دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قرص نئوتادین و آنچه باید درباره نحوه مصرف، عوارض و ویژگی های این دارو بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

از آنجایی که قرص نئوتادین برای رفع حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد در تمامی داروخانه بدون نسخه فروخته می شود و ما در این مقاله قصد داریم شما را با مزیت و معایب مصرف این قرص آشنا کنیم با ما همراه باشید.

قرص نئوتادین که آن را با نام دس لوراتادین نیز می شناسند از دارو های آنتی هیستامین است که به منظور کاهش علامت های آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد و در ادامه به بیان چگونگی مصرف این دارو خواهیم پرداخت.

آشنایی با قرص نئوتادین

یکی از مشکلاتی که بسیاری افراد با تغییر فصل بدان دچار می شوند حساسیت های فصلی می باشد که معمولا با عطسه و آبریزش بینی شدید نیز همراه است. استفاده از داروهای ضد حساسیت می تواند در این گونه مواقع تاثیر گذار باشد و علائم آن را کم کند. اغلب افراد این دارو ها از جمله نئوتادین را با نام آنتی هیستامین می شناسند و آن ها مورد استفاده قرار می دهند.

مزیت های مصرف قرص نئوتادین

قرص نئوتادین که از دسته داروهای آنتی هیستامین شناخته می شود و در اغلب اوقات باعث از بین رفتن التهاب و مخاط بینی می شود. همچنین از این دارو برای درمان خارش کهیر نیز استفاده می شود. این قرص تاثیر خود را در کوتاه مدت خواهد گذاشت و اثرش در مدت یک شبانه روز خواهد ماند.

نئوتادین یکی از داروهای بدون نسخه است که شما می توانید آن را از داروخانه ها تهیه کنید. هر قرص دارای ۵ میلی گرم لوراتادین می باشد و در نوار های ۱۰ عددی قرص و جعبه ۲۰ عددی به فروش می رسد. همچنین علاوه بر قرص به صورت شربت نیز می توانید آن را مصرف کنید. این شربت حاوی رنگ زرد رنگ و با طعم و بوی میوه و مخصوص کودکان تجویز می شود.

عطسه های مداوم و پشت سر هم آن هم در مقابل دیگران چندان خوشایند نیست. حساسیت از دسته بلاهایی است که دامن گیر برخی از افراد می شود و راه خلاصی ندارد. بر اساس تحقیقاتی که به دست آمده به این نتیجه رسیده اند که در هر پنج نفر یک نفر مبتلا به آلرژی های فصلی است. به هر حال شما نیز ممکن است چند روزی در سال به این بلا مبتلا شوید و در چنین شرایطی باید بهترین تصمیم را بگیرید و آن هم استفاده از این قرص است.

  •  آرون گروپس

چگونگی کنترل آلرژی های فصلی

نحوه مصرف:

چگونگی و مقدار قرص نئوتادین برای هر فرد با توجه به عواملی مثل سن، شرایط پزشکی و میزان علائم و واکنش به اولین دوز مصرف آن تعیین می شود و به طور کلی به صورت زیر برای تمامی افراد تجویز می شود:

کودکان ۶ ماهه تا ۵ سال: مصرف این دارو برای این سنین توصیه نشده است.

کودکان ۶ الی ۱۱ سال: یک عدد قرص ۲.۵ میلی گرمی در روز

افراد ۱۲ سال به بالا: یک عدد قرص ۵ میلی گرمی در روز

نکات مهم و قابل توجه در مورد مصرف این دارو:

  • بایستی این دارو را بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید.
  • چنانچه پس از مصرف با مشکلاتی مثل گرفتگی شدید معده؛تنگی نفس و یا درد شدید مواجه شدید لازم است تا با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر به این قرص و یا مواد داخل آن حساسیت دارید بایستی از مصرف آن خودداری کنید.

مصرف نئوتادین برای رفع حساسیت فصلی

  • هنگام ویزیت توسط پزشک تمامی داروهای مصرفی  خود را در اختیار او قرار دهید تا پزشک بر اساس آن ها قرص را برایتان تجویز کند.
  • اگر پس از مصرف این قرص دچار مشکلات پوستی مثل کهیر و یا هر گونه واکنش ژنتیکی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز از قرص مصرف در صورت یادآوری می توانید آن را مصرف کنید اما اگر زمان دوز دوم فرا رسیده بود بهتر است تا از مصرف دوز فراموش شده امتناع کنید.
  • اگر باردار هستید بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این قرص نکنید.
  • از آنجایی که مادران باردار از شیر خود نوزاد را تغذیه می کنند بایستی از مصرف این قرص پرهیز کنند.
  • مصرف قرص نئوتادین باعث ایجاد خواب آلودگی در فرد خواهد شد به همین منظور بهتر است تا طی دوران درمان از رانندگی خودداری کنید.

رفع آلرژی های فصلی با مصرف قرص نئوتادین

  • اگر شما با مشکل اختلال حافظه یا عدم توانایی در خواندن کتاب ها مبتلا هستید پیشنهاد می کنیم که پیش از مصرف این قرص با پزشک مشورت کنید.
  • اگر شما مبتلا به بیماری خاصی هستید و یا ملزم به رعایت رژیم کم نمک،کم قند و با هر گونه رژیم دیگری هستید بهتر است که قبل از مصرف این قرص با پزشک خود مشورت کنید.
  • کسانی که با مشکل اختلال کبدی و کلیوی مواجه هستند نبایستی از این دارو استفاده کنند.
  • این دارو ممکن است در نتایج آزمایش های پوستی تاثیر بگذارند به همین خاطر بهتر است تا دکتر را از این موضوع مطلع نمایید.

تداخل‌های دارویی :

قبل از مصرف داروی نئوتادین، در صورت مصرف هر یک از دارو های زیر حتما باید پزشک تان را در جریان قرار دهید :

اریترومایسین، آزیترومایسین، کتوکونازول، فلوکستین، سایمتیدین : مصرف همزمان این دارو ها با نئوتادین می تواند موجب افزایش سطح پلاسمایی دس لوراتادین بدون تغییر در اثرات بالینی دارو شود.

داروهای مهار کننده مونو آمین اکسیداز شامل فنلزین، پروکاربازین، ایزوکربوکسازید،  ترانیل سیپرومین، سلجیلینو : مصرف همزمان آنها با عوارض جانبی دس لوراتادین می تواند شدت یابد، بنابراین باید از مصرف همزمان آنها خودداری کرد. داروی نئوتادین

موارد احتیاط مصرف دارو

مصرف نئوتادین امکان دارد که در نتایج آزمایش های پوستی که به منظور تشخیص آلرژی انجام می گیرد، تاثیرگذار باشد، حال لازم است قبل از انجام هر گونه آزمایش، پزشک تان را از مصرف این دارو آگاه سازید.

مصرف این دارو می تواند علائم ناشی از مصرف مقادیر زیاد آسپرین را پنهان سازد.

مصرف این دارو همچنین، تاثیر دیگر دارو های تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی ماند مسکن ها، آرام بخش ها با دارو های خواب آور، دارو های ضد درد یا مخدر ها، باربیتورات‌ها، دارو های ضد تشنج، شل کننده ها و دارو های عضلانی مثل بی حس کننده دندان را افزایش می دهد، حال قبل از مصرف هر کدام از دارو های بالا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

اگر خشکی دهان شما تداوم داشته و بیشتر از دو هفته به طول بیانجامد، پزشک و دندان پزشک تان را مطلع سازید، زیرا تداوم خشکی دهان می تواند خطر بیماری های لثه، دندان و عفونت های قارچی را افزایش دهد.

قرصهای نئوتادین

همانطور که گفتیم این دارو موجب آلودگی می شود، البته به ندرت اتفاق می افتد، اما لازم است قبل از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، از واکنش خود به دارو مطمئن شوید.

عوارص مصرف نئوتادین

شایع ترین عوارض مصرف قرص و شربت نئوتادین می تواند شامل خشکی دهان، درد عضله، گیجی، تهوع، مشکلات قاعدگی و در برخی موارد خواب آلودگی می باشند که در اغلب موارد این علائم چند ساعت یا چند روز به طول می انجامند.

ضایعات پوستی، کهیر و تورم لب، زبان، صورت و گلو و نیز خارش شدید از دیگر عوارض مصرف این دارو می باشند که سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

راهکارهای خانگی برای رفع حساسیت فصلی:

علاوه بر مصرف دارو شما می توانید با راهکارهای خانگی نیز به رفع حساسیت ها بپردازید. اگرچه بیشتر اوقات آلرژی فصلی با سرما خوردگی اشتباه گرفته می شود اما به طور کلی علائم آلرژی فصلی شامل عطسه، گلودرد، آبریزش بینی و سرفه همراه است. برای رفع این علائم که گاهی نیز با کلافگی همراه هستند بایستی به خوراکی های مناسب روی بیاورید.

راهکارهای رفع حساسیت فصلی

یکی از مواد غذایی مناسب برای رفع علائم مصرف پیاز است زیرا پیاز غنی از کورستین و سرشار از آنتی اکسیدان ها است که می تواند خطر ابتلا به آلرژی های فصلی را کاهش دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *