دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افسردگی در سالمندان چه عوارضی دارد و چطور درمان می شود؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ دی ۱۳۹۸
  • ۰

افسردگی در سالمندان شاید شیوع زیادی داشته باشد اما نمی توان آن را امری عادی و طبیعی دانستآمار این افراد متاسفانه رو به افزایش است با این وجود تعداد کمی از این افراد تحت درمان قرار می گیرند و علت این بی توجهی عدم شناخت سالمندان از مشکلاتی همچون افسردگی است.

افسردگی در افراد سالمند با افسردگی در نوجوانان دارای نشانه های متفاوتی است زیرا علت های متفاوتی نیز دارد افراد سالمندی که دچار افسردگی می شوند اغلب بیماری های جسمانی نیز در آن ها دیده می شود و گاهی همین بیماری های جسمانی موجب ایجاد افسردگی در افراد مسن است اما این اختلال در نوجوانان علت های دیگری خواهد داشت.

افسردگی در این سنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ و میر را بیشتر می کند و موجب می شود تا فرد به ندرت توانایی کافی برای مقابله با افسردگی را پیدا کند بنابراین بهترین راهی که برای این امر در نظر گرفته می شود پیشگری در سنین کمتر است. تحقیقات مختلفی که بر روی این افراد صورت گرفته است نشان می دهد که سالمندانی که در خانه سالمندان نگهداری می شوند بیشتر از دیگران افسردگی دارند و این به دلیل تنهایی و انزوایی است که در زندگی آن ها دیده می شود. با همه این تفاسیر نمی توان گفت که درمان افسردگی در میان بزرگسالان غیر ممکن است زیرا با استفاده از راهکارهای موثر می توان با این اختلال در افراد سالمند مقابله کرد.

افسردگی در سالمندان را چگونه درمان کنیم؟

همانطور که در بالا بیان شد افسردگی در افراد سالمند با عوارض زیادی همچون شیوع بیماری های قلبی و مرگ همراه است به همین خاطر درمان افسردگی در این افراد بسیار حیاتی است. یکی از مهم ترین توصیه هایی که برای درمان این افراد می شود مراجعه به مشاور است این افراد به دلایل مختلفی ممکن است از درمان سر باز زنند بنابراین مشاور در این زمینه می تواند کمک بهتری به آن ها کند و راحت تر آن ها را در مسیر درمان قرار دهد در ادامه نیز به درمان افسردگی خفیف و شدید خواهیم پرداخت.

افسردگی افراد مسن

ایجاد افسردگی در افراد سالمند چه عواملی دارد؟

برخی از علت ها و عوامل هستند که افسردگی در افراد سالمند گسترش می دهند بنابراین با شناسایی این دسته از عوامل می توان به افراد مسن کمک کرد تا کمتر در معرض چنین مشکلاتی قرار بگیرند این دسته از عوامل شامل این موارد می باشند: عدم حمایت های اجتماعی، تنهایی و از دست دادن همسر، استرس، مصرف داروهای خاص، نداشتن اعتماد به نفس، نداشتن خود پنداره صحیح از اندام، افسردگی شدید، ترس از تنهایی در زندگی، انزوا، ترس از مرگ، بیماری های جسمی، مصرف مواد مخدر، بیماری های مزمن و …

به دلیل بیماری های جسمی که در این افراد دیده می شود می توان انتظار شیوع افسردگی را داشت افسردگی در افراد مسن گاهی به دلیل اسکن های مغزی نیز ایجاد می شود تحقیقات نشان می دهد که اسکن مغزی جریان خون را در مغز کاهش می دهد و از این رو فرد دچار افسردگی می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شیوه های درمانی:

برای درمان افسردگی در این سنین راهکارهای متعددی وجود دارد اما به طور عمده از شیوه های درمانی همچون دارو درمانی، مشاور و روان درمانی استفاده می شود در برخی از بیماران نیز درمان های شوکی جوابگو است این شیوه یکی از راهکارهای درمان افسردگی مزمن در این افراد است.

نشانه های افسردگی در سالمندان

۱- دارو درمانی:

یکی از شیوه های درمانی برای سالمندان، دارو درمانی است که در این شیوه پزشک داروهای ضد افسردگی را برای بیماران تجویز می کند با وجود اینکه استفاده از این شیوه درمانی عواقب و عوارض خاص خود را دارد اما بسیاری از پزشکان از این شیوه استفاده می کنند. ایمی پرامین و آمی تریپتین از جمله داروهای ضد افسردگی هستند که برای این دسته از بیمارن تجویز می شود اما توصیه می شود برای مصرف اینگونه از داروهای صد افسردگی حتما به پزشک معالج مراجعه کنید. مصرف این دسته از داروها موجب خواب آلودگی در فرد می شود که با مصرف در دوزهای پایین تر می توان این مشکل را کمتر کرد.

سالمندان چرا افسرده می شوند

۲- روان درمانی:

شیوه های روان درمانی بیشتر به حمایت های روانی اتکا دارند در این شیوه به فرد کمک می شود تا حمایت خانواده و دوستان را در اجتماع دریافت کند و در نهایت به زندگی عادی خود باز گردد. در این شیوه نیز برخی از روان درمان ها دارو تجویز می کنند که تداخل دارویی آن ها با داروهای صد افسردگی ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند اما به طور کلی روان درمانی با تکیه بر درمان شناختی موثرتر واقع می شود.

۳- شوک درمانی:

در رابطه با علت ها و نشانه های افسردگی شدید باید گفت که در برخی از موارد از کار افتادن بخشی از مغز موجب ایجاد اختلال می شود شوک های الکتریکی که می توان با استفاده از آن فعالیت های قسمتی از مغز را بیشتر کرد و در درمان افسردگی در افراد سالخورده نیز می توان از آن استفاده کرد در این شیوه با استفاده از دستگاه های الکتریکی فعالیت قسمتی از مغز دستکاری می شود که به دارو درمانی نیز نیازی نیست.

برخورد با سالمندان افسرده

مشکلات ایجاد شده:

تحقیقاتی که در زمینه افسردگی در سالمندان ایجاد شده است نشان می دهد که در برخی از موارد درمان این افسردگی در این افراد با مشکلاتی مواجه می شود یکی از مهم ترین معضلاتی که در بین این دسته از افراد دیده می شود برچسب خوردن است افراد مسن به شدت از برچسب خوردن واهمه دارند و زمانی که به آن ها می گویید دچار افسردگی اند تصور می کنند می خواهید آن ها را متوهم و دیوانه جلوه دهید و به همین دلیل است مقاومت های زیادی از خود نشان می دهند. شاید همگام شدن نشانه های افسردگی در این افراد با نشانه های بیماری جسمی موجب می شود تا شناسایی این معضل در افراد سالمند برای خودشان و خانواده دشوار باشد بنابراین خیلی از افراد بزرگسال هستند که هنوز بیماری افسردگی آن ها شناسایی نشده و یا با نشانه های بیماری جسمی اشتباه گرفته شده است.

یکی دیگر از مشکلات عمده ای که در درمان افسردگی در پیرمردها و پیرزن ها به چشم می خورد تداخل دارویی است خیلی از افراد مسن تصور می کنند با خوردن داروهای ضد افسردگی عوارض زیادی نصیب آن ها می شود و این موجب می شود تا دارو درمانی را قطع کنند. در این بخش با عت های بروز افرسدگی در سالمندان بیشتر آشنا شدید و بهتر است برای درمان و همراهی با عزیزان خود سطح مطالعاتی خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *