دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با حساسیت نوزاد نسبت به پوشک چه کنیم؟

  • ساناز براتی
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

استفاده از پوشک اگر با دقت و توجه باشد باز هم ممکن است باعث بروز حساسیت های در نوزادان و کودکان شود. در هنگام مواجهه با حساست و بثورات پوستی در ناحیه پوشک کودک دلبندتان از روش های عنوان شده در این مقاله کمک بگیرید و در صورت شدید بودن نشانه ها به پزشک مراجعه نمایید.

استفاده از پوشک نامناسب ممکن است حساسیت هایی را برای کودک به همراه داشته باشد و باعث مشکلات پوستی مثل دون دون شدن، قرمز شدن و ملتهب شدن پوست شود. همچنین ممکن است عفونت های پوستی را در پی داشته باشد. در این مقاله به بررسی حساسیت نوزاد به پوشک پرداخته ایم.

بررسی حساسیت نوزاد به پوشک

همانطور که می دانیم استفاده از پوشک در نوزادان امری لازم و طبیعی است که ممکن است باعث عرق سوز شدن پوست نوزاد شود همچنین استفاده از پوشک ممکن است باعث بروز حساسیت هایی در کودک شود که ناخوشایند است. حال باید دید که پوست کودک به خاطر استفاده از پوشک تحریک و قرمز شده است یا به دلیل حساسیت پوستی قرمز شده است.

بررسی حساسیت نوزاد به پوشک

نشانه های حساسیت کودک به پوشک

از جمله علائمی که می توان با آن حساسیت کودک به پوشک را تشخیص داد:

  1. زمانی که التهاب و قرمزی پوست با استفاده از روش های معمول مثل استفاده از پودر بچه و پماد سوختگی مخصوص برطرف نشود.
  2. ناحیه ای که تحریک پوستی در آن مشاهده می شود می تواند به تشخیص حساسیت کمک کند. عرق سوختگی در جاهایی اتفاق می افتد که در معرض ادرار یا مدفوع قرار گرفته اند. اما اگر قرمزی پوست در قسمتهای دیگر بدن نوزاد مثل کمر و کشاله ران دیده شود ناشی از حساسیت به پوشک است.
  3. همچنین وجود کهیر، قرمزی و یا برآمدگی در قسمت های دیگری از بدن کودک که در تماس با پوشک یا پلاستیک قرار گرفته اند نشان دهنده حساسیت است.
  4. حساسیت به پوشک به شکل دانه های قرمز و برآمدگی های کم دیده می شود که ایجاد خارش در پوست می کند و ممکن است توسط کودک خارانده شود.
  5. اگر تحریک و قرمزی پوست با تعویض پوشک رفع نشود مشکل از حساسیت به پوشک است.
  6. در زمان مواجهه با قرمزی و یا کهیر پوست بهتر است برند پوشک را تعویض نمایید اگر مشکل پوست کودک حل شد مشکل از حساسیت کودک به پوشک بوده است. بجز پوشک پماد یا پودر بچه را تغییر ندهید.

 حساسیت نوزاد به مواد موجود درپوشک

علت های  ایجاد بثورات پوستی و تحریک پوست در کودکان

بثورات پوستی به تحریکات پوستی که بر روی بدن کودک در مناطق استفاده از پوشک اتفاق می افتد گفته می شود. مواد استفاده شده در دستمال و یا پلاستیک پوشک از مهمترین دلایل تحریک پوست نوزادان است. دلایل دیگری نیز برای به وجود آمدن این مشکل وجود دارند که آنها را بیان می کنیم.

آلرژی نوزاد به پوشک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عفونت باکتریایی و ناشی از وجود مخمر:

وقتی سیستم ایمنی و دفاعی بدن نوزاد خیلی قوی نباشد و نتواند با عفونت ایجاد شده روی پوست برخورد کند عفونت باکتریایی یا عفونت ناشی از مخمر روی می دهد. همچنین وقتی که بالانس باکتریایی روده دچار مشکل شود و بیش از حد مخمر بر روی پوست تولید کند مشکل کاندیدا آلبیکنس یا عفونت باکتریایی اتفاق می افتد. در صورت ابتلا به این مشکل عفونت بیشتر در ناحیه مقعد و پوشک به شکل چرک و تاول دیده می شود.

واکنش آلرژیک

دلیل دیگر بثورات پوستی واکنش آلرژیک است. یکسری مواد حساسیت زا یا همان آلرژن ها در پوشک بچه باعث حساسیت در آن ها می شود. در زمان حساسیت نوزاد به پوشک دانه های قرمز قابل دید تر خواهند بود. پزشکان برای تشخیص حساسیت از تست پچ استفاده می کنند.

درمان حساسیت کودک به پوشک

درمان تحریکات پوستی در نوزادان

درمان های پزشکی برای برطرف کردن تحریکات پوستی نوزاد به پوشک عبارتند از:

کرم های ضد قارچ : کرم های ضد قارچ مثل زینک اکسید برای درمان بثورات پوستی بسیار موثر است.

کرم های استروئیدی موضعی: استفاده از این کرم ها و پماد ها برای درمان تحریکات پوستی که آلرژیک و حساسیتی نیستند توسط پزشکان توصیه می شود. این پماد ها را باید بر روی پوست تمییز به آرامی قرار داد.

 حساسیت کودک به پوشک

آنتی بیوتیک ها: پزشکان برای درمان یکسری از عفونت های باکتریایی مثل ایمپتیگو آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

برای استفاده از این دارو ها حتما با پزشک مشورت کنید.

از درمان های خانگی که برای برطرف کردن التهاب، قرمزی پوست و عرق سوز شدن پوست نوزاد و درمان حساسیت به پوشک وجود دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیر مادر: استفاده از شیر مادر بر روی التهاب و قرمزی پوست می تواند به بهتر شدن آن کمک کند. برای این منظور چند قطره از شیر خود را به سمت مورد نظر بمالید و بگذارید تا خشک شود. سپس از پوشک جدیدی استفاده کنید.

جوش شیرین: جوش شیرین باعث تنظیم PH پوست در قسمت آسیب دیده می شود و باکتری یا قارچی که ممکن است در پوست وجود داشته باشد را از بین می برد. دو قاشق جوش شیرین را با مقداری آب ورم به شکل خمیری در آورید و بر روی پوست بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

روغن نارگیل: روغن نارگیل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی برای برطرف کردن حساسیت و التهاب پوستی مفید است. روغن نارگیل را بر روی پوست تمییز بمالید.

آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا التهابات شدید پوستی را برطرف کرده و آرامش را به کودکان باز می گرداند. ژل آلوئه ورا را از داخل برگ آن خارج کرده و بر روی پوست قرار داده و بگذارید تا خشک شد.

سرکه سیب: اسید موجود در سرکه سیب التهاب و قرمزی ناشی از مخمر روی پوست را برطرف می کند. برای استفاده از سرکه سیب یک لیوان آب آز آن را به آب حمام کودک اضافه کنید.

روش های پیشگیری از حساسیت

با دانستن روش های پیشگیری از حساسیت کودک به پوشک می توان خطرات بثورات پوستی را کاهش داد. روش های پیشگیری از حساسیت کودک به پوشاک در زیر آمده است.

نشانه های حساسیت نوزاد به پوشک

تعویض به موقع و مرتب پوشک: برای اینکه نوزاد و کودک شما از آسیب های پوستی دور باشد در طول روز مرتبا پوشکش را تعویض نمایید. پوشک آلوده بعد از چند ساعت باعث حبس رطوبت شده و خطر بثورات و التهابات پوستی را بالا می برد. در زمان حساسیت کودک خیلی زود پوشک را تعویض کرده و از پوشک های ارگانیک و ضد حساسیت استفاده کنید.

استفاده از پماد زینک اکسید: در صورت مشاهده قرمزی در پوست کودک از پماد های حاوی زینک اکسید مخصوص کودکان کمک بگیرید تا عرق سوختگی و التهابات برطرف شوند. می توانید یک لایه از این کرم را بر روی پوست مالیده و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. این لایه به عنوان یک مانع عمل کرده و پوست نوزاد را در تماس با پوشک محافظت می کند.

با پوست کودک به آرامی رفتار کنید: در زمان تعویض پوشک و تمیز کردن پوست کودک از دستمال تمییز و آب ولرم به آرامی استفاده کنید. استفاده از دستمال مرطوب و معطر ممکن است در برخی کودکان ایجاد حساسیت کند. از دستمال هایی که فاقد الکل و مواد معطر هستند استفاده کنید. تا زمان خشک شدن کامل پوست، نوزاد را پوشک نکنید.

در نهایت اگر در پوست کودکتان عفونت و جوش های چرکی همراه با تب مشاهده کردید، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

 حساسیت پوستی کودک به پوشک

کالاندولا (گل همیشه‌بهار) و آلوئه‌ورا :

تحقیقی که بر روی این دو گیاه به منظور مقایسه تاثیرات آن بر درمان حساسیت پوستی کودکان انجام گرفته، نشان داد که هر دوی این گیاهان موثر و کارآمد هستند.

شامپو خاک رس :

تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان داده است که شامپو خاک رس در مقایسه با گل همیشه بهار خیلی سریعتر می تواند موجب بهبود حساسیت های پوستی کودک شود.

رعایت برخی نکات دیگر

  • با مشاهده اولین علائم سوختگی پای کودک فوراً برای درمان آن اقدام کرده و از کنار آن ساده نگذرید.
  • در صورتی که بعد از دو یا سه روز سوختگی و التهاب پوست ناحیه پوشک نوزاد رفع نشده باشد، حتما باید به متخصص کودکان مراجعه نمایید.
  • پوشک نوزاد را بررسی کنید تا در صورت احتمال حساسیت نوزاد به جنس و نوع پوشک در اولین فرصت، مارک پوشک را تغییر دهید.
  • توجه داشته باشید که هر روز ناحیه پوشک بچه را کرم یا روغن بچه بزنید تا  احتمال حساسیت و سوختگی در این ناحیه کاهش یابد.
  • امروزه کرم ها و روغن های مختلفی که محافظ پوست نوزاد هستند در داروخانه ها و مراکز فروش لوازم بهداشتی عرضه می شوند و استفاده از آنها البته زیر نظر پرشک می تواند برای پیشگیری و بهبود پای نوزاد کاربردی و موثر باشد.

حساسیت کودک به پوشک

زمان مراجعه به پزشک

همانطور که گفتیم؛ در صورتی که علائم حساسیت پوستی بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز بهبود پیدا نکند و روشهای درمانی خانگی تاثیری نداشته باشند، باید نظر متخصص را جویا شد، حال در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه نمایید :

  • غیر معمولی و یا شدید به نظر رسیدن جوش، دانه و یا حساسیت پوستی
  • بی تاثیر بودن روشهای درمان خانگی
  • خارش پوست
  • جاری شدن خون یا ترشح مایع از جوش یا دانه
  • مشاهده تاول یا جوش چرکی
  • داشتن تب
  • کار کردن شکم یا ادرار که با درد یا سوزش همراه باشد.

آلرژی نوزاد به پوشک

نتیجه گیری

پوست کودکان بویژه در چند سال اول خیلی لطیف و حساس است. و استفاده از پوشک باعث تحریک آن می شود. التهاب و قرمزی پوست برای اکثر کودکان اتفاق می افتد که با به کار بستن روش های گفته شده بویژه روش های خانگی به راحتی برطرف می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *