دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص انیسون و شناخت ویژگی ها و فواید گوناگون این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

انیسون گیاهی یک ساله که به دلیل خاصیت دارویی و درمانی که دارد مورد توجه اغلب افراد قرار گرفته و ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان خواص انیسون و حتی معایب آن نیز بپردازیم با ما همراه باشیم.

گیاه انیسون از دسته گیاهان قدیمی شناخته می شود که امروزه از بخش های مختلف آن اسانس روغن، صمغ و ترکیبات قندی تهیه می شود و همچنین در صنعت دارویی نیز فاقد اهمیت نیست و در ادامه قصد داریم تا به بیان خواص انیسون و کاربرد های مختلف آن بپردازیم.

آشنایی با خواص انیسون

انیسون از دسته گیاهان یک ساله است که ارتفاع آن به ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر خواهد رسید و دارای گل هایی سفید و کوچک است که میوه های سبز رنگ نیز بر روی آن مشاهده می شود. این گیاه پر  خاصیت معمولا در غرب آسیا،مکزیک،اسپانیا،مصر و خاورمیانه  مورد کشت قرار می گیرد. جالب است که بدانید قسمت های دارویی این گیاه دانه های آن هستند و دانه های تازه رسیده از بیشترین خاصیت برخوردار می باشند. مهم ترین ترکیب شیمیایی و مواد تشکیل دهنده این گیاه اسانس است که میزان آن ممکن است از ۵ الی ۵.۱ درصد متغیر باشد. یکی از اجزای مهم این ترکیب ترانس آنتول به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد می باشد و خواص انیسون مربوط به همین اجزا می باشد.

شناخت فواید انیسون

انیسون که در مواردی بدان بادیان رومی نیز گفته می شود یکی از داروهای مهم و پر خاصیت محسوب می شود که در کتاب های طبی و پزشکی مصریان از دانه های این گیاه برای درمان امراض مختلف استفاده می کردند. امروزه نیز از این گیاه در صنایع داورسازی نیز استفاده می شود و در برخی از مناطق از دانه های آن به عنوان ادویه استفاده می کنند. همچنین لازم به ذکر است که بگوییم که این گیاه در صنایع شیرینی جات و نوشابه ها نیز فاقد کاربرد نیست.

فواید انیسون برای خانم ها

این گیاه فواید بسیار زیادی برای خانم ها دارد که یکی از فواید آن کاهش و بهبود علایم پیش از قاعدگی می باشد که باعث کاهش سندروم قبل از قاعدگی می شود و در واقع دوران قاعدگی  برای خانم ها راجت تر می باشد و همچنین این گیاه باعث کم شدن نشانه های یائسگی مانند : خستگی، خشکی پوست و گر گرفتگی می شود.

کاهش وزن

انیسون باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و در واقع می توان گفت کمک زیادی به کاهش وزن می کند که البته نحوه مصرف این گیاه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از این رو، داخل آبجوش نیم تا یک گرم از دانه انیسون یا بذر گیاه را گذاشته و به مدت ده تا دوزاده دقیقه اجازه دهید دم بکشد و ترکیبات فعال دانه ها خارج شده و پس از صاف کردن دمنوش از آن استفاده کنید که طول روز می تواید یک تا سه فنجان از آن را استفاده نمایید و البته این نکته را به خاطر داشته باشید اگر چه این گیاه فواید زیادی در کاهش وزن دارد اما به تنهایی منجر به رسیدن وزن ایده آل نخواهد شد و در واقع در کنار تحرک کافی و رژیم غذایی اصولی می توانید به کاهش وزن آایده آل دست پیدا کنید.

  •  آرون گروپس

فواید روغن انیسون برای مو

روغن این گیاه نقش مهمی در سلامت موها ایفا می کند و در واقع تاثیر بسرای در موهای آسیب دیده دارد و در صورتی که به صورت مستقیم بر روی پوست سر ماساژ داده شود  منحر به رشد موهای جدید و افزایش رشد مو خواهد شد و همچنین کمک زیادی به رفع شوره های سر می کند و به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتری باعث از بین رفتن عفونت های پوستی می شود و شپش و چربی بیش از حد را نیز برطرف می کند.

نحوه و مقدار مصرف گیاه انیسون:

برای مصرف این گیاه بهتر است که نیم تا یک گرم از بذر آن را در آب جوش دم کنید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه دم بکشد تا ترکیبات داخل دانه ها درون آب باز شوند. پس از گذشت این مدت زمان آن را صاف کرده و یک فنجان میل کنید همچنین می توانید سه مرتبه در طول روز آن را مصرف کنید.
خواص انیسون و استفاده از آن

شناخت خاصیت های انیسون:

گیاه انیسون در درمان گلو درد بسیار مناسب است و خاصیت خلط آور دارد.

بر اساس مطالعاتی که بر روی این گیاه انجام شده به این نتیجه رسیده اند که انیسون دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

مصرف این گیاه برای مادران شیرده بسیار مناسب است زیرا موجب افزایش شیر آن ها خواهد شد.

از میوه های گیاه انیسون برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش استفاده می شود. درمان دل درد،نفخ شکم،تقویت معده و دفع رطوبات معده از فواید درمانی انیسون محسوب می شود.

دانه های انیسون اشتها آور است و به هضم بهتر غذا کمک شایانی خواهد کرد.

مزیت استفاده از انیسون

استنشاق بخور گیاه انیسون برای درمان فوری سرگیجه و سردرد بسیار مفید است.
جویدن دانه های انیسون برای پاک کردن مجاری تنفسی،تسکین میگرن،تنگی نفس و درد سینه بسیار مفید است.
مصرف دانه های این گیاه تقویت کننده کلیه و گشاینده انسداد های کبد،مثانه،طحال و رحم می باشد.
تمیز کردن دندان ها و از بین بردن بوی بد آن ها از دیگر خواص انیسون می باشد.
دانه های انیسون قابلیت چربی سوزی دارند و به همین خاطر در چندین سال اخیر محبوب اغلب مردم برای لاغری شده است.
چکاندن روغنی که انیسون در آن جوشانده شده باشد برای درمان بیماری های گوش مثل کری یا شنوایی کم بسیار مفید است.
بر اساس تحقیقاتی که به دست آمده مصرف این گیاه توسط افراد مبتلا به دیابت شماره ۲ مفید است زیرا باعث کاهش قند خون ناشتا در آن ها می شود.
از دیگر خاصیت های انیسون می توان به به داشتن ترکیبات فعال و ضدالتهابی او اشاره کرد که برای تسکین مشکلاتی مثل آرتروز،نقرس و سردرد مفید خواهد بود.
معایب استفاده از گیاه انیسون

معایب گیاه انیسون:

بر اساس برخی از مطالعات ممکن است که مصرف این دارو با برخی از داروهای ضد سرطان تداخل داشته باشد و منجر به کاهش تاثیر آن ها شود.

با وجود خواص بسیار زیاد انیسون که در بالا بدان پرداخته ایم مصرف این گیاه توسط مادران باردار منع شده است و همچنین بایستی از دسترس کودکان نیز خارج شود.
از آنجایی که انیسون با برخی از داروهای هورمونی تداخل دارد این دارو می تواند تا حدودی مشابه استروژن در بدن عمل کند و به همین خاطر ممکن است که اثرات داروی هورمونی مثل داروی ضد بارداری را از بین ببرد.
شما دوستان در صورت تمایل با کلیک بر روی خواص بادیان و خواص رازیانه می توانید بیشتر با فواید این گیاه ها آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *