دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

با عواقب تنبیه بدنی و مضررات این نوع تنبیه در کودکان آشنا شوید

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ دی ۱۳۹۸
  • ۰

از آنجایی که هر گونه تنبیه بدنی کودکان به نوعی مردم آزاری محسوب می شود و نباید که والدین آن ها را مورد آزار و اذیت قرار دهند به همین خاطر برای آگاهی بخشی به والدینی که کودکان خود را مورد تنبیه قرار می دهند به بیان عواقب تنبیه بدنی کودکان خواهیم پرداخت که بسیار درد آور می باشد با ما همراه باشید.

بدترین تنبیه بدنی برای کودک داغ کردن،تحقیر کردن،ترساندن از پلیس و فلفل ریختن در آنها است که تاثیر شدیدا بدی را بر روح و روان کودک بر جای خواهد گذاشت و احساس هایی مثل اختلالات روانی،از دست دادن اعتماد به نفس و حس نفرت در او شکل می گیرد از پیامدهای منفی تنبیه بدنی محسوب می شود.

از عواقب تنبیه بدنی کودکان چه می دانید؟

هیچ کودکی مستحق تنبیه فیزیکی و اینگونه آزار ها نمی باشد زیرا ضمیر کودک خمیری نرم است که به دست والدین شکل می گیرد و کودک چه به صورت خودآگاه و چه ناخودآگاه رفتار و منش پدر و مادر خود را در پیش می گیرد. اگر رفتار ناپسندی از کودک خود دیدید به این فکر کنید که این رفتار ناشی از چه احساس ها و نیازهایی در اوست که شما بدان بی توجهی می کنید سعی کنید از سطح مشکل عبور کنید و عمق آن را دریابید. هرگز برای تنبیه کودک از تنبیه به طور فیزیکی استفاده نکنید زیرا در خلق و خوی او تاثیر منفی وحشتناکی بر جای خواهد گذاشت.

عواقب تنبیه بدنی در کودکان

بدترین تنبیه های بدنی برای کودک:

به عنوان پدر و مادر یکی از مهم ترین وظایف شما آموزش رفتار درست به فرزندان است که این کار نیازمند صبر و حوصله فراوان می باشد. در ادامه به بیان چند نوع از بدترین تنبیه های کودک و عواقب تنبیه بدنی آن ها پرداخته ایم.

خوابانیدن کودک در رختخواب خیس از ادرار:

افراد زیادی بیان کرده اند که در گذشته به دلیل مشکل کلیه،ترس و یا ناتوانی شب ها رختخواب خود را خیس می کردند و والدین برای تنبیه آن ها را مجبور به خوابیدن در همان زختخواب خیس می کردند تا دیگر مرتکب این اشتباه نشوند. احساس تحقیر و سرخوردگی،تخریب اعتماد به نفس،تشدید مشکل شب ادراری و یا احساس نفرت از والدین خود از عواقب تنبیه بدنی کودکان محسوب می شود.

خوابانیدن کودک در رخت خواب پر از ادرار برای تنبیه کردن او

  •  آرون گروپس

حبس کردن کودک در اتاق:

رایج ترین نوع تنبیه در مورد کودکان می تواند حبس کردن آن ها در فضاهای مختلفی مثل اتاق،حمام،زیرزمین و یا انباری باشد. اگر انجام این کار به مدت طولانی و در شرایطی مثل تاریکی،وجود حیوانات و اجسام ترسناک انجام شود به مرور زمان در کودک اختلالات روانی به وجود می آورد. از نظر بسیاری از روانشناسان کودک و مربیان تربیتی،وقفه و یا زمان تنها بودن برای کودکان در مقابل انجام کار اشتباه تنها به مدت یک دقیقه در طول سال و با فراهم کردن شرایط مناسب برای او قابل پذیرش است.

داغ کردن کودکان:

داغ کردن و یا سوزاندن کودک با کبریت یا قاشق داغ غیر انسانی ترین شیوه تنبیه در کودکان محسوب می شود و معمولا این عمل در میان خانواده هایی که والدین به اعتیاد یا مشکل روانی دچار هستند اتفاق می افتد و شما می توانید در صورت مشاهده این نوع تنبیه وحشتناک با شماره ۱۲۳ تماس حاصل کنید.

تنبیه بدنی کودکان و آثار بدی که بر جا خواهد گذاشت

زنگ زدن به پلیس:

تعدادی از پدر و مادر ها هستند که در مواجه با کار اشتباه فرزند خود تظاهر به زنگ زدن به پلیس و متقاعد کردن آن ها برای بردن کودک به زندان می کنند.همچنین اگر این اتفاق در خیابان نیز بیوفتد و پلیسی در حوالی آنان باشد والدین کودک خود را نزد پلیس می برند و با اشاره به تفنگ پلیس کودک را می ترسانند گاهی اوقات نیز ممکن است پلیس نیز در این زمینه با والدین همدست شود که این کار اصلا توصیه نمی شود. احساس دائمی گناهکار بودن و نهادینه شدن ترس از پلیس درون کودک از عواقب تنبیه بدنی کودک می باشد.

ریختن فلفل در دهان کودک:

تنبیه قدیمی که بسیاری از مادران از آن استفاده می کردند این بود که فلفل در دهان کودک می ریختند و از نظر قانون این عمل مصداق بارز کودک آزاری محسوب می شود و از دسته عواقب تنبیه بدنی وحشتناک است.

ریختن فلفل در دهان کودک برای تنبیه او

پوشک کردن کودک:

گاهی اوقات ممکن است پدر و مادر ها در مقابل رفتار کودکانه نوجوان خود او را تهدید می کنند که مانند یک نوزاد با تو رفتار خواهیم کرد. بر اساس گزارشاتی که به دست آمده کودک ۱۰،۱۲ ساله ای که به دلیل کم شدن نمره مدرسه از سوی پدر و مادر خود در مقابل دوستانش پوشک شده است این عمل آسیبی که به عزت نفس کودک وارد خواهد تا سال های سال همراه او خواهد ماند. چنین تنبیه خرد کننده و تحقیر آمیزی را می توان بدترین تنبیه برای کودکان دانست.

بهترین روش تنبیه کودکان:

پدر ومادر ها نقش مهمی در چگونگی شکل گیری رفتار کودک دارند و در ادامه به بیان نکات توصیه شده از آکادمی کودکان آمریکایی در مورد بهترین روش تربیت کودک البته بدون تنبیه پرداخته ایم.

رفتار مناسب با کار اشتباه کودک

رفتار اشتباه را به کودک نشان دهید:

معمولا اغلب کودکان اشتباه بودن کار خود را با کلمات و رفتار آرام شما می فهمند به همین خاطر توصیه می کنیم که رفتارهایی را که دوست دارید کودکتان انجام دهد ابتدا خودتان انجام دهید.

حرف های کودک را بشنوید:

گوش دادن بسیار مهم است به همین خاطر قبل از دادن راه حل به کودک خود ابتدا اجازه دهید تا او داستان خود را به طور کامل بیان کند. اگر فرزندتان درگیره احساسی مثل حسادت است توصیه می کنیم که پیش از دادن راه حل به او و بیان عواقب آن در مورد احساس او گفت و گو کنید.

عواقب تنبیه بدنی کودک

حد و مرز ها را تنظیم کنید:

قوانین روشن،واضع و عملی را برای کودک وضع کنید و از فهمیدن کودک مطمئن شوید و سعی کنید تا کلمات را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنید.

به کودکتان توجه کنید:

بهترین و قوی ترین روش برای برقراری نظم در رفتار کودک توجه کردن به او هنگام انجام کارهای خوب و توجه نکردن هنگام کارهای اشتباه است.

برای او بیان کنید که اگر بر اساس قوانین عمل نکند عواقبی برایش وجود دارد:

شما می توانید برای به کارگیری این روش به کودک خود بگویید که اگر اسباب بازی اش را پس از بازی سر جایش قرار ندهد از دادن آن وسیله در باقی روز برای بازی کردن خودداری خواهید کرد. اگر کودک برای پس گرفتن به سراغ شما آمد آن را به او ندهید و سر حرف خود بمانید و توجه داشته باشید که از این روش می توانید برای اشیاء و لوازم دیگر نیز استفاده کنید.

نشان دادن رفتار بد کودک به او

برای مواجه با مشکلات آماده باشید:

خود را برای اوقاتی که کودک رفتار نامناسب از خود نشان می دهد آماده کنید و برای آن برنامه داشته باشید.

رفتار های مثبت و منفی  را برای کودک مشخص کنید:

بایستی تمامی کودکان بدانند که انجام چه کاری درست و انجام چه کاری نادرست است. سعی کنید هنگام انجام کار درست توسط کودک او را تشویق کنید.

از تکنیک های وقفه استفاده نمایید:

زمانی که یک قانون خاص شکسته می شود استفاده از این روش می تواند میسر باشد. می توانید در چنین زمانی کودک را بر اساس سنش به مدت یک دقیقه درون اتاق قرار دهید و به او بگویید هنگامی که حالت بهتر شد می توانی نزد من بیایی. استفاده از این روش به کودک کمک خواهد کرد تا مهارت خود کنترلی را یاد بگیرد.

جلوگیری از عواقب تنبیه بدنی کودک

زمان بی توجهی به کودک را بدانید:

هنگامی که کودک مشغول انجام کار اشتباه است به او بی توجهی کنید زیرا عدم توجه به کار اشتباه راه خوبی برای جلوگیری از تکرار آن است. نادیده گرفتن رفتار بد کودک به نوعی آموزش مهارت طبیعی رفتار به کودک محسوب می شود و برای مثال هنگامی که کودک شیرینی خود را بر روی زمین پرتاب کند پس دیگر شیرینی برای خوردن نخواهد داشت(پیامد طبیعی) یا اگر او اسباب بازی خود را بر روی زمین بیندازد دیگر اسباب بازی برای بازی کردن ندارد و به همین مراتب او می آموزد که وسایل خود را روی زمین نیندازد و از آن مراقبت کند.

پیامد ها و عواقب تنبیه بدنی کودک

فضا و یا نوع فعالیت را تغییر دهید:

گاهی اوقات ممکن است شاهد بدرفتاری کودک باشید که این ها ناشی از بی حوصلگی و خستگی می باشد و شما می توانید برای رفع این بد رفتاری ها اقدام به تهیه سرگرمی جدید یا محیط کودک بکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *