دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شناخت عوارض شیمی درمانی و آمادگی برای تاثیرات منفی که شیمی درمانی بر بدن می گذارد

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

برای درمان انواع سرطان ها استفاده از داروهای شیمی درمانی بهترین روش می باشد البته در کنار فوایدی که دارد عوارضی را نیز برای بدن به همراه می آورد که بهتر است درباره عوارض شیمی درمانی اطلاعات کافی داشته باشید.

داروهای شیمی درمانی سبب از بین بردن سلول های سرطانی می شوند که به سرعت رشد می کنند اما به دلیل اینکه این دارو ها در تمام بدن حرکت می کند بر روی سلول های سالم و طبیعی دیگر بدن نیز تاثیر گذار است که آسیب به سلول های سالم عوارض جانبی را در پی دارد، در ادامه مطلب به عوارض شیمی درمانی می پردازیم.

مشکلات ناشی از شیمی درمانی

بررسی عوارض شیمی درمانی

برای درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان معده و سرطان رحم و… استفاده از داروهای شیمی درمانی کاربرد دارد  اما عوارضی را نیز بر روی قسمت های دیگر بدن به همراه دارد که در ادامه شما عزیزان را با این عارضه ها آشنا خوهیم کرد.

دستگاه گوارش

همانطور که می دانید سلول های دستگاه گوارش از جمله سلول های فعال هستند که اثرات مصرف دارو بر روی آن ها زیاد می باشد که در حقیقت نخستین نشانه شیمی درمانی بی اشتهایی می باشد که پس از مدتی تهوع و استفراغ نیز به بی اشتهایی اضافه می شود که تا چند روز پس از شیمی درمان استفراغ ادامه دارد و اگر بیماران زیر نظر پزشک متخصص قبل از استفاده از شیمی درمانی از دارو های ضد تهوع استفاده کنند حالت تهوع و استفراغ در آن ها کمتر خواهد شد.

آشنایی با عوارض شیمی درمانی

کلیه ها

دفع دارو های شیمیایی از طریق کلیه ها می باشد که در زمان دفع تاثیراتی بر روی سلول های کلیه خواهد داشت و در نتیجه کلیه ها قادر نمی باشد که به خوبی عمل تصفیه را انجام دهند که ورم بدن ناشی از عملکرد نادرست کلیه ها می باشد البته با خواب شبانه شدت ورم کمتر می شود.

ریزش شدید مو

از عمده ترین مشکلات بیمارانی که شیمی درمانی می شود ریزش مو می باشد که دارو های شیمی درمانی سبب ریزش مو و تکه تکه خالی شدن مو می شود همچنین باعث خشک و شکننده شدن موها نیز می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خطرات ناشی از شیمی درمانی

تغییر حالت ناخن

از دیگر عارضه شیمی درمانی بر روی ناخن می باشد که در ابتدا سبب تغییر رنگ ناخن ها می شود و به تدریج باعث به وجود آمدن خطوط طولی و عرضی بر روی ناخن ها می شود و در نهایت سست می شوند که ممکن است از بستر نیز خارج شوند.

خستگی

خستگی از شایع ترین عارضه شیمی درمانی می باشد که پزشک بسته به میزان خستگی بیمار ممکن است دارو هایی را تجویز نماید، البته استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و مصرف زیاد آب در رفع خستگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 مشکلات ناشی از شیمی درمانی

مغز استخوان

سلول های مغز استخوان فعالیت دائمی و سریع دارند، مغز استخوان سازنده اجزای خون مانند : گلبول های قرمز خون، پلاکت ها و سلول های دفاعی هستند در نتیجه بیمار دچار ضعف سیستم ایمنی، کم خونی، استعداد برای ابتلا به بیماری های عفونی، خونریزی های کبودی و جلدی پوست می شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمون مردانه و زنانه از عوارض شیمی درمانی می باشد و در زنان سبب پریودهای نامنظم و یا ظهور ناگهانی یائسگی می شود که احتمال عفونت واژینال نیز در این دسته از افراد افزایش می یابد و برخی از زنان و مردان ممکن است به صورت دائم یا موقت عقیم شوند.

عوارض شیمی درمانی بر روی بدن

زخم های دهانی

از مشکلات رایج ناشی از شیمی درمانی التهاب در مخاط پوست می باشد که در مخاط دهان قرمزی و زخم بروز می کنند، زخم داخل دهان سبب درد زیاد در بیمار می شود به گونه ای بیمار قادر به غذا خوردن نمی باشد، بنابراین بیمار پنج تا چهارده روز پس از شروع شیمی درمانی دچار زخم های دهان می شود که بین دو تا سه هفته پس از شروع شیمی درمانی بهبود می یابد.

شیمی درمانی و عوارض آن

خشکی پوست

از عارضه شیمی درمانی خشکی پوست به خصوص در قسمت لب ها می باشد که لب ها حالت پوسته پوسته می شوند و حتی بیمار در زمان باز و بسته کردن دهان برای خوردن غذا، لبخند زدن و حرف زدن دچار مشکل می شود که علت اصلی این مشکل کم آبی بدن ناشی از مصرف دارو می باشد که بهترین روش جهت رفع خشکی لب مصرف مایعات فراوان و استفاده ار رژ لب مرطوب کننده که در دارو خانه ها وجود دارد توصیه می شود، البته در صورت عفونت قسمتی از بدن یا لب حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان سرطان با دارو های شیمی درمانی

عارضه های دیگر شیمی درمانی

  • عفونت
  • کبودی و خونریزی نرم
  • یبوست
  • اسهال
  • تغییر میل
  • تغییرات وزنی
  • مشکلات عصبی و عضلانی مانند : خارش، درد و بی حسی
  • مشکلات دهان، گلو و زبان مانند درد در بلعیدن و زخم
  • تغییر ادرار و مثانه و مشکلات کلیوی
  • تغییرت خلق و خو
  • تغییرات میل و عملکرد جنسی
  • مشکلات باروری

عارضه شیمی درمانی بر روی اعضای بدن

بسته به نوع و میزان دارویی که بیمار دریافت می کند و همچنین نحوه واکنش بدن بیمار بروز عارضه شیمی درمانی در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد و ممکن است فردی دچار عوارض زیاد شود و یا دچار چند عارضه شود و حتی امکان دارد شخص دیگر به هیچ کدام از عوارض شیمی درمانی دچار نشود اما بهتر است بیمار قبل از آغاز شیمی درمانی با پزشک خود درباره عارضه شیمی درمانی که بیشتر احتمال دارد به آن مبتلا شود صحبت کند تا آمادگی لازم را جهت غلبه با عوارض آن پیدا کند.

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *