دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه نان کلانه کردستان با طعم بی نظیر

  • مینا سعادتی
  • ۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

با طرز تهیه نان کلانه از جمله نان های خوشمزه و نازک کردستان است که به روش مرحله به مرحله و با ذکر نکاتی مهم در تهیه آن می توانید در ادامه این بخش همراه شوید.

در این بخش از مجله آشپزی قصد داریم طرز تهیه نان کلانه، یک نان خوشمزه و با طعم بی نظیر را به شما عزیزان معرفی نماییم. تهیه کردن این نان کردستانی بسیار راحت و آسان می باشد فقط با کمی صبر و انگیزه می توانید خوشمزه ترین نان کلانه را برای اعضای خانواده خود تهیه نمایید.

این نان به دلیل موادی که داخل آن قرار دارد مانند انواع سبزی کوهی پیچک و کینوال بیشتر شبیه به غذاهای فست و فودی می باشد با این تفاوت که نان کلانه از خواص و ویتامین های بسیاری برخوردار است همچنین این نان را به عنوان سالم ترین و لذیذترین غذا می توانید در نظر بگیرید.

تصویر دستور پخت نان کلانه

طرز تهیه نان کلانه در منزل

نان کلانه را بیشتر در فصل بهار تهیه می کنند این نان نازک و خوشمزه دارای طرفدار بسیاری در استان کردستان می باشد همچنین این نان محبوب و معروف را با اسم های دیگر در کشورهای گوناگون شناخته شده همچون ایران که به اسم کلانه، ترکیه به گزلمه، افغانستان به بولانی، آذربایجان به سبزله گوتاب معروف و شناخته شده است. این نان را می توانید با انواع کره و روغن های حیوانی در منزل تهیه نمایید به دلیل چربی فراوان آن را همراه با دوغ نوش جان نمایید.

طرز درست کردن نان کلانه

مواد لازم:

  • آرد: ۲ لیوان
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • پیچک کوهی یا پیازچه و تره: به مقدار لازم
  • کره: ۵۰ گرم

دستور تهیه خمیر :

برای تهیه نان کلانه اول پیازچه و تره و یا اینکه پیچک کوهی را خرد و ریز نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سپس آرد و نمک را در کاسه ای بریزید و با هم ترکیب نمایید همراه با مخلوط کردن به آرامی آب را اضافه نمایید و به هم زدن ادامه دهید تا خمیر مورد نظر به دست آید.

خمیر حاصل شده بدون خمیر مایه تهیه می شود این خمیر را هنگام پخت که باز می کنید بسیار نازک می شود در نتیجه نانی بسیار ترد و خوشمزه به دست می آید.

در ادامه خمیرتان را آنقدر ورز دهید تا خمیری یک دست ایجاد شود سپس روی آن را به مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بپوشانید.

دستور پخت نان کلانه

دستور تهیه نان کلانه:

بعد از آن خمیر مورد نظر را بردارید و به قسمت های مساوی و هم اندازه تقسیم کنید سپس با وردنه خمیر را روی سینی یا ساج گذاشته و پهن نمایید این خمیر را باید بسیار نازک و ظریف انجام دهید همچنین به دقت و مهارت بیشتری احتیاج است.

بعد از انجام این کار موادتان را که شامل پیازچه و پیچک کوهی می باشد را روی خمیرتان بریزید و همه قسمت های خمیر باید از سبزی پوشیده شود سپس لایه دیگر خمیر را روی آن برگردانید و با دست گوشه های خمیر را به هم بچسبانید.

در پایان کار تابه ای را روی شعله گذاشته و صبر کنید تا تابه داغ شود سپس خمیر را داخل تابه بگذارید تا پخت شود دقت کنید که خمیرتان بسیار نازک است و احتمال اینکه بسوزد را دارد .

بعد از اینکه یک طرف نانتان پخت طرف دیگر نان را بگذارید پخت شود سپس آن را در ظرفی بگذارید و همراه با کره روی نان را آغشته کنید و با دوغ میل نمایید.

 تهیه مراحل نان کلانه با روشی آسان

 

نکات طلایی پخت نان کلانه:

  1. هنگام تهیه کردن خمیر اگر به ساج دسترسی ندارید می توانید از پشت سینی برای ادامه کار و پخت نان کلانه استفاده کنید
  2. در هنگام تهیه کردن خمیر می توانید از سیر رنده شده و زعفران هم استفاده کنید.

روش پخت نان کلانه

ضمن سپاس از همراهی شما در بخش آشپزی و طرز تهیه نان کلانه، امیدواریم این مطلب برای شما مفید و لذت بخش بوده باشد. ضمن اینکه می توانید نحوه پخت نان لواش و نان چزنک را در سایت آرگا آموزش ببینید و لحظات سرشار از خوبی و خوشی را در کنار خانواده تان سپری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *