دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن رسوب کتری با چند اقدام خانگی آسان

  • سحر هودانلویی
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

کتری و سماور از جمله وسایل پر کاربرد در آشپزخانه هستند که هر از گاهی نیاز به توجه و تمیز کاری دارند. برای آشنایی با روش های از بین بردن رسوب کتری در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

رسوب کردن کتری و سماور قطعا کاری پر دردسر و کلافه کننده است. برای از بین بردن این رسوب ها راهکار های بسیار مختلف و اثر گذاری وجود دارد که با انجام آن می توانید، خیلی زود از شر این جرم های خسته کننده رها شوید. ما در از بین بردن رسوب کتری شما کمک می کنیم، پس با ما همراه باشید.

از بین بردن رسوب کتری

روش های از بین بردن رسوب کتری و سماور

به منظور رسوب زدایی کتری و سماور روش هایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

۱- آب لیمو

از دیگر راهکارهای بسیار مفید و موثر به منظور سوب زدایی کتری استفاده از آب لیمو می باشد که می توانید از لیمو ترش یا چند قطره آبلیمو کمک بگیرید بنابراین، اگر از لیمو ترش استفاده می کنید چند عدد لیمو را داخل کتری ریخته و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بجوشد تا رسوب های کتری از جداره آن جدا شوند.

۲- نوشابه

استفاده از نوشابه به منظور از بین بردن جرم آهکی درون کتری و سماور گزینه بسیار مناسبی است  که به منظور استفاده از این روش بهتر است داخل کتری را پر از نوشابه کنید و بر روی حرارت قرار دهید و بعد از چند دقیقه جوشیدن آن را از روی حرارت برداشته و پس از پاییین آمدن درجه حرارت محلول و بعد از زمان یک ساعت کتری را شسته و آبکشی نمایید.

۳- سرد و گرم کردن کتری:

برای از بین بردن جرم های آهکی به وجود آمده در درون کتری و سماور می توانید آن را بر روی شعله بگذارید و اجازه دهید تا مقداری داغ شود و سپس آب سرد را به درون آن بریزید. بعد از دقایقی شاهد شکسته شدن گچ های آهکی و از بین بردن رسوب کتری و سماور خود می شوید.

نکته:

  •  آرون گروپس

توجه داشته باشید که کتری و یا سماور بیش از حد داغ نشود چون باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری می شود.

۴- استفاده از سرکه:

به طور حتم استفاده از سرکه در از بین این رسوبات روشی آسان و بی هیچ دردسری می باشد. برای انجام این کار مقداری سرکه را همراه با آب درون کتری بریزید و بگذارید تا به نقطه جوش برسد، بعد از لحظاتی شاهد حل شدن این رسوبات در آب می شوید. بعد از خالی کردن آب حاوی سرکه باری دیگر کتری را پر از آب کنید و بر روی شعله قرار دهید تا بوی سرکه از بین برود.

استفاده از سرکه در از بین بردن رسوبات کتری

۵- استفاده از گوش ماهی و یا فلس صدف:

اگر کتری جدید خریداری کرده اید و یا کتری قدیمی خود را تمیز کرده اید و دیگر نمی خواهید دچار این مشکل شوید، می توانید چند عدد گوش ماهی و یا فلس درون آن قرار دهید تا تمامی رسوبات را به خود جذب کند و از گچ گرفتگی جلوگیری شود.

۶- استفاده از سیب زمینی رنده شده :

یکی از روش های موثری که شاید خبر نداشته باشید استفاده از سیب زمینی رنده شده است. برای انجام این کار ابتدا بسته به گنجایش کتری خود تعدادی سیب زمینی رنده کنید و همراه با آب درون کتری بجوشانید. بعد از دقایقی مقداری زاج نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید دقایقی با زاج نیز جوشیده شود. بعد از اتمام کار کتری را با آب پر کرده و بجوشانید و بعد آب آن را خالی کنید.

۷- استفاده از جوش شیرین:

جوش شیرین در بسیاری از موارد به کمک بانوان می رسد. برای از بین بردن رسوبات کتری می توانید ۱ یا ۲ قاشق غذا خوری جوش شیرین به آب درون کتری اضافه کنید و بر روی شعله قرار دهید تا بجوشد. اگر در دفعه اول این کار انجام نشد چندین مرتبه این عمل را تکرار کنید.

از بین بردن رسوبات متری و سماور

۸- قرار دادن درون یخچال:

اگر گچ کتری شما نازک است و یا مقدار آن بسیار نیست می توانید درون آن را آب کرده و نصف روز درون یخچال قرار دهید. بعد از خارج کردن آن از یخچال شاهد از بین بردن رسوب کتری و سماور می شوید.

راهکارهای جلوگیری از رسوب گرفتن کتری نو

یکی از راهکارهای پیشگیری از رسوب گرفنن کتری نو این است که داخل آن گوش ماهی بیاندازید زیرا، گوش ماهی سبب جذب آهک موجود در آب می شود و همچنین کتری را با حوله مرطوب تمیز و با یک حوله نرم خشک نمایید از این روش روزی یک بار استفاده نمایید و به منظور جرم گیری کتری و سماور آن را محکم نسابید و از شوینده های صنعتی نیز استفاده نکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *