دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن پلاک دندان با ۱۰ راهکار خانگی مفید و در دسترس

  • سحر بهرامی
  • ۱۰ دی ۱۳۹۸
  • ۰

پلاک دندان نوعی باکتری می باشد که از رسوب مواد غذایی به وجود می آید که تجمع پلاک بر روی دندان باعث می شود دندان تغییر رنگ دهد و زرد شود، از این رو شما می توانید برای از بین بردن پلاک دندان از روش های خانگی مفیدی که در اختیارتان قرار می دهیم استفاده نمایید.

قبل از آنکه پلاک دندان بتواند سلامت دهان و دندان هایتان را به خطر بی اندازد باید هر چه زود تر اقدام به از بین بردن پلاک دندان کنید، زیرا تجمع زیاد این پلاک ها بر روی دندان می تواند مشکلاتی مانند آبسه دندان، دندان درد و حساست دندان و لثه ها را به دنبال داشته باشد، شما کافیست با استفاده از چند راه خانگی از شر پلاک دندان خلاص شوید.

پلاک دندان چگونه ایجاد می شود

راه های مفید از بین بردن پلاک دندان

یکی از مهم ترین دلایل تجمع پلاک بر روی دندان مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد در صورتی که شما روزانه اقدام به مسواک زدن نکنید این پلاک ها بر روی سطح دندانتان می چسبد و تبدیل به یک ماده سخت می شود که حتی مسواک زدن هم نمی تواند آنها را از بین ببرد به همین دلیل این مسئله بسیار مهم می باشد که شما با راه های رفع پلاک دندان آشنا باشید.

شما می توانید با مراجعه به مطالب گذشته با روش های رفع پوسیدگی دندان، روش های جلوگیری از زرد شدن دندان آشنا شوید.

رفع جرم و پلاک دندان

دهانشویه محلول پراکسید

محلول پر اکسید محلولی می باشد که می تواند با انواع میکروب های دهان و دندان مبارزه کند و هر گونه جرم و پلاک را از روی سطح دندان ها بزداید، شما کافیست به اندازه ۱ قاشق غذا خوری محلول ضد عفونی کننده را همراه با ۳ قاشق غذا خوری محلول پر اکسید مخلوط نمایید و آن را برای ۲ دقیقه قرقره نمایید، بهتر است برای از بین بردن پلاک دندان هفته ای ۲ مرتبه از این محلول استفاده نمایید.

مسواک بزنید

از مهم ترین راه های رفع پلاک دندان مسواک زدن می باشد، تکرار مدام اینکار باعث می شود تا از تشکیل هر گونه پلاک بر روی دندان هایتان جلوگیری شود، برای مسواک زدن و زدودن پلاک ها از روی دندانتان باید از یک مسواک نرم استفاده کنید و آن را به صورت دورانی بر روی دندان هایتان بچرخانید.

  •  آرون گروپس

روش های خانگی رفع پلاک دندان

جویدن سبزیجات و میوه جات

یکی دیگر از بهترین راه های درمان پلاک دندان جویدن سبزیجات و میوه جات می باشد، از این رو می تواند پس از خوردن هر وعده غذایی اقدام به جویدن کرفس، هویج، سیب و خربزه کنید، این کار علاوه بر این که یک راه طبیعی برای تمیز شدن دندان از پلاک ها می باشد باعث می شود ذرات باقی مانده غذایی دهانتان هم از بین برود.

استفاده از خمیر دندان فلوراید

فلوراید ماده ای می باشد که می تواند به تقویت دندان ها بپردازد از رو استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید کم می کند تا سطح مینای دندان شما محکم تر شود که در نتیجه باعث می شود تا دندان هایتان در مقابل مصرف هر گونه مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی محافظت شود.

راه های مفید از بین بردن پلاک دندان

مخلوط جوش شیرین و نمک

جوش شیرین به دلیل داشتن اثرات ضد باکتری می تواند بهترین ماده طبیعی برای از بین بردن پلاکت دندان باشد، همچنین استفاده از جوش شیرین همراه با نمک می تواند به سفیدی هر چه بیشتر دندان ها هم کمک کند، هر دوی این ماده در جهت سلامت دهان و دندان بسیار مفید هستند، از این رو شما می توانید سر مسواک مرطوب خود را به مقداری نمک و جوش شیرین آغشته کنید و بعد دندان هایتان را به آرامی مسواک بزنید، برای از بین بردن پلاکت دندان ۱ روز در میان از این روش استفاده کنید.

جویدن کنجد

جویدن دانه های کنجد می توانند همانند لایه بردار برای دندان عمل کند، البته زمانی که در حال جویدن دانه های کنجد هستید نباید آنها را بخورید، شما در همان وضعیت که در حال جویدن دانه های کنجد هستید باید مسواکتان را بر دارید و بدون اینکه آن را خیس کنید دندان هایتان را مسواک بزنید، مسواک زدن با دانه های کنجد می تواند سخت ترین پلاک ها را هم از بین ببرد.

رفع جرم و پلاک دندان

خوردن انجیر

انجیر یکی از بهترین میوه هایی است که شما را در داشتن دندان هایی سالم و لثه هایی محکم کمک می کند کافیست بعد از خوردن هر وعده غذایی ۲ تا ۳ عدد انجیر بجوید، خوردن انجیر باعث می شود تا بزاق دهان شما افزایش یابد که این موضوع باعث می شود تا پلاک ها همراه با ترشح بزاق دهان از بین بروند.

کشیدن نخ دندان

از دیگر روش های از بین بردن پلاک دندان کشیدن نخ دندان آن هم به شیوه صحیح می باشد، نخ دندان قادر است پلاک ها و مواد غذایی که در لابه لای دندان ها تجمع یافته را از بین ببرد، از رو اگر به استفاده منظم از نخ دندان بپردازید خواهید دید که تا چه میزان از تجمع پلاک دندان کاسته می شود. کشیدن نخ داند علاوه بر این که از تجمع پلاک دندان جلوگیری می کند دندان ها را از پوسیدگی و خرابی در امان نگه می دارد.

راه های از بین بردن پلاک دندان

خوردن غذا های تند

از دیگر طبیعی ترین راه ها برای رفع کردن پلاک دندان، مصرف غذاهای تند می باشد، زیرا زمانی که شما به استفاده از غذا های تند می پردازید غدد براقی دهان شما تحریک می شود که همین ترشح زیاد بزاق باعث پاکسازی دندان ها از پلاک می شود.

روغن گردانی دهان

این روش یکی از روش های سنتی در جهت از بین بردن پلاک دندان و همچنین سایر مشکلات دهان و دندان استفاده از روغن های ضد میکروب می باشد، بهترین روغنی که شما می توانید برای روغن گردانی دهانتان استفاده کنید روغن نارگیل می باشد از این رو به میزان ۲ قاشق غذا خوری روغن نارگیل را در دهانتان بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه آن را در دهانتان به خوبی بچرخانید و بعد آن را بیرون بریزید و دهانتان را به خوبی بشویید. سعی کنید در هفته ۲ مرتبه از این روش استفاده کنید.

پلاک دندان و روش های زدودن آن

نکات مهم در پیشگیری از پلاک دندان

روش های خانگی که در اختیارتان قرار دادیم ممکن است کمی زمان بر باشند اما قطعا می تواند نتایج شگفت انگیزی را بر جای بگذارد، یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه کنید این است که قبل از آنکه تجمع پلاک دندان بتواند برایتان دردسرساز شود بتوانید از ایجاد آن بر روی دندان هایتان جلوگیری کنید چراکه آسیب هایی که از تجمع پلاک های دندان می تواند به دندان برساند ممکن است به پوسیدگی و در نهایت از دست دادن دندانتان منجر شود. از این بهتر است اقدامات زیر انجام دهید.

  • بعد از صرف هر وعده غذایی آب بخورید و یا آب در داخل دهانتان بچرخانید تا تمامی ذرات باقی مانده غذا از بین برود.
  • مصرف شیرینی جات و مواد غذایی نشاسته دار را تا جای ممکن کاهش دهید.
  • از ریزه خوری و همچنین خوردن تنقلات حاوی شکر در طول روز خودداری کنید.
  • از استعمال سیگار خودداری کنید چرا که از مهم دلایل ایجاد پلاک دندان می باشد.
  • از خوراکی بیشتر استفاده کنید که حاوی ویتامین C هستند.
  • هر ماه برای بررسی سلامت دهان و دندان به دندان پزشکی مراجعه نمایید.

راه های طبیعی از بین بردن پلاک دندان

همانطور که خواندید شما می توانید با استفاده از روش های خانگی اقدام به درمان پلاک دندان کنید و دندان هایتان را از آسیب های احتمالی در امان نگه دارید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در زمینه سلامت و بیماری ها بدست آورید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *