دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

۲۰ تا از زیباترین مکان های دیدنی آذربایجان غربی

  • مریم صبوری
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

مکان های دیدنی آذربایجان غربی عبارتند از؛ تپه حسنلو، دره شهدا، سیلوانا، دریاچه مارشملو و ارومیه، آبشار شلماش، کلیسا زور زور ماکو و قره، موزه ارومیه، تخت سلیمان، سهولان و … می باشد که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

استان آذربایجان غربی در منطقه شمال غرب ایران و آذربایجان قرار دارد که مرکز این استان، شهر ارومیه می باشد. این استان با داشتن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه که از شمالی‌ ترین نقطه استان تا جنوبی ترین منطقه اش به هم متصل هستند و از امکانات ارتباطات زمینی برخوردار شده اند. آذربایجان در واقع تنها استان ایران است که هم مرز کشور ترکیه می باشد. این استان جزو منطقه کوهستانی است که تنوع توپوگرافی خاص و گسترده ای سرتاسر پوشیده از جنگل و مراتع در کشور دارد. در ادامه مطلب با مناطق  دیدنی آذربایجان غربی بیشتر آشنا خواهید شد.

جاهای دیدنی در آذربایجان غربی

آشنایی با مکان های دیدنی آذربایجان غربی

آذربایجان غربی یکی از استان ها در شمال غرب کشور ایران می باشد که جزو رتبه ۱۳ از لحاظ بزرگی بین استان ها با مساحتی بالغ بر ۲.۵% از کل کشور می باشد. این استان از پرجمعیت ترین استان های موجود در کشور می باشد که حدود ۴% از جمعیت کل کشور را در خود جای داده است. از شمال با جمهوری آذربایجان و ترکیه، از شرق با استان آذربایجان شرقی و زنجان، از غرب با ترکیه و عراق، از جنوب هم با کردستان همسایه است. این استان همواره تمدنی پررمز و راز که متعلق به ۸۰۰۰ سال قبل می باشد در خود ۱۷ شهرستان را جای داده است که ارومیه قدیمی ترین مرکز شهر این استان به معنی شهر آب در این منطقه می باشد. مکان های دیدنی آذربایجان غربی از قبیل؛

گردشگری در آذربایجان غربی

۱. دریاچه ارومیه

این دریاچه از لحاظ بزرگی در ایران رتبه اول و در کل جهان مرتبه دوم را دارد که به رنگ سرخ و نارنجی می باشد. این رنگ موجود در این دریاچه در اثر فعالیت موجودات میکروسکوپی در داخل دریاچه می باشد که خبری از آب نیلگون در آن وجود ندارد. با کاهش آب دریاچه ارومیه و افزایش نمک در آب این موجودات بیشتر می شوند و همین علت چمشگیری در این رابطه می باشد.

۲. سهولان

یکی مکان های دیدنی آذربایجان غربی سهولان است که در ۲۶ کیلومتری شهر بوکان قرار دارد. سهولان نام غاری بزرگ که دومین غار آبی بزرگ ایران و شبیه غار علیصدر می باشد. زیاد ترین عمق این غار ۵۲ متر و کمترین عمقش به ۲۰ متر می رسد که شیب تندی در انتهای تونل قرار دارد. این غار در واقع راهی برای بالارفتن و رسیدن به بالای کوه بوده که در حال حاضر با دیوار سنگی بسته شده است.

20 تا از زیباترین مکان های دیدنی آذربایجان غریی

۳. تخت سلیمان

این مکان پررمز و راز که افسانه های زیادی را در دل خود جای داده است از دیدنی های آذربایجان غربی محسوب می شود. این مکان جالب در ارتباط با انگشتر حضرت سلیمان افسانه ای در روزگاران قدیم داشته که شیطان توانسته با انگشتر حضرت سلیمان دست پیدا کند و آن را به درون دریاچه بی اندازد و انگشتر تا به اکنون دفن شده و کسی آن را پیدا نکرده است.

  •  آرون گروپس

۴. قره کلیسا

یکی از مکان های شگفت انگیز و خارق العاده که از فاصله دور با سنگ های سفید و سیاه در دل کوه چشمان شما را خیره به خود می کند وجود قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس یا طاطائوس می باشد. این بنای تاریخی به عنوان اولین کلیسا در جهان شناخته شده که از ارزشمندترین بنا های مذهبی محسوب می شود. در این کلیسا قتل عام شاه سانتروک که منجر به قتل دختر وی شد و همینطور مرگ طاطائوس که از اتفاقات غم انگیز در این محل بوده است.

آشنایی با مکان های دیدنی آذربایجان غربی

۵. چشمه کانی گراوان

چشمه آب معدنی گراوان در جوار روستایی به نام کانی گویز در شهرستان ربط که نزدیک شهر سردشت می باشد قرار دارد. این چشمه از مکان های گردشگری آذربایجان غربی که اثری طبیعی و خدادادی محسوب می شود تنها منبع آب نمی باشد بلکه باعث افزایش روحیه با رنگ های خارق العاده می باشد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره خواهد کرد.

۶. چملی گول

این مکان نام وجود جزیره ای شناور در ۱۵ کیلومتری شهر تکاب در استان آذربایجان است. چملی گول مانند دریاچه یا برکه ای کوچک بوده که وسط آن جزیره چمن قرار دارد و در اطراف آن سرتاسر پوشیده از نی زار های باند و تیز است که ارتفاع آن ها غریب به ۲ متر می رسد.

استان آذربایجان غربی

۷. زندان سلیمان یا کوه زندان دیو

یکی دیگر از مکان های دیدنی آذربایجان غربی زندان سلیمان می باشد که از عجیب ترین مکان ها در این استان است. ویژگی متمایز این کوه از دیگر همتایان خود تهی بودن آن است. این کوه مخطروطی، هزاران سال قبل بر اثر فوران یک آتشفشان پدید آمده؛ همچنین داستان‌های مختلفی درباره‌ی این کوه وجود دارد و حاکی از آن است حضرت سلیمان، دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند را در این کوه زندانی می‌کرده و به همین خاطر این کوه را زندان دیو یا زندان سلیمان می نامند.

۸. دریاچه مارمیشو

این دریاچه در فاصله ۴۵ کیلومتری ار غرب ارومیه قرار دارد که به نام مارمیشو در قدیم که ۱۲۰۰ سال قبل مسیحیان در آن جا ساکن بودند. به این دریاچه نام خود را از رهبر این مسیحیان یعنی بنیامین مارشیمون گرفته دادند. این دریاچه زیبا با چشمه طبیعی و وجود جانورانی همچون؛ قزل آلا، ماهی سفید، خرس، روباه، گرگ و خرگوش در این مکان از شگفتی های طبیعت می باشد.

20 تا از زیباترین مکان های دیدنی آذربایجان غربی

۹. آبشار شلماش

یکی از مناطق گردشگری آذربایجان غربی وجود این آبشار پرخروش می باشد که جزو پر خروش ترین آبشار ها در کشور ایران می باشد. آبشار شلماش در فاصله ۱۵ کیلومتری با جنوب شهر سردشت است که از مهم ترین مکان ها در این شهرستان محسوب می شود. این آبشار شگفت انگیز از ۳ طبقه با موازات و پشت سر هم تشکیل شده که واقعا منظره زیبایی را تشکیل داده است.

۱۰. بازارچه مرزی سرو

روزانه صد ها نفر از این مکان که در ۱ کیلومتری گمرک قرار دارد دیدن می کنند و اجناسی را خریداری می کنند. این بازارچه در ارومیه قرار دارد که مجتمع تجاری با مفازه ای پراکنده زیادی را در خود تشکیل داده است که این اجناس از کشور ترکیه واردات می شود و با مارک ها و برند های معتبر عرضه می شود. در نزدیکی این بازارچه پارکی به نام سیران برای استراحت مسافران قرار دارد که افراد زیادی به این مکان می آیند.

جاذبه های آذربایجان غربی

۱۱. کلیسا زور زور ماکو

وجود کلیسایی در مقابل رودخانه ای بی همتا به نام زنگی مار که بر خلاف ظاهر ساده اش بسیار ارزشمند می باشد. این کلیسا در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته که ثبت جهانی یونسکو را در کل جهان دارد و همین امر موجب توجه افراد زیادی قرار گرفته است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی در خود است. جزو مکان های دیدنی استان آذربایجان غربی می باشد.

۱۲. تپه حسنلو

تپه باستانی در اطراف نقده که قدمتی  ۶۰۰۰ ساله قبل از میلاد دارد معروف ترین اثر در محل جام طلای حسنلو به عصر آهن تعلق دارد که در موزه نگه داری می شود. این تپه در ۷ کیلومتری شهر نقده می باشد که تپه های زیادی در این منطقه یافت می شوند و به طور تقریبی حدود ۱۵ تپه شناسایی شده است که آب و هوای مطبوعی دارد.

جاهای دیدنی در آذربایجان غربی

۱۳. دره شهدا یا قاسملو

یک مکان خوش آب و هوا که یک روز به یاد ماندنی را رقم خواهد زد دره شهدا می باشد که به نام خان دره سی می باشد. در این منطقه وجود چشمه های متعدد و جویبار ها با پوشش گیاهی و جنگلی در دره زیبایی را چند برابر کرده است. در این دره کوهی به نام کانی سیو با ارتفاع حدودی ۲۶۰۰ در طبیعت زیبا قرار دارد که جزو دیدنی های استان آذربایجان غربی محسوب می شود.

۱۴. سیلوانا

از دیگر مکان های دیدنی آذربایجان غربی وجود شهر مرزی و زیبا که اکسیژن زیادی دارد سیلوانا می باشد که وجود چشمه آب معدنی گوارا در این مکان زیبا به همراه کوهستان های شگفت انگیزش که مختص ورزش پاراگلایدر یک منطقه گردشگری نمونه در آذربایجان غربی به شمار می رود از زیبایی های این منطقه است.

سفر به استان آذربایجان غربی

۱۵. روستای بند

تفرجگاه های روستای بند در کنار رود شهرچای قرار گرفته و زیبایی خاصی به آنها بخشیده همچنین وجود هوای دلپذیر آن نیز گردش در آن را دلپذیر می‌کند. یکی از توابع بخش مرکزی که رستوران ها و سفره خانه های سنتی آن بسیار مشهور و شهره خاص و عام است به طوری که هر مسافری در طول دوران سفرش حداقل یک بار برای گردش و تفریح به بند می رود.

۱۶. آبشار سوله دوکل

برکه و آبشار سوله دوکل: آبشار سوله دوکل یکی از زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در منطقه مرگور ارومیه و در فاصله ۶۱ کیلومتری جنوب غربی ارومیه در دامنه سرسبز با چمنزارهای زیبا کوه ۳۴۸۷ متری دالامپر قرار دارد و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری طبیعی استان آذربایجان غربی است.

آشنایی با مکان های دیدنی آذربایجان غربی

۱۷. سه گنبد و دژ بسطام

یکی دیگر از اماکن دیدنی آذربایجان غربی بنای تاریخی و زیبایی در ارومیه به نام سه گنبد می باشد که به سال های ۵۸۰ قمری برمی گردد. همچنین دژ بسطام که از دژهای مستحکم که در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شد. این اثر از آثار اورارتویی محسوب می شود.

۱۸. موزه ارومیه

یکی از موزه هایی که رتبه دوم را از لحاظ غنی بودن به خود اختصاص داده است وجود موزه ارومیه است. این موزه از قرون اول اسلام تا اکنون است. این موزه از جمله مکان های دیدنی ارومیه و یکی از غنی ترین موزه های ایران است قدمت بعضی از آثار آن به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد و جدیدترین آثار آن هم متعلق به دوره ی قاجار است که محبوب ترین موزه می باشد.

مکان های جالب در آذربایجان غربی

۱۹. سنگ نگاره ساسانی خان تختی

این آثار متعلق به دوران ساسانیان می باشد که در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده سلماس به راه ارومیه واقع می باشد و در آثار ملی به ثبت رسیده است. سنگ نگاره ساسانی یادگاری از زمان پیروزی ایرانیان بر رومیان می باشد که اردشیر پاپکان ولیعهد شاپور در بازگشت از فتح ارمنستان و پیروزی بر سپاهیان روم، دو تن از حکمرانان ارمنی محلی هدایایی به ایشان تقدیم می‌کنند.

۲۰. کاخ و موزه باغچه جوق

این مکان قدیمی در گذشته جایگاه حکومت سردار ماکو بوده است که در ۱ کیلومتری شهر ماکو قرار دارد و از زمان پاشاخان در دوره اقبال السلطنه به پایان رسیده و به مدت ۳۰ سال تزیینش زمان برده است و در این کاخ باغ های درختان مشجر گوناگونی به همراه ویژگی معماری اش در این موزه حس متفاوتی را به خود گرفته است که از مکان های گردشگری آذربایجان غربی می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *