دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره خوردن جعفری در بارداری

  • سحر هودانلویی
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

جعفری به دلیل طعم دهندگی و معطری محبوبیت بسیاری در بین عموم دارد. مصرف جعفری در بارداری از سوالاتی است که ذهن بیشتر زنان حامله را به خود مشغول کرده است. در ادامه این مطلب به ذکر مزایا، معایب و نکاتی در این باره پرداخته ایم.

 جعفری از دسته سبزی هایی است ک به دلیل طعم دهندگی و معطری بسیار بالا، مورد استفاده عموم قرار می گیرد. اما سوالی که در این میان وجود دارد این است که آیا در دوران بارداری نیز می توان از این سبزی خوشمزه استفاده کرد یا خیر. در ادامه این مطلب استفاده  از جعفری در بارداری را مورد بررسی و بحث قرار می دهیم.

مصرف صحیح جعفری در بارداری

آشنایی با سبزی جعفری

جعفری از دسته سبزی هایی است که بیشتر در طعم دهندگی و تزیین غذا استفاده می شود. جعفری فایده بسیاری بر روی استخوان ها و سیستم ایمنی بدن می گذارد و مصرف آن در دوران حاملگی چه به صورت دمنوش و چه به صورت خوراکی تهدید چندانی به شمار نمی آید اما بهتر است که در مصرف آن نهایت اعتدال را به خرج دهید. جعفری به دلیل انقباضات رحمی که انجام می دهد، بهتر است در سه ماهه اول بارداری استفاده نشود و در اواخر آن نیز به نحوه استفاده آن دقت فراوانی شود. جعفری به دلیل دارا بودن ویتامین های بسیار به عنوان سپری در برابر بیماری هایی چون سرطان، دیابت، پوکی استخوان به شمار می آید.

استفاده از جعفری در بارداری

نکته بسیار مهمی که در مصرف جعفری در این دوران حساس وجود دارد رعایت اعتدال می باشد. اگر عادت به استفاده از این سبزی خوش طعم دارید، حد اکثر تا سه ماهه اول حاملگی استفاده از آن را به حداقل برسانید، بعد از آن می توانید از این سبزی به عنوان خوراکی و یا در تزیین و طعم دهندگی سوپ و سالاد های خود استفاده کنید. در ادامه به معرفی فوایدی از مصرف جعفری در دوران حاملگی پرداخته ایم:

  1. سبزی جعفری به دلیل دارا بودن اسید فولیک در تقویت سیستم عصبی جنین نقش بسیار موثری را ایفا می کند.
  2. جعفری با دارا بودن مقادیر بسیاری از ویتامین های B و C به کاهش استرس در دوران حاملگی منجر می شود.
  3. در دوران حاملگی سیستم ایمنی شما تضعیف می شود، از این رو با مصرف جعفری در حاملگی می توان مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان را به بدن وارد کرد تا سیستم های حیاتی در ورود هرگونه ویروس در امان نگه داشته شود.
  4. جعفری منبع غنی از منیزیوم و پتاسیم است که به کاهش و خروج تورم های ناشی از حاملگی منجر می شود. همچنین از پتاسیم  می توان به عنوان ویتامینی مفید برای بهبود و سلامتی عملکرد های قلب نام برد.
  5. جعفری با دارا بودن کلسیم و ویتامین K  در بازسازی و رشد استخوان های مادر و جنین نقش به سزایی را ایفا می کند.
  6. استفاده از جعفری در این دوران برای پوست و کاهش تورم ها نقش به سزایی را ایفا می کند.

جعفری با ویتامین های بسیار در دوران بارداری

آیا استفاده از جعفری در حاملگی سبب سقط جنین می شود؟

تحقیقات در مورد تعیین مقدار استفاده از جعفری در حاملگی هم چنان ادامه دارد و هنوز نظر قطعی در تعیین مقدار مصرف این سبزی در حاملگی و دچار شدن به سقط جنین تعیین نشده است. برای اطمینان حاصل کردن از ابتلا به عوارض جانبی این سبزی حتما با پزشک خود مشورت کنید. ما نیز در ادامه به چگونگی مصرف این سبزی در طی دوران حاملگی پرداخته ایم؛

استفاده از این سبزی در دوران اولیه بارداری:

جعفری هایی که به صورت ارگانیک کاشته شده را تهیه و مصرف کنید و برای حصول اطمینان در این باره می توانید خودتان اقدام به کاشت آن در باغچه حیاط کنید. برای مصرف جعفری در این دوران، سبزی هایی با برگ سبز و شاداب انتخاب کنید و در هنگام شستشو خوب گل و لای را از میان آنان پاک کنید.

استفاده از سبزی جعفری در اواخر بارداری:

تمام نکات گفته شده درباره استفاده از جعفری در دوران اولیه حاملگی، در این دوره از بارداری نیز قابل توجه می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ادامه این مطلب به بیان دیگر نکات استفاده از سبزی جعفری در حاملگی پرداخته ایم:

  1. بر روی برگ های جعفری روغن هایی وجود دارد که به نام روغن فرار نام برده می شوند. این روغن ها اگر چه در طول زندگی اثری بر روی عملکرد های بدن بر جای نمی گذارند، اما گفتنی است که در دوران بارداری خطری برای سقط جنین محسوب می شود.
  2. روغن جعفری با دارا بودن اپیول و میریستیسن باعث شروع عادت ماهانه و انقباضات رحمی می شود. این روغن خطر زایمان زودرس و یا احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.
  3. در موارد بسیار خطرناک این روغن ها موجب آسیب رساندن به کلیه ها و به خطر افتادن سلامتی شما می شوند.
  4. میریستین به طور مستقیم از طریق جفت به جنین می رسد و موجب کاهش و یا افزایش ضربان قلب جنین می شود و از دیگر عوارض جانبی آن می توان به سرگیجه و عدم تعادل اشاره کرد.
  5. اگر به نوشیدن دمنوش علاقه مندید و بذر جعفری نیز در برنامه شما قرار دارد، توصیه می شود که در این دوران مصرف آن را حذف کنید. سطح روغن های موجود در برگ جعفری به صورت دمنوش در مقدار بسیاری وجود دارد.
  6. مصرف بیش از حد این روغن ها باعث مشکلات هموگلو بینی خون جنین می شود، که این آمار خوبی به حساب نمی آید.
  7. خوردن جعفری در بارداری باعث بروز حساسیت و آلرژی هایی می شود که این اصلا خبر خوبی برای مادر و جنین نیست. پس قبل استفاده از آن حتما به طبع غذایی خود دقت کنید.

تاثیر انواعی از دمنوش ها و آب سبزیجات در بارداری

بذر جعفری نیز به عنوان قاعده آوری و انقباضات رحمی همان اثری را بر بدن شما می گذارد که سبزی آن دارد. از جعفری در حاملگی باید به طور معتدل استفاده کنید و با توجه به دارا بودن روغن هایی در سطح برگ آن برای استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فواید سبزی خوردن در دوران بارداری

در دوران بارداری سبزی خوردن فواید زیادی دارد و باید در حد اعتدال از آن استفاده کنید که فواید آن عبارتند از :

ریحان : یکی سبزی های خوشمزه خوردن ریحان است که دارای ویتامین K، ویتامین A، منگنز، ویتامین C، ویتامین E، فولات، فسفر و پتاسیم می باشد و نقش مهمی در تقویت سبستم ایمنی بدن دارد و برای مادر و جنین ضروری می باشد.

تربچه : این سبزی خوسمزه نیز دارای مقادیر فراوانی از انواع ویتامین‌ ها و املاح معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، فولات، کلسیم، آهن، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین‌ های گروه B، روی و منگنز می باشد که کمک زیادی به کنترل فشار خون در دوران حاملگی می کند و استفاده از آن سبب پیشگیری از پره‌اکلامپسی، فشار خون بارداری و زایمان زودرس می شود و همچنین به دلیل داشتن ویتامین C سبب تقویت سیبستم ایمنی مادر و جنین نیز می شود.

پیازچه : پیازچه دارای ریزمغذی‌ های مهمی مانند کروم، ویتامین‌‌ ها، املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ ها است که کمک زیادی به رشد جنبن می کنند و همچنین کمک زیادی به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولاانزا در دوران حاملگی می کند.

نکته : به منظور جلوگیری از عوارض مصرق سبزی خوردن در دوران حاملگی آن را در حد تعادل استفاده کرده و اگر تمایل به استفاده از سبزیجات کوهی و محلی دارید پیش از استفاده با پزشک مشورت نمایید.

در صورت تمایل شما دوستان عزیز با کلیک بر روی تغذیه دوران بارداری می توانید بیشتر با غذاهای مناسب این دوران آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *