دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تشخیص تمام شدن لنت ترمز با چند نشانه ساده در خودروهای مختلف

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

ترمز یکی از مهم ترین قطعات اتومبیل محسوب می شود. توجه کردن به علائمی که هنگام تمام شدن لنت ترمز را به شما گوشزد می کند، می تواند جان شما را نجات دهد. برخی از نشانه ها برای تعویض لنت ترمز بسیار واضح است و می توان به روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر شمار و یا نیاز به مسافت بیشتر برای توقف کامل خودرو اشاره کرد.

در این مقاله به بیان حل مشکل تمام شدن لنت ترمز خواهیم پرداخت زیرا یکی از اجزای سیستم ایمنی خودرو ترمز است که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت رانندگان و سرنشینان خودرو دارد.

نشانه های اتمام لنت ترمز

در ابتدای این مقاله راه های تشخیص لنت ترمز بهتر است نحوه عملکرد سیستم ترمز را بیشتر بررسی کنیم. این سامانه توسط قطعات بسیار زیادی تولید شده و بسته به نوع خودرو، مکانیسم پیچیده یا ساده ای دارد. فرآیند ترمزگیری با فشردن پدال ترمز توسط پای راننده شروع می شود. در نتیجه این فشار، روغن ترمز به درون کاسه لنت ها جاری شده و لنت ها به سمت جلو حرکت می کنند.

تمام شدن لنت ترمز

اگر چه شاید ترمز یکی از زیباترین قطعات اتومبیل شما محسوب نشود ولی بدون شک یکی از مهم ترین آنها به شمار می رود. توجه کردن به علایمی که زمان تعویض لنت ترمز را به شما گوشزد می کند، می تواند جان شما را نجات دهد. برخی از نشانه ها برای تعویض لنت ترمز بسیار واضح است و می توان به روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر شمار و یا نیاز به مسافت بیشتر برای توقف کامل خودرو بیشتر اشاره کرد.

صداهای عجیب و غریب در لنت ترمز:

در بالای لنت ترمز، یک تکه فلزی کوچک قرار دارد که به تشخیص این مشکل کمک بسیار زیادی می کند. پس از اتمام گوشت لنت ترمز، این تکه فلزی با روتور تماس می یابد و به شما اخطار می دهد که لنت ترمز کاملا تمام شده و باید تعویض شود. در صورتی که شما به این صدا بی اهمیت باشید، این تکه فلزی به روتور آسیب می زند و آن را گود می کند که باعث ایجاد هزینه های تعمیرات بیشتری می شود. البته باید توجه کنید که تماس که تماس بیش از حد باعث گرم شدن و دود کردن ترمز نیز می شود که این مسئله بسیار خطرناک است. در حالت کلی اگر به هنگام ترمزگیری صدای غیر معمولی به گوشتان رسید بسیار با وسواس عمل کنید چرا که اگر به روتور خودروی شما آسیب برید باید هزینه زیادی را جهت صافی سطح و یا حتی تعویض آن بر عهده بگیرد.

چگونگی تعویض لنت های ترمز

صداهای سوت لنت:

یکی از راه های تشخیص اتمام لنت ترمز صدای سوت لنت آن می باشد. هر چند که صدای سوت لنت در بعضی محصولات نشان دهنده کیفیت کم لنت ترمز دارد و پس از مدتی از بین می رود، اما اگر این صدا طولانی مدت طول کشید، به معنای تمام شدن لنت ترمز شما می باشد. این صدا گاهی آنچنان بلند است که حتی با وجود بسته بودن شیشه ها نیز به گوش می رسد. شما می توانید برای بررسی چرخ خودرو را باز کرده و فاصله روتور و لنت را دوباره بررسی کنید. این فاصله باید بیشتر از ۶ میلی متر باشد.

  •  آرون گروپس

صداهای ناشی از تمام شدن لنت ترمز

لرزش پدال ترمز:

در مورد لنت ترمز و روش های تشخیص خرابی آن بهتر است بدانید اگر خودروی شما مجهز به سیستم ABS باشد، در ترمزهای شدید، می توانید شاهد لرزش های شدید پدال ترمز باشید. این امر به دلیل سیستم های عملکردی ترمزهای ABS  است و کاملا طبیعی می باشد. به دلیل اینکه این سیستم به وسیله اتصال و جدا کردن مداوم لنت ترمز، قفل شدن و لیز خوردن چرخ می شود. اما اگر در هنگام ترمز عادی نیز این لرزش ها را احساس کردید. بدانید این بار، ایراد از سیستم ترمز شما است و این امر ناشی از سطح ناصاف روتور بوده و باید به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید.

لرزش پدال ترمز

کشیده شدن خودرو در هنگام ترمز:

شاید این اتفاق برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام رانندگی احساس کنید کنترلی بر روی خودروی خود ندارید .و یا به هنگام ترمزگیری، خوروی شما جوری عمل کند که انگار لنت های ترمز شما از کار افتاده باشد. این دلایل می تواند نشانگر از خرابی سیستم ترمز و لنت ترمز باشد. اگر در تعویض قبلی تنها یک لنت را عوض کرده باشید، پس از اتمام لنت دیگر، در هنگام ترمز، خودرو به سمت لنتی که توان بیشتری دارد کشیده می شود که می تواند در بزرگراه ها بسیار مشکل ساز باشد و باعث انحرافات خودروی شما شود.

کشیده شدن لنت ها هنگام حرکت و تمام شدن لنت ترمز

در حقیقت در این مواقع، در کی چرخ کالیپر چسبیده است و این امر باعث نامتعادل شدن اصطکاک خواهد شد. همچنین چنانچه نیروهای اعمالی به چرخ ها یکسان نباشد باید دوباره منتظر کشیده شدن خودرو به یک سمت باشید. البته کشیده شدن خودرو تنها به دلیل این عارضه نیست و ممکن است ناشی از آسیب بندی های جلوی خودرو، ساییده شدن لاستیک ها، کم بودن بادها و عوامل دیگر نیز در این موضوع دخیل باشد.

تمام شدن لنت ترمز به دلیل نامتناسب بودن عملکرد پدال ترمز:

در میان روش های تشخیص تمام شدن لنت ترمز این روش  کمی تجربی است و برای افرادی که به خودروی خود دقت می کنند مشهود خواهد بود.

نمای ظاهری لنت های ترمز

اگر عفت عملکرد نسبت به زمان های قبل محسوس باشد و شما مجبور باشید برای ترمز کردن بیش از حد پدال را بفشارید، پس باید به فکر تعمیر کردن آن باشید. علاوه بر این اگر به هنگام ترمز گیری پدال بیش از حد پایین رود، نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز بوده و احتمالا لنت ترمزها ساییده شده و یا سیستم هیدرولیک خودروی شما دچار مشکل شده است که با نشت روغن ترمز خود را نشان می دهد. اگر در کف پارکینگ با روغن خودرو مواجه شدید حتما ترمز خودروی خود را چک کنید.به یاد داشته باشید نکته مقابل این عمل، یعنی حساس بودن بیش از حد ترمز نیز نشانه خوبی نیست و می تواند بیانگر فرسوده بودن موتور و یا وجود رطوبت در روغن ترمز باشد.

آشنایی با تمام شدن لنت ترمز

تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

هنگام تعویض لنت ها، در ابتدا سعی کنید تا خودروی خود را به خوبی بشناسید. در مرحله بعدی حتما بادی مسافت طی شده را چک کنید، هر چند زمان دقیقی برای تعویض لنت ها وجود ندارد ولی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر لنت ها را بررسی کنید و چنانچه ضخامت لنت ها به حدود ۸۰ درصد مقدار اولیه خود رسیده است.

تعویض لنت ها هنگام تمام شدن لنت ترمز

پس زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است. به محض برخورد با هر یک از این موارد حتما به مکانیک ماهر و مجرب مراجعه کنید. همچنین برای آشنایی با روش های تقویت ترمز کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *