دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهایی از عذاب وجدان با چند اقدام اصولی

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به برسی نفس لوامه که همان عذاب وجدان است و راه های رهایی از عذاب وجدان که در آن فرد برای رها شدن باید تمام اشتباهاتش را بپذیرد و آن ها را جبران کند می پردازیم. همراه ما باشید.

عذاب وجدان احساسی است که برای داشتن یک زندگی شاد به شما کمک می کند. و باعث می شود که شما بتوانید یک زندگی سالم داشته باشید. برای از بین رفتن عذاب وجدان راه های متعددی وجود دارد که ما به اصلی ترین و مهم ترین آن ها در عین حال آسان ترین روش ها خواهیم پرداخت.رهایی از عذاب وجدان

اگر همیشه یک وجدان ناراحت دارید و مطمئن هستید که گناهی مرتکب نشده اید ممکن است این عذاب علت واقعی نداشته باشد. ممکن است هر فردی در طی دوران زندگی اش احساس گناه کند و این احساسات صرفا از روی عادت های نادرست یا احساس مسئولیت پذیری شما است.

متخصصان اعصاب معتقد هستند که فشار های روحی که از عذاب وجدان نشات می گیرد می تواند آسیب های شدیدی به قلب و مغز وارد و ممکن است سیستم دفاعی بدن را تضعیف کند.

روش های  اصلی رهایی از عذاب وجدان :

اشتباه خود را بپذیرید.

فرد باید اشتباهش را قبول کند و اگر اطمینان دارد که گناهی مرتکب نشده حداقل باید بپذیرد که دیگران از رفتار او رنجیده اند. البته عده ای هم هستند که این رفتار هایشان عادی است و کاملا با عذاب وجدان خود کنار آمده اند. اما اگر شما احساس عذاب وجدان دارید مطمئن باشید که در نا خود آگاه خود اشتباه را پذیرفته اید.

از فردی که باعث رنجش او شده اید معذرت خواهی کنید.

گاهی یک معذرت خواهی کوچک باعث می شوید وجدانتان آرام شود و دیگر احساس گناه نداشته باشید و در نتیجه زندگی بهتری خواهید داشت. اما گاهی پشت سر کسی رفتار بدی با او داشته اید که او را آزرده است، اما فرد نمی داند که شما باعث رنجش او شده اید. بهتر ایست صداقت به خرج دهید و از وی معذرت خواهی کنید. صداقت شما باعث می شود که فرد مقابل شما را ببخشد هر چند ممکن است که این کارتان را هرگز فراموش نکند.

خطای خود را جبران کنید.

این مرحله اهمیت زیادی در رهایی از عذاب وجدان دارد. اما این راه ممکن است هزینه های مادی و جانی برای شما داشته باشد و همچنین به عذاب وجدان قبلی خود اضافه کنید. بهتر است برای این مرحله از یک روان شناس کمک بگیرید تا برای جبران یک خطا خطایی دیگر را مرتکب نشوید.

راهکار هایی برای کاهش عذاب وجدان :

اولین کار برای کاهش این عذاب فهمیدن علت آن است. اگر به علت آن دست پیدا کنید ممکن است بتوانید به طور کامل به مرحله رهایی از عذاب وجدان برسید. فکر نکنید اگر عذاب وجدان اگر دلیل نداشته باشد از بین خواهد رفت بلکه این عذاب کهنه تر و شدید تر خواهد شد.

  •  آرون گروپس

با خود خلوت کنید.

در این میان سعی کنید که خطا های خود را از دیدگاه های دیگری نیز ببینید تا بتوانید آن ها را اصلاح کنید. خلوت کردن با خود باعث می شود که شما صبر و حوصله خود را تقویت کنید و در خودتان افکار مثبت ایجاد کنید. این افکار مثبت در کم شدن عذاب وجدان نقش مهمی دارد.

توانایی گفتن کلمه « نه » را داشته باشید.

افرادی که این توانایی ها را دارند سریع تر مورد بخشش قرار می گیرند.

 غرور بی جا نداشته باشید.

اگر خطایی مرتکب شده اید آن را بپذیرید. پذیرفتن خطا باعث نمی شود از غرور شما چیزی کاسته شود.

در روابط خود حدود را رعایت کنید.

روانشناسان معتقد اند که رعایت حد و مرز می تواند باعث بهبود یک رابطه شود.

سوال کنید.

پرسیدن بخش مهمی از یادگیری است و نباید از پرسیدن مسائل خجالت کشید. با پرسیدن می توانید به راحتی سوء تفاهم ها را برطرف کرد و باعث می شود نسبت به مشکلات کوچک عذاب وجدان نداشته باشید.

تاثیرات نفس لوامه بر زندگی

در نقش خودتان بازی کنید.

هیچ وقت خودتان را تحقیر نکنید این کار باعث افزایش عذاب وجدان و کاهش اعتماد به نفستان می گردد. شما انسان منحصر به فردی هستید و قرار نیست شبیه دیگران باشید و در نقش آنها بازی کنید. هیچ وقت از این که خودتان هستید خجالت نکشید. نگذارید نظرات دیگران شما را اذیت کند. اگر مورد انتقاد شدید قرار گرفتید با احترام  با فرد نقاد برخورد کنید زیرا هرچقدر احترام بگذارید همان قدر احترام می بینید.

خود را باز یابی کنید.

با خودتان فکر کنید که از چه کار های خوشتان می آید و تا به حال آن ها را انجام نداده اید، لیستی از آن ها تهیه کرده و در اسرع وقت به انجام  آن ها بپردازید و برای خودتان وقت بگذارید.

کار های مفید و ارزشمند انجام دهید.

با این کار زندگی خودتان را هدفمند کنید و از این احساس نهایت لذت را ببرید. زیرا زندگی بدون هدف عبث و بیهوده است.

فراموش کنید.

گاهی لازم است از نعمتی که خداوند به اسم فراموشی در همه انسان ها قرار داده است استفاده کنید.

از مشاور کمک بخواهید

اگر نتوانستید به مرحله رهایی از عذاب وجدان دست پیدا کنید بهتر است از یک مشاور خوب و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

از بین بردن عذاب وجدان

در نظر داشته باشید که عذاب وجدان همیشه برای انسان ضرر ندارد. گاها می تواند نقش مثبتی را در زندگی او ایفا کند، به طور مثال شما برای کم شدن عذاب وجدان  نیاز دارید تا آدم خوبی باشید و اشتباهات خود را تکرار نکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *