دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهایی که حافظه تصویری را تقویت می کنند

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به برسی دارو هایی که برای تقویت حافظه تصویری مفید اند و همچنین مواد غذایی که باید کنترل شوند و رفتار هایی که حافظه را ضعیف می کند می پردازیم.

حافظه تصویری امکان به خاطر سپردن مطالب و بازیابی آن ها را در مدت کم و با سرعت زیاد به ما می دهد. می توان از طریق تمرین ها و بازی هایی که مغز را در گیر می کنند و همچنین خوردن مواد غذایی خاص که برای مغز مفید اند به تقویت حافظه تصویری خود کمک کنید.

تقویت حافظه تصویری

تمام افرادی که هوش آن ها سر زبان ها است حافظه تصویری بالایی دارند. تصویر سازی ذهنی با حافظه تصویری فرق می کند. ذهن انسان ها توانایی تصویر سازی دارد و می تواند تمام آنچه را که می خواند یا می شنود با تصاویر در ذهن خود ثبت کند در صورتی که حافظه تصویری آن چه را که دیده اید به خاطر سپرده و در زمان نیاز آن را به یاد می آورید.

راه های تقویت حافظه تصویری :

تقویت از طریق تصویر سازی.

ذهن انسان  عملکرد ماهیچه ای دارد یعنی هر چقدر بیشتر تمرین کند قوی تر خواهد شد. یکی از روش هایی که در تصویر سازی اجرا می شود قصر حافظه است. نحوه اجرا آن بسیار آسان است به این صورت که ابتدا شما هر آن چه را که می خواهید به ذهن بسپارید را تصویر سازی کرده و سپس آن را حفظ می کنید در نهایت نه تنها حافظه تصویری شما تقویت می شود بلکه مطالب را سریع تر و در مدت زمان کمتری یاد خواهید گرفت.

هر روز با حافظه خود تمرین کنید.

تمرین های بسیار کوچک می تواند حافظه را بسیار تقویت کند.سعی کنید نام خیابان هایی که هر روز از آن ها عبور می کنید را به ترتیب به یاد آورید یا هر روز اعداد جدول ضرب را کامل از یک تا ده تکرار کنید هرچند که آن ها را حفظ باشید. تکرار کردن یک نوع تمرین برای حافظه محسوب می شود.

می توانید روزانه  از بازی های فکری استفاده کنید.

ذهن انسان می تواند مثل سایر اعضای بدن تنبل شود و کار های خود را به خوبی انجام ندهد. برای جلو گیری از این امر می توانید مثل سایر اعضای بدن که آن ها را وادار به کار کردن، می کنید ذهن را نیز وادار به کار کردن کنید تا از تنبلی رها شود. در نتیجه برای تقویت حافظه تصویری بازی های فکری موجود در بازار مفید بوده و باعث افزایش هوش می شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مدیتیشن کنید.

در روز چند دقیقه از وقت خود را به مدیتیشن اختصاص دهید. زیرا آرامش برای مغز بسیار ضروری است و در آن زمان مغز شروع به باز پردازی می کند و می تواند اتفاقات را بهتر و ماندگار تر در ذهن ثبت کند.

تمرکز کنید.

تمرکز کردن موثر ترین راه ثبت اطلاعات در ذهن است و می توان از آن به عنوان یک راه برای یادگیری استفاده کرد. زیرا تمرکز یکی از راه هایی است که می توان در کمترین زمان بیشترین مطلب را در ذهن ثبت کرد.

به اشتراک بگذارید.

داشته ها و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. این کار هم نوعی تکرار کردن است و باعث یاد گیری بیشتر و تقویت حافظه تصویری می شود.

بنویسید.

برای نوشتن بهتر است از یک مداد و کاغذ استفاده کنید زیرا در هنگام نوشتن می توانید تک تک کلمات را حفظ کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنیم در حالی که وقتی تایپ می کنیم فقط با کلید های کیبورد ارتباط بر قرار می کنیم.

روزانه کمی از وقت خود را به ورزش اختصاص دهید.

ورزش کردن باعث افزایش خون رسانی به بافت مغز می شود که هرچه خون رسانی به این بافت بیشتر باشد قدرت یادگیری و حافظه هم افزایش می یابد.

خواب کافی در شبانه روز می تواند بسیار مفید باشد.

هر چند که بعضی ها خواب را تنبلی می دانند اما خواب نه تنها باعث کاهش فراموشی می شود بلکه باعث بازیابی خاطرات هم می شود. خواب کافی در شبانه روز هشت ساعت است.

نقش بازی فکری در حافظه

مواد مضر برای حافظه تصویری :

استفاده از بی رویه مشروبات الکلی.

الکل جزء مواد اعتیاد آوری است که تاثیرات جسمی و روانی دارد. تاثیراتی که الکل روی بدن می گذارد بستگی به سن افراد، وزن آن ها و جنسیت افراد دارد. حدود ۱۰ در صد الکل مصرفی جذب بدن می شود که در دراز مدت باعث باعث کاهش عملکرد های مغزی و کاهش تقویت حافظه تصویری می شود.

استفاده مکرر از فست فود ها.

فست فود ها به دلیل نداشتن مواد مغذی و کلسترول بالا برای بدن مفید نیستند. و باعث کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در مغز می شوند. چربی های ترانس که در این غذا ها یافت می شود باعث از بین رفتن نورون های مغزی می شود و این تاثیر منفی آنقدر زیاد است که دیگر مغز توان انجام کارهایش را ندارد.

استفاده زیاد از آدامس.

جویدن آدامس به صورت زیاد و بی رویه باعث تاثیرات منفی بر حافظه کوتاه مدت می شود و کار آن را مختل می کند.

مصرف زیاد شیرینی ها.

زمانی که مغز شیرینی دریافت می کند ترشح دوپامین (D) را افزایش می دهد. دوپامین یکی از نورترانزمیتور های مغزی است که نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و همچنین کاهش یا افزایش دوپامین سلامت روان را به خطر می اندازد. بنابراین میزان سطح دوپامین باید در بدن به یک اندازه مشخصی باشد.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها.

در کاهش مصرف کربوهیدرات ها اولین نشانه هایی که در فرد بروز می کند تغیرات خلقی است. ولی افزایش کنترل شده کربوهیدرات ها سبب تقویت حافظه تصویری فرد می شود.

مواد مضر برای حافظه

موادی که برای تقویت حافظه تصویری مفید اند :

حافظه را هم مثل سایر توانایی های خود می توان تقویت کرد.

استفاده از مویز.

مویز نوعی کشمش است که تاثیرات به سزایی در تقویت حافظه تصویری دارد. مویز سر شار از ویتامین ها است و برای پیشگیری از آلزایمر مفید است.

از شربت زعفران استفاده کنید.

استفاده متعادل از خرما.

شاید تصور کنید که خرما ضرری برای بدن ندارد ولی مصرف زیاد آن تاثیرات منفی بر حافظه دارد. البته خرمای خشک ضرر کمتری دارد.

استفاده از رزماری.

رز ماری را به عنوان نماد حافظه می دانند. این گیاه در افزایش گردش خون دستگاه عصبی نقش مهمی دارد. مصرف مداوم و منظم جوشانده عسل و رزماری می تواند از ضعف قوای ذهنی پیشگیری کند.

کندر بخورید.

کندر در تقویت اعصاب و حافظه نقش دارد. کندر همراه با عسل نقش بسیار موثری در تقویت حافظه تصویری دارد.

اسطوخودوس را متعادل مصرف کنید.

مصرف هفته ای دو بار اسطوخودوس تاثیرات مثبتی هم بر حافظه داشته و برای درمان استرس و اضطراب نیز مفید است. از این گیاه برای درمان بیماری های مربوط به ذهن از جمله سرگیجه و فراموشی استفاده می گردد.

استفاده از دارو برای تقویت حافظه تصویری :

دارو های محرک مثلمانند کوکائین، افدرین و آمفتامین ها توانایی افزایش تمرکز دارند در نتیجه حافظه تصویری را نیز قوی تر می کنند.

همان طور که می دانید استفاده از دارو ها هم می تواند مفید باشد هم مضراتی داشته باشد. استفاده از دارو هایی چون ریتالین ها که جزء آمفتامین ها هستند برای کودکان بیش فعال استفاده می شود اما ضرر هایی هم دارد که از نظر روان پزشکان فایده این دارو بیش تر از ضرر های آن است. ریتالین در بزرگسالان برای افزایش تمرکز هم استفاده می شود.

تقویت حافظه به همراه دارو

تاثیرات منفی که افراد در مصرف این دارو ها ممکن است نشان دهند عبارت اند از :

  1. پارانویا(سوء ظن).
  2. توهم(درک بدون محرک).
  3. جنون( زوال یا فساد عقل).
  4. هذیان (اعتقاد نادرست درباره یک حقیقت که دلایل موجه و شواهد آشکار، علیه آن بر آن اصرار دارد).
  5. افکار آشفته.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *