دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ال جی q6 و نگاهی به عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

ال جی q6 گوشی میان رده ای که با ظاهر زیبا و جذابش از نمایشگری FullVision و بدون حاشیه نیز بهره می برد. گوشی خوش دست و راحت q6 با ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری خوب دارای قیمتی مناسبی بوده به نحوی که اقتصادی ترین محصول ال جی محسوب می شود. این مقاله گوشی ال جی q6 را مورد بررسی قرار می دهد.

Q6 یکی از جدیدترین، زیباترین و اقتصادی ترین محصولات میان رده ال جی در کره بوده که با نسبت تصویر ۱۸:۹ به بازار عرضه شده است. این گوشی میان رده اقتصادی با قیمت متوسطی در اختیار کاربران قرار می گیرد. با بررسی ال جی q6 با ما همراه باشید.

شناخت و بررسی گوشی ال جی q6

         بازبینی گوشی ال جی q6

دارای

  • طراحی مدرن
  • قیمت مناسب
  • نسبت تصویر ۱۸:۹
  • عملکرد نرم و روان
  • نمایشگر FullVision

در برابر

  • فاقد چراغ اعلان ال ای دی
  • بدون اسکنر اثر انگشت
  • عدم شارژ سریع
  • درگاه USB Type-C وجود ندارد
  • بدون Wi-Fi 5GHz

آشنایی سریع با ال جی q6

بازبینی کلی ال جی q6

  • ابعاد: ۱۴۲.۵*۶۹.۳*۸.۱ میلی متر
  • رنگ: مشکی، سفید، نقره ای، طلایی
  • وزن: ۱۴۹ گرم
  • نمایشگر: ۵.۵ اینچی FullVision با رزولوشن ۱۰۸۰ *۲۱۶۰
  • دوربین اصلی: تک  ۱۳ مگا پیکسل
  • دوربین سلفی: ۵ مگا پیکسل
  • سیستم عامل: اندروید ۷.۱.۱، با رابط کاربری LG UI نسخه ۶.۰
  • چیپست: اسنپدارگون ۴۳۵
  • پردازنده گرافیکی: ARDENO 505
  • حافظه: حافظه رم ۲/۳/۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۶/۳۲/۶۴
  • باتری: ۳۰۰۰ ملی آمپری لیتیومی غیر قابل تعویض توسط کاربر

در سال ۲۰۱۷ با توجه به شکستی که شرکت ال جی در فروش پرچمدارش یعنی g6 تجربه کرد، اما ناامید نشد و با تولید میان رده ای با نام q6 سعی نمود تا به نحوی این شکست را به موفقیت تبدیل نماید. گوشی هوشمند ال جی q6 می تواند بدون شک یکی از خوش دست ترین گوشی های ۵.۵ اینچی باشد که این ویژگی را وجود حاشیه های بسیار باریک و نمایشگر  FullVision برای آن به ارمغان آورده است. ال جی امیدوار است به لطف این صفحه نمایش بدون حاشیه، فروش خوبی را تجربه نماید. این کمپانی q6 را با سه ظرفیت روانه بازار نموده که با توجه به ویژگی های سخت افزاری خوبش ،قیمت بسیار مقرون به صرفه ای نیز دارد. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر گوشی میان رده و اقتصادی ال جی q6 می پردازیم.

آشنایی با چیپست q6

  •  آرون گروپس

نگاهی به طراحی

ابتدا از نظر طراحی ال جی q6 را مورد بررسی قرار می دهیم. این گوشی در مقایسه با میان رده های دیگر از طراحی متمایزی بهره می برد. جنس پنل پشتی این گوشی از پلاستیک بوده اما با در دست گرفتن آن برای اولین بار حس یک محصول ارزان قیمت را نخواهید داشت. شرکت ال جی از مواد با کیفیتی در بدنه گوشی استفاده کرده است و وجود یک لایه براق پلاستیکی بر روی بدنه اصلی سبب درخشش بیشتر گوشی شده است به نحوی که اگر از قیمت و مشخصات گوشی اطلاعی نداشته باشید تصور خواهید کرد که این گوشی از بدنه ای شیشه ای بهره می برد. لبه ها در دو طرف به سمت نمایشگر کمی انحنا داشته تا به راحتی در دست جای گیرد. قاب اطراف گوشی فلزی(آلومنیوم ۷۰۰۰) بوده که سبب مقاومت دستگاه در برابر ضربه می شود و همچنین در زمان استفاده به کاربر حس امنیت بیشتری را انتقال می دهد.

بررسی ابعاد ال جی q6

 نمای جلویی گوشی به شما حس یک گوشی پرچمدار را القا خواهد نمود. این نما از نمایشگری پوشیده با استاندارد جدید ال جی برای گوشی های بدون حاشیه بهره می برد. صفححه نمایش q6 با حاشیه های حداقلی طراحی شده که در گوشه ها دارای انحنا بوده و این امر سبب می شود تصویر جذاب و جالبتری نمایش داده شود.در بالای نمایشگر فضای کافی برای دوربین سلفی و سنسورها در نظر گرفته شده است اما در پایین نمایشگر تنها آرم ال جی مشاهده می شود. متاسفانه برای این دستگاه چراغ اعلان پیام یا تکنولوژی صفحه نمایش همیشه روشن طراحی نشده و برای چک کردن وضعیت اعلان ها مدام باید صفحه نمایش را روشن کنید.

در بررسی حاشیه بالایی گوشی ال جی q6 پورت یا شیاری مشاهده نمی شود اما در قسمت پایینی شاهد جک ۳.۵ میلی متری به همراه میکروفون و درگاه micro USB خواهید بود. هرچند استاندارد گوشی های رده بالا و حتی میان رده در سال ۲۰۱۷ بکار بردن پورت USB-C باشد اما با توجه به قیمتی که q6 دارد عدم استفاده از استاندارد مذکور نمی تواند نقطه ضعف بزرگی برای این گوشی محسوب شود. در لبه راست گوشی تنها کلید پاور تعبیه شده است و در لبه سمت چپ شیار ورودی سیمکارت و کارت حافظه به همراه کلیدهای تنظیم صدا دیده می شود. همه این قسمت ها از فلز ساخته شده و در طول زمان با استهلاک یا خرابی آن ها مواجه نخواهید شد.

وارسی گوشی ال جی q6

بررسی نمایشگر

گوشی ال جی q6 از نمایشگری ۵.۵ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ *۲۱۶۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۸:۹ بهره می برد. این ابعاد تراکم پیکسلی ۴۴۲ppi را به ارمغان اورده که با توجه به سطح قیمت گوشی بالاترین عدد به شمار می رود. ال جی اولین کمپانی بود که استفاده از نمایشگرهای کشیده یا FullVision را در گوشی های هوشمند به کار برد. نمایشگری که تجربه جالبی را در تماشای فیلم و کار با گوشی را به کاربر هدیه می دهد. کیفیت تصاویر در این نمایشگر بسیار خوب بوده به طوری که رنگ ها دقیق و با کیفیت هستند همچنین جزئیات تصویر تحت تابش نور مستقیم خورشید هم قابل خواندن می باشند. در حالی که اکثر گوشی های امروزی از محافظ گوریلاگلاس ۵ استفاده می کنند، ال جی در این دستگاه از محافظ قدیمی گوریلاگلاس ۳ بهره برده که در برابر ضربه و خش مقاومت کمتری دارد.

بازنگری ال جی q6

سخت افزار

گوشی ال جی q6 مجهز به تراشه هشت هسته ای اسنپدارگون ۴۳۵ بوده که ارزانترین پردازنده شرکت کوالکام می باشد. این پردازنده از برخی تراشه های مدیاتک عملکرد بهتری داشته اما به صورت کلی پردازنده ای ضعیف محسوب می شود. هرچند سرعت این پرازنده آزاردهنده نبوده و به خوبی از عهده پردازش های معمولی روزانه بر می آید. این گوشی از پردازنده گرافیکی ARDENO 505 نیز بهره می برد که در بین محصولات میان رده نمونه خوبی ارزیابی می شود به نحوی که اجرای بازی های معمولی تا نیمه سنگین را به راحتی انجام می دهد. Q6 دارای حافظه رم ۳ تا ۴ گیگابایت بوده که برای یک میان رده  برای کارکردهای روزانه کاربر کافی به نظر می رسد. حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت بوده که از طریق کارت حافظه تا ۲ ترابایت قابل ارتقا است.

شناخت و وارسی ال جی q6

نرم افزار گوشی ال جی q6

به بررسی نرم افزار ال جی q6  می پردازیم. سیستم عامل به کار رفته در ال جی q6 اندروید ۷.۱.۱ یا نوقا بوده که از رابط کاربری LG UI نسخه ۶.۰ نیز بهره می برد. این رابط کاربری در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته به نحوی که علاوه بر ساده شدن ظاهر گرافیکی اش، انیمیشن ها نیز کمتر شده تا کاربر تجربه سخت افزاری نرم و روانتری داشته باشد. این رابط کاربری در بازار موبایل بهترین نیست اما نسبت به سابق بهبود بیشتری یافته و استفاده از ان دیگر خسته کننده نیست. رابط کاربری LG UI با آنالیز بخش های مختلف گوشی عملکرد مطلوبی را سبب می شود.

بازبینی کلی ال جی q6

از ویژگی های کلیدی q6 قابلیت تشخیص چهره می باشد که ال جی روی آن مانور می دهد. این شرکت به جای استفاده از سنسور اثر انگشت از قابلیت تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی q6 بهره برده است که دقا قابل قبولی دارد. اما از نظر امنیت در سطح پایینتری از سنسور اثر انگشت قرار می گیرد. سرعت سنسور تشخیص چهره نسبتا خوب می باشد و نسبت به نمونه بکار رفته در پرچمداران سامسونگ کمتر است. تنها ویژگی منفی این سنسور کارنکردن آن در محیط های تاریک می باشد. در پایان این بخش ناگفته نماند که q6 نیز همانند تعدادی از پرچمداران ال جی دارای فیلتر کننده نور آبی بوده و رابط کاربری قابلیت شخصی سازی داشته که می توان پوسته های متفاوتی را برای آن تعیین نمود.

دوربین گوشی ال جی q6

با بررسی دوربین بکار رفته در گوشی ال جی q6 متوجه طراحی ساده آن خواهید شد. دوربین اصلی تک گانه آن در پنل پشتی ۱۳ مگا پیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد. به جز دو حالت عکاسی و فیلمبرداری دارای قابلیت های ساده ای مانند عکاسی پانورما و عکاسی از غذاها می باشد و از گزینه های حرفه ای تر مانند تنظیمات iso، سرعت شاتر  و … خبری نیست. همچنین سرعت شاتر دوربین کم بوده که سبب می شود در برخی مواقع عکسها تار به ثبت برسند. به طور کلی با توجه به قیمت گوشی عملکرد دوربین آن نیز قابل قبول می باشد.

بررسی ال جی q6

در محیط هایی با نور کافی تصاویر ثبت شده کیفیت خوبی دارند و جزئیات تصاویر نیز مطلوب می باشد. رنگ های تصاویر نیز بسیار خوب جلوه می نمایند البته کمی اشباع شده به نظر می رسند. در محیط های با نور کم عملکرد دوربین متفاوت تر است. تصاویر ثبت شده نویز زیادی داشته و رنگ ها نیز دقت پایینی دارند. البته این موضوع ایراد بزرگی برای گوشی میان رده به حساب نمی آید. اما اگر به عکاسی با گوشی علاقمند هستید احتمالا باید هزینه بیشتری را بپردازید.

رزولوشن فیلمبرداری ۱۰۸۰p برای این محصول میان رده کافی به نظر می رسد. کیفیت فیلم های ضبط شده بسیار خوب بوده و لرزشگیر نرم افزاری عملکرد مطلوبی دارد. دوربین سلفی ال جی q6 نیز ۵ مگا پیکسلی با دریچه دیافاگم f/2.2 می باشد که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.  به طور کلی در پایان بررسی دوربین این گوشی می توان گفت ال جی q6 از دوربینی در حد و اندازه قیمت تعیین شده دستگاه بهره می برد و اگر در شرایط نوری مناسبی به عکاسی با آن بپردازید تصاویر ماندگاری را به ثبت خواهید رساند.

باتری و صدای گوشی

بررسی اصولی ال جی q6

این اسمارتفون از باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر برخوردار می باشد که به لطف پردازنده کم مصرف آن و همچنین بهینه سازی های صورت گرفته در اندروید ۷.۱.۱ در استفاده معمولی به آسانی یک روز دوام می آورد. تنها نکته منفی این است که گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و سبب می شود شارژ کامل دستگاه حدود ۲ ساعت زمان ببرید. بررسی صدای تولیدی از ال جی q6 نشان داد که کفیت و شفافیت مناسبی دارد و ایرادی بر آن وارد نیست. همچنین از طریق جک ۳.۵ میلی متری می توانید به راحتی با اتصال هر هدفونی به آن از فایل های موسیقی با حداکثر کیفیت ممکن بهره ببرید. به طور کلی صدای تولید شده از این گوشی در میانه جدول کیفی قرار گرفته که با توجه به رده قیمتی آن قابل رضایت می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *