دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و نحوه تشخیص التهاب روده در کودکان و روش های درمان این بیماری

  • مریم صبوری
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

ما در این مقاله به تشخیص علائم و درمان التهاب روده در کودکان پرداخته ایم در ادامه همراه مجله آرگا باشید.

بیماری التهاب روده در کودکان یکی از نوع بیماری مزمن می باشد که درمان قطعی برای آن نمی باشد اما با استفاده از برخی روش ها می توان از بروز علایم و نشانه های آن جلوگیری کرد. این بیماری Inflammatory bowel disease را که به این نام (IBD) می شناسند باعث بروز تورم و التهاب روده می شود این بیماری در کودکان و حتی در بزرگسالان مشاهده می شود که به عنوان بیماری کرون یعنی می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار بدهد و بیماری کولیت اولسراتیو یا (کولیت زخمی) که تنها در پوشش داخلی روده بزرگ تاثیر می گذارد می باشد.

التهاب روده در کودکان چیست؟

بیماری التهاب روده در کودکان

در صورت بروز این بیماری در بعضی اوقات با (IBS) سندروم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته می شود چون علائم آن ها شبیه و نزدیک به هم هستند ولی این دو بیماری با هم متفاوت و درمان های آن ها با هم فرق دارد. (IBD) یک نوع بیماری مزمن می باشد که اکنون درمان قطعی ندارد ولی بایکسری از روش های درمانی می شود آن را درمان کرد پس بیماری التهاب روده در کودکان می تواند تا مدت ها بدون هیچ علایم خاصی از بیماری به زندگی خود را داشته باشند.

بیماری التهاب روده در کودکان

علایم و نشانه های التهاب روده

التهاب روده در کودکان موجب زخم و التهاب در دیواره خارجی روده می شود که شدت این نشانه در هر کودک متفاوت می باشد اما علایمی که بیشتر مشاهده می شود. دل درد، اسهال شل (که ممکن است دارای خون یا مخاط آبکی باشد)، خونریزی رکتال که از مقعد است. اگر کودکی به بیماری کرون مبتلا شده باشد علایمی نظیر؛ تهوع، تب، استفراغ، تاخیر در رشد، درد مفصل ها، کاهش اشتها و وزن دارد. که با گذشت دوران بیماری ممکن است این علایم تشدید و شاید هم از آن کم شود.

بررسی التهاب روده در کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تشخیص بیماری التهاب روده

بهترین روش برای درمان بیماری (IBD) تشخیص آن می باشد که این نوع بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو می باشد که بعد از معاینه و تشخیص پزشک کودک تحت دارو و درمان قرار می گیرد همچنین اگر نیاز به آزمایش باشد این آزمایش ها عبارت است از؛

درمان التهاب روده در کودکان

  • آزمایش خون: این آزمایش برای تشخیص و کمک به التهاب روده کودکان می باشد که مورد بررسی و درمان قرار می گیرد با انجام آزمایشات و اندازه گیری هماتوکریت که نسبت گلبول های قرمز به تمام سلول خونی، پلاکت ها، گلبول های سفید و پروتئین C معیار التهاب می باشد.
  • نمونه گیری از مدفوع: برای بهتر تشخیص دادن عفونت روده و یا التهاب کودک پزشک درخواست نمونه گیری از مدفوع بدهد.
  • اندوسکوپی: با انجام دادن اندوسکوپی فوقانی بافت درون اندام های بالایی دستگاه گوارش مثل: معده و مری و روده کوچک قرار می گیرد تا دیده شود سپس پزشک لوله انعطاف پذیر و بلندی را به همراه چراغ روشن از راه دهان وارد مری و معده و روده کوچک می شود و پزشک با مشاهده اندام ها و بافت های این نمونه برداری می کند که این عمل را (بایوپسی) می گویند.
  • اسکن تصویری: با انجام اسکن ام آر آی و سی تی اسکن در تشخیص پزشک به بیماری التهاب روده در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کلونوسکوپی: این آزمایش هم لوله باریک و انعطاف پذیری با یک چراغ در انتهای آن به بررسی روده بزرگ و وضعیت آن می پردازد که پزشک معالج لوله را از مقعد وارد و به داخل روده می فرستد تا مشاهده و نمونه برداری کند.

چه زمانی التهاب روده در کودکان اتفاق می افتد؟

درمان التهاب روده در کودکان

برای درمان بیماری التهاب روده طبق تیم پزشکی باید به نحوی باشد که این شرایط مزمن موجب تحریک بیماری نشود و با برقراری شرایط درست درمانی هدفمند صورت بگیرد. که این درمان ها برای التهاب روده در کودکان به شرح زیر می باشد؛

  • تغییر در برنامه غذایی

با ایجاد تغییر در رژیم و برنامه غذایی می توانید التهاب روده را درمان کنید مثلا با مصرف و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و مشخص تحت نظر پزشک تغذیه و همچنین خوردن دارو ها می توانید بک برنامه معتدل برای کودک داشته باشید تا علائم این بیماری را به راحتی کنترل نمایید.

درباره التهاب روده در کودکان

  • دارو درمانی

پزشک برای درمان التهاب روده در کودکان چند دارو را تجویز می کند که ۳ نوع از این دارو های ممکن عبارتند از؛

  1. آمینوسالیسیلات(ASAs-5): این دارو می تواند التهاب موجود در دیواره روده را کاهش دهد که مثل: داروی آسپرین می باشد. این دارو برای بیماری کرون و کولیت اولسراتیو تجویز می شود که مزالامین هم نام تجاری بالسالازید و سولفاسالازین می باشد.
  2. ایمونومولاتور ها: تاثیر این دارو برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن کولیت اولسراتیو و بیماری کرون را درمان می‌کند که معمولا این دارو برای بیمار هایی تجویز خواهد شد که دیگر درمان پاسخ نمی دهد و پزشک با انجام آزمایشی دقیق داروی مناسب کودک را تجویز می کند.
  3. داروی بیولوژیک: این درمان هم در صوری است که دارو های فوق برای درمان جوابگو نمی باشند و یا بیمار مشکل و عوازض جانبی با مصرف دارو ها دارد و یا کودک دچار عوارض بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو مثل: فیستول شده باشد. داروی بیولوژیک از انتشار مواد شیمیایی محرک که در خون می باشد جلوگیری کرده و البته به صورت تزریقی می باشند. در شرایطی هم پزشک برای کودک داروی استروئید تجویز می کند تا اسهال، التهاب روده، خونریزی از مقعد، تب یا درد در آن کاهش یابد. استروئید ها انواع مختلف دارد که برای کاهش درد مفصل و کم شدن ضایعات چشمی و پوستی می باشند، این استروئید ها از جمله؛ استروئید‌های وریدی، استروئید‌های خوراکی، استروئید‌های موضعی هستند.
  4. آنتی بیوتیک: با مصرف آنتی بیوتیک هم کودک برای درمان عفونت فیستول و آبسه ورم چرکی به کار می رود که جهت درمان بیماری کرون مصرف آنتی بیوتیک با دارو های دیگر تجویز می گردد که این دارو سیپروفلاکسین و مترونیدازول برای درمان التهاب روده در کودکان مفید می باشد.

علل التهاب روده در کودکان

  • عمل جراحی

پزشکان زمانی که از روش های فوق برای درمان التهاب روده در کودکان استفاده کردند و نتیجه ای نگرفتند تصمیم به گزینه جدیدی را که عمل جراحی می باشد می گیرند.

  1. جراحی ریسکشن (resection): این عمل جراحی برای درمان بیماری کرون می باشد به نحوی که قسمتی از روده برداشته شده و باید به ندرت صورت بگیرد تا موجب التهابات در دیگر نقاط مجرای گوارشی رخ دهد. که گاهی هم پزشک با خارج کرده قسمت آسیب دیده روده که با دارو درمانی بهبود نیافته است به درمان کمک می‌کند تا حال کودک بهتر و کمتر دچار آسیب شود.
  2. جراحی کولتومی (colectomy): افراد و کودکانی هم که به بیماری کولیت اولسراتیو با دارو درمان نمی شوند نیاز به این عمل جراحی دارند. در این جراحی تمام یا بخشی از روده بزرگ برداشته می‌شود و با اصلاحاتی روی روده کوچک، مقعد جدیدی برای کودک تعبیه می‌شود که موجب زندگی بهتر و کم شدن علایم التهاب روده در کودکان می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *