دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با غذاهای نفاخ در دوران شیردهی و نحوه رفع نفخ در نوزادان

  • سحر هودانلویی
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

بعضی از نوزادان هستند که نسبت به رژیم غذایی و مواد غذایی مصرفی مادر حساس هستند و نسبت به آن واکنشنشلان می دهند. در این مطلب با غذاهای نفاخ در دران شیر دهی آشنا می شوید.

توجه به غذاهای مصرفی در دوران شیردهی به میزان رژیم غذایی در دوران بارداری بسیار پر اهمیت می باشد. با توجه به سالم بودن شیر مادر در تغذیه نوزادان و توصیه پزشکان به مصرف تمامی مواد غذایی، باز هم خوراکی های ممنوعه ای وجود  دارد که در دوران بارداری باید از مصرف آن اجتناب کنید. در ادامه مطلب به معرفی غذاهای نفاخ در دوران شیردهی می پردازیم.

زمان هایی وجود  دارد که مادر با مصرف برخی مواد غذایی، نوزاد از خوردن شیر مادر دوری می کند و یا نشانه هایی از عدم رضایت خود بروز می دهد. در این زمان باید توجه کنید که چه مواد غذایی مصرف کرده اید و باعث ایجاد این مشکل شده اید. ما در ادامه این مطالب به آشنایی با این مواد غذایی نفاخ در دوران شیردهی و چگونگی رفع آن پرداخته ایم.

آشنایی با غذاهای نفاخ در دوران شیردهی

نفخ نوزاد

این حالت در نوزادان با کولیت نوزادی بسیار مرتبط است. کولیت دل درد و دل پیچه همراه با قولنج در نوزادان تازه متولد شده بسیار دیده می شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در هفته دوم با این مشکل مواجه می شوند.

نفخ در نوزادان تا ماه سوم و چهارم رفع می شود و دیگر نیازی به استفاده از دارو ندارد. مادران برای جلوگیری از این مشکل باید با پرهیز و جلوگیری از غذاهای نفاخ در دوران شیردهی و از ایجاد این مشکل در نوزاد خود پیشگیری کنند.

آشنایی با غذاهای نفاخ در دوران شیردهی

فرآورده های لبنی:

پروتئین با ایجاد حساسیت در بدن مادر از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود. مصرف لبنیات می تواند از سری غذاهاای نفاخ در دوران شیردهی به شمار رود.

آجیل و دانه های روغنی:

از سری دانه و آجیل های حساسیت زا می توان به ذرت، گندم، سویا، یادام زمینی اشاره کرد. استفاده از این دانه ها به خصوص فندق و پسته نقش بسیاری در ایجاد نفخ در بدن نوزادان دارد.

  •  آرون گروپس

حبوبات:

حبوباتی همچون نخود، لوبیا، عدس از عوامل به وجود آورنده نفخ در دوران شیردهی هستند. وجود میزان قند وفیبر بالا در این حقبوبات باعث می شود که به خوبی در روده هضم و جذب نشوند و از طریق شیر مادر به بدن نوزاد برسد. به توصیه دکتر سادیک؛ مصرف مواد غذایی با فیبر بالا بیش از یک یا دو بار در هفته باعث ایجاد نفخ در مادر و نوزاد می شود.

غذاهای تند:

با خوردن غذاهای تند و سیر شیر شما مزه متفاوتی می گیرد. با مصرف این مواد نوزاد از خوردن شیر شما امتناع و سعی بر بروز ناراحتی خود می کند.

آشنایی با علائم نفخ در بدن نوزادان

نوشیدنی های دارای کافئین:

نوشنیدنی هایی همچون چایی، قهوه، شکلات، و نوشیدنی های سردی که دارای کافئین می باشند از عوامل و سری غذاهای نفاخ در دوران شیردهی می باشند. برخی نوزادان به کافئین حساس هستند و به دلیل تکامل نیافتن کامل بدن آن ها روده برخی از نوزادان قادر به هضم این مواد نیست. انرژی موجود در کافئین اگر از طریق شیر به نوزاد منتقل شود باعث ایجاد انرژی در بدن او و بر هم ریختن تعادل سیستم بدن و ساعات خواب نوزاد می شود.

میوه و سبزیجات:

موز، خیار، مصرف بیش از حد گوجه سبز، انار، زردآلو، شاه توت، گیلاس، خربزه، زرشک، پوست انگور، تره، ترب و پیاز، کاهو، کلم ؛ از جمله میوه و سبزیجاتی هستند که در دوران شیردهی باید از استفاده آن پرهیز کرد.

کلم بروکلی، فلفل سبز، کلم پیچ، گل کلم در حالت خام می تواند موجب آزار نوزادان شود، اما مصرف آن به صورت پخته مشکل چندانی به وجود نمی آورد.

تخم مرغ:

از دیگر غذاهای نفاخ در دوران شیردهی تخم مرغ است. تخم مرغ به دلیل دارا بودن میزان پروتئین در روده بزرگ می شکند و باعث ایجاد گاز هایی در روده می شود. مادران شیرده بهتر است در این دوران از زرده تخم مرغ استفاده کنند.

توصیه:

توجه کنید که بعضی از موارد گفته شده در تولید شیر برای مادر امری ضروری است، فقط باید در مصرف میزان آن در این دوران توجی کافی را داشته باشید.

عدم مصرف مواد غذایی نفاخ در شیردهی

آشنایی با مواد غذایی غیر نفاخ در دوران شیردهی

  1. شلغم به دلیل اشتها آوری در بدن مادر.
  2. ماش به دلیل زود هضم بودن.
  3. هلو به دیل سازگاری با هر نوع معده.
  4. چغندر به دلیل آرام بخش بودن.
  5. شوید به دلیل از بین نفخ شکم.
  6. گشنیز به دلیل رفع دل درد.
  7. عرق نعناع که خاصیت ضد نفخ دارد.
  8. فلفل قرمز با خاصیت ضد نفخی.
  9. زیره سیاه.
  10. چاییی سبز با تقویت معده.
  11. آویشن کوهی به دلیل برطرف کردن ناراحتی های معده.
  12. رازیانه به دلیل افزایش میزان شیر.
  13. نوشیدن یک فنجان دم کرده ریحان به دلیل از بین بردن نفخ شکم مادر.

معرفی خوراکی های ممنوعه در دوران شیردهی

نوشیدنی های الکلی:

الکل به عنوان مضرترین مواد غذایی در دوران شیردهی معرفی شده ست. استفاده دوز بالا در الکل می تواند باعث مشکلاتی در بدن مادر و نوزاد شود. از مشکلات اسنفاده از الکل می توان به کاهش شیر مادر، ضعف، خواب آلودگی، خواب عمیق تر از حد نرمال، اشاره کرد.

خوردن ماهی در دوران شیردهی:

ماهی بزرگ نیز در لیست مواد غذایی هستند که باید از مصرف آن در دوران شیردهی اجتناب شود. ماهی به دلیل دارا بودن میزان جیوه بر سیستم مرکزی بدن نوزاد اثری مستقیم می گذارد و میتواند از عوامل خطرناک در رشد مغزی، حافظه، توجه، تفکر شناختی، مهارت های حرکتی، مهرات های بصری و زبانی به شمار رود. با توجه به مطالب گفته شده باید مادران شیرده از مصرف ماهی بزرگ همچون؛ کوسه، شاه ماهی خال خالی، شمشیر ماهی، ماهی کاشی، دوری کنند.

اگر خانواده خود به هرنوع از مواد غذایی دریایی آلرژی دارد باید شما نیز در این دوران از مصرف آن پرهیز کنید چون احتمال وجود این حساسیت در بدن نوزاد شما نیز وجود دارد.

چایی نعناع:

مادران شیرده باید از مصرف چایی نعناع در دوران شیر دهی خود پرهیز کنید. این چایی از عوامل کم کننده شیر به شمار می رود و استفاده از آن به مقدار زیاد اصلا توصیه نمی شود. برای آرام بخشی می توانید از چایی بابونه به جای چایی نعناع استفاده کنید.

مصرف جعفری:

جعفری نیز از خانواده نعناع می باشد که استفاده از آن باعث ایجاد نفخ در دوران شیردهی و کمبود شیر می شود. داروهای گیاهی دیگری نیز که در ترکیب آن ها از جعفری استفاده شده اگر تاثیر چندانی بر میزان شیر شما نگذارد مشکلی به وجود نمی آورد، اما اگر متوجه کم شدن شیر خود شدید باید از مصرف آن بپرهیزید.

انجام حرکاتی جهت از بین بردن نفخ دربدن نوزادان

راه های درمان نفخ نوزادان

موقعیت نوزاد خود را تغییر دهید:

تغییر موقعیت و مکان نوزاد در خارج سازی گاز های عامل نفخ کمک یه سزایی به نوزاد می کند. به طور مثال نوزاد خود را از حالت خوابیده به نشسته تغییر دهید و سپس به آرامی آن را به طرفین حرکت دهید، با این کار در خارج سازی این گازها از بدن نوزاد نقش موثری را ایفا کرده اید.

 نوزاد خود را ماساژ دهید:

شما می توانید کودک خود را بخوابانید و پاهای او را همانند دوچرخه بازی به جلو و عقب حرکت دهید. این کار باعث می شود که گاز به آرامی از بدن نوزاد خارج شود و نفخ نوزاد از بین برود.

بعد از شیردهی آروغ آن ها را بگیرید:

بعد از تغذیه نوزاد، با آروغ گرفتن در خارج سازی این باد به نوزاد خود کمک کنید. اگر وجود نفخ را در بدن نوزاد خود حس کردید، شیردهی را توقف و آروغ آن را بگیرید و سپس به کار خود ادامه دهید.

انجام ماساژ در از بین بردن نفخ

حمام آب گرم:

حتما متوجه رشده اید که حمام آب گرم راهی موثر برای ریلکس شدن بدن و بازگشتن انرژی به بدن می باشد. نوزاد شما نیز از این قاعده مستثنی نیست، پس باحمام آب گرم و استفاده از روغن اسطوخودوس برای ماساژ در آرامش و تسکین درد های نوزاد خود کمک بزرگی کرده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *