دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه تشخیص کودک ترنس و شناسایی گرایش های غیر جنسیتی کودکان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

کودکان دارای حساسیت های به خصوصی هستند، مراقبت و حمایت از آن ها چندین برابر می شود حالا برای تشخیص کودک ترنس باید هویت جنسی او را جدا از جنسیت و ظاهرش در نظر بگیریم و طبیعتا این دسته از کودکان نسبت به بقیه هم سن و سالان خود بیشتر در برابر آسیب ها قرار دارند.

از آنجایی که کودکان دارای حساسیت های ویژه ای هستند حمایت و حفاظت از آن ها چندین برابر می شود حالا برای تشخیص کودک ترنس بایستی هویت جنسی او را جدا از جنسیت و ظاهرش در نظر بگیریم و طبیعتا این دسته از کودکان نسبت به سایرین بیشتر در برابر آسیب ها قرار دارند.

نحوه تشخیص کودک ترنس

اگر فرزندتان رفتارهایی از خود نشان می دهد که مطابق با جنسیت او نیست، شاید با خود بپرسید که آیا کودک من ترنس است یا خیر؟ حتما به این موضوع دقت کنید که چطور کودک شما درباره هویت جنسی خود صحبت کرده و به گرایش هایی که مطابق با جنسیت وی نیستند توجه کنید. اما مراقب باشید که بیش از حد وسواس به خرج ندهید. زیرا بسیاری از هنجارهای جنسیتی در حقیقت به نوعی کلیشه محسوب می شوند. به طور مثال، یک پسربچه که دوست دارد با عروسک بازی کند، الزاما ترنس نیست. در نهایت، به کودک خود کمک کنید تا احساسات و هویت واقعی خود را کشف کند و اگر ترنس است، به او عشق بورزید و از او حمایت کنید. در ادامه مطلب به روش های تشخیص کودک ترنس بیشتر می پردازیم.

تشخیص کودک ترنس

روش های شناسایی کودک ترنس

شناسایی گرایش های غیر جنسیتی کودک:

توجه به گرایش های غیر جنسیتی یکی از روش های تشخیص کودک ترنس است. ممکن است دیده باشید که دختر شما دوست دارد با اسباب بازی های پسرانه مانند تفنگ یا کامیون بازی کند. یه یاد داشته باشید که این موضوع به این معنا نیست که او ترنس است. با این حال، کودک تمایل و گرایش شدید به چیزهایی دارد که مطابق با جنسیت وی نیستند، بهتر است او را زیر نظر بگیرید.

  • کودکی که نسبت به جنسیت خود، بسیار متفاوت عمل کرده و دوست ندارد کارهایی را انجام دهد که نسبت به جنسیت وی از او انتظار می رود، به احتمال زیاد ترنس است.
  • فراموش نکنید که اکثر مفاهیم جنسیتی به نوعی کلیشه محسوب می شوند. به عنوان مثال، پسران به طور ژنتیکی تمایل به رنگ آبی ندارند.

بررسی نشانه ها:

یک کودک ترنس معمولا علائم زیادی از جنسیت واقعی خود را نشان می دهد. نوع لباس پوشیدن، بازی های خیالی،نحوه آرایش کودک معمولا نشان دهنده جنسیت او می باشد. اگر کودک بسیاری از علائم زیر را نشان دهد، ممکن است ترنس باشد:

  • ترجیح دوستی با جنس مخالف
  • انتخاب یک اسم پسر یا دختر برای خود
  • نارضایتی از اندام های تناسلی خود
  • مقاومت شدید در برابر موی پسرانه/دخترانه
  • اصرار به خرید کتاب یا ابزاری که تاکید بر دخترانه یا پسرانه بودن دارند و با جنس زمان تولدش هماهنگ نیست
  • آرزوی تولد دوباره و داشتن یک جنسیت جدید یا منتظر معجزه ای بودن برای تغییر اندامش

روش های شناسایی کودک ترنس

  •  آرون گروپس

بروز نشانه های نارضایتی در رابطه با نقش جنسیتی:

به طور مثال اگر یک پسربچه با کوتاه کردن موهایش به شدت مشکل دارد چون پسرانه می شود و یا دختر بچه ای از این که نمی تواند از قسمت پسران خرید کند دلخور می شود. می تواند نشانه ای برای ترنس بودن او باشد.

جنسیت موضوع بسیار مهمی است و هنگامی که کودک از فعالیت های مبتنی بر جنسیت واقعی خود منع شود به گونه ای رفتار می کند که انگار دنیا به آخر رسیده است.

  • به استدلال هایی کودک خود توجه کنید. ممکن است به یک پسر بچه بگویید: “پسرها هم می توانند لباس صورتی بپوشند” اما او در جواب به شما بگوید: “من پسر نیستم. من دختری با لباس صورتی هستم”
  • نسبت به بهانه گیری های کودک خود در زمان خرید لباس، در زمان کوتاهی مو، انتخاب رنگ و دیگر موارد آرایشی زیبایی دقت کنید.
  • به مشکلات رفتاری، افسردگی و سایر مشکلات سلامت کودک توجه کنید. این مشکلات ممکن است در آینده بر سلامت روان کودک تاثیر زیادی بگذارد.

به نحوه تشخیص هویت کودک خود توجه کنید:

کودکان از کلمات برای تعیین هویت خود استفاده می کند. اگر کودک با قاطعیت و با قدرت درباره هویت خودش صحبت می کند ممکن است نشانه ای برای ترنس بودن او باشد. هر انسانی از حدود سه سالگی می تواند به مرور جنسیت خود را تشخیص دهد پس نمی توان به خاطر سن کم به صحبت ها و رفتارهای کودک بی توجه بود.

آشنایی با راه های شناسایی کودکان ترنس

به تداوم یک موضوع بیشتر توجه کنید:

اگر یک دختر بچه اصرار داشت که برای مدت کوتاهی، با نام پسرانه او را صدا بزنید موضوع خاصی نیست و فقط یک تجربه موقت برای کودک است اما اگر همین دختر بچه به صورت مداوم و تقریبا همیشه بخواهد یک پسر شناخته شود می تواند دلیلی برای ترنس بودن او باشد.

  • تغییر جنسیت یک کودک می تواند به بهبود روابط اجتماعی، سلامت روحی و روانی، تمرکز در مدرسه او کمک کرده و مشکلات رفتاری او را کاهش دهد.
  • در بعضی از کودکان امکان دارد روند تشخیص هویت، مدت بیشتری طول بکشد. این مرحله به طور معمول در سن ۹ یا ۱۰ سالگی به پایان می رسد.

به دوران بلوغ فرزند خود توجه کنید:

ممکن است برخی از کودکان تا زمان بلوغ و یا بعد از آن جنسیت خود را نشناسند. دوران بلوغ زمانی است که بیشتر نوجوانان، هویت جنسیتی خود را مورد سوال قرار می دهند. بروز تغییرات در بدن و هورمون ها باعث می شود که کودک نسبت به بدن خود آگاهی پیدا کند. اگر کودک شما احساس می کند که جنسیت دیگری دارد، حتما به او توجه کنید.

یکی از راه های شناسایی کودک ترنس، انجام آزمایش است:

آزمایش و خطا یکی از راه های تشخیص کودک ترنس است. به کودک اجازه دهید تا آزادانه، هویت جنسی خود را کشف کند. اگر فرزند شما فکر می کند که ترنس است، برای چند روز به او اجازه دهید تا جنسیتی که آرزو دارد را تجربه کند. به عنوان مثال از لباس های دلخواهش استفاده کند یا با نام دلخواه خود صدا شود.

  • اجازه دهید؛ کودک شما این آزمایش را مدیریت کرده و او را تحت فشار قرار ندهید.
  • در زمان آزمایش، کودک خود را زیر نظر بگیرید. آیا او احساس شادمانی می کند؟ آیا اعتماد به نفس او بیشتر شده است؟

از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید:

ممکن است کودک شما نتواند درباره احساس و هویت جنسی خود صحبت کند. در این مواقع سعی کنید از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید که تجربه کار با کودکان ترنس را داشته باشد.

کلمه ترنس به چه معناست؟

ترنس به این معناست که فرد رفتار یا هویتی متفاوت از جنسیت واقعی خود داشته باشد. فراموش نکنید که کودکان، خود ترنس بودن را انتخاب نمی کنند و این موضوع ارتباطی با شیوه بزرگ کردن آنها ندارد. ترنس بودن موضوعی غیر طبیعی نیست.
برخی از کودکان ممکن است در سن ۳ سالگی، جنسیت واقعی خود را تشخیص دهند. اما ، در برخی دیگر ممکن است این روند به دلایل زیر بیشتر زمان ببرد. مانند:
  • ترس از عدم پذیرش و طرد شدن
  • نداشتن آگاهی
  • ترس از بی آبرویی و بدنامی
  • مورد تمسخر واقع شدن

روش های تشخیص کودک ترنس

نکات پایانی در جهت کمک به کودک ترنس

از کودک ترنس حمایت کنید

اگر کودک ترنسی که مورد حمایت خانواده خود قرار بگیرد، کمتر دچار خودکشی و یا سایر مشکلات روحی روانی می شود. مطالعات نشان می دهد کودکان ترنسی که عمل تغییر جنسیت انجام داده اند، نسبت به کودکانی که این عمل را انجام نداده اند، کمتر دچار مشکلات روحی روانی می شوند.

به حرف های کودک خود توجه کنید

اگر با کودک خود صحبت کنید و به حرف های او با دقت گوش کنید، او به شما خواهد گفت که چه چیزی می خواهد. این موضوع به شما کمک می کند تا تفاوت میان زمانی که کودک می گوید: ” من یک پسرم” و زمانی که یک دختر بچه دوست دارد فقط لباس های پسرانه بپوشد را متوجه شوید. انتخاب جنسیت باید بر اساس نیاز و احساس فرزند شما باشید، نه بر اساس آنچه شما فکر می کنید.

به علائم افسردگی و اضطراب در کودک خود توجه کنید

یکی از بهترین روش های تشخیص کودک ترنس بررسی علائم اضطراب اوست. تمام کودکان ترنسی در معرض ابتلا به مشکلات روحی روانی قرار دارند. اگر در کودک خود چنین نشانه هایی را مشاهده کردید، با یک متخصص مشورت کنید.

  • کاهش یا افزایش ناگهانی وزن
  • خواب بیش از حد
  • تغییرات خلقی
  • عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می برده است.

شناخت کودک ترنس

نحوه برخورد با کودک ترنس

برخی کودکان تا پیش ار رسیدن به سن بلوغ خود را ترنس تصور می کنند و ممکن است رفتارها و نشانه های احتمالی از خود بروز دهند، در صورتی که واقعیت ندارد.

در واقع مشاهده برخی رفتار ها از سوی کودک، دلیل بر ترنس بودن وی نیست و در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید والدین با یک روانشناس مشورت کنند.

زیرا تنها با گفتگو با یک روانشناس با تجربه و آگاه می توان به ترنس بودن کودک پی برد و علائم موجود در وی را ریشه یابی کرد، مشاور در این راه همراه والدین و کودک بوده و از این طریق می توانید از ترنس بودن کودک خود اطمینان حاصل کنید. والدین کودک در مواجهه با علائم این مشکل، می توانند نکات زیر را مورد توجه قرار دهند :

احساسات و  واکنش های خود را کنترل کنید :

ممکن است کودک شما ترنس باشد که این موضع اصلا نگران کننده نیست، بلکه باید بدانید، وی فرد متفاوتی است که نیاز به حمایت و پذیرفته شدن از سوی خانواده دارد، اگر کودکتان بعد از سالها لب به سخن گشوده و این موضوع را با شما در میان گذاشته است، باید آرامشتان را حفظ کرده و به روانشناس مراجعه کنید.

نمی خواهید افسردگی و رنج مداوم فرزندتان را شاهد باشید :

عدم پذیرفتن این موضوع از سوی والدین برای کودک تراجنسیتی، بسیار بیشتر از واکنش اطرافیان، جامعه و همسالان آزاردهنده خواهد بود.

شناسایی کودک ترنس

از متخصصان کمک بگیرید :

امکان دارد کودک شما دچار بحران هویتی شده باشد و همواره مشاهده این علائم به نشانه تراجنسیتی و ترنس بودن کودک نیست، در چنین وضعیتی مشورت با مشاور و متخصص در این زمینه می تواند برای تشخیص و درمان این خصوصیت کودک شما موثر باشد، حال اگر این مسائل را با دقت مورد بررسی قرار ندهید، هیچگاه به حقیقیت پنهان در رفتار های کودکتان پی نخواهید برد.

در پایان امدواریم مطالعه مطلب بالا برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با عوامل بروز شکست عاطفی در کودکان و  چگونگی ایجاد انگیزه در کودکان می توانید از مطالب قبلی آرگا دراین زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *