دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سونی اکسپریا ۱ و شناخت قابلیت های این گوشی محبوب

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

جدیدترین محصول شرکت سونی با نام اکسپریا ۱ نخستین گوشی هوشمندی است که به نمایشگر اولد ۴K و HDR تجهیز شده است. این گوشی علاوه بر طراحی مدرن از دوربین های سه گانه محبوب، چیپست قدرتمند اسنپدارگون ۸۵۵، رابط کاربری زیبا و روان، باتری ۳۳۰۰ میلی امپر ساعتی و قابلیت های مختلف دیگری بهره می برد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این گوشی پرچمدار شرکت سونی بپردازیم.

جدیدترین محصول شرکت سونی با نام اکسپریا ۱ نخستین گوشی هوشمندی است که به نمایشگر اولد ۴K و HDR تجهیز شده است. همچنین اکسپریا ۱ اولین اسمارتفون شرکت سونی با دوربین سه گانه می باشد. این گوشی از طراحی لوکس و به روزی بهره می برد همچنین در برابر آب و گرد و غبار نیز مقاوم است. در این مقاله قصد داریم سونی اکسپریا ۱ را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بررسی اکسپریا ۱ گوشی پرچمدار سونی

صفحه نمایش بی نظیر اکسپریا 1دارای:

  • صفحه نمایش سینماتیک اولد ۴K HDR
  • طراحی لوکس و مدرن
  • رابط کاربری زیبا و روان
  • پردازنده سریع اسنپدارگون ۸۵۵
  • گواهینامه  IP65 / IP68  (تا۱/۵ متربرای ۳۰ دقیقه)

در برابر:

  • فاقد جک هدفون ۳.۵ میلی متری
  • نبود زوم خودکار در دوربین اولترا واید
  • فاقد پشتیبانی از شارژ وایرلس

وارسی دوربین سونی اکسپریا 1

سونی اکسپریا ۱ با مجهز شدن به صفحه نمایش ۶.۵ اینچی اولد با نسبت تصویر ۲۱:۹ و قابلیت جدید ۴K HDR تجربه ای بی نظیر از فرایندهای چند وظیفه‌ای و تماشای فیلم را در اختیار کاربر قرار می دهد. هم اکنون سونی تنها کمپانی است که نمایشگر ۴K پرتابل را تولید و به بازار ارائه می کند. بر روی صفحه نمایش اکسپریا ۱ هیچ بریدگی با حفره ای وجود ندارد، بنابراین تمام پیکسل های صفحه به کار گرفته می شوند. دستاورد بزرگ دیگر سونی در نمایشگر این گوشی ظرافت و باریک تر شدن حاشیه های آن است. از دیگر ویژگی های جدید این گوشی پرچمدار بهره گیری از پردازنده اسنپدارگون ۸۵۵ و دوربینی مجهز به فوکوس خودکار ، ردیابی چشم و ضبط ویدئو Cinema Pro با امکان کنترل‌ دستی می باشد. در ادامه با بررسی بیشتر اکسپریا ۱ سونی همراه ما باشید.

عملکرد چیپست اکسپریا 1

آشنایی سریع با گوشی سونی اکسپریا ۱

  • بدنه: فریم آلومینیومی، محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۶ در هر دو پنل
  • ابعاد:  ۸.۲*۷۲*۱۶۷ میلیمتر
  • وزن: ۱۸۰ گرم
  • نمایشگر: ۶.۵ اینچی اولد ۴K با رزولوشن ۱۶۴۴*۳۸۴۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: سه گانه (۱۲،۱۲ و ۱۲) مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسل
  • چیپست: اسنپدارگون ۸۵۵ هشت هسته ای
  • پردازنده گرافیکی: آدرنو ۶۴۰
  • سیستم عامل: اندروید ۹ پای
  • باتری: غیر قابل تعویض لیتیوم یونی ۳۳۰۰ میلی‌آمپری با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی
  • جک ۳.۵ میلیمتری: ندارد

بازنگری سریع اکسپریا 1

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بررسی طراحی ظاهری سونی اکسپریا ۱

در آغاز به بررسی طراحی این گوشی محبوب می پردازیم. اکسپریا ۱ دارای طراحی ظاهری کلاسیک یا سنتی بوده و سونی از سادگی صفحه نمایش به جای خمیدگی بهره برده است. هر دو پنل گوشی را شیشه گوریلا گلس ۶ پوشش می دهد و فریم الومنیومی درخشان و زیبایی سبب اتصال این دو شیشه می شود. همه بخش های پنل جلویی قابل استفاده بوده و بوسیله نمایشگر ۶.۵ اینچی اولد و ۴K احاطه شده‌اند. اکسپریا ۱ تنها گوشی هوشمند جهان است که از این صفحه نمای برخوردار است. در بالا و پایین بخشهایی هستند که جزء نمایشگر نیستند اما این حاشیه‌ها بسیار باریک بده و حتی می توانند هنگام تماشای محتوا ۲۱:۹ به شکل افقی به کار آیند به این نحو که می‌توانید انگشتانتان را در این بخشها قرار داده و از آن‌ها به عنوان جا انگشتی بهره ببرید.

باتری اکسپریا 1

در ادامه بررسی سونی اکسپریا ۱ می توان گفت این گوشی با نسبت تصویر ۲۱:۹، یکی از بلند‌ترین گوشی‌ها نسبت به هم رده ای هایش محسوب می شود. علاوه بر بلندی در برابر رقبایی مانند آیفون ایکس مکس باریکتر هم هست. این بلندبودن گوشی با مزیت هایی نظیر نگه داشتن آسان و مشاهده مطلوب محتوای عمودی محیط هایی چون فیسبوک ،تویتر و … همراه است. اما در محیط هایی چون یوتیوب که محتوای افقی ارائه می دهد هنگام نمایش محتوا یا تصاویر فضای بزرگ خالی مشکی رنگی در دو طرف تصویر مشاهده می شود.

انواع مدلهای گوشی اکسپریا 1

در نوار بالای نمایشگر بلندگوی تماس صوتی تعبیه شده که می تواند به عنوان بلندگوی اصلی نیز به کار رود. در طرف چپ آن، چراغ LED سه رنگ سبز، آبی و قرمز هشدار، تعدادی سنسور و دوربین سلفی مشاهده می‌شود. در پنل پشتی دوربین های سه گانه به خودنمایی می پردازند. این دوربین ها در فریمی جداگانه با فاصله حدود ۲ میلیمتر بالاتر از شیشه تعبیه شده اند و به این خاطر گوشی بر روی سطوح صاف به صورت تخت قرار نمی‌گیرد. هر سه دوربین ۱۲ مگاپیکسل بوده و دارای لنزهای واید، تله و اولترا واید هستند. چراغ LED و سنسور RGBC-IR نیز در بیرون از این قاب در نظر گرفته شده اند.

آشنایی با طراحی اکسپریا 1

بر روی فریم آلومینیومی درخشان و لغزنده  اکسپریا ۱ در قسمت بالایی سیم‌کارت و کارت حافظه و در بخش پایین پورت USB-C و بلندگوی دوم تعبیه شده اند. در سمت راست کلیدهای پاور، تنظیم صدا و کلید دو مرحله ای شاتر دوربین جای گرفته اند. سنسور اثر انگشت دقیقا در وسط کلیدهای پاور و صدا بوده و توسط انگشت شصت به راحتی در دسترس است. دقت حسگر اثرانگشت بالا بوده اما در طی زمان با جذب لکه یا آلودگی ممکن است عملکرد آن پایین بیاید بنابراین محل سنسور را همیشه تمیز نگه دارید. انتقادی که به طراحی می توان گرفت  این است که به راحتی و با چند بار گرفتن گوشی در دست، اثر انگشتان دست و یا لکه‌ها بر روی آن پدیدار می‌شود. البته مزیت زیبایی اکسپریا بر زود کثیف شدنش می ارزد.

رابط کاربری اکسپریا 1

بررسی صفحه نمایش سونی اکسپریا ۱

در بخش بررسی صفحه نمایش گوشی اکسپریا ۱ می توان گفت تنها کمپانی که توانسته نمایشگر اولد را با رزولوشن ۴K ترکیب نماید شرکت سونی می باشد. این ویژگی صفحه نمایش سبب شده تا قیمت گوشی اکسپریا وان بالا باشد. این پنل ۶.۵ اینچی با رزولوشن ۱۶۴۴*۳۸۴۰ از تراکم پیکسلی متحیر کننده ۶۴۳ پیکسل بر اینچ بهره می برد. صفحه نمایش تصاویر را با کیفیت بالایی به نمایش می گذارد. لازم به ذکر است که گوشی تنها هنگامی از رزولوشن بالا استفاده می کند که تشخیص دهد محتوای مدنظر قابلیت پخش ۴K را دارد و در اکثر مواقع به خاطر محدودیت‌های باتری و عملکردی،در هنگام استفاده‌های روزانه و عادی از رابط کاربری، گوشی رزولوشن پایین‌تری را انتخاب می کند.

بررسی سونی اکسپریا 1 پرچمدار

از لحاظ دقت رنگی نمایشگر به صورت پیشفرض بر روی نمایش سرد و پررنگ رنگ‌ها تنظیم شده است اما سونی اکسپریا از قابلیت درخشانی به نام Creator Mode بهره می برد و از این طریق می توانید دقت رنگی بهتری را بدست آورید. به این نحو که ابتدا یه تنظیمات رفته و در پایین تب Display  گزینه Creator Mode را انتخاب نمایید. در نیتیجه این کار با نمایش رنگی در حد ویرایش حرفه ای ویدیوها روبروخواهید شد. البته ممکن است رنگ سفید کمی به سردی بزند که از طریق تنظیم دستی به آسانی این مشکل برطرف خواهد شد.

بررسی گوشی سونی اکسپریا 1

به طور کلی می توان گفت با فعال شدن Creator Mode  رنگها در هر ویدیو HDR با دقت و کیفیت بالایی نمایش داده می شود و اکسپریا ۱ در این حالت طیف رنگی ITU-R BT.2020 به کار می بندد. همچنین هر نوع ویدیو SDR هم با حفظ محدوده رنگی اش به حالت HDR  تبدیل می شود. از نمایشگر اکسپریا وان در فضای باز به راحتی می توانید استفاده کنید چرا که با روشنایی ۶۵۰ نیت ارائه شده توسط این صفحه نمایش محتوا به خوبی نمایش داده خواهد شد. در پایان این بخش باید گفت صفحه نمایش این گوشی با عملکرد مطلوب، از نقاط قوت کسپریا ۱ محسوب می شود .

بررسی دوربین سونی اکسپریا ۱

در این بخش دوربین های سونی اکسپریا ۱ را مورد بررسی قرار می دهیم. همانطور که پیشتر اشاره شد اکسپریا ۱ نخستین گوشی هوشمند سونی است که از دوربین های سه گانه بهره می برد. دوربین ها از لحاظ امکانات و قابلیت‌ها در سطح بهترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند به رقابت می پردازند. این سه دوربین از یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل همه کاره، دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت زوم دوبرابر جهت تصاویر پرتره و در نهایت دوربین سوم ۱۲ مگاپیکسل با لنز اولتراواید و قابلیت فوکوس ثابت تشکیل شده است.

وارسی سونی اکسپریا 1

در ادامه بررسی دوربین ها باید گفت که اکسپریا وان دارای سیستم لرزشگیر الکترونیکی برای ویدیوهای ۴K بوده و همچنین از لرزش گیر اپتیکال  نیز بهره می برد که در محیط‌های کم نور، به بهبود فیلمبرداری کمک زیادی می‌شود. یکی دیگر از ویژگی های جذاب این گوشی قابلیت عکسبرداری پشت سر هم است. اکسپریا ۱ با کمک این قابلیت و همچنین ویژگی فوکوس و نوردهی اتوماتیک می‌تواند تصاویری با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه را به ثبت برساند به نحوی که چهره همه افراد حاضر در عکس در بهترین حالت خود قرار گرفته باشد. توجه داشته باشید در لنز اولترا واید امکان استفاده از حالت عکسبرداری پشت سر هم  وجود ندارد.

باید اشاره کرد که سوییچ میان حالت عکاسی و فیلمبرداری هم با یک کلیک امکان پذیر می باشد. علاوه بر این همه حالت‌های دوربین و تنظیمات آن نیز در منوهای جداگانه طراحی شده است. اما نکته منفی این است که حرکت به لنز اولترا واید در این گوشی نسبت به دیگر گوشی ها زمانبر است.

آشنایی با پردازنده گوشی اکسپریا 1

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی گوشی بسیار عالی بوده و رنگ‌ها عمق مطلوبی داشته، و از نوردهی دقیق و درستی همراه با کنتراست مناسب بهره می برد.تصاویر دوربین تله فوتو هم به خوبی دوربین اصلی می باشند. لنز این دوربین f/2.4 بوده و به این خاطر تصاویر را کمی تاریک‌تر به ثبت می رساند، اما دامنه دینامیک خیلی عالی بوده و لرزش گیر اپتیکال نیز در ثبت تصاویر با کیفیت بسیار موثر می باشد به طور کلی در این دوربین تصاویر از  جزییات زیاد، وضوح بالا و رنگ‌های زیبا و دلپذیری بهره می برند.

نمایشگر اکسپریا 1

بررسی دوربین اولترا واید سونی اکسپریا ۱ نشان داد که این دوربین هم قادر است تصاویر بسیار خوبی را به ثبت برساند.  دامنه دینامیک این تصاویر کافی، کنتراست فوق العاده و رنگ‌ها شاداب و سرزنده می باشند. به نظر می رسد اکسپریا ۱ اولین گوشی سونی باشد که در محیط‌های تاریک تصاویر متحیر کننده ای را به  ثبت می رساند. این تصاویر  دارای جزییات زیاد و نویز اندکی می باشند.

بازنگری سونی اکسپریا 1

نوبت به دوربین جلویی اکسپرا ۱ می رسد. این گوشی از دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با سنسور ۱/۴ و پیکسل‌هایی به طول ۱.۱۲ میکرومتر  و دریچه دیافراگم f/2.0 بهره می برد.  زوم این دوربین ثابت بوده و و نمی‌توان آن را کاهش یاافزایش داد.  دوربین سلفی اکسپریا ۱ قادر است در محیط پرنور تصاویری با جزییات بالا و رنگ‌های واقعی را ثبت کند. اما در محیط‌هایی با نور کمتر از حد ایده آل تصاویر اندکی جزییاتشان را از دست می‌دهند ولی همچنان ظاهر با کیفیت و قابل قبولی را در حالت تمام صفحه دارند.

بررسی نرم افزار سونی اکسپریا ۱

نوبت به بررسی نرم افزار گوشی پرچمدار سونی می رسد. سیستم عامل اکسپریا ۱ از اندروید ۹ پای بهره می برد و رابط کاربری آن مشابه دیگر نسخه های اکسپریا است. این رابط کاربری روان و زیبا ویژگی های متعدد بسیاری دارد. مهمترین ویژگی این است که حالت کار با یک دست را آسان نموده است و همچنین از طریق ویژگی Pair Shortcut 21:9 می توانید دو برنامه را به طور همزمان در قسمت دلخواه نمایشگر اجرا کنید. دیگر این که از حسگر اثر انگشت ، تشخیص چهره و قابلیت قفل هوشمند گوگل نیز برای امنیت گوشی استفاده کنید. امنیت اثر انگست بالاتر است اما برای راحتی کار می توانید از قفل هوشمند بهره بگیرید.

وارسی سونی اکسپریا 1 پرچمدار

از دیگر ویژگی های این رابط کاربری وجود قابلیت دیجیتال Wellbeing گوگل است که اگر علاقه ای به استفاده از کلیدهای کلاسیک ندارید می توانید از شیوه های ناوبری دیگر گوگل استفاده کنید. ویژگی Ambient Screen نیز  وضعیت هشدار‌ها، ساعت و اعللان‌ها را در حالت استندبای به کاربر نشان می دهد. همچنین جهت صرفه‌جویی در مصرف باتری، این ویژگی تنها زمانی که گوشی را بلند می‌کنید نمایشگر را روشن می کند و شما می توانید حتی این قابلیت را به طور دائمی فعال نمایید.

با استفاده از ویژگی دیگر در این رابط کاربری به نام Side Sense می توانید با دوبار ضربه زدن روی لبه نمایشگر به اپلیکیشن‌ها و میانبر‌های معمول دسترسی داشته باشید. این قابلیت از نظر تئوری هیچ مشکلی نداشته اما در عمل باید ضربه زدن شما بسیار  دقیق باشد و این امر کار  را با Side Sense سخت نموده است.

بازنگری دقیق سونی اکسپریا 1

از ویژگی جذاب و جالبی که گیمرها در این گوشی طرفدار آن هستند قابلیت Game Enhancer است. از طریق این ویژگی میتوان  تنظیم خودکار روشنایی در هنگام بازی را غیر فعال کرد. و همچنین این امکان نیز برای کاربر وجود دارد تا  بازی خود را ضبط نماید. تنها نکته ای که می تواند منفی محسوب شود این است که در صورت فعال بودن این گزینه، آیکون ان در طی بازی در بالای به حالت شناور اجرا می شود.

بررسی سخت افزار سونی اکسپریا ۱

به جذابترین قسمت بررسی سونی اکسپریا ۱ رسیدیم. این گوشی لوکس از چیپست سریع اسنپدارگون ۸۵۵  شرکت TSMC بهره می برد . تراشه مذکور ۷ نانومتری بوده و  دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای با نام کایرو ۴۸۵ می باشد.  یک هسته از نوع Cortex-A76 با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز، سه هسته دیگر با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز و ۴ هسته باقی مانده دیگر  از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۱.۷۹ گیگاهرتز به فعالیت می پردازند. پردازنده گرافیکی اکسپریا ۱ آدرنو ۶۴۰ ساخت شرکت کواکام  بوده که با پردازش مطلوبی همراه است و قادر است بازی های حتی پیشرفته را نیز پردازش کند.

آشنایی با نمایشگر اکسپریا 1

اکسپریا ۱ از یک رم ۶ گیگابایتی و یک حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بهره می برد البته در بعضی کشورها می‌توان نسخه‌هایی با حافظه ۶۴ گیگ را خریداری نمود که قیمت ارزان‌تری نیز دارند، هرچند از این نسخه تعداد محدودی تولید شده است.به طور کلی ممکن است این تصور وجود داشته باشد که رم ۶ گیگابایتی برای سال ۲۰۱۹ کم است اما اکسپریا ۱ به هیچ عنوان شما را در استفاده های روزمره معمولی ناامید نخواهد کرد. مقدار حافظه ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی به نظر برای بیشتر کاربران کافی وده باشد اما چنانچه حافظه بیشتری احتیاج داشتید می توانید از طریق کارت حافظه MicroSD تا ۵۱۲ گیگابایت ارتقا دهید.

بازنگری سونی اکسپریا 1 محبوب

یکی از ویژگی های شاخص اسنپدراگون ۸۵۵ پشتیبانی از وای فای ۶ است ولی با توجه به این که اکسپریا ۱ از این چیپست قدرتمند بهره می برد ، این گوشی از وای فای نسل ۶ پشتیبانی نمی کند. به طور کلی بررسی تراشه سونی اکسپریا ۱ نشان داد که عملکرد بسیار مطلوبی داشته و بدون هیچ لگ و تاخیری نیازهای کاربر را پاسخ می دهد و در اجرای بازی ها و اپلیکیشن ها بسیار خوب پردازش صورت خواهد گرفت. حتی قادر است از پس اجرای بازی های بسیار پیشرفته نیز برآید ولی ممکن است برخی از این بازیها صفحه نمایش اکسپریا ۱ را پر نکنند.

بررسی باتری سونی اکسپریا ۱

در پایان این مقاله باتری سونی اکسپریا ۱ را مورد بررسی قرار می دهیم. این گوشی از یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد اما با توجه به نمایشگر بزرگ آن که جهت مشاهده محتوی ویدیویی با کیفیت بالا طراحی شده به نظر بهتر بود سونی ظرفیت بیشتری را به باتری اختصاص می داد. باتری اکسپریا ۱ یکی از کوچکترین باتریهای به کار رفته در گوشی های بالارده است. از سویی دیگر برای مدیریت بهتر مصرف باتری گوشی ، سونی ویزگی هایBattery Care و  Smart STAMINA را برای اکسپریا ۱ در نظر گرفته است.

بازبینی سونی اکسپریا 1

این گوشی در شرایط استند بای خیلی کم از باتری بهره می برد و در استفاده معمولی کاربر یک روز کامل روشن خواهد ماند ولی چنانچه برای بازی یا تماشای ویدیو مورد استفاده قرار گیرد احتمالا به شارژ مجدد نیاز خواهید داشت. سونی برای اکسپریا ۱ یک شارژر ۱۸ واتی را نیز در نظر گرفته است که در ظرف مدت ۲ ساعت شارژ کامل گوشی را انجام می دهد. ممکن است این تایم ۲ ساعته کمی طولانی به نظر برسد اما سونی دلیل این موضوع را ترجیح پایداری باتری به سرعت شارژ مطرح کرده است و بیان می کند شارژ آهسته تر افزایش عمر سلولهای باتری را به همراه دارد.

بررسی باتری سونی اکسپریا ۱ نشان داد با یک بار شارژ کامل می توان تقریبا ۱۱ ساعت پخش ویدیو و  حدود ۹ ساعت وبگری پرداخت. همچنین می‌توان تا ۲۵ ساعت با استفاده از اینترنت ۳G نیز مکالمه انجام داد. در حالت آماده به کار و با نمایشگر روشن، اکسپریا ۱ حدود ۷۹ ساعت دوام اورد که به طور کلی عدد قابل قبولی می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *