دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حساسیت دندان به شیرینی و انچه باید درباره آن بدانید

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

از جمله مشکلات رایج دندان حساسیت آن به شیرینی می باشد. ممکن است دلایل متعددی سبب ایجاد این نوع حساسیت شوند یکی از این دلایل ضعیف شدن مینای دندان فرد می باشد. این مقاله به حساسیت دندان به شیرینی و انچه باید درباره آن بدانید، می پردازد.

حساسیت دندان به شیرینی، از مشکلات رایج دندان بوده که نه تنها از لذت خوردن شیرینی، محروم می شوید بلکه یک زنگ خطر جدی به حساب می آید. از جمله دلایل این حساسیت دندان می توان به بیماری لثه، پوسیدگی دندان، مشکلات مینای دندان و … اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با علت حساسیت دندان به شیرینی و انچه باید درباره آن بدانید، آشنا سازیم.

دلایل حساسیت دندان به شیرینی

حساس شدن دندان به شیرینی

مهمترین علت حساسیت دندان به شیرینی، ضعیف شدن مینای دندان فرد می باشد. مینای دندان وظیفه حفاظت از عاج دندان را بر عهده دارد و اگر تحلیل یابد عاج را با آسیب روبرو می کند. عاج دندان به خوردنی های شیرین یا اسیدی، تغییرات دمایی و … واکنش نشان می دهد و هنگامی که با آسیب و تنشی روبرو شود شما دردی به اصطلاح تیرمانند را احساس و تجربه خواهید کرد.

بهتر است بدانید که مصرف خوراکی های ترش، پوسیدگی دندان، مسواک زدن نادرست، سفید کردن دندان ها، ترمیم دندان، بیماری های لثه و … در ضعیف شدن مینای دندان نقش مهمی دارند. حتی ساییدن دندان یا دندان قروچه در خواب نیز سبب کنار رفتن قسمتی از لثه شده که ریشه دندان را در معرض تغییرات دمایی قرار داده و سبب حساس تر شدن دندان به شیرینی می شود. پس به طور کلی عواملی که سبب تضعیف و تحلیل رفتن مینای دندان شوند یا عاج را مورد تنش قرار دهند موجبات حساسیت دندان را نیز فراهم خواهند اورد. اکنون که با دلایل حساسیت دندان به شیرینی، آشنا شدید به روشهای درمان این مشکل می پردازیم.

دلایل حساسیت دندان

روشهای درمان حساسیت دندان به شیرینی

درمان این نوع حساسیت دندان  فقط از طریق حل مشکلات ریشه ای آن امکان پذیر است. به این حالت که ابتدا دلیل حساسیت را مشخص نموده و متناسب با آن درمان صورت می گیرد. به طور مثال اگر کنار رفتن لثه سبب حساسیت شده باشد باید این بخش ترمیم شود و یا اگر پوسیدگی مینای دندان عامل حساسیت باشد باید نسبت به تراشیدن پوسیدگی اقدام نموده و فضای خالی ایجاد شده را با مواد ترمیمی که از عاج خوب محافظت کند پر کنند. از دیگر روشهای درمانی پزشکی می توان استفاده از ژل فلوراید، عصب کشی و پوشاندن ریشه دندان با بافت پیوندی لثه، پوشاندن دندان به رزین باندینگ را نام برد.

حساسیت دندان به شیرینی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از جمله روشهای خانگی نیز برای درمان این مشکل می توان به استفاده از محلول آب نمک یا روغن نارگیل به عنوان دهان شویه اشاره نمود. در برخی موارد که حساسیت کمتر باشد استفاده از خمیردندان مخصوص دندان های حساس یا هر درمان موضعی دیگری نیز می تواند موثر باشد.

در پایان باید گفت که ممکن است حساسیت دندان پیش زمینه ای برای بروز مشکلات جدی تر دندان های شما باشد بنابراین سبک زندگی خود را به گونه ای تغییر دهید تا دندان های شما کمتر تحت مشکلاتی چون پوسیدگی یا تحلیل رفتن لثه و .. قرار گیرد. همچنین جهت تقویت لثه و دندان ها از دندان پزشک نیز مشورت بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *