دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره اختلال سوگ و روش های رهایی از آن بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

اختلال سوگ یکی از اختلالات رایجی است که متاسفانه کمتر به آن توجه و رسیدگی می شود بسیاری از افرادی که دچار این اختلال می شوند اغلب به دلیل تجربه یک حادثه ناگوار و تلخ این اختلال در آن ها بروز پیدا می کند این اختلال همواره نشانه های غم و سوگواری را برای فرد به همراه دارد.

در زمان بروز بلایای طبیعی ممکن است افراد خسارت های زیادی را متحمل شوند این خسارت ها در ظاهر فیزیکی اند اما اغلب افرادی که در این بالاها دچار خسران می شوند ضربه های روحی نیز دارند همانطور که می دانید بعد از بروز این اتفاقات مسئولان و سازمان های مختلفی در پی کاهش عواقب ناشی از آن هستند اما تاکنون هیچ توجهی به اختلالات روانی بعد از این حوادث نشده است. اختلال سوگ، در بسیاری از افرادی که در گذشته تجربه ای تلخ همچون بلایای طبیعی را داشته اند به وجود می آید که این اختلال مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد می کند و زندگی عادی آن ها را در معرض خطر قرار می دهد به همین خاطر باید این اختلال را در افراد کاملا جدی گرفت. به طور کلی این اختلال نوعی از اختلالات افسردگی در فرد است فردی که سوگوار است بی قراری می کند، احساس ملالت انگیزی دارد و دارای نشانه هایی همچون بی خوابی، کاهش وزن، پوچی، خشم، کاهش میل جنسی، اختلال توجه، از دست دادن امید به زندگی، اشتغال ذهنی، نپذیرفتن واقعیت، احساس گناه و … می باشد.

اختلال سوگ چیست و چه نشانه هایی دارد؟

در واقع افرادی که بعد از بروز یک حادثه تلخ همواره نشانه های این سوگ را دارند و به مرور زمان این نشانه ها در آن ها کمتر نمی شود دارای اختلال پیچیده سوگ هستند. این اختلال دارای نشانه های متعددی است که از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: مقصر دانستن خود در مرگ عزیزان، دور شدن از زندگی واقعی، بی اعتمادی، انزوا و تنهایی، بی هویتی و پوچی، توهم زایی، سردرگمی در زندگی، مشکلات و بیماری های جسمانی، مصرف مواد مخدر، کم خوابی و …

چگونه افسردگی سوگ را درمان کنیم

شاید خیلی از افراد در اولین نگاه این نوع اختلال را با اختلال استرس بعد از حادثه اشتباه بگیرند اما مهم ترین تفاوتی که می توان میان این دو نوع اختلال در افراد قائل شد این است که در اختلال استرس فرد زمانی برآشفته می شود که حادثه برای او یادآوری می شود و در این زمان نمی توانند احساسات خود را کنترل کند. اما در اختلال روانی سوگ، همواره با فرد است و او مدام خاطرات خود را با عزیزانش مرور می کند حال این خاطرات خوب باشند یا بد اما فرد نمی تواند از مرور مداوم آن ها دست بکشد. در برخی از موارد نیز دیده می شود که افراد مبتلا به اختلالات سوگ دچار اختلال استرس نیز می شوند که این پیچیدگی بیماری را برای مبتلایان بیشتر خواهد کرد و اینگونه از افراد را باید حتما تحت درمان قرار داد. آنچه باید درباره اختلال اضطراب فراگیر بدانید این است که شما با این اختلال روند زندگی عادی خود را از دست می دهید.

اختلالات سوگواری در کودکان:

در بسیاری از موارد نیز نشان داده شده است که میزان شیوع اختلال سوگ، در کودکان رو به افزایش است همانطور که می داندی کودکان دارای شخصیتی آسب پذیر هستند این اختلال در کودکان در سنین ۵ سالگی بیشتر شیوع دارد و این زمانی است که کودک یکی از عزیزانان خود به ویژه پدر و مادر را از دست می دهد. در رابطه با نشانه ها و علائم این اختلال در کودکان نیز می توان گفت که نشانه های متفاوتی در آن ها وجود دارد توقف رشد، رفتارهای مخرب، اضطراب، پرخاشگری و … از عمده ترین نشانه های اختلال در این دسته از کودکان است. تحقیقات نشان می دهد که این دسته از کودکان دارای روابط دلبستگی غیر ایمن هستند که این در بزرگسالی بر روی الگوهای روابط اجتماعی آن ها تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت. اختلال شخصیت وابسته و آنچه درباره آن باید بدانیم این است که این افراد اغلب از همان کودکی دچار وابستگی هستند که این موضوع در افراد دارای اختلال سوگواری نیز دیده می شود.

اختلال سوگ چیست

مراحل بروز اختلال سوگ

افرادی که دچار این نوع اختلال هستند در طی چند مرحله این اختلال در آن ها بروز پیدا می کند که ما در اینجا اشارت مختصری به هر یک از این مراحل خواهیم داشت:

  •  آرون گروپس

۱- انکار کردن:

در این مرحله فرد در حالت شوک و انکار ماجرا قرار دارد به طور کلی اولین واکنشی که افراد نسبت به از دست دادن عزیزان خود دارند شکوه شدن است و در پی آن فرد دست به انکار می زند این رفتار طبیعی در بسیاری از افراد دیده می شود اما زمانی که تصورات و تخیلات غیر منطقی همچون زدنده بودن عزیز در ذهن فرد ایجاد شود می توان نگران این موضوع بود.

۲- خشمگینی:

این افراد بعد از حادثه اغلب خشمگین هستند و این خشم نسبت به تمام اطرافیان و جهان هستی وجود دارد آن ها همه افراد را مقصر می دانند و به نظام خلقت نیز شکایت وارد می کنند این مرحله نیز یکی دیگر از مراحل این نوع اختلال است.

اختلال روانی سوگ

۳- افسردگی:

در این مرحله فرد احساسات و هیجانات خود را مخفی می کند این افراد در این مرحله از زندگی احساس پوچی دارند و معنای واقعی زندگی را از دست می دهند این افراد اغلب خاطرات تلخ و مثبت خود را در ذهن مرور می کنند. در این مرحله می توان از راهکارهای درمان افسردگی مزمن استفاده کرد که کمک می کند تا روند بیماری و اختلال شما کندتر شود.

۴- پذیرش:

در آخرین مرحله از اختلال سوگ، فرد وارد مرحله پذیرش می شود و این زمانی است که فرد سعی می کند به زندگی باز گردد و به دنبال راه های درمانی برتی خود می گردد که با این اوصاف او می توان مجدد به زندگی باز گردد.

افسردگی سوگ

پیشگیری و درمان:

درمان اختلال سوگ، کاری دشوار نیست و تنها باید به فرد کمک شود تا به مرحله پذیرش واقعیت برسد در ادامه  راهکارهایی ارائه می شود که به شما کمک می کند تا راحت تر اختلال خود را درمان کنید:

عزاداری کردن یکی از شیوه هایی است که کمک می کند تا فرد با تخلیه روحی خود بتواند راحت تر موضوع مرگ عزیزانش را بپذیرد بنابراین باید فرد را در مراسم خاکسپاری و عزاداری شرکت دهید تا هیجانات خود را بیرون برید. شما نباید احساسات خود را سرکوب کنید و باید آن را با نزدیکان در میان بگذارید تا بتوانید از دلداری های آن کمک بگیرید. سعی کنید از موقعیت هایی که برای شما تنش بیشتری ایجاد می کند دوری کنید زیرا این کار بیشتر این نوع اختلال را در شما رشد می دهد. افکار منفی خود را کنترل کنید، به زندگی برگردید و از اتفاقات جدید و کوچک زندگی لذت ببرید، اگر فکر می کنید باور کردن مرگ عزیز برای شما غیر قابل ممکن است بهتر است به پزشک معالج و مشاور مراجعه کنید تا تحت درمان شناختی روانی قرار بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *