دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آداب معاشرت با دوستان و ۱۱ اصل مهمی که باید بدانید

  • زهرا خانزاده
  • ۱ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

تا زمانی که آداب معاشرت با دوستان را ندانید، مسلما در زندگی خود، از داشتن دوست یا دوستان صمیمی بی نصیب خواهید ماند، برای آشنایی با نحوه برخورد با دوستان خود و چگونگی برقراری ارتباط با آن ها پیشنهاد می کینم با این مطلب همراه ما باشید.

دوست می تواند مهم ترین فرد در زندگی هر آدمی باشد و گاهی روابط بین دو دوست یا دوستان به قدری عمیق می شود، که با هیچ حربه ای نمی توان آن ها را از هم جدا کرد و هر یک از دیگری حاضر است برای طرف مقابل همه کار انجام دهد و با هر آنچه که ذره ای به دوستی آن ها لطمه بزند، برخورد کند. برای داشتن همچون ارتباطی با دوستان خود باید ابتدا نحوه  برقراری ارتباط با دوستان خود را بیاموزید.

چگونگی رفتار و معاشرت با دوستان

آداب معاشرت با دوستان باید چگونه باشد؟

نحوه ارتباط با دوستان، کار چندان پیچیده ای نیست و برای پایداری دوستی تنها باید با اصول ارتباط با دوست آشنا باشید، در این مقاله از مطالب روانشناسی به معرفی اصول مهم در رابطه با آداب معاشرت دوستان می پردازیم.

اصل اول: رفتار مهربان گونه

همواره رفتار دوستان با یکدیگر باید از سر مهربانی و عطوفت باشد. این مهربانی و یا حتی سخاوت داشتن در برابر دوست به منزله ترحم کردن نیست بلکه نیت شما از مهربانی کردن باید از روی عشق و محبت باشد. در پیش دوستان و یا حتی در غیاب آنان، خوبی ها و انرژی های مثبتی که از آنان دریافت می کنید را ابراز نمایید و برای نشان دادن محبت حقیقی خود نسبت به او، دوست یا دوستانتان را به صرف یک عصرانه یا دیدن یک فیلم و یا … دعوت نمایید.

نحوه برخورد با دوستان

اصل دوم: رفتار منصفانه

همواره با دوستانتان رفتار منصفانه ای داشته باشید، یعنی باید به گونه ای با آن ها رفتار نمایید، که علاقمندید آن ها نیز با شما همان رفتار را داشته باشند و با احترام با او برخورد کنید. مثلا اگر دوستتان سخنی را به اشتباه بیان کرد و مورد تمسخر دیگران قرار گرفت، شما نباید به او بخندید، بلکه باید خود را در موقعیت وی قرار دهید و ببینید آیا راضی هستید دوست شما به همراه دیگران، سخن شمار را به باد تمسخر بگیرد.

  •  آرون گروپس

اصل سوم: رفتار حمایت گرانه

یک اصل مهم در برقراری ارتباط با دوستان داشتن رفتار حمایت گرانه است، یعنی زمانی که دیدید دوست شما در مواجه با پست و بلندی های زندگی دچار مشکل یا مشکلات عدیده ای شده است، وظیفه شما در این مواقع، حمایت از دوستتان می باشد تا او برای تحمل روزای سخت شما را در کنار خود ببیند. حتی اگر حل کردن این مشکلات از عهده شما خارج باشد، همین که کنار دوست خود بمانید و به قول معروف، یار و غم خوار او در روزهای سخت زندگی باشید، به منزله همراهی و حمایت شما از دوستتان می باشد.

اصول اولیه رفتار با دوستان

اصل چهارم: رفتار وفادارانه

این اصل از آداب معاشرت با دوستان نیز در تکمیل رفتار حمایت گرانه می باشد و دوستان در بزنگاه های زندگی باید به یکدیگر وفادار باشند، از هم حمایت کنند و در غم و شادی یکدیگر سهیم باشند، به طوری که اگر زمانی دلخوری پیش آمد، به جای غیبت کرن و بدگویی از یکدیگر، با بررسی مشکلات پیش آمده، درصدد حل آن برآیند.

اصل پنجم: صداقت داشتن

دوستی ها باید بر پایه صداقت شکل بگیرد و ادامه این دوست بودن ها نیز باید به هم ترتیب باشد، مثلا وقتی دوستتان از شما برای حضور در یک مهمانی دعوت به عمل می آورد، ابتدا به خواسته و علاقه خود اهمیت بدهید و اگر حضور در این مهمانی را دوست ندارید، دعوت دوست خود را خیلی محترمانه قبول نکنید و با ذکر دلیل یا دلایل، از عدم حضور خود در آن مهمانی ابراز ناراحتی و تاسف کنید.

دوست ماندن و روش های رفتار با آنان

اصل ششم: وقت گذاشتن برای دوست

دوستی بر پایه ارتباط شکل می گیرد، هر چه قدر این ارتباط ها بیشتر و صمیتی تر باشد، دوستی بین آن ها مستحکم تر می باشد، بنابراین زمان بیشتری برای دوستان خود وقت بگذارید که مسلما کمک زیادی به دوام دوستی شما خواهد کرد و چنانچه فاصله بین دیدارهای شما با دوستتان طولانی گردد، به همان اندازه از هم دور خواهید شد و در نتیجه این نوع دوستی ها با اختلافات جزئی کوچک از هم می پاشد و به پایان می رسد.

اصل هفتم: شنونده خوب بودن

یک اصل مهم دیگر برای معاشرت با دوستان این است که در مقابل صحبت های آنان، باید خوب گوش کنید. یعنی این که نه تنها به تمامی حرف های آن ها توجه داشته باشید، بلکه در رابطه با موضوعاتی که مطرح می کنند، خود را علاقمند نشان دهید و صحبت های او را تایید نمایید. در صورتی که با موضوع مطرح شده مخالف هستید، بر اساس دلایل قانع کننده و با احترام، پیشنهاد، خواسته و یا صبحت او را رد کنید.
شیوه های آداب معاشرت با دوستان

اصل هشتم: حل کردن اختلافات

همه ما می دانیم که تقریبا تمامی افراد، طرز تفکرشان و یا سلیقه شان با هم یکی نیست و دو دوست ممکن است بر سر مسائل مختلف با هم اختلاف داشته باشند، در نتیجه زمانی که بر سر موضوعی اختلاف داشته باشید و بحثی میانتان شکل بگیرید باید صبوری به خرج دهید و دوست خود را به حفظ خونسردی و آرامش دعوت کنید و از او بخواهید تا به طور کامل در رابطه با مسئله پیش آمده صحبت کند، بعد از این که به طور کامل حرف ها و دلایل وی را شنیدید، شما نیز صحبت های خود را بی پرده با وی در میان بگذارید و بعد با هم فکری یکدیگر و به دور از عصبانیت، مشکل پیش آمده را حل کنید.
سعی کنید که حتما مشکل به وجود آمده بین خود و دوستانتان را در بین خود حل کنید، زیرا اگر از شخص دیگری کمک بخواهید تا اختلاف شما را با دوستتان حل کند، ممکن است نتیجه عکس دهد و دوست شما به دلیل این که از شخص دیگری بر حل اختلاف کمک خواسته اید، بسیار آزرده خاطر شود.

اصل نهم: همدلی کردن

این اصل نیز در ادامه اصل هشتم می باشد و باید دقت داشته باشید در آداب معاشرت با دوستان علاوه بر یافتن راهی مناسب برای حل کردن اختلافات، با وجود همین تعارضات و اختلاف نظرها، نگرش شما در رابطه با دوستی مثبت باشد، سعی کنید در موقعیت های مختلف خود را در جای دوستتان بگذارید و با درک موقعیت او، تصمیمات عاقلانه تری بگیرید و همواره با او همدل باشید.
داشتن رفتار وفادارانه با دوستان

اصل دهم: انتخاب به نوبت

دقت کنید، زمانی که با دوستانتان قرار می گذارید تا به مکانی بروید، حتما نظر دوستان خود را نیز جویا شوید، زیرا آن ها ممکن است تمایل چندانی برای رفتن به مکان مورد نظر را نداشته باشند، بنابراین محل یا مکانی را که برای وقت گذرانی انتخاب می نمایید باید هم برای خود شما و هم برای دوست یا دوستان شما نیز سرگرم کننده و مهیج باشد.

اصل یازدهم: دوست ماندن و جویا بودن احوالات دوست

هر چه قدر هم گرفتاری دارید، سعی کنید همواره به یاد دوستان خود باشید و حداقل با دیدارهای کوتاه، تلفن زدن و حتی ارسال پیامک از احوالات وی با خبر شوید، تا رابطه دوستی شما مستحکم بماند و این دوری ها موجب ایجاد کدورت نگردد.

اصول اولیه آداب معاشرت با دوستان

همان طور که در این مقاله اصول معاشرت با دوستان مورد مطالعه قرار دادید، با مراجعه به بخش روانشناسی می توانید با چگونگی رفتار و برخورد با دیگران و عزیزان خود بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *