دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع غذاهای مفید برای جوش خوردن استخوان ها

  • فاطمه فلاح
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

استخوان ها پس از شکستگی نیاز به بازسازی مجدد دارند. داشتن یک برنامه غذایی سالم و مناسب می تواند به سرعت جوش خوردن استخوان ها و بازسازی آن ها کمک بسیار زیادی کند.

استخوان ها پس از شکستگی نیاز به بازسازی مجدد دارند که داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی مواد غذایی مفید و لازم باشد می تواند سرعت ترمیم استخوان ها را چندین برابر افزایش دهد به همین خاطر در ادامه به بیان مواد غذایی که برای این موضوع مناسب هستند پرداخته ایم.

از آنجایی که کلسیم یک ماده حیاتی و مهم برای سلامت استخوان ها محسوب می شود و کمبود آن در بدن عوارض بسیار خطرناکی را در پی خواهد داشت. بنابراین اگر به مشکل شکستگی استخوان دچار شده اید می توانید با مصرف کلسیم و ویتامین D سرعت جوش خوردن استخوانهایتان را افزایش دهید.

مواد غذایی مناسب برای زود جوش خوردن استخوان ها

توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب می توانید مواد مورد نیاز بدن را تامین کند و به همین خاطر بهتر است که هنگام آسیب دیدن استخوان ها از غذاهای مقوی استفاده کنید تا بدنتان بتواند سریع تر نقطه آسیب دیده را ترمیم کند.

تن ماهی:

توجه داشته باشید که کلسیم تنها در صورتی بر بدن تاثیر خواهد داشت که همراه با ویتامین D مصرف شود و به همین خاطر توصیه می شود از ماهی تن که نوع خوبی از این دسته را شامل می شود مصرف کنید. بهتر است بدانید که وجود کلسیم برای جوش خوردن استخوان ها امری بدیهی است اما بدون وجود ویتامین D کلسیم نیز فاقد تاثیر خواهد بود زیرا وجود ویتامین D در بدن سطح خون را کنترل خواهد کرد و به همین ترتیب نقشی کلیدی در روند بازسازی استخوان ها دارد.

تاثیر تن ماهی در ترمیم استخوان

تخم مرغ:

تخم مرغ ها را می توان یکی از مهم ترین مواد غذایی مناسب برای ترمیم استخوان ها دانست که همواره نیز در دسترس هستند. اگر شما علاقه ای به خوردن شیر و سایر لبنیات ندارید می توانید تخم مرغ را جایگزین آن ها کنید زیرا تخم مرغ دارای مقداری ویتامین D ،آهن،پروتئین،کلسیم،منیزیم و ویتامین B می باشد.

بهترین مواد غذایی برای جوش خوردن استخوان ها

  •  آرون گروپس

سبزیجات سبز برگ:

سبزیجات سبز برگ و تیره دارای کلسیم بسیار زیادی می باشند. به علاوه سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج حاوی مواد معدنی زیادی نیز هستند. به طور مثال یک فنجان کلم سبز پخته دارای ۲۶۶ میلی گرم کلسیم است و یک چهارم نیاز روزانه بدن به کلسیم را به خوبی تامین می کند. به یاد داشته باشید برخی از این سبزیجات سبز برگ مقل اسفناج دارای اگزالات بسیار زیادی نیز هستند، ترکیباتی که به کلسیم متصل می شوند و اجازه نمی دهند جذب بدن شوند. بنابراین اگر چه کلسیم بسیار زیادی دارد، اما کمتر از کلم جذب بدن می شود.

ترمیم استخوان با سبزیجات سبز برگ

ساردین:

ساردین ها معمولا یک منبع غنی  از ویتامین محسوب می شوند که نوجوانان به ۱۳۰۰ میلی گرم،بانوان بالغ به ۱۲۰ میلی گرم و مردان به ۱۰۰۰ کیلوگرم کلسیم در طول روز نیازمند هستند. شما می توانید ساردین را به صورت پخته و یا سرخ شده در سس گوجه فرنگی میل کنید.

موادغذایی مفید برای بازسازی استخوان

سالمون:

ماهی سالمون نیز مانند ماهی تن دارای مقدار زیادی ویتامین d و اسید های چرب امگا ۳ می باشد. بهتر است بدانید که امگا ۳ در تشکیل کلاژن نقش تاثیرگذاری دارد و شما می توانید همراه ماهی سالمون مقداری سبزیجات مانند گل کلم،کاهو و بروکلی مصرف کنید که این مواد به روند جوش خوردن استخوان ها سرعت فراوانی خواهد داد.
بازسازی استخوان ها با بهترین مواد غذایی

لوبیا سیاه:

اگر می خواهید که شکستگی استخوان تان سریع تر بهبود یابد به شما توصیه می کنیم که به مصرف لوبیا سیاه را جدی بگیرید زیرا لوبیا یک منبع غنی از منیزیم می باشد که برای جوش خوردن استخوان و حتی تقویت آن بسیار موثر است. همچنین شما می توانید از این لوبیا در سالاد تاکو و سوپ لوبیا نیز استفاده کنید.

تاثیر لوبیا سیاه بر بازسازی استخوان ها

بادام:

در بین تمام آجیل ها، بادام درختی انتخاب بسیار خوبی می باشد زیرا یکی از بهترین منابع کلسیم است. ۲۸ گرم بادام تقریبا ۸ درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند و ۳ گرم فیبر دارد. به علاوه مصرف آجیل به کاهش فشارخون، چربی بدن و دیگر عوامل خطر برای بیماری های متابولیکی نیز کمک می کند.

نقش بادام در بازسازی استخوان ها

دانه ها:

دانه هایی مانند: تخم شربتی، کنجد، تخم چیا و … دارای کلسیم زیادی هستند. به طور مثال یک قاشق غذا خوری دانه خشخاش تقریبا ۱۲۶ میلی گرم کلسیم دارد و ۱۳ درصد از کلسیم روزانه هر فرد را تامین می کند. علاوه بر این یک قاشق غذا خوری دانه کنجد حدود ۹ درصد از کلسیم مورد روزانه را تامین می کند، همچنین مقدار زیادی آهن، منگنز، مس برای بدن فراهم می کند.

بازسازی استخوان ها با بهترین مواد غذایی

معرفی بهترین میوه ها برای بازسازی استخوان

علاوه بر مواد غذایی مناسب، میوه های بسیاری نیز وجود دارند که می توانند به بازسازی استخوان ها کمک کنند. این میوه ها با تامین مواد مورد نیاز بدن، فرآیند جوش خوردن استخوان را آسان تر می کند.

۱. پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C و کلسیم می باشد به همین علت این میوه خوش طعم نقش موثری نیز در بازسازی استخوان دارد.

تاثیر پرتقال در بازسازی استخوان ها

۲. انجیر

انجیر خشک سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر است. همچنین کلسیم بیشتری نسبت به دیگر میوه های خشک دارد. هر ۲۸ گرم انجیر خشک در حقیقت ۵ درصد کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند. علاوه بر این، انجیر مقدار بسیار زیادی پتاسیم و ویتامین K به بدن می رساند.

تاثر فراوان انجیر برای سلامتی

۳. کیوی

کیوی نه تنها سرشار از ویتامین C است، بلکه کلسیم فراوانی نیز دارد. این میوه خوشمزه تقریبا ۶۰ میلی گرم کلسیم دارد. اگر دچار پوکی استخوان یا شکستگی استخوان هستید، حتما این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
خواص کیوی برای ترمیم استخوان ها

۴. زردآلو

در میان تمام این میوه ها برای بازسازی استخوان، زردآلو به دلیل اینکه کلسیم بسیار زیادی دارد در اولویت قرار می گیرد. شما می توانید این میوه را به صبحانه خود اضافه کنید تا استخوان های سالم تری داشته باشید.

بهترین میوه برای جوش خوردن استخوان ها

۵. آناناس

آناناس یک میوه بسیار غنی از کلسیم است که به ترمیم استخوان کمک می کند. به افرادی که مبتلا به دیابت هستند خوردن آناناس توصیه نمی شود زیرا این میوه حاوی قند بسیاری می باشد.
ترمیم استخوان ها با آناناس

۶. توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای بسیار مفید برای جوش خوردن استخوان است . این میوه دارای کلسیم زیادی نیز می باشد. برای بهره مندی از این میزان کلسیم باید این میوه را به صورت تازه مصرف کنید. هر توت فرنگی حاوی حدود ۲۰ میلی گرم کلسیم است.
تاثیرات میوه ها در بازسازی استخوان ها

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت استخوان و دندان می باشد و کمبود آن در بدن عوارض بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین اگر شما دچار شکستگی استخوان هستید، با تامین کلسیم و ویتامین D مسی توانید سرعت بهبود استخوان را بسیار بالا ببرید. علاوه بر این نیز با مشورت پزشک خود می توانید از مکمل های خوراکی کلسیم نیز استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *