دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ته چین زعفرانی و اصول پخت ته چین مجلسی و حرفه ای با طعم عالی

  • ندا خوشرو
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب با طرز تهیه ته چین زعفرانی غذای ایرانی خوشمزه و بی نظیر آشنا خواهید شد که امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده بتوانید ته چین لذیذ و مجلسی را در منزل بپزید.

ته چین زعفرانی از انواع غذاهای مجلسی و خوشمزه است و شما می توانید این نوع غذای ایرانی را به همراه انواع خورشت و گوشت قرمز یا گوشت سفید میل کنید. برای ساخت ته چین زعفرانی باید از برنج و تخم مرغ و ماست و زعفران و روغن و فلفل و نمک استفاده می شود همچنین می توانید این نوع ته چین را به صورت قالبی یا ساده در منزل تهیه نمایید.

ته چین از انواع غذاهای مختلفی است که با روش های مختلفی نظیر ته چین گوشت و ته چین مرغ و ته چین بادمجان و ته چین زعفرانی و … پخته می شود و اگر شما تمایل دارید در برنامه غذایی تان تنوع ایجاد نمایید بهتر است از پخت این نوع غذاهای ایرانی در منزل غافل نشوید.

طرز تهیه ته چین زعفرانی

مواد لازم

  • برنج : دو پیمانه
  • تخم مرغ : یک عدد
  • ماست چکیده : ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • فلفل : به مقدار لازم
  • روغن : سه قاشق غذاخوری
  • زرشک : به مقدار لازم
  • خلال بادام و پسته برای تزیین : به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین زعفرانی خوشمزه در منزل

برای تهیه ته چین زعفرانی ابتدا برنج را بشویید و آن را به مدت چند ساعت به همراه مقداری نمک خیس نمایید سپس درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد و درون آب در حال جوش مقداری روغن و نمک بریزید و آب برنج خیس خورده را خالی کنید.

خالی کردن آب برنج

برنج خیس خورده را درون آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید تا آب دوباره به دمای جوش برسد و بعد از اینکه برنج مقداری نرم شد و به مرحله آبکشی رسید آن را درون آبکش بریزید.

دستور تهیه ته چین زعفرانی

  •  آرون گروپس

درون ظرفی مناسب ماست چکیده و روغن و تخم مرغ را با یکدیگر ترکیب نمایید.

ترکیب ماست چکیده و تخم مرغ

سپس زعفران دمکرده را به مخلوط این مواد بیفزایید و هم بزنید.

ته چین زعفرانی

در مرحله بعدی باید برنج آبکش شده را به مخلوط تخم مرغ بیفزایید و هم بزنید سپس فلفل و نمک را به مخلوط برنج زعفرانی اضافه کنید تا مزه دار شود.

ترکیب برنج با تخم مرغ و زعفران طرز تهیه برنج زعفرانی

مخلوط برنج و زعفران را درون قابلمه ای مناسب بریزید و به کمک کف گیر برنج را فشار دهید تا متراکم شود توجه داشته باشید که سطح برنج باید یکنواخت و صاف باشد و به خوبی فشرده گردد سپس قابلمه را روی حرارت گاز با شعله متوسط قرار دهید و بعد از اینکه بخار برنج بلند شد حرارت گاز را کم نمایید و اجازه دهید تا ته چین به مدت یک ساعت به آرامی دم بکشد.

بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و اجازه دهید تا ته چین مقداری خنک شود تا از قابلمه به راحتی جدا شود سپس ته چین زعفرانی را درون ظرفی مناسب برگردانید و این غذای خوشمزه ایرانی را با مقداری زرشک تفت داده شده خلال پسته و بادام به زیبایی تزیین نمایید.

دستور تهیه ته چین زعفرانی

نکات طلایی برای پخت بهتر ته چین زعفرانی

۱. در صورت تمایل می توانید با افزودن مواد مختلف نظیر بادمجان و مرغ و قارچ و گوشت و … ته چین خوشمزه ای را در منزل بپزید.

۲. ته چین ساده زعفرانی را می توانید درون پلوپز به راحتی بپزید همچنین در صورت تمایل می توانید مخلوط برنج و زعفران را درون قالب فر بریزید سپس قالب را به مدت ۶۰ دقیقه درون فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

۳. توجه داشته باشید که اگر نسبت ماست و تخم مرغ مناسب نباشد ته چین زعفرانی کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

۴. تخم مرغ باعث می شود تا برنج شکل یکپارچه ای را به خود بگیرد و با افزودن ماست می توانید بوی بد تخم مرغ را بگیرید همچنین می توانید ماست را از مواد لازم برای طرز تهیه ته چین زعفرانی حذف کنید ولی اگر تمایل دارید ته چین خوش عطری را بپزید بهتر است ماست را به میزان مناسبی با مواد ترکیب نمایید.

دستور پخت ته چین ساده

۵. در دستور پخت ته چین زعفرانی اگر از ماست به مقدار زیادی استفاده شود ته چین وا می رود همچنین بهتر است برای پخت ته چین با کیفیت از ماست چکیده و سفت استفاده نمایید.

۶. برای از بین بردن بوی تخم مرغ می توانید مقداری گلاب به مخلوط مواد اضافه کنید.

۷. اگر تمایل دارید ته چین را درون فر بپزید کشیدن فویل آلومینیومی روی قالب باعث می شود تا برنج به خوبی پخته شود.

روش تهیه ته چین در منزل

۸. برای خوشمزه تر شدن ته چین بهتر است مقداری زرشک و خلال بادام یا خلال پسته در بین مواد ته چین بریزید.

۹. برای پخت ته چین زعفرانی بهتر است از قابلمه نچسب استفاده کنید تا بتوانید به راحتی ته چین را درون ظرفی مناسب برگردانید.

۱۰. برای عطر دلپذیر ته چین زعفرانی باید از زعفران با کیفیت استفاده نمایید و زعفران را به خوبی دم کنید تا عطر و طعم آن آزاد شود و ته چین عطر و بویی فوق العاده پیدا کند.

۱۱. در صورت تمایل می توانید ته چین زعفرانی را در قالب های یک نفره و به کمک فر بپزید.

روش تهیه ته چین در منزل

در این بخش از آشپزی مجله آرگا آموزش طرز تهیه ته چین زعفرانی را در اختیار شما کدبانوهای عزیز قرار دادیم که امیدواریم از پخت این غذای ایرانی بی نظیر نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *