دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چه رفتاری با همسر ایرادگیر داشته باشیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ دی ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب به بررسی رفتار افراد ایرادگیر و تاثیرات رفتارشان بر روی اطرافیانشان خصوصا فرزندانشان و همچنین اثراتی که این افراد بر روان همسر خود می گذارند می پردازیم.

داشتن همسری ایرادگیر که بسیار از شما انتقاد می کند و از هر کاری که انجام می دهید ایراد می گیرد باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما می شود. در ادامه به این که چه رفتاری با این افراد داشته باشیم می پردازیم.

والدین ایرادگیر

اگر همسری دارید که سعی می کند شما را تغییر دهد باید بدانید که این گونه افراد خود حقیقی شما را قبول ندارند و سعی دارند را آن گونه که دوست دارند تغییر دهند. در نظر داشته باشید که شما نمی توانید خود را با سلیقه دیگران تطبیق بدهید چرا که شخصیت واحد خود را از دست می دهید و به فرد دیگری تبدیل می شوید که خود واقعی نیستید.

چرا جذب همسر ایرادگیر می شویم :

توجه داشته باشید که جذب همسر ایرادگیر شدن ریشه در نا هوشیار (ناخود آگاه) فرد دارد.نظریه ناهشیار فروید می گوید :رفتار هایی که در دوران کودکی سرکوب شده اند به قسمت ناخودآگاه مغز فرد می روند و در دوره های بعدی زندگی طبق رفتار هایی نا به هنجار ظهور پیدا می کنند که این رفتار ها ممکن است به هر نحوی بروز کنند.

همسر ایرادگیر

پدر و مادری ایرادگیر داشته اید.

همین رفتار آنها باعث شده که شما فردی مطیع شوید و از هر آدمی که انتقادی در مورد خود شنیدید آن را درست تلقی کرده و خود را با نظر آن ها تغییر بدهید.

رفتار قبلی پدر یا مادرتان با شما تاثیرات منفی روی شما گذاشته است.

باعث شده که به این باور برسید که « شما به اندازه کافی خوب نیستید و برای دوست داشته شدن باید بیشتر تلاش کنید.»در نتیجه جذب افرادی می شوید که به طور مداوم از شما ایراد گرفته و سعی در تغییر شما دارند تا بتوانید رضایت انتقاد کنندگان را بدست آورید.

  •  آرون گروپس

مادر یا پدری منتقد داشته اید که یکدیگر را سرزنش می کردند.

شاید پدرتان مردی مستبد بود و همسر بهانه گیر برای مادرتان بوده که مداوم از کار های مادرتان ایراد می گرفت و از کارهایی که انجام می داد تقدیر نمی کرد. شما طبق ناهشیاری که از این همسر بهانه گیر دارید برای این که وفاداری خود را به مادر نشان دهید به دنبال فردی می گردید که بتواند آن گونه که از مادرتان انتقاد می کرد شما را نیز مورد انتقاد قرار دهد.

انسان هایی که رفتار های پدر و مادر خود را سر لوحه زندگی قرار می دهند دو دسته هستند :

  1. سعی دارند که نقاط قوت آن زندگی را تکرار کرده و نقاط ضعف آن تقویت کنند.
  2. سعی می کنند آن زندگی را عینا تکرار کنند تا و نقاط ضعف آن را همان گونه که پدر و مادر تجربه کرده اند،تجربه کنند.

افراد گروه دوم از لحاظ فکری و عاطفی هنوز چسبندگی به خانواده مبداء را دارند و فکر می کنند اگر خوشبخت تر از پدر یا مادر باشند به آن ها خیانت می کنند.

رفتار همسر ایراد گیر بر فرزندان

ضرر هایی که افراد منتقد بر سلامت روان دارند :

افراد ایرادگیر هرگز جنبه مثبت کار های افراد را نمی بینند اگر هم ببینند هرگز توجهی نمی کنند.

همسر ایرادگیر داشتن باعث تضعیف روحیه، کمبود محبت، در شما می شوند؛ همچنین در صورتی که رفتار آن ها مداوم باشد باعث می شود که فرد سلامت روان خود را از دهد و مشکلات شخصیتی و رفتاری در فرد مورد انتقاد واقع شده؛ ایجاد شود.

یکی دیگر از این ضرر ها روی سلامت روان فرد است به خصوص در بانوان.

فرد با گذشت زمان احساس می کند هر کاری که انجام می دهد هرچند اگر اهمیتش کم باشد، نادرست است و باعث می شود فکر کند زمانی که با همسر ایرادگیر خود مواجه می شود با وی  رفتاری غیر انسانی و آزار دهنده داشته باشد. همین رفتار ها سبب می شود بانوان به وسواس های خفیف و گاها شدیدی دچار شوند.

  •  داشتن همسر منتقد باعث کاهش سلامت روان می شود.

این افراد خشم و ناراحتی خود را کنترل کرده و رفتار های خشن در آن ها ظهور پیدا نمی کند در نتیجه دچار کم شدن صبر آنها و مبتلا شدن به افسردگی های مزمن و گوشه گیر شدن می شوند.

تاثیرات همسر ایرادگیر بر ذهن انسان

چه رفتاری باید با همسر ایرادگیر داشته باشیم :

نباید تسلیم خواسته های وی شویم.

اما نباید با دعوا و پرخاشگری این موضوع را مطرح کنیم. باید کمی سیاست به خرج بدهیم و او را با آرامش به کاری که می خواهیم وادار کنیم.

هرگز این رفتار ها را با والدین خود و همسر ایرادگیر خود بازگو نکنید.

بازگو کردن رفتار های همسر  بهانه گیر فایده ای ندارد، اولا باعث دل سرد شدن مادر و پدر خودتان از همسر ایرادگیرتان می شود، ثانیا والدین همسرتان هیچ وقت پشت فرزند خود را خالی نمی کنند تا از شما دفاع کنند.

واکنش های بهتر و هوشمند تری انتخاب کنید.

از نشان دادن عصبانیت حتی اگر حق با شما باشد، چیزی حاصل نمی شود. سعی کنید که در هر حالتی رفتار مناسب نشان دهید و عصبانیت خود را کاهش دهید تا راه حل مناسبی به ذهنتان برسد.

آرامش خود را حفظ کنید.

برای حفظ آرامش می توانید از نفس عمیق کمک بگیرید تا کاملا بر خود مسلط شوید و بتوانید تصمیمات صحیح بگیرید و رفتار مناسبی را انجام دهید تا بعدا از تصمیم و رفتار خود پشیمان نشوید.

احساسات منفی که در شما ایجاد می شود را کنترل کنید.

کنترل احساسات کمک می کند تا تصمیمات عجولانه و هیجانی نگیرید و آن ها را به زبان نیاورید. مثلا تصمیم به طلاق بگیرید و آن را به طور نا خود آگاه بیان کنید. این کار نه تنها باعث کاهش دعوا نمی شود در برخی موارد دعوا ها را افزایش می دهد و اعتماد را از بین می برد.

برای خودتان حد و حدود تعیین کنید.

رعایت حدود مرد و زن برای هر دو طرف کاملا ضروری است و اگر این حرمت ها حفظ شود می توانید یک زندگی سالم هم برای خود و هم فرزندانتان بسازید و اگر این حد و حدود از بین برود نه تنها خود بلکه فرزندانتان نیز آسیب روحی و در برخی موارد آسیب جسمی هم می بینند.

کمک گرفتن از مشاور

بهتر است برای درمان این همسر ایراد گیر از یک فرد غیر آشنا و کاملا غریبه کمک بگیرید تا مشکلات شما زیاد تر نشود و به بیرون از خانه کشیده نشود. این فرد حتما باید تخصصی در این زمینه داشته باشد چه بسا بهتر است از یک مشاور ماهر و مجرب در باره این موضوع کمک بگیرید.

با همسر ایرادگیر چه بر خوردی کنیم؟

افراد ویژگی های روانی متفاوتی دارند و نمی شود آن ها را با یک روش مورد بررسی قرار داد لذا برای درمان همسر منتقد خود بهترین گزینه این است که به یک روان شناس مراجعه کرده و کمک بگیرید. هرگز از افراد نزدیک کمک نگیرید آن ها هر دو شما را می شناسند و ممکن است در حال حاضر هم به شما اطلاعات غلطی بدهند و در آینده راز های زندگی شما را برای دیگران بگویند و باعث به هم خوردن زندگی شما شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *