دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی آیفون xr و نگاهی به عملکرد و قابلیت های فنی آن

  • ساناز براتی
  • ۶ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

گوشی آیفون xr در سال ۲۰۱۸ پایین ترین قیمت خرید در بین گوشی های پل را داشته است. این محصول با داشتن امکاناتی چون نمایشگر با کیفیت،دوربین ۱۲ مگا پیکسلی و پردازنده قدرتمند در کنار هم به انتخابی مناسب در بین کاربران تبدیل شده است. در این مقاله با بررسی بسشتر این گوشی همراه ما باشید.

آیفون xr که با نام آیفون ۱۰r رایج تر است یک انتخاب مناسب برای کسانی است که بدنبال گوشی قوی و با جذبه هستند و توان خرید پرچمداران آپل را ندارند. کمپانی اپل سعی کرده با تولید این گوشی نیاز کاربرانی را که به دنبال گوشی آیفون با قیمت مناسب تر هستند را برآورده کند.

بررسی آیفون xr و عملکرد های آن

با نگاهی به آیفون xr متوجه می شویم که این گوشی پایین ترین قیمت را در بین محصولات اپل در سال ۲۰۱۸ داشته است. و عواملی مثل نمایشگر با کیفیت،دوربین ۱۲ مگا پیکسلی و پردازنده قدرتمند در کنار هم این گوشی را به انتخابی مناسب برای کاربران تبدیل کرده است.

ملاحظه گوشی آیفون xr

طراحی آیفون xr

طراحی آیفون xr زیبا و جالب است. در بررسی این گوشی می بینیم که از قاب فلزی ضد زنگ آلومینیومی مات استفاده شده است که با توجه به کاهش قیمت نسبت به سایر محصولات آپل کاملا مناسب است و در دست داشتن آن حس یک محصول با کیفیت را به کاربر انتقال می دهد. شیشه به کار رفته در این گوشی نسبت به سایر محصولات آیفون شکننده تر و ضعیفتر بوده است. در این گوشی ضخامت و حاشیه اطراف صفحه نمایش بیشتر شده است. گوشه های گرد نمایشگر کاملا منطبق با گوشه های خود گوشی است که منحصر به فرد است و در گوشی های دیگر دیده نمی شود. بودن کمی انحراف در جای قرار گرفتن پورت لایتنینگ در مقایسه با محصولات دیگر آیفون یک مشکل کوچک در این گوشی است. این پورت کمی بالاتر از سوراخ های بلند گو که در مرکز قرار گرفته اند، جای گرفته است. آیفون xr در رنگ های مرجانی، آبی، قرمز، زرد، سفید و مشکی موجود است.

ملاحظه عملکرد آیفون xr

نمایشگر

حال نوبت به نمایشگر آیفون xr می رسد. این گوشی صفحه نمایشی ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۸۲۷*۱۷۹۲ دارد. تراکم پیکسل در این رزولوشن ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ بوده که خیلی بالا نیست. این نمایشگر Liquid Retina نام گذاری شده است که دلیل آن حاشیه های لبه تا لبه و گوشه های گرد نمایشگر است. در این نمایشگر نسبت کنتراست ۱۴۰۰:۱ است و همچنین بازه رنگی گسترده DCI-P3 و تکنولوژی true tone را دارد. تکنولوژی true tone که مختص اپل است، باعث تنظیم رنگ ها نسبت به دمای محیطی که در آن قرار دارد می شود. علاوه بر این تکنولوژی این گوشی مدیریت رنگ ها به طور سخت افزاری و نرم افزاری را نیز انجام می دهد، و رنگ ها را بدون نیاز به تنظیم دستی در دسترس کاربر قرار می دهد. پشتیبانی سخت افزاری در این گوشی HDR10 و ۳D Touch است. بنا بر ادعای این شرکت نمایشگر آیفون xr از بهترین های ال سی دی در دقت رنگ است. اندازه تجدید لایه های لمسی روی صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی است.

بررسی کارایی آیفون xr

  •  آرون گروپس

اسپیکر آیفون xr

در این گوشی از اسپیکر دو گانه استفاده شده است که حدود سه سال است در گوشی های اپل  مورد استفاده قرار می گیرد. این اسپیکر ها صدای بلند تری داشته و صدای گسترده تری را ایجاد می کنند. این اسپیکرها در تعادل صدا هم نتیجه خوبی دارند و نسبت به دیگر گوشی هایی که از اسپیکر دوگانه استفاده می کنند دارای صدایی کاملا متعادل هستند.

نقد و بررسی آیفون xr

مشخصات دوربین آیفون xr

با بررسی قسمت پشتی آیفون xr با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آن آشنا می شویم . این دوربین دارای ۴ فلاش LED دو گانه با دهانه دیافراگم f/1.8 است که فیلمبرداری ۴K با ۶۰ فریم در ثانیه را دارد. سیستم دوربین جلو True Depth با دوربین ۷ مگاپیکسلی است که لنزی با دهانه دیافراگم f/2.2 دارد و فیلمبرداری ۱۰۸۰ تا ۶۰ فریم در ثانیه با آن امکان پذیر است. دوربین جلو و پشت آیفون xr  ویژگی جدید HDR اپل را دارند. تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی این گوشی همراه با جزیئات بالا و رنگ های طبیعی هستند و دینامیک رنج گسترده ای دارند. در استفاده از دوربین سلفی این گوشی در مکان های تاریک نمایشگر کارایی فلش LED را دارد و نور سفید را با توجه به رنگ محیط تنظیم می کند و رنگ پوست را با دقت مناسب به ثبت می رساند. ویدئو های ظبط شده با این گوشی دارای جزئیات بالا و رنگ های دقیقی است که لرزشگیر در آن به خوبی عمل می کند.

کارایی گوشی آیفون xr

نرم افزار گوشی

نسخه بکار رفته در این گوشی IOS 12 بوده که در حال حاظر قابلیت ارتقاء به IOS 12.1 را نیز دارد. رابط کاربری این گوشی مشابه با آیفون ۱۰ بوده که با کشیدن قسمت پایین صفحه به بالا وارد منوی اصلی می شویم که اپلیکشین ها در قسمت اصلی قرار گرفته اند. از ویژگی های جدید سیستم عامل IOS 12 می توان به Screen time اشاره کرد. این ویژگی  میزان استفاده کاربر از اپلیکیشن ها را نشان می دهد که می توان برای استفاده از آن ها محدودیت در نظر گرفت. فناوری Face ID در این گوشی دو ویژگی جذاب Animoji و Memoji را دارد که به ویژگی اعتیاد آور در محصولات آیفون تبدیل شده است و فعلا در imessage کارایی دارد. به دلیل نداشتن دکمه های فیزیکی هوم کنترل رابط کاربری به وسیله ژست های حرکتی انجام می شود. به طور کلی IOS 12 بهبود های خوبی در عملکرد داشته است و باگ های عجیب دیگر در آن دیده نمی شود.

تحقیق و ملاحظه آیفون xr

سخت افزار و قابلیت تشخیص چهره در آیفون xr

با نگاهی به سخت افزار آیفون xr با تراشه پردازنده جدید ۷ نانو متری A12 Bionic روبه رو می شویم که توسط کمپانی آپل طراحی شده است. این تراشه پردازنده مرکزی ۶۴ بیتی ۶ هسته ای دارد که شامل ۲ هسته ی قدرتمند(vortex) و ۴ هسته کم مصرف(Tempets) می شود، که از معماری Big.little در آن استفاده شده است فعالیت هسته ها را در موضوعات مختلف تعیین می کند. و امکان استفاده از هر ۶ هسته را به طور هم زمان فراهم می کند. پردازنده A12 در این گوشی برای اولین بار از پردازنده ی گرافیکی ۴ هسته ای استفاده کرده است که سرعت آن ۵۰ درصد بیشتر از مدل قبلی بوده و ویژگی هایی مثل رندر چند لایه، فشرده سازی لایه ها با حفظ داده و Tessellation را دارد. نوبت به بررسی موتور عصبی تراشه A12 می رسد، این موتور به روز شده عصبی ۸ هسته پردازشی دارد که سیستم جدید آن به وسیله محاسبات دقیق تصمیم به استفاده از CPU، GPU و NE برای پردازش امور با بهترین کارایی را می گیرد. داشتن رزولوشن پایین در نمایشگر این گوشی سبب شده تا تراشه A12 به کارایی بهتری در پردازش گرافیکی دست پیدا کند. استفاده از پردازنده A12 در آیفون xr باعث شده تا عملکرد تکنولوژی Face ID در تشخیص چهره سریع تر باشد.

باتری آیفون xr

در بررسی این گوشی با باتری ۲۹۴۲ میلی آمپر ساعتی آن رو برو می شویم که در مصرف روزانه و معمولی ۲ روز دوام دارد.

بررسی گوشی آیفون xr

باتری آیفون xr قابلیت شارژ سریع را دارد اما تجهیزات مربوط به آن در داخل جعبه وجود ندارد. شارژ این گوشی در حالت معمول حدود ۳ ساعت به طول می انجامد. البته این گوشی شارژ بی سیم نیز دارد که باید وسائل مورد نیاز آن جداگانه خریداری شود.

در پایان می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل بررسی آیفون xs max و آیفون ۱۱ را نیز مشاهده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *