دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اعتیاد به شیشه چه نشانه هایی دارد؟

  • ساناز براتی
  • ۳ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

متامفتامین یا شیشه یک ماده مخدر مخرب صنعتی است که به شکل پودری سفید رنگ دیده می شود. استفاده از این ماده مخدر برای بار اول اعتیاد آور بوده و احساس شادی و آرامش زود گذر را به همراه دارد.

    یکی از مشکلات و بلاهای خانمان سوزی که امروزه خانواده های زیادی با آن درگیر هستند اعتیاد است. بسیاری از مردم به خاطر خوشگذرانی و یا کم کردن وزن به سمت مواد مخدر کشیده شده و معتاد می شوند. اعتیاد به شیشه یکی انواع اعتیاد است که در جوامع امروزی بیشتر شایع بوده و پیشرفت کرده است.

بررسی علائم و عوارض اعتیاد به شیشه

شیشه یک روان گردان است که با احساس آرامش و شادی کوتاه مدت همراه بوده و مصرف آن در بین جوانان بیشتر دیده می شود. با آشنایی با این نوع اعتیاد و نشانه های آن می توان به سرعت این بیماری را تشخیص داد و در درمان آن به فرد معتاد کمک کرد.

علائم مصرف شیشه

شیشه چیست؟

شیشه ماده ی مخدر صنعتی و بسیار خطرناکی به نام متامفتامین است که بر طبق پژوهش های انجام شده با یک بار کشیدن فرد را دچار اعتیاد می کند. این ماده محرک باعث تحریک شدید مغز و سیستم عصبی شده و تاثیری بالاتر از آمفتامین دارد. شیشه ظاهری پودری به رنگ سفید داشته که خیلی راحت در نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی حل می شود. این ماده برعکس سایر مواد مخدر با احساس آرامش و سستی در مدت زمان کوتاه همراه است. و مهمترین علت مصرف آن نیز همین است. همچنین مصرف آن باعث بالا رفتن انرژی و احساس لذت لحظه ای شده و فرد را وادار به ادامه مصرف می کند. افراد زیادی در زمان انجام کاری با نیاز به تمرکز بیشتر، انجام کار با ظرافت، بالا بردن سطح هوشیاری و افزایش انرژی شیشه مصرف می کنند. مصرف شیشه باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز شده و با توجه به اندازه مصرف و ویژگی های روانی اثرات مختلفی در هر فرد بوجود می آورد. اعتیاد به شیشه با همان با اول مصرف اتفاق می افتد و با تحریک مصنوعی مغز اعتماد در فرد افزایش می یابد. ترک مصرف شیشه به تنهایی برای معتاد امکان پذیر نیست و در موارد استفاده طولانی مدت بعد از ترک زندگی برای فرد معنی نداشته و باعث افسردگی در او می شود.

عادت به مصرف شیشه

نشانه های اعتیاد

استفاده از مخدر شیشه اثرات و اختلالات روانی و جسمانی به همراه دارد که آن ها را بیان می کنیم: یکسری از واکنشات مثل پرخاشگری، حالتی از خشم، افسردگی، بدبینی، سوء زن، عدم آرامش و بی تدبیری در افراد وابسته به مصرف شیشه دیده می شود. مصرف شیشه باعث بروز رفتار هایی غیر عادی در معتاد می شود که به راحتی توسط اطرافیان تشخیص داده می شود. تغییرات در نوع رفتار هم گزینه ای برای کشف این موضوع است. مثل تغییر در ساعات خواب یا تغییر در وزن و یا کم شدن بی دلیل درآمد و مقروض شدن به دیگران.

علائم روحی و روانی

 از علائم و نشانه های مصرف شیشه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  آرون گروپس

تغییر در رفتار به طور ناگهانی و بدون دلیل، بی نظمی در ساعات خواب و بیداری، طلب کردن پول از اطرافیان به دلایل مختلف، قفل کردن درب اتاق بعد از خروج و بستن درب اتاق بر روی خود، افت یا پیشرفت تحصیلی غیر منتظره، تغییر دوستان، بدبین بودن به خانواده و اطرافیان و بی توجه بودن به سرنوشت اعضای خانواده، بی قراری، نداشتن توانایی در کنترل خشم، توهم، عدم تحرک، افسردگی، ضعیف شدن حافظه، بد قولی و نداشتن احساس مسئولیت.

وابستگی به ماده مخدر شیشه

نشانه ها و علائم جسمی اعتیاد

اعتیاد به شیشه علاوه بر تاثیرات وحشتناک روحی و روانی بر فرد معتاد، مشکلات جسمانی نیز برای او به همراه دارد که در زیر مهمترین علائم مصرف شیشه را بیان کرده ایم:

خونریزی و پوست شدن لب ها و بینی و خشکی آنها، ایجاد زخم در دست یا صورت، بدبو شدن دهان، پوسیدگی و ریزش دندان، مشکلات بینی یا سینوس ها، کاهش وزن و بی اشتهایی، تیره گی پوست و لب ها، تغییر غیر طبیعی در مردمک چشم، بی توجه بودن به بهداشت و سلامت.

اعتیاد به مصرف شیشه

سوء ظن و تردید

یکی از نشانه ای بارز اعتیاد به شیشه داشتن سوء زن و بدبینی نسبت به اطرافیان است. فرد معتاد نسبت به گفته گو های دیگران مشکوک بوده و همیشه برداشتی اشتباه از صحبت های دیگران دارد. همچنین فرد معتاد دچار توهم نیز می شود و ممکن است چیز هایی را ببیند که اصلا وجود ندارند و بر دیده خود اصرار دارد. احساس تعقیب همیشه همراه او است و فکر می کند فردی همیشه او را تعقیب می کند و رفتارهایش تحت نظر است.

ترک اعتیاد

برای ترک اعتیاد شیشه روش های متفاوتی وجود دارند که آن ها را نام می بریم:

  • روش ماتریکس
  • روش دی اس تی DST
  • روش متادون درمانی

وابستگی به مصرف به شیشه

ترک هر نوع ماده مخدری بدون برنامه ریزی دقیق امکان ندارد. برای شروع این پروسه در مرحله اول باید به پزشک مراجعه شود و از دستورات او به طور دقیق پیروی کرد. همچنین داشتن انگیزه و خواستن فرد در ترک اعتیاد تاثیر بسزایی دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *