دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های تغییر باورهای ذهنی و عوض شدن طرز فکر

  • فاطمه فلاح
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

به اعتقادات قلبی یک انسان باور می گویند. افکار ما در این جهان ارتعاشات و فرکانس هایی دارد. این ارتعاشات که چندین بار تکرار می شوند در ذهن ما باورها را می سازند. این باورها گاهی می توانند منفی باشد که روش هایی برای تغییر باورهای ذهنی وجود دارد که می تواند افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کند.

رفتارهای ما باورمان را می سازد، و رفتارهای ما به هر صورتی که باشد نتیجه باورمان از خودمان می باشد.در این مقاله به روش های تغییر باورهای ذهنی می پردازیم. با ما همراه باشید.

باورهای ما مانند پنجره ای هستند که ما از طریق آن ها دنیا را تماشا می کنیم و بر طبق باورمان احساس می کنیم و آن احساس ایجاد شده، طرز فکر ما را می سازد و در نتیجه باعث شکل گیری رفتار و شخصیت ما می شوند.

روش های تغییر باور ذهنی

باور چیست؟

باور یا اعتقاد، وضعیتی در ذهن است که با وجود آن فرد می اندیشد که ممکن است چیزی درست باشد، بدون توجه به اینکه آیا شواهد تجربی وجود دارد یا نه و یا آیا حقایقی وجود دارد که ثابت کند آن چیز درست است یا نه. یکی دیگر از راه های تعریف باور بازنمایی ذهنی از یک نگرش مثبت جهت گیری دار است. در فلسفه ذهن مدرن، کلمه اعتقاد به معنای آن است که ما چیزی را درست می دانیم. یک فرد بالغ و معمولی از میان تعداد زیادی از اعتقاداتش تنها به کمی از آن ها می تواند حضور ذهن داشته باشد. اگر به بیان ساده بخواهیم بگوییم، بسیاری از چیزهایی که ما به آنها اعتقاد داریم اموری کاملا روزمره اند.

به بیان ساده تر، باور به چیزی گفته می شود که انسان به آن اعتقاد قوی دارد. در بیشتر اوقات به باور، ایمان هم می گویند. به تکرار چندین باره یک فکر باور می گویند. افکار ما در این جهان پهناور ارتعاشات و فرکانس هایی دارد. این ارتعاشات که در ذهن ما چندین بار تکرار می شوند، باورهای ما را می سازند. شما از خواب بیدار می شوید و به خودتان می گویید امروز هوا ابری است و ممکن است باران ببارد. ابری بودن آسمان یک باور است. یا اینکه شما باور دارید بعد از اینکه روز به پایان می رسد شب فرا می رسد. اگر فکر می کنید برای موفق شدن باید راه های پیچیده و سختی را امتحان کنید به این معنی است که شما باور دارید انجام کارهای سخت منجر به موفقیت می شود. اگر فکر می کنید که می توانید کاری را با موفقیت انجام دهید و آن را درست و دقیق به پایان برسانید پس شما به توانایی های خودتان باور دارید و با اراده محکم برای انجام آن کار اقدام می کنید. و یا اگر در ذهنتان می اندیشید که من نمی توانم این کار را انجام دهم پس شما به توانایی خودتان باور ندارید.

اگر بخواهیم باور را به گونه دیگری تعریف کنیم باید بگوییم، به اعتقاد قلبی به بودن و یا نبودن چیزی باور می گویند. باور های هر انسان به او می گویند که او چگونه انسانی است. مثلا اگر شما باور دارید که انسان مهربانی هستید پس در واقعیت هم به انسان های دیگر خدمت می کنید و آن ها را دوست دارید.

تکنیک تغییر باور

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تغییر باورهای ذهنی با روش های ساده

باور های بنیادی ما در سنین پایین تر مثلا ۲ تا ۵ سالگی ساخته شده اند و باورهای دیگرمان در سنین بالاتر نیز تحت تاثیر این باورهای بنیادی شکل گرفته است. تغییر باورهای ذهنی با روش های گوناگونی صورت می گیرد. مثلا اگر شما طرز نگرش خودتان را عوض کنید، رفتار و شخصیت کاملا متفاوتی نسبت به قبل خواهید داشت. پس اگر می خواهد به تغییر باورهای ذهنی خود کمک کنید و زندگی بهتری داشته باشید باید رفتارها و شخصیت متفاوتی نیز داشته باشید. این باورها شخصیت شما را می سازد. معمولا تغییر باور ذهنی به صورت آگاهانه کار بسیار مشکلی می باشد زیرا هر کدام از ما که باوری را در خود شناسایی کنیم قالب گسترده تر دارد که آن باور را تحت تاثیر خودش قرار می دهد و معمولا شناسایی آن قالب تمرین، خودآگاهی بسیار زیادی را می طلبد. به طور مثال اگر کسی در رابطه عاطفه خود شکست بزرگی را تجربه کرده باشد با توجه به نوع اتفاقی که افتاده باور خود ار تغییر می دهد اما این تغییر تحت تاثیر باورهای بزرگ تر صورت می گیرد. باورهای بزرگ تر مثل این که روابط در کل ارزشی ندارد یا رد جهت عکس آن هم می تواند باشد مثل اینکه امکان دارد انسان هر لحظه اشتباه کند، اما روابط مخصوصا روابط عاطفی تاثیر بسیار زیادی بر زندگی ما می گذارد پس بسیار با ارزش خواهد بود.

بنابراین برای تغییر در باورهای ذهنی باید قالب های بزرگ را شناسایی کنیم و معمولا این قالب ها دقیقا همانند قالب هایی هستند که در والدین ما وجود داشته اند. به جز والدین، کسانی که در سنین کم ما حضور داشته اند نیز تاثیرگذار هستند.

تکنیک تغییر باورها

این قالب ها بسیار سخت شناسایی می شوند اما یکی از بهترین راه های شناسایی آنها توجه به تمایلات شخصی خود است. به بیان ساده تر اینکه ما در شرایط مختلف خواستار چه چیزی هستیم اما ترجیح می دهیم آن خواسته را بنا به دلایلی رد کنیم.

مثلا شخصی دوست دارد در بهترین دانشگاه دنیا تحصیل کند اما نمی خواهد ریسک کند و سختی این مسیر را تحمل کند.

بعد از شناسایی قالب های بزرگتر لازم است روند تغییر یا عدم تغییر را بررسی کنیم. همه ما در طول زندگی با باورهای خودمان زندگی می کنیم و همه چیز را به گونه ای می چینیم که بر اساس آن باورها باشد. گاهی یک اتفاق ساده می تواند باوری را در ما تغییر دهد و گاهی همان اتفاق به ظاهر ساده باعث قوی تر شدن باوری دیگر می شود.

اما در این جا نکته ای که بسیار اهمیت دارد توجه به از دست دادن هایمان در زندگی است. و اینکه بتوانیم آن ها را جایگزین کنیم. وقتی در زندگی چیزی را از دست می دهیم باورهایمان هم تغییر می کند که این تغییر می تواند باور قدیمی را کاملا از بین ببرد و یا باعث تقویت آن شود.

تغییر باور ذهنی ما در هنگام از دست دادن یک عزیز باعث شکل گیری فرآیند بلوغ می شود که خود نوعی تغییر بنیادین در باور است.

مثلا از دست دادن یک عزیز با توجه به شرایط می‌تواند باوری را در ما تغییر دهد. معمولا هنگام این نوع جدایی‌ها فرایند بلوغ در باورهایمان شکل می‌گیرد که خود نوعی تغییر بنیادین در باور است.

روش های تغییر باورها

باورهای منفی هویت فرد را می سازد. شخصیت انسان ها تقریبا پایدار است و این باورهای منفی نیز به سختی تغییر می کنند. باورهای ما چه مثبت باشند و چه منفی، احساسات و رفتارهای ما را تحت کنترل خود می گیرد. صحبت های زیادی در ارتباط با روش های تغییر باورها می شود. اما این را به یاد داشته باشید باورهای منفی به آسانی تغییر نمی کنند و برای از بین بردن این باور ها به تمرین و اراده زیادی نیاز داریم.

اگر قصد تقویت باور مثبت را در خود دارید پس این را به خاطر داشته باشید برای تغییر باورهای ذهنی باید باور منفی خود را کم اهمیت جلوه دهید. ذهنیت انسان با دیدن شواهد و تجارب گذشته اش شکل می گیرد. وقتی در ذهن انسان یک باور منفی شکل می گیرد به سختی می توان آن را تغییر داد. شما باید همه تجارب قبلی خود را نادیده بگیرید و برای پیدا کردن شواهد مثبت تمرین کنید.

تغییر باورهای ذهنی با جملات واقع بینانه مثبت اولین گام در این مسیر طولانی است. انتظار معجزه نداشته باشید اما وقتی جملات انگیزشی مثبت را با صدای بلند تکرار می کنید روی ذهن تاثیر زیادی می گذارد. تغییر باورهای منفی از طریق جایگزین کردن باورهای باورهای مثبت همیشه نتایج مثبتی را به دنبال دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *