دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان آسان دندان درد با چند توصیه و راهکار خانگی معجزه گر

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ دی ۱۳۹۸
  • ۰

دندان درد دردی است که در دندان و یا اطراف دندان اتفاق می افتد. این بیماری ناشی از درد دندان ،لثه و ساختار های استخوانی است که به صورت یک درد دائمی یا متناوب احساس می شود که از بین نمی رود. دندان درد ممکن است در اثر عواملی مثل خوردن نوشیدنی های سرد یا فشار به دندان ها هنگام جویدن تحریک شوند.

دندان درد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که می تواند بسیار دردآور و طاقت فرسا باشد و در هر زمانی بدون هشدار و حتی علائم قبلی رخ دهد از این رو ما در این در تلاشیم تا شما را با راه های درمان آسان دندان درد آشنا کنیم تا بتوانید در این شرایط از آن ها بهره ببرید.

روش های درمان دندان درد

چگونگی شناسایی و درمان دندان درد

دندان درد دردی است که در دندان و یا اطراف دندان اتفاق می افتد. این بیماری ناشی از درد دندان، لثه و ساختار های استخوانی است که به صورت یک درد دائمی یا متناوب احساس می شود که از بین نمی رود. دندان درد ممکن است در اثر عواملی مثل تماس با نوشیدنی های سرد یا فشار به دندان ها هنگام جویدن تحریک شوند.

در مواردی نیز ممکن است که درد دندانها بدون هیچ دلیلی و به صورت خود به خود و بدون تحریک به وجود بیاید. در هنگام دندان درد بایستی توجه داشته باشید که درد شما از کدام نوع است زیرا دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

درد ۱:

حساسیت موقت به غذاهای سرد و گرم بدون اینکه اخیرا به پزشک مراجعه کرده باشید و در اصطلاح پزشکی آن را ضایعه عصبی و یا بیماری لثه می نامند.

درد ۲:

دندان درد به هنگام خوردن غذای سرد و گرم که در آن به احتمال زیاد پالپ آلوده است و یا دندانی شکسته و تراشیده در دندانتان وجود داشته باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درد ۳:

داشتن حساسیت طولانی مدت و درد نسبت به غذاهای گرم و یا سرد بعد از درمان دندان پزشکی اخیر. حفره دندان شما ممکن است بسیار نزدیک به پالپ باشد و درمان دندان پزشکی به اندازه کافی از پالپ محافظت نمی کند. دندانپزشکان به طور معمول کانال ریشه را برای درمان این مشکل توصیه می کنند.

درد ۴:

اگر در هنگام غذا خوردن درد شدید را احساس می کنید شاید به علت نامناسب پر کردن دندان شما باشد و یا دندان شما پوسیده شده است. ممکن است عفونت دندان نیز داشته باشید.

درد ۵:

اگر تورم لثه و حساسیت لمس دارید شما ممکن است آبسه دندانی یا عفونت داشته باشید.

درد ۶:

اگر به هنگام ضربه زدن به انگشتتان از طرف دندان دچار درد می شود به معنای رباط پریودنتال دژنراسیون یا التهاب می باشد.

درمان آسان دندان درد با روش های خانگی

۱. سیر

سیر مانند یک آنتی بیوتیک قوی عمل می کند و از رشد باکتری هایی که به دندان حمله کرده اند جلوگیری می کند. شما می توانید برای کاهش درد دندان خود از یک حبه سیر استفاده کنید. یک حبه سیر له شده را با کمی نمک ترکیب کنید و روی دندان خود قرار دهید. هم چنین شما می توانید یک یا دو حبه سیر را بجوید، این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

بهبود دندان درد با گیاهان دارویی

۲. درمان با روغن میخک

در طب سنتی از میخک برای بی حس کردن اعصاب استفاده می شود و یک بی حس کننده طبیعی محسوب می شود. شما می توانید دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بگذارید و آن را روی دندان خود قرار دهید. هم چنین شما می توانید از میخک پودر شده یا تکه های پودر نشده میخک هم استفاده کنید. حتی می توانید میخک را کمی بجوید تا روغنش بیرون بیاید، حداکثر نیم ساعت روی دندان خود نگاه دارید تا درد دندان تان فروکش کند.

مزایای استفاده از روغن میخک

۳. کاهش درد با آب نمک

برای تمیز کردن ناحیه عفونی و شستن عوامل عفونت زا می توانید از آب نمک استفاده کنید. این روش برای کاهش التهاب ناشی از دندان در نیز بسیار مفید است. شما می توانید یک قاشق غذا خوری نمک را در آب جوشیده حل کنید و بگذارید سرد شود. مقدار کمی آب نمک را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بگردانید. این کار را ۳ بار در روز تکرار کنید.

درمان آسان دندان درد با آب نمک

۴.درمان فوری دندان درد با فلفل قرمز و زنجبیل

فلفل قرمز و زنجبیل مسکن بسیار قوی برای درمان آسان دندان درد است. کپسایسین موجود در این دو ادویه راه رسیدن پیام درد به مغز را مسدود می کند. هر یک از این مواد را در اندازه های مساوی با هم مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. یک گلوله پنبه ای درست کنید و ان را درون این ماده بغلتانید و تا زمانی که درد دندان شما فروکش کند و یا دیگر نتوانید سوزش آن را تحمل کنید روی دندانی که درد می کند نگه دارید. سعی کنید این مخلوط با لثه و زبان شما تماس پیدا نکند.

بهبود درد دندان با گیاهان دارویی

۵. استفاده از یخ

یک تکه یخ را در یک پلاستیک و سپس داخل پارچه ای نازک قرار دهید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی دندانی که درد می کند بگذارید تا درد دندان تان فروکش کند. هم چنین شما می توانید از کیسه های یخ طبی روی گونه تان در جایی نزدیک به دندانی که درد می کند استفاده کنید. هم چنین اگر دستتان را با یخ ماساژ دهید دندان دردتان تسکین می یابد. زمانی که اعصاب دست پیام سرما را به مغز برسانند ممکن است بر پیام درد پیشی بگیرند. برای این کار کافی است یک تکه یخ را در پارچه نازکی بپیچید و روی ناحیه بین انگشن شست و انگشت اشاره بمالید.

درمان دندان درد با روش های ساده

۶. مبارزه با درد دندان با چای سیاه و چای نعناع

چای سیاه پررنگ به دلیل دارا بودن تانین که ماده ای قابض است با کاهش التهاب می تواند درد دندان را کاهش دهد. می توانید چای کیسه ای را که در کمی آب جوش خیسانده اید روی دندانی که درد دارد قرار دهید.

راه های درمان دندان درد

چای نعناع با طعم مطبوع و دلچسبش تا اندازه ای خاصیت بی حس کنندگی نیز دارد. شما می توانید برای رفع سریع درد دندان یک قاشق چای خوری نعناع را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت بیست دقیقه دم کنید. بعد از اینکه چای سرد شد آن را در دهانتان بگردانید، می توانید آن را قورت بدهید یا بیرون بریزید.

بهبود درد دندان با چای نعناع

۷.  از عصاره وانیل استفاده کنید

یکی از مواد موجود در عصاره وانیل، الکل است. به طور کلی به عنوان عامل بی حس کننده عمل می کند. عطر وانیل به اعتقاد بسیاری اثرات آرام بخش و تسکین دهنده دارد، این خاصیت ها می تواند به کاهش درد کمک کند. شما باید انگشت خود را با اندکی عصاره وانیل تر کنید و به اطراف دندان تان بمالید.

روش های درمان دندان درد

هم چنین می توانید چند قطره از آن را روی گلوله پنبه بریزید و روی دندان خود قرار دهید و این کار را سه بار در روز تکرار کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم مقالات ما درباره روش های درمان طبیعی دندان درد و رفع پوسیدگی دندان را نیز مشاهده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *