دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشانه ها و علائم استروژن بالا را بهتر بشناسید

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

استروژن بالا با نشانه ها و علائم متعددی همراه است. هورمون استروژن در افراد ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی بالا رود که دلیل این اختلال را به عامل ژنتیکی، بیماری و دارویی تقسیم بندی نموده اند. در این مقاله علائم استروژن بالا را بهتر خواهید شناخت.

استروژن یکی از هورمون های موجود در بدن افراد بوده که ممکن است میزان آن افزایش یابد و زمینه ابتلا به بیماری هایی چون سرطان سینه و تخمدان، افزایش فشار خون، اختلالات تیروئیدی و … را فراهم آورد. بالا رفتن استروژن با علائم و نشانه هایی همراه است که در این مقاله قصد داریم شما را با آنها آشنا سازیم.

آشنایی با علائم استروژن بالا

افزایش وزن

هورمون استروژن در افراد ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی بالا رود که دلیل این اختلال را به عامل ژنتیکی، بیماری و دارویی تقسیم بندی نموده اند. بیماری هایی مانند مشکلات کبدی، تومورهای تخمدان و وزن زیاد در بالارفتن سطح استروزن تاثیرگذارند و همچنین سابقه خانوادگی استروزن بالا نیز در مبتلا شدن به این عارضه نقش دارد. در مواردی نیز مصرف برخی داروها سبب بالارفتن میزان هورمون استروژن می شود که در ذیل به آن ها اشاره می شود.

  • مصرف برخی آنتی بیوتیک ها
  • داروهای هورمونی مانند قرص ضد بارداری
  • هورمون درمانی در یائسگی
  • مصرف داروهای گیاهی مانند جنسینگ، ریشه شیرین بیان، رازیانه و…
  • مصرف برخی داروها برای درمان اختلالات روانی

استروژن بالا در زنان و مردان با علائم متفاوتی همراه است که در ادامه این مقاله، شما با برخی از این علائم آشنا خواهید شد.

زنان: علائم استروژن بالا

خستگی و خواب آلودگی

چنانچه از شیوه زندگی سالمی بهره می برید و خواب شما کافی است اما همچنان در طی روز دچار خواب آلودگی می شوید یا احساس خستگی دارید به پزشک جهت بررسی میزان سطح استروژن مراجعه کنید. ممکن است سطح استروژن بدن شما بالا رفته باشد.

نشانه های استروزن بالا در زنان

پریودی نامنظم

از علائم مهم نشان دهنده سطح استروژن بالا در بدن، پریودی یا قاعدگی نامنظم است. چنانچه سطح هورمون ها در بدن تنظیم شده باشد دوران قاعدگی منظم خواهد بود.

  •  آرون گروپس

وزن زیاد

اگر از رژیم غذایی سالم و متعادلی بهره می برید اما دچار چاقی موضعی به ویژه در ناحیه ران شده اید و کنترل وزن تان از اختیار شما خارج شده است احتمالا سطح استروژن بدن شما افزایش یافته است.

توده های فیبروکیستیک

یکی از عوامل ایجاد بافت های فیبروکیستیک در سینه ها می تواند افزایش میزان استروژن باشد.

اختلالات قبل از قاعدگی

یکی دیگر از علائم استروژن بالا ایجاد سندرم یا اختلال پیش از قاعدگی می باشد. اگر میزان استروژن بدن فرد بالا باشد قبل از شروع پریودی با خستگی، دردشکم، افسردگی و … مواجه می شود.

درمان مشکلات هورمونی

دردناک و متورم شدن سینه

حساس و دردناک شدن سینه یا متورم شدن ان می تواند ناشی از بالارفتن سطح استروزن باشد چراکه سینه نسبت به تغییرات هورمونی بسیار حساس می باشد.

افزایش فشار خون

بالابودن هورمون استروژن سبب تولید ترکیبی به نام سوپراکسید شده و تجمع این ماده سبب افزایش فشار خون در زنان می گردد.

سردرد

ایجاد سردردها گاهی ناشی از بالا بودن میزان استروژن در بدن هستند. حتی ممکن است سردرد چنان شدید باشد که فرد را از انجام کارهای روزمره باز دارد.

علائم استروزن بالا

متورم شدن مچ دست و پا

هرچه میزان استروژن بالاتر رود سبب تجمع مایعات بیشتری در بدن به ویژه در ناحیه دست و پا شده که علاوه بر افزایش وزن مچ دست یا پا نیز با ورم همراه خواهد بود.

یبوست

اگر درگیر مشکل یبوست هستید اما این مشکل در زمان قاعدگی از بین می رود احتمالا نشان دهنده بالا بودن میزان استروژن بدن شما می باشد.

مردان: علائم استروژن بالا

اختلال ژنیکوماستی

این اختلال سبب افزایش رشد غیرطبیعی سینه در مردان شده که عامل آن بالا بودن میزان هورمون استروژن است.

علائم استروزن بالا در مردان

بروز مشکلات نعوظ

در برخی مردان بالا رفتن سطح استروژن سبب مشکلات نعوظ می شود.

احتمال ناباروری

بالارفتن سطح استروژن سبب کاهش تولید اسپرم شده که با افزایش احتمال ناباروری در مردان همراه است.

راهکار درمانی بالارفتن استروژن

اولین راهکار جهت کاهش میزان استروژن این است که از خوردنی هایی مانند قارچ، گل کلم، کلم، انگور سیاه، کلم بروکلی ، تخم کتان و غلات سبوس دارد در رژیم غذایی خود بهره بگیرید. و همچنین اگر وزنتان زیاد است نسبت به کاهش وزن خود اقدام نمایید.

نشانه های استروزن بالا

از دیگر راهکارها دارو درمانی می باشد. با مراجعه به پزشک نوع دارودرمانی بیمار مشخص می شود مثلا اگر هورمون درمانی سبب بالارفتن میزان استروژن شده باشد دکتر با تغییر داروها این مشکل را برطرف خواهد کرد. در برخی موارد دکتر داروهایی مانند تاموکسیفن تجویز می کند که این دارو مانع از رسیدن استروژن به سلولهای سرطانی شده تا مانع از پیشرفت سرطان سینه یا تخمدان شود. راهکار دیگر درمان برای کاهش استروژن، برداشتن تخمدان یا جراحی اوفورکتومی می باشد که این روش در بیماران سرطانی یا افرادی که در معرض ابتلا به سرطان تخمدان و سینه هستند، صورت می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *