دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مسئولیت پذیر بودن کودک در کارهای خانه

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

مسئولیت پذیر بودن کودک در مورد والدین و کارهای منزل چگونه است؟ چگونه کودک مسئولیت پذیر باشیم و در کارهای خانه به والدین خود کمک کنیم؟

۱-یک سری کارهایی را انجام دهید.

در مورد کارهای مربوط به خانه که مادر و پدرتان همواره از شما می خواهد انجام بدهید، فکر کنید. همچنین نسبت به کارهایی که مربوط به مسئولیت شما می باشند، فکر کنید.

تشخیص و درمانی کودک افسرده و افسردگی کودک در سایت کودکانه مشاهده کنید.

مسئولیت پذیری کودکان مسئولیت پذیر شدن کودکان آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

۲- نسبت به آنها مطمئن شوید.

در صورتی که به خاطر سخت بودن یا مشکل بودن یک کاری نخواهید آن را انجام دهید، از مادر و پدرتان بخواهید که شما را در مورد نحوه انجام دادن این کار راهنمایی کند.

شاید وی بتواند به شما کمک کند تا روش های جدیدی را برای انجام دادن این کارها پیدا کنید.

همچنین درخواست شما برای دریافت نصیحت و مشورت از طرف پدرتان به وی نشان خواهد داد که عقایدش برای شما ارزشمند است. زمانی که پدرتان یک توصیه ای به شما بکند، سعی کنید که از آن تبعیت کنید.

در صورتی که شما نحوه انجام دادن یک کاری را از وی بپرسید و بعد از آن به روش خودتان عمل کنید، این مورد می تواند به عنوان یک مورد بی احترامی در نظر گرفته شود.

اجازه ندهید که پدرتان از شما بپرسد که چرا وظایفتان را انجام نداده اید.

از طریق داشتن یک برنامه، همواره خودتان را در یک موقعیت برتر نگه دارید. سعی کنید که زنگ های هشدار منظمی را در گوشی خودتان تنظیم کنید تا در نتیجه آن نسبت به زمان انجام کارهای خاص مطلع باشید؛

این کار را باید تا زمانی انجام دهید که انجام دادن این کارها در زمان مناسب خودش، به یک عادتی برای شما تبدیل شود.

۳- ابتکار عمل داشته باشید.

به یک سری از کارهای مربوط به خانه که باید انجام شوند و هیچ کس از شما نخواسته است یا انتظار ندارد که انجام بدهید، توجه کنید. این کار را برای سورپرایز کردن پدرتان انجام دهید.

سعی کنید کارهایی را انجام دهید که چند ماه به تعویق افتاده اند و هیچ کسی آنها را انجام نداده است. کارهای روتین پدرتان را در نظر بگیرید.

برای مثال، در صورتی که وی دوست داشته باشد هر روز صبح و قبل از رفتن به کار قهوه بخورد، در برخی مواقع برای وی قهوه درست کنید. شما با این کار نشان خواهید داد که یک فرد بافکر و با ملاحظه ای هستید.

با تمام افرادی که در خانه تان زندگی می کنند، به صورت محتاط و با ملاحظه برخورد کنید. به خصوص در حین استفاده کردن از مکان هایی همانند اتاق نشیمن و آشپزخانه، هیچ آشغالی را جا نگذارید که یک فرد دیگری آن را تمیز کند.

مسئولیت پذیر شدن کودکان

۴- اتاق خودتان را تمیز و مرتب نگه دارید.

یکی از موارد رایجی که والدین نسبت به آن شکایت می کنند، عبارت از اتاق های شلوغ می باشد.

حتی در صورتی که این اتاق مختص خودتان باشد و فرد دیگری به صورت مشترک از این اتاق استفاده نکند، از طریق تمیز و مرتب نگه داشتن این اتاق به والدینتان نشان دهید که شما می توانید مسئولیت کارهای خودتان را برعهده بگیرید.

از طریق تا کردن یا آویزان کردن لباس هایتان، جالباسی خودتان را تمیز و مرتب نگه دارید. لباس های کثیف را در ماشین لباس شویی بریزید. هر روز صبح و به محض اینکه بیدار می شوید، تخت خوابتان را مرتب کنید.

در صورتی که می خواهید با استفاده از مواردی همانند آگهی ها و دیوار کوب ها اتاقتان را تزیین کنید، باید از مواردی استفاده کنید که در صورت وارد شدن پدرتان به داخل اتاق، از این موارد خجالت نکشید.

۵- مسئولیت اینترنت و تلفن خودتان را بر عهده داشته باشید.

در صورتی که پدرتان قبض مربوط به موبایل و هزینه مربوط به اینترنت شما را پرداخت کند، این مورد اهمیت زیادی خواهد داشت.

دسترسی به اینترنت و تلفن همراه یک نوع مزیت می باشد و نمی تواند به عنوان حقوقتان در نظر گرفته شود.

شما باید به پدرتان نشان دهید که به پولی که وی به شما می دهد و همچنین ارزش هایی که به شما آموزش داده است، اهمیت می دهید.

در مور محدودیت های مربوط به وسایل الکترونیکی با پدرتان صحبت کنید. از هر راهنمایی که وی به شما ارائه می دهد، تبعیت کنید؛ مواردی از قبیل اینکه چقدر می توانید از کامپیوتر استفاده کنید یا اینکه چه مواردی را می توانید به صورت آنلاین پست کنید.

در حین نشستن بر روی میز غذاخوری از وسایل الکترونیکی خودتان استفاده نکنید تا نشان دهید که نسبت به پدرتان و سایر اعضای خانواده احترام قائل هستید. این کار نشان خواهد داد که جمع شدن در کنار هم برای شما اهمیت زیادی دارد.

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

۶- از برادران و خواهران خودتان مراقبت کنید.

زمانی که پدرتان وارد خانه می شود، یک محیط آرام، راحت و صمیمی برای وی ایجاد کنید. بیشترین تلاشتان را برای بودن در کنار برادران و خواهرانتان انجام دهید. نسبت به افراد کوچکتر از خودتان قلدری نکنید و افراد بزرگتر را اذیت نکنید.

در حل کردن تکالیفی که آنها درک نمی کنند یا هر مشکلی که با آن مواجه هستند، به آنها کمک کنید. یک سری کارهای سرگرم کننده ای را با هم انجام دهید.

در صورتی که به اندازه کافی بزرگ شده اید که بتوانید رانندگی کنید و ماشین داشته باشید، از طریق بردن برادران و خواهرانتان به جاهایی که باید بروند، به پدرتان کمک کنید.

داشتن دعوا و اختلاف اتفاقی و موقتی با برادران و خواهرانتان یک مورد طبیعی می باشد، ولی برای داشتن یک رابطه مناسب با آنها باید بیشترین تلاشتان را انجام دهید.

برای راهنمایی بیشتر می توانید از مشاوره کودک به صورت آنلاین یا از طریق شماره ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ بهره ببرید.

منبع : کودکانه


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *