.

روش های موثر برای کنترل اضطراب و داشتن آرامش بیشتر

عوامل ایجاد کننده اضطراب

  • مشکلات خانوادگی از قبیل : طلاق عاطفی، خیانت همسر، دعوای والدین و مشکلات زناشویی
  • اختلالات روانی مانند: وسواس فکری و اسکیزوفرنی و…
  • تغییرات غیر قابل پیش بینی مانند : تغییر محل زندگی، شکست عشقی، مرگ عزیزان و دوستان، برشکسته شدن، اخراج شدن و…
  • بیماری جسمی از قبیل : ام اس، سرطان، ایدز، هپاتیت، سرطان سینه و…
  • تصمیمات مهم زندگی مانند: انتخاب شغل مناسب، انتخاب همسر مناسب، انتخاب رشته کنکور، انتخاب محل زندگی و…
  • اختلالت جنسی از قبیل: زودانزالی، خودارضایی، واژینیسم و اختلال نعوظ
  •  اعتیاد به مواد مخدر
  • وقایع ناگوار زندگی
  • اعتماد به نفس پایین
  • ترس از تنهایی

کنترل و درمان اضطراب

روش های معنوی جهت رفع اضطراب و رسیدن به آرامش

  • صبر
  • پناه بردن به خدا
  • دعا برای آرامش یافتن
  • یاد خدا کردن
  • دور کردن علت خشم از خود
  • وضو گرفتن با آب سرد
  • صبر پیشه کردن

در پایان توصیه می کنیم مقالات ما در ارتباط با درمان استرس حاد و روش های کاهش استرس را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *