دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی استان مرکزی و جاذبه های گردشگری که تماشایش را نباید از دست بدهید!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

استان مرکزی یکی از مناطق تفریحی ایران است که دارای جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی متعددی است بیشتر مکان های دیدنی استان مرکزی جزء بناهای تاریخی هستند که در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده اند اهمیت این بنا به جهت تاریخی بودن آن و جنبه توریستی است.

یکی از مهم ترین شهرها در استان مرکزی شهر دیدنی اراک است این شهر مرکز و پایتخت این استان است در گذشته نام این شهر سلطان آباد بوده است و یک شهر صنعتی و مهم در این استان محسوب می شده است. استان مرکزی به لحاظ تاریخی دارای قدمتی طولانی است از این رو ممکن است برخی از گردشگران تصور کنند که این استان تنها جاذبه های تاریخی را در خود جای داده است این در صورتی است که می توان در گوشه و کنار آن چشم اندازهای طبیعی و دیدنی دیگری را نیز مشاهده کرد. مناطق  دیدنی استان مرکزی به قدری دارای جذابیت است که هر ساله علاقه مندان و گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا به این استان سفر می کنند تا از نزدیک با جاذبه های دیدنی و تاریخی این منطقه آشنا شوند.جالبت است بدانید قدیمی ترین شهر این استان که همان شهر اراک است در دوران قاجار برپا شده و و می توان قدمت آن را به دو قرن پیش نسبت داد. استان مرکزی به لحاظ آب و هوایی از وضعیت معتدلی برخوردار است و منطقه ای چهار فصل می باشد زمستان های این منطقه دارای آب و هوایی سرد و در تابستان ها نیز هوا گرم و خشک است با این وجود سفر به این استان جذابیت خاص خود را دارد.

آشنایی با مکان های دیدنی استان مرکزی:

اگر به سراغ دیدنی های طبیعی این استان برویم می توان گفت که سراسر آن پوشیده از کوه هایی است که دارای مراتعی سرسبز می باشند تالاب و دشت نیز از دیگر دیدنی های طبیعی به شمار می آیند که در این منطقه می توان از آن ها دیدن کرد. فرهنگ مردمان این منطقه و نحوه معاشرت آن ها با گردشگران زبان زد همگی است از سویی خرید سوغاتی در این استان یکی دیگر از لذت هایی است که حتما باید آن را تجربه کنید. مکان های دیدنی ساوه نیز برای گردشگران و علاقه مندان جذاب است که می توانید در لینک مطالعه کنید.

بازار اراک:

شاید در بیشتر مقالات گردشگری اراک جز مهم ترین جاذبه های استان مرکزی باشد که از نام برده می شود و این به دلیل اهمیتی است که اراک در این استان دارد یکی از جاذبه هایی که می توان در اراک به سراغ آن رفت بازار بزرگ اراک است بازاری که گردشگران در آن به دنبال خرید سوغاتی های رنگارنگ هستند این بازار یکی از مکان های دیدنی استان مرکزی است و قدمت به دوران فتحعلی شاه و سال ۱۲۲۸ باز می گردد. بخش های مختلف بازار شامل مدرسه، سقاخانه، حمام، کاروانسرا، مسجد و آب انبار است که تنها بخش هایی از آن ها باقی مانده است دروازه های مختلفی که در این بازار وجود دارد هر یک به مسیری از شهر منتهی خواهد شد.

دیدنی فرهنگی استان مرکزی

حمام چهار فصل اراک:

حمامی که در دوران احمد شاه بنا شده است در نقاشی های این بنا از چهار فصل سال ایده گرفته شده است به همین دلیل نام این حمام را، حمام چهار فصل نامیده اند این حمام دارای ۱۶۰۰ متر مربع مساحت است و به عنوان یکی از بزرگ ترین حمام های ایران شناخته می شود. در این حمام آب مورد نیاز با استفاده از قنات ها تامین می شده است که این نیز یکی از جذابیت های آن است و آن را به یکی از مکان های دیدنی استان مرکزی تبدیل کرده است.

حمام استان مرکزی

تالاب میقان:

تالابی با وسعت ۲۵ هزار هکتار که آب کافی در هنگام بارش باران در آن وجود دارد زمین های این منطقه دارای مقادیر زیادی سولفات هستند و املاح معدنی زیادی از آن استخراج می شود گردشگرانی که علاقه مند به جاذبه های طبیعی استان مرکزی هستند می توانند از چشم انداز زیبا و دلنشین این تالاب دیدن کنند این تالاب یکی از جاذبه ها و مکان های دیدنی استان مرکزی به شمار می آید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تالاب استان مرکزی

ارگ حکومتی اراک:

این ارگ در قرن ۱۳ ساخته شده است و هدف از ساخت آن نیز اقامت حاکمان وقت بوده است کاشی کاری ها و معرق کاری هایی که در این بنا وجود دارد بر اهمیت آن افزوده است که در زمان تابش نور خورشید می توانید نمایی تماشایی از این نقاشی های را مشاهده کنید این ارگ یکی دیگر از  مناطق دیدنی استان مرکزی محسوب می شود. این بنا به دلیل درخشش خاصی که دارد به برج شیشه شناخته شده است این برج به دلیل تخریب در زمان های قدیم در ابعادی کوچک تر شبیه سازی شده است.

بنای تاریخی استان مرکزی

خانه حسن پور اراک:

این خانه تاریخی در سال ۷۴ توسط میراث فرهنگی خریداری شده است و با بازسازی هایی که صورت گرفته است به یک موزه صنایع دستی تبدیل شده است مساحت این بنا ۶۰۰ متر است و یکی دیگر از  های استان مرکزی به شمار می آید.

مناطق استان مرکزی

منطقه حفاظت شده هفتاد قله:

این منطقه در فاصله ۲۵ متری از اراک واقع شده است و دارای پوشش های گیاهی و جانوری متعددی است که از زمان های دور برای اشراف زاده ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است یک منطقه تفریحی مهم برای آن ها بوده است. یکی از جذابیت های این منطقه وجود ۶۲ کتیبه ارزشمند و حکاکی شده است که تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد قدمت آن ها به ۴۰۰ سال پیش باز می گردد.

جاذبه های استان مرکزی

کلیسای مسرپ مقدس اراک:

این کلیسا یکی دیگر از مناطق گردشگری و تماشایی استان مرکزی است که بر سردر آن به زبان ارمنی حکاکی شده است و از بخش های مختلفی همچون مدرسه، کلیسا، سالن اجتماع، خانه کشیش و … ساخته شده است یادبودی که از شهدای ارمنی در این کلیسا وجود دارد توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند این کلیسا در خیابان چمران واقع شده است.

آشنایی با مکان های دیدنی استان مرکزی

جاذبه های توریستی و مکان های دیدنی استان مرکزی شامل دیدنی های است که در بالا به آن ها اشاره شده است این استان به لحاظ تاریخی و توریستی دارای اهیت بالایی است از این رو سالانه گردشگران و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. گردشگران و علاقه مندان می توانند با اطلاع از خانه معلم های استان مرکزی در این مراکز به راحتی اقامت داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *