دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به خواص متفاوت دمنوش جعفری نحوه صحیح طرز تهیه آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

از خواص دمنوش جعفری می توان به خاصیت ضد سرطانی آن اشاره کرد. با مصرف متعادل این دمنوش خطر ابتلا به سرطان را در خود و خانوادتان کاهش دهید.

فواید نوشیدن دمنوش جعفری بیشتر از ضرر های آن است همچنین به سم زدایی کبد کمک می کند و سوخت و ساز بدن را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد در نتیجه باعث لاغری شما می شود. جعفری گیاه علفی دو ساله است و ارتفاع آن در طول دوره رشد دوم به ۷۰ سانتی متر می رسد. جزء گیاهان معطر است. این سبزی دارای ویتامین های A، B، C، E است و همچنین پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که این گیاه را از برنامه غذایی خود حذف نکنید.

خواص دمنوش جعفری

خواص دمنوش جعفری برای پوست و مو :

سبزی جعفری ویتامین زیادی دارد که این ویتامین ها روی پوست اثر مثبتی دارند.

آکنه را درمان می کند.

جعفری چربی پوست را متعادل می کند و التهابات پوستی را از بین می برد.

پوست را جوان تر می کند.

جعفری دارای ویتامین C است و در نتیجه خواص دمنوش جعفری باعث کاهش شکنج های پوست می شود و همچنین کلاژن تولید می کند که باعث باز سازی سلول های مرده پوست می گردد.

رنگ پوست را روشن تر می کند.

یکی از موادی که در پاکسازی سموم استفاده می گردد جعفری است. جعفری می تواند تمام موادی که در طی روز روی پوست شما می نشیند مثل مواد آرایشی یا حتی گرد و غبار هوا را پاک کند و کاملا از بین ببرد در نتیجه پوست شم روشن تر و به رنگ اصلی باز می گردد.

  •  آرون گروپس

زخم های پوستی را از بین می برد.

جعفری دارای بتا کاروتن و ویتامین A است. این دو ماده در جهت بهبود سریع زخم ها و کبودی ها کمک شایانی می کنند.

رفع ورم چشم

از دیگر خاصیت های دمنوش جعفری می توان به از بین بردن ورم چشم اشاره کرد. جعفری دارای ویتامین C و K می باشد و می تواند ورم ها را درمان کند.

برترین خاصیت دمنوش جعفری این است که از ریزش مو جلو گیری می کند.

از خواص دمنوش جعفری می توان به آهن و مس زیاد آن اشاره کرد که به تسریع گردش خون کمک می کنند و همچنین ریشه های مو را تقویت می کند و ریزش مو را به طور کامل از بین می برد.

تاثیرات جعفری بر مو

فایده های نوشیدن دمنوش جعفری برای سایر قسمت های بدن :

 جوشانده جعفری علاوه بر پوست و مو بر سایر بدن هم اثر می گذارد.

کاهش وزن را تسریع می کند.

آنزیم هایی دارد که هضم غذا را تسهیل می کند و همچنین از نفخ هایی که بعد از صرف وعده غذایی برای بسیاری از افراد پیش می آید جلو گیری می کند. خاصیت دیورتیک آن موجب دفع مایعات اضافی بدن می شود.

پاکسازی روده ها

جعفری دارای فیبر است و فیبر می تواند به پاکسازی روده ها کمک کند و همچنین باعث جلوگیری از سرطان روده ها نیز می شود.

سرما خوردگی را درمان می کند.

 دمنوش جعفری  دارای ویتامین A , C می باشد که می توان از آن برای تقویت سیستم ایمنی در زمستان استفاده کرد. جعفری می تواند ریه ها را از سایر عفونت ها پاک کند.

خطر حملات آسم را کاهش می دهد.

افرادی که دارای آسم شدیدی هستند تحت نظر پزشک از جعفری استفاده کنند. به دلیل وجود بتا کاروتن در سبزی جعفری، دمنوش آن نیز از ایجاد حملات شدید آسمی جلوگیری می کند.

به عنوان یک آنتی هیستامین عمل می کند.

در کاهش تب و درمان حساسیت و آلرژی موثر است و سایر بیماری های تنفسی را درمان می کند.

خطر ابتلا به سنگ کلیه و عفونت مثانه را کاهش می دهد.

خاصیت دیورتیک جعفری ادرار را تشدیدی می کند و همین امر موجب خروج عفونت ها از کلیه و مثانه می شود و آن ها را از سموم پاکسازی می کند.

در  امر قاعدگی تاثیرات زیادی دارد.

جعفری یک قاعده آور طبیعی است و می تواند تولید پروژسترون را در بانوان افزایش دهد و قاعدگی آن ها را تنظیم کرده و سندروم پیش از آن را کاهش دهد. این سندروم در بانوان مختلف، فرق می کند و شامل سردرد، حالت تهوع، کمر درد و دل درد شدید است .

خطر ابتلا به تومور و سرطان را از بین می برد.

 خواص آنتی اکسیدانی زیادی که دارد مرگ سلولی را تحریک می کند و از مرگ آن ها جلو گیری می کند و متاستاز سلول های سرطانی را از بین می برد.

متاستاز : خاصیت تهاجمی سلول های سرطانی را می گویند که می تواند با حمله به اندام های دیگر سبب ایجاد اختلال در سایر ارگان های آن اندام ها شود.

کم خونی را به طور نسبی درمان می کند.

همانطور که می دانید کم خونی انواع مختلفی دارد. دمنوش جعفری سرشار از آهن است که می تواند آنمی را درمان کند. آهن به تولید گلبول های قرمز در مغز استخوان کمک می کند در نتیجه می تواند تا حدودی این بیماری را درمان کند. و همچنین جعفری کلسیم فراوانی دارد که خود عنصر کلسیم باعث جذب بیشتر آهن می گردد.

بینایی را تقویت می کند.

 ویتامین A موجود در این گیاه سبب تقویت بینایی و کاهش ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شود. دزنراسیون ماکولا یکی از شایع ترین عاضه چشمی است که در آن بینایی برگشت ناپذیر می شود و همچنین باعث از بین رفتن لکه زرد موجود در چشم می شود.

حرکات معده و دستگاه گوارش را تقویت می کند.

باعث می شود که آنزیم های معده بیشتر با مواد موجود در آن برخورد کند و علاوه بر آسان تر شدن هضم غذا مصرف این گیاه در طولانی مدت سبب کاهش وزن می گردد.

فشار خون را متعادل می سازد.

کلسترون خون را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

اگر از دارو های خاص استفاده می کنید بهتر است با نظر پزشک دمنوش جعفری را مصرف کنید.

خواص دمنوش جعفری بر پوست

مضراتی که خوردن دمنوش جعفری ایجاد می کند :

  1.  باعث ایجاد قاعدگی در خانم های باردار می شود.
  2.  کلیه افرادی که دارای التهاب است را بیش تر تحریک می کند.
  3. افراط در مصرف دمنوش این گیاه کند شدن جریان خون را به دنبال دارد.
  4. افراط در مصرف این گیاه اعصاب را تحریک می کند.

روش های درست کردن دمنوش جعفری :

روش اول :

مواد لازم :

  1. جعفری خشک شده ۲-۴ قاشق غذا خوری
  2. آب ۳ لیوان

طرز تهیه دمنوش جعفری :

ابتدا جعفری را دون قوری می ریزیم وبا آب سرد آبکشی می کنیم و  ۲-۳ لیوان آب به آن اضافه می کنیم. سپس قوری را روی سماور می گذاریم تا ده الی پانزده دقیقه دم بکشد. پس از پانزده دقیقه دم نوش جعفری آماده مصرف می باشد.

تاثیرات دم کرده جعفری بر ارگان های بدن

روش دوم

در این روش به مواد تازه نیاز داریم و حتما باید از جعفری و ساقه تازه ان استفاده شود زیرا خشک شده جعفری طعم و عطر این دمنوش را از بین می برد.

مواد لازم :

  1.  ریشه جعفری
  2. برگ جعفری خرد شده
  3. آب ۵۰۰ میلی لیتر

نحوه درست کردن :

ابتدا ۵۰۰میلی لیتر آب را جوشانده و پنج قاشق از برگ جعفری خرد شده را به آن اضافه کنید تا ۲ دقیقه بجوشانید سپس ساقه جعفری را نیز به آن اضافه کنید و بگذارید ۵-۷ دقیقه بجوشد. و بعد  گاز را خاموش کنید و بگذارید تا ۲۰ دقیقه این دمنوش دم بکشد. پس از ۲۰ دقیقه دمنوش آماده مصرف می باشد. همچنین می توانید در لینک مقابل با خواص جعفری نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *