دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص عرق نسترن و کاربردهای دارویی و درمانی آن

  • مریم صبوری
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

با مطالعه این مقاله در مجله آرگا با خواص عرق نسترن بیشتر آشنا خواهید شد.

گل نسترن از خانواده رزهای وحشی است که به شکل درختچه کوچک با ارتفاعی ۳ متری می روید. این گل در سه رنگ سفید و قرمز کم رنگ و گلی موجود می باشد که در حاشیه باغ و رودخانه می روید و از گذشته برای مصرف درمان های دارویی مورد استفاده قرار می گرفته از خواص عرق نسترن می توان به درمان بیماری قفسه سینه اشاره کرد که قسمت دارویی این گیاه میوه آن می باشد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان به همراه ویتامین C می باشد که در ادامه مطلب به بررسی آن می پردازیم.

بررسی خواص عرق نسترن

بررسی خواص عرق نسترن

گل نسترن را به صورت شربت و مربا و یا چای از آن استفاده می شود که از قدیم تا به امروزه در ایران رواج داشته است. از این گل به عنوان چاشنی در غذا ها و پخت آن ها استفاده می شود که خواص دارویی متعددی دارد و به شکل دمنوش برای درمان برخی از بیماری ها در طب سنتی بسیار استفاده می شود. که مانند عرق کاسنی و بهار نارنج خواص عرق نسترن از جمله؛ تقویت کننده قلب، آرام بخش، درمان خستگی، درمان ورم کلیه، درد معده، اسهال، برطرف کننده عوارض کمبود ویتامین ث، رفع بی خوابی، دفع سنگ کیسه صفرا، برای درمان بوی ید عرق، تقویت اعصاب، تقویت قوای دماغی، لطافت پوست، تاخیر در سفید شدن موی سر و سرعت در جریان خون می باشد که هم برای بهبودی مفید می باشد. گل نسترن درختچه ای با ارتفاع یک تا پنج متر می باشد که دارای گل های کوچکی سفید و صورتی و قرمز می باشد و روی ساقه هایش تیغ های کوچکی دارد. خاصیت این گل گرم و خشک می باشد.

خواص عرق نسترن چیست؟

  • عرق نسترن برای دفع سنگ مثانه و کلیه

از خواص عرق نسترن می توان به دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه اشاره کرد که می توانید هم از دم کرده میوه آن و هم از عرق نسترن به شکلی که روزانه بخورید استفاده نمایید علاوه بر دفع سنگ ها از خطر نبتلا شدن پیشگیری می کند که برای درمان قولنج و ناراحتی های مجاری ادراری مناسب می باشد. برای دفع سنگ کلیه حدود ۱۵ گرم میوه نسترن را خرد و در ۳۰۰ سی سی آب بجوشانید و قبل از غذا یک لیوان میل نمایید.

  • عرق نسترن برای درمان افسردگی، بی خوابی، تقویت اعصاب

یکی از خواص عرق نسترن خاصیت ضد افسردگی آن می باشد که استفاده از آن به صورت چای و یا شربت باعث شادی و فرح بخش و طراوت فرد می شود. زمانی که اعصاب را تقویت می کند باعث درمان مشکل بی خوابی هم می شود. شما می توانید تقریبا ۱ چهارم از لیوان را عرق نسترن را با آب ترکیب نمایید و به صورت شربت شیرین کنید و ۳ لیوان در روز بنوشید.

  •  آرون گروپس

گیاه درمانی نسترن

  • عرق گیاه نسترن برای درمان بیماری معده

این گیاه عالی ترین درمان بیماری معده می باشد که برای درمان زخم و درد معده استفاده می شود. با استفاده عرق نسترن انقباض ماهیچه های معده را برطرف می کنید و معده را تقویت خواهید کرد. شما می توانید ۱ لیوان از عرق نسترن را یا به صورت دم کرده در روز مصرف کنید تا خطر ابتلا به مشکلات گوارشی را رفع و دردمعده و روده و کلیه ها را از بین ببرید.

  • عرق نسترن درمان کننده تصفیه خون و طپش قلب

یکی دیگر از خواص عرق نسترن مصرف دم کرده میوه آن می باشد که باعث از بین رفتن طپش قلب و تصفیه کردن خون می شود که برای درمان ۱۰ گرم از میوه گل نسترن را به مدت ۳ ساعت در ۳۰۰ سی سی آب خیس کنید و بعد به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و ۱۵ دقیقه دم کنید و روزانه ۳ فنجان از آن را میل نمایید.

طبع گیاه نسترن

نحوه استفاده از عرق نسترن

خواص عرق نسترن واقعا کم نظیر است و برای درمان بیماری هایی از قبیل؛ تصفیه کننده خون، ناراحتی معده، مقوی قلب، دفع سنگ کلیه و مثانه، مقوی اعصاب و درمان اسهال و سیاه سرفه، بی خوابی تاثیر مفیدی دارد. شما با استفاده از یک لیوان عرق نسترن می توانید بیماری هایی که در بالا اشاره شد را بهبود ببخشید.

آشنایی با خواص عرق نسترن

برای تهیه شربت عرق نسترن را با آب خنک و کمی عسل یا شکر مخلوط نمایید و قبل از خواب یا در طلوع آفتاب میل نمایید. همچنین شما می توانید نیم ساعت قبل از غذا ۱ لیوان بنوشید این شربت را بهتر است روزی ۲ مرتبه میل نمایید. شما با دمکردن میوه نسترن ۳ قاشق از خرد شده آن را در آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه بگذارید دم بکشد سپس آن را صاف و میل کنید این دمنوش را روزی ۳ بار مصرف کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم در لینک مقابل با خواص میوه نسترن نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *