دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علایم بلوغ زودرس و راهکارهای درمان آن

  • فاطمه فلاح
  • ۵ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

سن شروع بلوغ با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی متفاوت می باشد و در این بین بهبود شرایط زندگی و تغذیه و سن شروع این اتفاق را کمی پایین تر آورده است. علایم بلوغ زودرس همان علایم معمولی بلوغ هستند اما اگر زودتر از موعد اتفاق بیفتد درمان هایی برای آن توصیه می شود.

بلوغ فرآیندی فیزیولوژیکی است که در طول زندگی هر فرد ظاهر شده و زندگی او را به تکامل می رساند. ما در این مقاله سعی داریم علایم بلوغ زودرس را مورد بررسی قرار دهیم و  به راهکارهای درمان آن بپردازیم.

نشانه های بلوغ زودرس

سن شروع بلوغ با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی کمی متفاوت است و در این میان بهبود شرایط زندگی و تغذیه و سن شروع این اتفاق را کمی پایین تر آورده است، بلوغ و رسیدن فرد به قدرت باروری چیزی حدود ۴ الی ۵ سال زمان می برد و شروع این اتفاق از سن ۸ سالگی ظاهر می شود.

مراحل بلوغ به ۵ مرحله تقسیم می شود: مثلا اگر بلوغ فردی از ۸ سالگی شروع شود،  حدود ۱۳ تا ۱۴ سالگی این فرد به تکامل می رسد و قدرت باروری پیدا می کند.

بلوغ مراحلی مختلفی دارد و هر مرحله شامل نشانه هایی می باشد، برای مثال در دختران جوانه زدن پستان ها و در پسرها بزرگ شدن بیضه اولین نشانه های سن بلوغ است، با افزایش سن کم کم نشانه های بعدی در فرد ظاهر می شود. در همین شرایط اگر فردی پیش از سن تعیین شده هر یک از این نشانه ها را مشاهده کند، مبتلا به بلوغ زودرس شده است.

بلوغ زود رس دو نوع دارد: در برخی افراد بلوغ به طور کامل ظاهر شده و در بعضی دیگر تنها یکی از نشانه های بلوغ دیده می شود. در نوع اول بلوغ زودرس که نشانه ها به طور کامل ظاهر شود حتی ممکن است فرد قدرت باروری زودتر از موعد پیدا کند که این موضوع می تواند نگران کننده باشد، اما اگر یکی از این نشانه ها را مشاهده کردیم نگران کننده نیست و ممکن است سایر نشانه ها درست در وقت اصلی خود ظاهر شود.

مهمترین مشکل و نگرانی که وضعیت بلوغ زودرس برای خانواده ها ایجاد می کند این است که آیا این وضعیت باعث تسریع رشد قدی و بسته شدن زودهنگام صفحه های رشد می شود؟ و در نهایت کوتاه قدی را برای فرد بیمار به همراه دارد؟ آیا باعث بروز مشکلات روحی می شود؟ چرا که وقتی این علایم بلوغ زودرس در فرد ظاهر شود، آمادگی پذیرش این تغییرات را نداشته باشد، این قدرت باروری ممکن است از نظر روحی و اجتماعی به بیمار آسیب برساند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این نشانه ها ممکن است زمانی در فرد ظاهر شوند که غدد هیپوتالاموس، غدد هیپوفیز و جنسی فعالیت خود را به طور کامل شروع کرده باشند و افزایش این هورمون ها باعث ایجاد تغییرات سن بلوغ می شود، در کسانی که علایم بلوغ زودرس پیدا می کنند این قدرت و هورمون ها زودتر از موعد فعال می شوند پس باید علت بی موقع و زودهنگام هورمون ها را مهار کرد.

درمان این مشکل معمولا به صورت دارویی می باشد و خوشبختانه هیچ گونه عوارض خارجی زیادی به همراه ندارد، در این میان به خاطر داشته باشید که مصرف این داورها برای طولانی مدت نخواهد بود و در نهایت ۲ تا ۳ طول می کشد.

راه های پیشگیری از بلوغ زودرس

همه چیز در مورد علایم بلوغ زودرس

بلوغ زودرس زمانی تشخیص داده می شود که به طور میانگین در دخترها زودتر از ۸ سالگی و در پسرها زودتر از ۹ سالگی شروع شود. تخمین ها متفاوت می باشد اما متخصصان می گویند از هر ۵۰۰۰ کودک ۱ نفر به بلوغ زودرس مبتلا می شود.

پزشکان معتقد هستند تنها ۱۰% از نوجوانانی که به آن ها مراجعه می کنند دچار بلوغ زودرس شده اند. افرادی که علایم بلوغ زودرس را دارند، پستان ها و موهای شرمگاهی در آن ها بدون هیچگونه علائمی رشد می کند.

سونوگرافی تخمدان ها یکی از موارد کمک کننده می باشد. مصرف داروها ترشح هورمون های حسی را متوقف می کند.

برای درمان بلوغ زودرس مرکزی، درمان های استانداردی (به نام GnRH) وجود دارد که می تواند بسیار کمک کننده باشد. این درمان با جلوگیری از ترشح هورمون های ترشح شده از غدد هیپوفیز از رسیدن به بلوغ جلوگیری می کند. کودکان زیادی که نیازمند درمان می باشند از این دارو به شیوه تزریق یا کاشت استفاده می کنند.

  • اسپری های بینی که برای استفاده روزانه به این افراد تجویز می شود.
  • تزریق ماهنه و عضلانی و یا روزانه که زیرپوستی انجام می شود.
  • کپسول های بسیار کوچکی که زیر پوست بازو قرار می گیرند. این کپسول ها به مرور سبب آزاد سازی دارو در داخل بدن می شود، به این عمل کاشت می گویند.

ممکن است علایم بلوغ زودرس در طی اولین ماه درمان بیشتر مشاهده شود، اما پس از تکمیل دوره درمان علایم کاملا از بین می رود. در دختران ۶ تا ۱۲ ماه پس از شروع درمان، پستان ها کوچک می شوند. در بسیاری از موارد به طور کلی محو می شوند. عوارض جانبی GnRH  بسیار کم است. این عوارض عبارتند از سردرد، نشانه های یائسگی(مانند گرگرفتگی) و آبسه کردن محل تزریق و شواهدی که نشان دهنده طولانی مدت بودن این عوارض باشد وجود ندارد.

از دیگر درمان های بلوغ زودرس مرکزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروژسترون: تزریق پروژسترونیکی از درمان های استاندارد بلوغ زودرس مرکزی می باشد. اما تاثیر آن از GnRH  کمتر است.
  • اگر بلوغ زودرس مرکزی به علت رشد تومور باشد عمل جراحی یا پرتودرمانی تنها راه های درمان است اما همیشه برداشتن تومور مشکل را حل نمی کند.
  • برخی از مطالعات نشان می دهد که درمان روی کودکان زیر ۱۱ سال اثری ندارد.
  • درمان بلوغ زودرس محیطی تقریبا متفاوت می باشد. البته به نوع بلوغ نیز بستگی دارد. در بعضی موارد، برای داشتن تومور یا کیست تخمدان ها یا بیضه ها  نیاز به عمل جراحی است. اما در بعضی موارد می توان ازز دارو استفاده کرد که پزشک متخصص غدد باید آن را تشخیص دهد.

شناسایی نشانه های بلوغ زودرس در کودکان

علایم بلوغ زودرس مرکزی و درمان آن

درمان بلوغ زودرس مرکزی به خوبی جواب می دهد اما همه کودکان به آن نیاز ندارند. پزشکان با کمک زمان، سن، سرعت رشد و بلندی قد شیوه های درمان خود را آغاز می کنند.

پزشکان بعد از مشاهده یک کودک با علایم بلوغ زودرس قبل از انتخاب درمان، حداکثر شش ماه منتظر می مانند. در برخی از کودکان علائم آشکار بلوغ زودرس به خودی خود متوقف می شود.

هرچه سن کودک پایین تر باشد، پزشک درمان را بیشتر توصیه می کند. یک دختر هفت و نیم ساله که علایم بلوغ زودرس در او نمایان شده است نیاز به درمان ندارد. دختر هفت و نیم ساله به به سن بلوغ طبیعی نزدیک است. درمان تاثیر زیادی بر روی کودکان ۵ یا ۶ ساله دارد.

تشخیص سرعت رشد طی بلوغ یک اقدام کلیدی می باشد. پزشکان در صورتی که متوجه شوند پستان های یک دختر با سرعت کم در حال رشد است هیچگونه درمانی را توصیه نمی کنند. اما تغییرات سریع حتی در کودکان بزرگتر نیازمند درمان است.

در صورتی که کودکان مبتلا به علایم بلوغ زودرس مرکزی تحت درمان قرار گیرند، بلندی قدی آن ها به طور میانگین مانند افراد بزرگسال می شود. با این وجود خطر کوتاهی قد بسیاری از کودکان را تهدید می کند، به خصوص کودکانی که زیر ۶ سال هستند و کودکانی که زمان شروع علائم به خودی خود قد کوتاهی دارند. پزشکان برای این دسته از کودکان درمان را توصیه می کنند.

تکامل احساسی ارتباط مستقیمی با سن دارد. گروهی از کودکان با تغییرات فیزیکی و احساسی بلوغ به سختی کنار می آیند. عادت ماهانه برای بعضی از دختران مسئله ای گیج کننده است.

اگر فکر می کنید علایم بلوغ زودرس در فرزند شما نمایان شده است سریعا به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید.

یکی از مهم ترین کارهایی که والدین باید انجام دهند این است که به کودک خود اطمینان دهند هیچ مشکلی ندارد و این روند کاملا طبیعی می باشد. به کودک خود بگویید به هیچگونه بیماری مبتلا نیستند و نباید خود را بیمار فرض کنند.

بلوغ زودرس ودرمان آن

والدین باید به کودکان خود کمک کنند تا باور کنند که بلوغ زودرس مرکزی بیماری نیست و نباید اصلا نگران باشند. باید به آن ها بگویند بلوغ یک روند بسیار طبیعی است که همه آن را طی می کنند، اگر چه ممکن است این روند زودتر از موعد آن شروع شود ولی باز هم طبیعی است. برای مشاهده علت بلوغ زودرس کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *