دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان عفونت دندان با ۱۹ روش در دسترس و بررسی علل بروز عفونت در دندان ها

  • مهتاب علی پناه
  • ۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

عفونت دندان یا آبسه دندان یکی از مشکلات بسیار رایج در بین افرادی می باشد که از دندان درد رنج می برند، عفونت دندان با علائمی همراه است که با کمک روش هایی جهت درمان عفونت دندان می توانید این مشکل دردناک و ناراحت کننده را برطرف کنید.

عفونت دندان یا آبسه دندان نوعی عفونت می باشد که در بین دندان ها و لثه ایجاد می شود و در آن چرک تشکیل می شود که در صورت عدم درمان عفونت دندان، سبب بروز مشکلات دیگری در دندان می شود، که در حقیقت از مهم ترین علت عفونت دندان شکستن دندان و آسیب به لثه می باشد بنابراین زمانی که در دندان حفره هایی ایجاد می شوند باید به خوبی از آن مراقبت کنید در غیر اینصورت با عفونت دندان مواجهه خواهید شد.

بهره بردن از درمان خانگی جهت رفع عفونت دندان

در مطالب قبلی شما عزیزان را با درمان خانگی تاول زبان، درمان دندان درد و درمان برفک دندان آشنا کردیم در این مقاله شما را با مهم ترین روش های رفع عفونت دندان آشنا خواهیم کرد.

از مهم ترین نشانه های عفونت دندان یا آبسه دندان احساس سوزش در آن ناحیه و تورم لثه می باشد همچنین ممکن است فرد دچار دندان درد بیشتری نسبت به حالت عادی شود به دلیل اینکه این عفونت باکتریایی سبب آسیب رساندن به سلول ها و ریشه دندان می شود ممکن است برای فرد خوردن و نوشیدن را نیز سخت کند.

از دیگر نشانه های شایع عفونت دندان ورم فک، گونه، گلو و همچنین احساس درد در زمان صحبت کردن می باشد زمانی که فرد دچار عفونت دندان می شود با خود فکر می کند که پس از گذشت چند روز کاملا برطرف می شود اما این فکر کاملا اشتباه می باشد و در صورت عدم رسیدگی به موقع شاید دردتان کاهش پیدا کند اما عفونت هنوز از بین نرفته است، در این وضعیت عفونت به ریشه دندان ها رسیده است و در نتیجه بافت لثه را از بین می برد و سبب بی حس شدن ریشه می شود.

روش های مختلف رفع عفونت دندان

معرفی روش های درمان عفونت دندان

عفونت دندان را می توانید توسط پزشک برطرف کنید اما با کمک برخی داروهای خانگی می توانید ناراحتی ناشی از عفونت دندان را کاهش دهید در ادامه شما عزیزان را با روش هایی جهت از بین بردن عفونت دندان آشنا خواهیم کرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۱. سیر

سیر به دلیل داشتن خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهابی به بهبود عفونت دندان کمک شگفت انگیزی می کند و سبب کاهش التهاب لثه می شود، می توانید یک حبه سیر را له کنید سپس خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند سپس از دهانتان خارج کنید، همچنین می توانید یک قاشق چای خوری روغن میخک و سس سیر را با یک دیگر ترکیب کنید سپس مخلوط حاصل را بر روی ناحیه آلوده بمالید و پس از زمان ۲۰ دقیقه دهانتان را با آب بشویید.

درمان عفونت دندان با کمک روش های طبیعی

۲. میخک

میخک از دیگر روش های مبارزه با عفونت دندان می باشد زیرا، با عفونت مبارزه می کند در نتیجه درد ناشی از عفونت دندان را کاهش می دهد، همچنین میخک دارای یک ترکیب فعال به نام اوژنول است که سبب آرامش اعصاب لثه می شود، پس از استفاده از میخک باید از جویدن غذا و نوشیدنی های سرد امتناع کنید، همچنین روغن میخک دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری می باشد و برای برطرف کردن دندان درد نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود، بنابراین به یک قاشق چای خوری پودر میخک یک قاشق چای خوری آب اضافه کنید سپس خمیر به دست آمده را بر روی عفونت دندان قرار دهید و پس از زمان ۲۰ دقیقه دهانتان را بشویید.

روش دیگر جهت استفاده از میخک این است که یک توپ پنبه ای را به روغن میخک آغشته نمایید سپس بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و پس از زمان پانزده دقیقه دهانتان را بشویید، به منظور کاهش درد و قرمزی لثه از این روش سه بار در روز استفاده کنید.

درمان خانگی عفونت دندان

۳. زرد چوبه بو داده

زرد چوبه علاوه بر خوش طعم کردن غذا برای درمان عفونت دندان نیز بسیار موثر می باشد، زردچوبه دارای مقادیر فراوانی کورکومین است این ماده سبب مهارکردن رشد باکتری ها می شود و در نتیجه به کاهش التهاب و درد کمک شگفت انگیزی می کند، سه عدد ریشه زرد چوبه را به طول یک بند انگشت داخل ظرف قرار دهید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بمانند تا برشته شوند، بعد از اینکه کاملا برشته شدند آن را خرد کرده و به پودر تبدیل کنید سپس به آن سه قاشق چای خوری آب اضافه کنید و خمیر حاصل از آن را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی عفونت دندان قرار دهید، همچنین می توانید به یک لیوان آب یک قاشق غذا خوری پودر زرد چوبه اضافه کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید، این روش به از بین بردن باکتری هایی که باعث عفونت دندان شده اند کمک شایانی خواهد کرد.

راهکارهای موثر جهت بهبود عفونت دندان

۴. چای کیسه ای

در چای سیاه یک ماده ضد التهاب به نام تانین وجود دارد که به کاهش التهاب لثه و بهبود درد کمک می کند به همین دلیل یک روش عالی جهت رفع عفونت دندان می باشد از این رو، در یک فنجان آب گرم یک عدد چای کیسه ای قرار دهید و پس از زمان پنج دقیقه آن را از فنجان خارج کنید و اجازه دهید خنک شود سپس آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و پس از زمان ده دقیقه دهان تان را با چای موجود در فنجان شست و شو دهید برای رسیدن به نتیجه بهتر از این روش سه بار در روز استفاده کنید.

۵. روغن نعناع

نعناع دارای خواص ضد باکتری است به همین خاطر کاهش درد ناشی از عفونت دندان کمک می کند از این رو استفاده از روغن نعناع، گزینه بسیار مناسبی می باشد، به یک لیوان آب پنج قاشق چای خوری روغن نعناع اضافه کنید سپس از محلول حاصل به عنوان دهانشویه استفاده کنید و آن را به مدت پنج دقیقه در اطراف ناحیه آسیب دیده بچرخانید و در نهایت دهانتان را با آب ولرم بشویید، پس از استفاده از این روش به مدت یک ساعت چیزی میل نکنید به منظور تسریع در روند بهبودی می توانید این روش را هر روز انجام دهید.

راهکارهای خانگی عفونت دندان

۶. سرکه سیب

خواص ضد باکتری و ضد التهابی بودن سرکه سیب آن را به یک روش طبیعی و خانگی بهبود عفونت دندان تبدیل کرده است، استفاده موضعی از این ماده سبب از بین رفتن ورم لثه می شود و در نتیجه به کاهش درد و التهاب کمک می کند بنابراین به یک فنجان آب گرم دو قاشق غذا خوری سرکه سیب خالص را اضافه نمایید سپس محلول به دست آمده را در اطراف عفونت دندان بچرخانید و پس از زمان پنج دقیقه دهانتان را آبکشی کنید استفاده از این روش دو بار در روز تاثیر شگفت انگیزی برجای خواهد گذاشت.

درمان عفونت دندان با روش های خانگی

۷. سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی سبب پیشگیری از رشد باکتری ها و گسترش آن به مناطق دیگر می شود علاوه بر این به کاهش درد و التهاب ناشی از عفونت دندان نیز کمک زیادی می کند، یک سیب زمینی خام را رنده کنید و آن را به صورت مستقیم بر روی عفونت دندان قرار دهید و پس از زمان دو تا سه ساعت دهانتان را با آب ولرم بشویید.

۸. دانه کنجد

روغن کنجد به دلیل داشتن خواص ضد باکتری به عنوان یک روش موثر جهت از بین بردن عفونت دندان محسوب می شود این ماده سبب جلوگیری از تکثیر باکتری ها، کاهش عفونت و بهبود درد می شود، به یک فنجان آب پنج قاشق غذا خوری دانه کنجد بیافزایید سپس بر روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد حالا آب و دانه های کنجد را از یکدیگر جدا کرده و هر کدام را به صورت جداگانه داخل دو فنجان بریزید سپس دانه های کنجد را له کرده و خمیر تهیه شده از آن را بر روی عفونت دندان به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید و در نهایت با آب فنجان دیگری دهانتان را بشویید، استفاده از این روش به صورت روزانه درد و ورم ناشی از عفونت دندان را کاهش می دهد.

ترفند های خانگی برای رفع سریع عفونت دندان

۹. نمک و زرد چوبه

نمک و زرد چوبه هر دو دارای خواص ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی می باشند در نتیجه باعث کاهش درد ناشی از عفونت دندان می شوند از این رو، یک قاشق چای خوری نمک و دو قاشق چای خوری زرد چوبه را با یکدیگر مخلوط کنید و به آن یک قاشق چای خوری روغن میخک بیافزایید سپس ترکیب به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و پس از زمان بیست دقیقه از دهان تان خارج کنید، در صورت تمایل تمایل به تکرار این روش دارید باید حداقل سه ساعت از دفعه قبلی گذشته باشد.

۱۰. جوش شیرین

به منظور درمان عفونت دندان جوش شیرین بسیار مفید می باشد زیرا دارای خواص ضد باکتری است بنابراین در نصف فنجان آب و نمک نصف قاشق غذا خوری جوش شیرین اضافه کنید سپس محلول تهیه شده را به مدت پنج دقیقه داخل دهانتان بچرخانید، از این روش دو بار در روز استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

راهکارهای خانگی جهت رفع عفونت دندان

۱۱. آب نمک

استفاده از آب نمک یک روش بسیار ساده برای تسکین موقتی عفونت دندان می باشد همچنین سبب بهبود زخم و سلامت لثه ها می شود، به نصف فنجان آب گرم نصف قاشق چای خوری نمک بیافزایید سپس محلول را به مدت دو دقیقه داخل دهانتان نگه دارید از این روش به مدت سه بار در روز استفاده کنید.

۱۲. زنجبیل

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود و به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتری سبب کاهش عفونت دندان و زخم های کوچک می شود، پوست زنجبیل را نکنید و آن را با آب بشویید سپس به تکه های کوچک تقسیم کنید و بر روی دندان قرار دهید همچنین می توانید با آب زنجبیل دهانتان را بشویید و یا قبل از رفتن به رختخواب زنجبیل را به مدت پنج دقیقه بجوید این روش را هفت تا ده روز انجام دهید تا بهترین نتایج را کسب کنید.

درمان عفونت دندان با روش های طبیعی

۱۳. کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ سبب کاهش درد و تورم ناشی از عفونت دندان می شود، داخل یک حوله یک بسته یخ قرار دهید سپس آن را به مدت ده دقیقه در خارج از دهان بگذارید در صورتی که احساس سردی کردید آن را بردارید.

۱۴. روغن زیتون

روغن زیتون علاوه بر اینکه برای پوست و مو کاربرد دارد از آن برای عفونت دندان نیز استفاده می کنند زیرا، دارای خواص ضد التهابی می باشد، ۵۰ میلی لیتر روغن زیتون و ۱۰۰ میلی لیتر روغن گل میخک را با یکدیگر مخلوط کنید سپس توپ پنبه ای را به روغن حاصل آغشته نمایید و بر روی دندان قرار دهید استفاده از این روش به مدت سه تا چهار بار در روز به کاهش درد کمک شگفت انگیزی می کند.

آشنایی با روش های درمان عفونت دندان

۱۵. روغن آویشن

از دیگر روغن های بسیار قوی و تاثیر گذار روغن آویشن می باشد که با باکتری ها مبارزه می کند، می توانید یک توپ پنبه ای آغشته به روغن آویشن را به صورت مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید، همچنین می توانید به آب چند قطره روغن آویشن اضافه کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید، از این روغن می توانید سه بار در روز استفاده کنید.

راهکارهای خانگی برای رفع عفونت دندان

۱۶. آب اکسیژنه

یک درمان عالی جهت مبارزه با عفونت باکتریایی دندان، هیدروژن پر اکسید می باشد بنابراین سه درصد از هیدروژن پر اکسید را با آب ترکیب کنید سپس دهانتان را با محلول بشویید، در انجام این روش مراقب باشید که به هیچ وجه محلول را نبلعید، می تواند چند بار در روز هیدروژن پراکسید استفاده کنید.

۱۷. روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی سبب کاهش درد و تورم ناشی از عفونت دندان می شود از این رو، توپ پنبه ای آغشته به این روغن را به مدت دو تا سه دقیقه بر روی نواحی آسیب دیده قرار دهید، به منظور کاهش درد عفونت دندان این روش را سه بار در روز انجام دهید.

درمان عفونت دندان با نسخه های خانگی

۱۸. چای شنبلیله

شنبلیله یک روش قدیمی و موثر برای درمان خانگی عفونت دندان به شمار می آید به همین خاطر به یک لیوان آب جوش یک قاشق چای شنبلیله اضافه کنید و پس از خنک شدن یک توپ پنبه ای را به چای به دست آمده آغشته کنید و بر روی عفونت دندان قرار دهید، از این روش سه بار در روز استفاده کنید.

۱۹. غرغره کردن روغن نارگیل

غرغره کردن روغن هایی مثل روغن نارگیل خام، روغن زیتون و روغن کنجد از جمله روش های قدیمی به منظور بهداشت دهان و دندان می باشد که امروزه نیز استفاده از آن می تواند به عنوان یک روش خانگی موثر برای بهبود بیماری های دهان مورد استفاده قرار گیرد، بهتر است غرغره کردن روغن را در صبح و با معده خالی انجام دهید.

قدیمی ها عقیده داشتند که با غرغره کردن هر یک از این روغن ها می توان سموم دندان ها و لثه را از بین برد؛ برخی از مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که غرغره کردن روغن یک درمان مناسب برای خونریزی لثه، رفع بوی بد دهان و نیز کاهش باکتری ها می باشد، البته هنوز شواهد علمی کافی برای تایید تاثیر این روغن ها در زمینه بهداشت دهان و دندان وجود ندارد.

رفع عفونت دندان با روش های خانگی

روش انجام این کار به این صورت است که یک قاشق غذا خوری از روغن انتخابی خود را داخل دهان بریزید و حدود ۲۰ دقیقه آن را میان دندانهایتان بچرخانید، نباید روغن را ببلعید، سپس آن را بیرون بریزید.

علت عفونت دندان چیست؟

عدم رعایت بهداشت دهان : اگر به درستی دندان هایتان را تمیز نکنید پلاک غذا روی دندان ها یک محیط مناسب جهت رشد باکتری ها را ایجاد می کند.

پوسیدگی دندان : اغلب افرادی که دچار پوسیدگی دندان می شود از عفونت دندان نیز رنج می برند زیرا در زمان پوسیدگی باکتری ها داخل دندان، پالپ و لثه ها جمع می شوند در نتیجه سبب عفونت دندان می شود.

عدم رعایت رژیم غذایی : مصرف مقدار زیادی شکر سبب از بین رفتن دندان ها می شود و در نتیجه باعث عفونت و آبسه دندان ها می شود.

سیستم ایمنی ضعیف : افرادی که از دیابت رنج می رند و یا افرادی که از درمان رادیویی سرطان استفاده می کنند احتمال مبتلا شدن به عفونت دندان ها در آن ها بیشتر می باشد.

علل ایجاد عفونت دندان

دلایلی که باعث می شود عفونت دندان را جدی بگیرید

به منظور درمان سریع عفونت دندان دلایل زیادی وجود دارد که خطرات جدی آن عبارت است از :

  • مشکل جدی در زمان جویدن غذا
  • ورم گردن و گوش
  • عفونت باکتریایی در استخوان فک
  • سبب ایجاد آبسه در دندان های دیگر می شود.
  • چرک می تواند از طریق رگ های خونی به مغز منتقل شود در نتیجه می تواند کشنده باشد.

پیشگیری از آبسه دندان با درمان خانگی

به منظور جلوگیری از مشکلات دهان و دندان و رفع آبسه دندان رعایت نکات زیر ضروری می باشد :

در طول روز باید حداقل دو بار دندان هایتان را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید.

در طول روز دهانتان را با دهان شویه شست و شو دهید.

هر ۶ ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که آبسه دندان به صورت اتفاقی بترکد و تخلیه شود، درد و تورم آن از بین خواهد رفت، بنابراین بعد  ازترکیدن آبسه می توانید آن را به آرامی فشار دهید تا به طور کامل تخلیه شود و هر بار آن را به بیرون تف کرده و دهانتان را با دهان شویه شست و شو دهید، چند مرتبه دهان را با آب و نمک و دهان شویه بشویید و در اولین فرصت به منظور درمان فوری آبسه و عفونت به دندان پزشک مراجعه کنید.

استفاده از روش های خانگی جهت بهبود عفونت دندان

همانطور که می دانید عفونت دندان اگر رفع نشود خطرات زیادی را به همراه دارد بنابراین درصورت داشتن عفونت دندان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید داروهای خانگی که در بالا با آن ها آشنا شدید به صورت کامل عفونت دندان را از بین نمی برند و باعث کاهش درد و تسریع در روند بهبود می شوند اما برای درمان کامل باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *