دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی یاسوج و آشنایی با طبیعت زیبای این منطقه

  • مریم صبوری
  • ۱ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

شما با مطالعه این مقاله از مجله آرگا با مناطق گردشگری و مکان های دیدنی یاسوج آشنا خواهید شد.

شهر یاسوج در مرکز استان کهگلویه و بویر احمد قرار گرفته که در جنوب غربی ایران در منطقه ای سر سیر قرار واقع شده است. در این منطقه بارش برف و باران زیاد است و همین دلیلی برای ذخیره منابع آبی می باشد. یاسوج به مناطق گردشگری معروف می باشد که شهری با آب های خروشان پر از جاذبه و زیبایی می باشد. اگر مایل هستید از دیدنی های این شهر دیدن کنید در فصل بهار و تابستان وقت مناسبی برای تفریح می باشد. یاسوج همواره مناطق دیدنی زیادی دارد که فاصله اش از شهر سی سخت تقریبا ۳۵ کیلومتر می باشد.

منطق دیدنی در شهر یاسوج

مکان های دیدنی یاسوج کجاست؟

یاسوج یکی از مناطق گردشگر پذیر می باشد که راهی آسفالت و سرزمینی مرتفع همراه با امکان اتراق در این منطقه می باشد. این شهر دارای پیشینه کهن و قدیمی می باشد که امکان اسکان و توقف در این شهر وجود دارد و می توانید در کنار خانواده از هوای بی نظیرش لذت ببرید. استان کهگیلویه و بویراحمد مملکت آریو برزن ها می باشد که مردمانی ساده و مهمان نواز و فداکار دارند. پادشاه هخامنشی در این استان متولد شده است که مرکز استان شهر یاسوج است و بیشتر افراد این منطقه عشایر نشین بوده اند که زبان لری دارند. طبیعت شگفت انگیز یاسوج همواره با آب و هوای مطلوبش بساط مناسبی برای تفریح و مکانی برای گردشگری می باشد.

مناطق دیدنی و مکان های دیدنی یاسوج

  • آبشار یاسوج

یکی از مکان های گردشگری یاسوج آبشار یاسوج است. که برای دیدن این منطقه جذاب باید حدود ۲ کیلومتر از مرکز شهر به سمت شمال بروید تا این آبشار را دیدن کنید. آبشار یاسوج همواره در دل کوه های زاگرس که دارای چشم انداز بسیار زیبایی قرار دارد و باغ های میوه اطراف آن نشانگر برکت همین آب ها بوده و سرسبزی و میوه هایی در این منطقه به وجود آورده است که از آبشار های رودخانه بر پیچ و خم تغذیه می کنند.

بررسی مکان های دیدنی یاسوج

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • آبشار مارگون

آبشار مارگون در مرز ۲ استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد واقع شده که در شرق شهر یاسوج همجوار با روستای مارگون قرار دارد. دلیل معروف بودن این آبشار به خاطر تعداد دره ها و مسیر رودخانه و پوشش جنگلی و درختی است که در اطراف این آبشار جود دارد و داخل تنگه زیبای مارگون این آبشار قرار گرفته است. فاصله این آبشار تا مرکز استان تقریبا هشتاد کیلومتر مربع می باشد که در اطراف آبشار مارگون سرتاسر چشمه و سرسبزی با دشت های گل لاله و ختمی می باشد که زیبایی دو چندان به این منطقه داده است.

گردشگری های شهر یاسوج

  • پیست اسکی کاکان

یاسوج در فصل های زمستان بسیار سرد می باشد که بارش برف فراوانی دارد. در منطقه کوهستانی مرتفع که بارش برف زیاد می باشد محلی  مناسب برای پیست اسکی است. یکی از مکان های دیدنی یاسوج که بسیار معروف بوده و لذت تفریح در این مکان بالا است پیست اسکی می باشد. فاصله پیاده روی تا کوه پیست اسکی ۱۸ کیلومتر است که در محل روستای کاکان در دامنه کوه زاگرس قرار گرفته است. شما می توانید از مسیر ۶۰۰ متری که عرض ی بالغ بر ۱۵۰ متر دارد لذت ببرید و شادی را تجربه کنید این پیست در سال ۱۳۷۳ افتتاح گردیده است که دارای تجهیزاتی برای اسکی سواران می باشد.

جاهای دیدنی در یاسوج

  • پارک ساحلی

اگر از منظره پانارومایی لذت می برید حتما به بزرگ ترین پارک ساحلی بروید و از دیدن مناطق طبیعی و توریستی یاسوج لذت ببرید. قسمت جنوبی ورود به این منطقه که محلی برای مردم آن محله و پاتوق جوان های شهر می باشد بروید. چشم اندازی زیبا که امکاناتی برای قایق سواری و شهربازی برای تمام افراد و همچنین وجو غرفه هایی برای خرید و چادر زدن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید. این محل را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید و این پارک ساحلی لذت ببرید.

بررسی مکان های دیدنی یاسوج

  • چشمه میشی

وجود چشمه ای در نزدیک سی سخت که پنج کیلومتری شمال شرق آن قرار دارد و دارای تفریحگاه مناسبی برای گردشگران می باشد. این آب این تفرجگاه به نام چشمه میشی از کوه دنا که طبیعتی دل انگیز دارد سرچشمه می گیرد و همواره یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود. نمای طبیعت همراه با سرسیزی و آب فراوان این چشمه فضای راحت و دل نشین برای گذراندن اوقات فراغت و رفع خستگی آخر هفته فراهم کرده است.

  • چشمه بلقیس

یکی دیگر از مکان های دیدنی یاسوج که جاذبه زیبایی دارد چشمه بلقیس است که در شهر چرام قرار دارد. این چشمه در مسیر جاده جنوب شهر چرام به گچساران قرار دارد که در اوایا دوران پهلوی ساخته شده است. بلقیس در استوره های ایرانی نماد زیبایی می باشد که جز این نام نمی توان بر روی این چشمه گذاشت. از جاذبه های این چشمه می توان به سکوهای آلاچیق و باغ حوض مرکزی و اقامتگاه شبانه روزی آن اشاره کرد. وجود درختان و گل ها رز و سرسبزی های این منطقه که باغ های میوه ای مانند: لیمو، نخل، گردو، پرتقال، گلابی دارد واقعا شگرفی در این اطراف این چشمه به وجود آورده است.

مکان های دیدنی یاسوج کجاست؟

  • تنگ گنجه

تنگ گنجه ای برای گردشگرانی که در فصل تابستان و بهار به این منطقه می آیند مناسب بوده چرا که دارای مسیری آسفالت با مناظر زیبا می باشد. این مکان همراه با دره های و کوه های سر به فلک کشیده و درختان تنومند چنار که خبر از نقاشی و خلقت خدا می دهد بسیار جذاب می باشد. صدای دل نشین رودخانه با آواز خوش پرندگان و هوای مطلوب و خنک که آرامشی دو چندان برای میزبانی گردشگران می باشد که در فاصله ای ۱۳ کیلومتری از یاسوج به سی سخت است پس این اقامتگاه را از دست ندهید.

آشنایی با مکان های دیدنی یاسوج

  • سرزمین آبشار ها (تنگ تامرادی)

تنگ تامرادی یکی از جاذبه های طبیعی و خدادادی یاسوج می باشد که بازدیدکنندگان زیادی در فصل های بهار و تابستان دارد. این محل در مسیر جاده یاسوج به سپیدار در ۵۰ کیلومتری جاده های پر پیچ وخم قرار دارد که محیطی دل نواز با چشمه های خوشگوار و آبشار های چشم نوازی دارد. اگر این تنگ را دیدن کنید همچنین طبیعتی را نظیرش جایی نخواهی دید و واقعا لذت خواهید برد. در این محل که روستای حسین آباد در تنگ قرار دارد و مقبره ای قدیمی به دوران هخامنشیان که قدمتی دیرینه دارد در این روستا می باشد. از جاذبه های این منطقه می توان به آبشار های بلند و با ارتفاع آن که به ۸ و ۱۵ و ۵۰ متر می رسد اشاره کرد همچنین وجود غار هایی در آن اطراف که سرتاسر پوشیده از درختان بلوط و جنگل های باستانی آریوبرزن و اسکندر مقدونی و جنگ رضاخان می باشد آثار تنگ تامرادی است.

 مکان های دیدنی یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد

  • دریاچه برم الوان

یکی دیگر از جاهای توریستی شهر یاسوج دریاچه برم الوان است. در این دریاچه پوششی از گیاهان نادر همراه با نی و گز و خارشتر و پسته وحشی و زالزالک و بادام کوهی سرتاسر محیط را پوشانده اند. که در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر لیکک و ۸۰ متری از شهر غرب دهدشت دریاچه ای به این زیبایی قرار دارد. از جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به آلاچیق، سکوی نشستن و سرویس بهداشتی برای مسافران اشاره کرد که لذتی چند برابر با دیدن این منطقه خواهید داشت پس این دریاچه کم نظیر را از دست ندهید.

  • دریاچه کوه گل

در بین کوه های دنا که فاصله ای ۸ کیلومتری با شهر سی سخت و ۳۲ کیلومتری با یاسوج منطقه ای دل نشین به نام دریاچه کوه گل قرار دارد. در این دریاچه در اوایل فصول سال شما می توانید از این منظره بی همتا لذت ببرید که از مکان های دیدنی یاسوج می باشد همراه با بارش برف و باران می باشد. در اطراف این دریاچه شما گیاهانی نظیر پونه کوهی، نعنا، ریواس، قارچ، بابونه را خواهید یافت که عطرشان فضا را پر کرده است. وجود دریاچه با عمقی بیش از ۱۵ متر که از اطراف دریاچه باغ ها و گل های رنگارنگ جذابی دیده می شود پر کرده دلیل همین نام گذاری بوده است.

مکان های دیدنی یاسوج کجاست؟

  • دشت راق

دشت راق همواره سرتاسر زیبایی خدادادی که طبیعتی فوق العاده جذاب و غنی از سرسبزی دارد و چشم هر بیننده را به خود خیره خواهد کرد. این دشت زیبا که وجود گیاهانی مثل: لاله واژگون، چوک، ارزن، جاشیر، بیلهر ،قارچ و چویل رشد می کنند می توانید از آن ها استفاده کنید. همچنین چشمه هایی در اطراف این دشت که سرتاسر پر از زیبایی وصف ناپذیر می باشد مانند: چشمه چرنگی و چشمه وهل و چشمه سیب می باشد. از دیگر گردشگری های این منطقه می توان به آبشار تنگ مو در ناحیه دست نخورده از طبیعت اشاره کرد.

 مکان های دیدنی یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد

  • دره المون

دره المون هم یکی از مناطق گردشگر پذیر شهر یاسوج می باشد که برای رفتن باید در ابتدا به جاده یاسوج و نورآباد وارد شوید سپس به روستای چهار طاق و امیر ایوب بروید و بعد از گذراندن ۵۰ کیلومتر به دره المون خواهید رسید. این محل در منطقه ای کوهستانی قرار دارد که وجود چشمه و آب و هوای با اکسیژن بالا و مطبوع در این دره خنکی پدید آورده است. وجود این دره همراه با لاله های سرخ و جنگل های بلوط طبیعتی کم نظیر برای گردشگران رقم می زند. اگر به این مکان رفتید حتما به چشمه های این منطقه بروید و از خوردن آب زلال و خنک لذت ببرید و همچنین این دره جزو جاهای دیدنی یاسوج محسوب می شود.

همچنین می توانید برای آشنایی با مکان های دیدنی سی سخت کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *