دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت تراس و بالکن چیست؟

  • محدثه خاکشور
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با موارد تفاوت تراس و بالکن آشنا خواهیم ساخت، شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که این دو کلمه را هم معنی دانسته و کاربرد یکسانی برای آن ها در نظر دارید، هدف ما در این متن پرداختن به این موضوع و شفاف سازی آن می باشد.

تراس و بالکن محیطی را در قسمت خارجی بنا برای استفاده بیشتر به وجود می آورند، از آنجا که کاربرد مشترکی در مرتبط ساختن محوطه درونی و بیرونی ساختمان دارند، اغلب این دو کلمه مترادف یکدیگر محسوب شده و در زندگی روزمره و صحبت های عامیانه یکسان شمرده می شوند، در واقع این دو با یکدیگر متفاوت هستند و یا به قولی تفاوت معماری دارند، در ادامه مطلب به تفاوت تراس و بالکن می پردازیم.

بالکن و تراس با وجود اختلاف در نوع معماری، اغلب مردم آن را یکی دانسته و تفاوتی برای آن قائل نمی شوند، ما در این مطلب به بیان تفاوت تراس و بالکن خواهیم پرداخت تا با با آشنایی مفهوم و چگونگی نوع معماری هر یک بیشتر با آنها آشنا شده و از آن دسته افرادی نباشید که این دو واژه را یکی بدانند.

بیان اختلاف تراس و بالکن و نحوه قرارگیری آن در ساختمان

 

معنی واژه تراس

 واژه تراس «terrace» برگرفته شده از ریشه لاتین کلمه ی زمین به معنی بهارخواب می باشد، از لحاظ معماری به محیطی مسقف نشده گفته می شود، که به بنا اضافه و با متصل می شود، به دلیل محسوب گشتن جزء مشاعات در اندازه گیری متراژ تاثیری ندارد، از سویی دیگر کلمه ی تراس به قسمت های طبقه بندی شده زمین نیز اطلاق می گردد.

تفاوت تراس و بالکن یا بهار خواب و ایوانک

معنی واژه بالکن

می توان گفت مفهوم و معنی واژه بالکن ایوانک می باشد، بالکن به محیطی سقف شده گفته می شود که روبروی آن باز و مقابل حیاط می باشد، و در برخی مواقع از دو یا سه جهت مقابل محیط باز و آزاد می باشد، بالکن شبیه ایوان در نوع معماری قدیمی ایرانی نیز می باشد، که به همین دلایل جزء محاسبات متراژ ساختمان اندازه گیری می گردد.

  •  آرون گروپس

با به وجود آوردن پوششی در بالکن ساختمان خود حتی در یک شهر پر ازدحام نیز می توانید حریم شخصی برای خود ایجاد نموده و حفظش کنید، که به این وسیله به میزان اندکتری در معرض نور آفتاب و باد خواهید بود.

اختلاف تراس و بالکن در اندازه و نحوه قرارگیری

۳ مورد از تفاوت تراس و بالکن

  • محل قرار گرفتن در ساختمان

  • ابعاد و اندازه

  • چگونگی ایجاد و برپایی

محل قرارگیری بالکن و تراس اختلافی است که می توان ذکر کرد، تراس جهت ساخت محیطی یکدست شبیه به پاسیو، محیطی که در اختیار فضای بیرونی بنا هم می باشد، به کار برده شده و البته با قسمت های شیب دار زمین نیز در ارتباط می باشد، اما بالکن اغلب در طبقه هایی بالایی بنا ایجاد می گردد.

مهم ترین اختلاف تراس و بالکن ابعاد و اندازه متفاوت این دو می باشد، تراس از لحاظ اندازه ابعاد بزرگ تری نسبت به یک بالکن دارند، به همین دلیل چگونگی بهره مندی از آنها دارای تفاوت می باشد.

تفاوت تراس و بالکن و یکسان نبودن معنی و مفهوم آنها

تفاوت تراس و بالکن در گذشته و امروز

در گذشته تراس را جهت ساخت سازه هایی به کارگرفته می شدند که بر روی سطح زمین و با مصالح و سازه چوب و سنگ ایجاد می شد، در دنیای امروزی به محیط های باز و به مرتبط سازی پشت بام نیز این کلمه اطلاق می گردد، گاهی پاسیو به جای کلمه ی تراس به کار می رود، اما بالکن قسمتی می باشد که به یک طرف بنا متصل گشته و به دلیل استفاده بالکن در ارتفاعات بنا، اغلب به وسیله ی نرده یا دیوار یا …. ایمن می گردد.

تراس ها در دنیای امروزی با معماری پیشرفته می تواند استفاده های مختلفی داشته باشد، بهره مندی از تراس به عنوان باغچه ای زیبا در محیط باز یک مزیت خوشایند محسوب می گردد، که در ازدحام و شلوغی شهرها همراه با آلودگی هوا و … یک فضای سبز حتما نظر شما را جلب خواهد کرد.

بیان و شرح تفاوت تراس و ایوانک و اندازه و ابعاد مختلف

گذری کوتاه بر تراس و بالکن

بالکن ها خیلی کوچکتر از تراس بوده و و در طبقه های بالا به یک اتاق اضافه می گردند، اما تراس ها قسمت ورودی مجزا دارند.

تراس محیطی باز می باشد، که در هر اندازه ای، و در هرقسمتی از ساختمان بام و بخش های بالایی و حتی قسمت های پایینی ایجاد شود.

بالکن ها بسته به شرایط و سلیقه می شود به صورت باز و هم نیمه باز در آیند، ولی تراس ها چنین قابلیتی نداشته و فقط با دارا بودن یک پلان جداگانه می توانند پوشش داده گردند.

تفاوت در بهارخواب و بالکن و مسقف بودن و مسقف نبودن آنها

در این مطلب با بیان تفاوت تراس و بالکن شما را با مفهوم این دو واژه آشنا ساختیم، چرا که در گفتگوهای عامیانه این دو واژه به یک معنی دانسته شده و در به عنوان مترادف کاربرد دارد، در صورتی که با آشنا بودن به نحوه ساختار و قرارگیری آن در ساختمان متوجه می شوید که معنی و مفهومی جداگانه و کاربردهای نسبتا متفاوتی نیز دارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *