دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به فایده ها و خواص روغن کلزا

  • مریم صبوری
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله با انواع خواص روغن کلزا آشنا خواهید شد با مجله آرگا همراه ما باشید.

روغن کلزا از دانه های سیاه یک گیاه کلزا به نام (Brassica napus) تولید می شود که شبیه به گیاه کلم بروکلی و گل کلم می باشد. این گیاه زرد رنگ در فصل بهار بسیار زیبا و جذاب بوده که کاربرد های متعددی دارد و در مقابل با دیگر چربی ها اشباع کمتری دارد. طبع این روغن سرد و خشک است که مزارع آن در شالیزار شمال کشور دیده می شود و همانند؛ برنج آن را برداشت می کنند. در ادامه مطلب با خواص روغن کلزا همراه مجله آرگا باشید.

خواص روغن کلزا چیست؟

بررسی خواص روغن کلزا

این روغن حاوی اسید چربی می باشد که برای بدن ضروری و مفید می باشد. از فواید بی نظیر این روغن می توان برای سلامت پوست، مو، چشم، قلب، عروق، تقویت استخوان ها، مغز، افزایش وزن، تقویت سیستم ایمنی، تقویت مفصل ها، تقویب سیستم تنفسی اشاره کرد. خواص روغن کلزا همانند؛ روغن های ماهی دارای امگا۳ می باشد که جزو عالی ترین روغن ها برای پخت و سرخ کردن در دمای ۲۳۰ درجه سانتی گراد محسوب می شود. این روغن از بهترین نوع روغن است که دارای مواد مغذی برای سلامت مغز و سلول کاربرد بالایی دارد. امگا۳ موجود در روغن کلزا یک آنتی اکسیدان قوی برای تقویت دادن مفاصل می باشد که طبق تحقیقات برای سیستم تنفسی و گردش خون و مغز مفید می باشد.

فواید و خواص روغن کلزا

  • روغن کلزا مناسب برای گیاه خواران

از خواص روغن کلزا می توان به وجود فیتواسترول آن که ترکیبی برای ساختمان مشابه استروئید و کلسترول دارد. این گیاه حاوی فیتواسترول باعث کاهش کلسترول در بدن شده که بسیار مفید و مغذی برای افرادی که تحت رژیم هستند است. این روغن برای افرادی که گیاه خوارن و نیاز به پخت و تهیه غذا دارند گزینه ایده آلی می باشد.

  • روغن کلزا حاوی ویتامین E فراوان

از دیگر خواص روغن کلزا می توان گفت حاوی ویتامین E زیادی می باشد که برای سلامت چشم، مو، پوست و سیستم ایمنی بدن مفید است. این ماده فوق العاده همچنین در موادی مثل: اسفناج، سیب زمینی، بادام زمینی، آووکادو، کلم بروکلی و بادام وجود دارد.

  •  آرون گروپس

آشنایی با خواص روغن کلزا

  • روغن کلزا کمک به کاهش کلسترول

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این روغن مقدار غنی از چربی غیر اشباع می باشد که همین دلیلی است که به کاهش سطح کلسترول های بد بدن کمک زیادی می کند.

  • روغن کلزا نقطه گرما بالا

از خواص روغن کلزا می توان گفت که مثل خواص روغن زیتون و آفتابگردان از آستانه تحمل زیادی نسبت به گرما برخوردار بوده که تا دمای ۲۳۰ درجه را تحمل کرده و پایدار می ماند و در دمای بالا سمی نمی شود.

  • روغن کلزا دارای امگا ۳ و ۶

این روغن حاوی ۲ نوع اسید چرب ضروری برای بدن است که واقعا حکم کیمیا و نایاب بودن را در بدن دارد. امگا ۳ که دارای اسید آلفا لینولنیک است و برای حمله های قلبی در برابر کمبود کلسترول در بدن ایجاد می شود است. و امگا ۶ که دارای اسید لینولئیک مغذی برای مغز و همچنین رشد نوزاد تاثیر شگرفی دارد که این دو جزء چربی های سالم غیر اشباع می باشند.

بررسی خواص روغن کلزا

دیگر خاصیت بی نظیر روغن کلزا: درمان برونشیت، رفع گرفتگی عضلات، کاهنده تورم و التهاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، ضد التهاب، کاهش لخته های خونی، تسکین درد رماتیسم، ضد تشنج، برطرف کننده مشکلات پوست، تقویت قلب، کاهش چربی خون و چربی شکمی و خطر ابتلا به دیابت و خطر ابتلا به بیماری سندرم متابولی، ضد سرطان رود، مقابله با پیری و آکنه می توان نام برد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *