دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونه با وسوسه کشیدن سیگار مقابله کنیم؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

مصرف سیگار اثرات زیان بار و جبران ناپذیری برای فرد و اطرافیانش به همراه دارد و افرادی زیادی تمایل به ترک آن دارند و روش های زیادی را جهت ترک سیگار امتحان کرده اند اما به نتیجه دلخواه نرسیده اند که با کمک روش های مقابله با وسوسه کشیدن سیگار می توانید آن را برای همیشه از زندگی تان دور کنید.

همانطور که می دانید سیگار مصرف عوارض زیادی را برای فرد در پی دارد که در بیشتر موارد جبران ناپذیر هستند اما در برخی موارد افراد دچار وسوسه برای مصرف سیگار می شوند که با کمک روش هایی که در ادامه مطلب جهت مقابله با وسوسه استعمال سیگار در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم می توانید از شر این وسوسه برای همیشه خلاص شوید و خود و اطرافیانتان را از دود سیگار در امان نگه دارید.

مقاومت در برابر میل به سیگار کشیدن

روش های مقابله با وسوسه کشیدن سیگار

با کمک تکنیک هایی که در ادامه با آن ها آشنا می شوید می توانید با وسوسه مصرف سیگار به راحتی و خیلی ساده مقابله کنید.

تنفس درونی

با کمک این تکنیک ده تنفس آرام بخش بکشید تا از شر وسوسه رهایی یابید و تصور کنید که با هر دم هوای خنک و انرژی بخش به بدنتان وارد می شود و با عمل بازدم احساساتی مانند وسوسه و نا امید بودن بیرون می رود، استفاده از این ترفند جهت مقابله با وسوسه کشیدن سیگار بسیار موثر خواهد بود.

شناسایی نوع وسوسه

نوع وسوسه ای که وجودتان را فرا گرفته است را بشناسید در برخی موارد وسوسه فقط جهت روشن کردن سیگار می باشد که اگر دچار این نوع وسوسه شده اید روشن کردن شمع یا عود توصیه می شود.

روش های از بین بردن میل به کشیدن سیگار

جایگزین کردن فعالیت های مناسب

زمانی که دچار تمایل شدید به کشیدن سیگار  می شوید فعالیت هایی مانند ورزش، مطالعه، کتاب و موسیقی را که از آن لذت می برید را جایگزین این وسوسه کنید، همچنین وقت خود را در مکان هایی سپری کنید که در آن مکان ها کشیدن سیگار ممنوع می باشد مانند کتابخانه، مسجد و استخر.

  •  آرون گروپس

روشن کردن یک کبریت

به منظور خاموش کردن وسوسه تان سعی کنید یک کبریت را روشن و فوت کنید و اگر وسوسه مصرف سیگار شما را اذیت می کند ده تا نفس عمیق بکشید تا اضطراب و استرس را از وجودتان دور و آرامش را به خودتان هدیه دهید.

راه هایی برای مقابله با تمایل به کشیدن سیگار

نوشیدن چای گیاهی

سعی کنید چای گیاهی را جایگزین سیگار کنید زیرا، نوشیدن چای گیاهی علاوه بر اینکه سبب کاهش استرس می شود به فروکش کردن مصرف نیکوتین نیز کمک می کند همچنین می توانید زمانی که دچار وسوسه کشیدن سیگار شدید از خلال دندان با طعم دارچین استفاده کنید که به شما کمک می کند.

بروز احساسات

اگر چیزی سبب عصبانیت شما شده است بجای اینکه این عصبانیت را با کشیدن سیگار بهبود دهید آن را بروز دهید و از احساس خود با همکاران، دوستان، همسر و… صحبت کنید، در صورتی که کسل هستید به جای اینکه سیگار روشن کنید که اثرات زیان باری برای شما به وجود آورد از فعالیت های انرژی زا استفاده کنید تا علاوه بر زیاد شدن انرژی تان شما را با حوصله و سرحال کند.

کاهش وسوسه کشیدن سیگار

تهیه لیستی از مزایای سیگار

به منظور مقابله با وسوسه کشیدن سیگار لیستی از فواید ترک آن تهیه کنید مانند، داشتن انرژی زیاد، صرفه جویی در پول، سالم بودن بدن و احساس بهتر طعم غذا و هر زمان که دچار این وسوسه شدید با نگاه کردن به آن لیست این وسوسه را از خود دور کنید.

مسواک زدن

زمانی که سیگار را ترک می کنید تنفس شما بوی بهتری می دهد بدین ترتیب دندان هایتان را مرتب مسواک بزنید تا تمایل کمتری به کشیدن این مواد زیان بار پیدا کنید.

تهیه لیستی از دلایل ترک سیگار

هر شخصی برای ترک سیگار دلایل خاص خود را دارد بنابراین در یک کاغذ علت ترک سیگارتان را بنویسید و از آن چند کپی بگیرید سپس در مکان هایی که بیشتر وقت تان را در آن جا می گذرانید مانند اتاق کار، آشپزخانه و… قرار دهید.

مقابله با کشیدن سیگار با انجام چند ترفند

داشتن چیزی در دهان

زمانی که دچار وسوسه مصرف سیگار شدید استفاده از آدامس، آبنبات سفت و یا میان وعده سالم سبب مقابله با وسوسه می شود از این رو همیشه همراه خود چیزی داشته باشید.

کاهش مصرف کافئین

نوشیدن قهوه و چای در برخی از افراد سبب هوشیاری می شود و در برخی دیگر سبب ایجاد حالات عصبی و اضطرابی می شود بنابراین زمانی که در حال ترک سیگار هستید اگر مصرف کافئین باعث برجای گذاشتن اثرات منفی در شما می شود بهتر است از نوشیدن آن خودداری نمایید.

کاهش وسوسه کشیدن سیگار

فعالیت بدنی

از دیگر تکنیک های مقابله با وسوسه مصرف سیگار، انجام فعالیت بدنی می باشد زیرا زمانی که بدن فعال است مواد شیمیایی طبیعی وارد بدن می شود در نتیجه فرد تقویت روحیه و کاهش استرس را در خود تجربه می کند که در واقع پیاده روی از جمله آسان ترین ورزش ها جهت کاهش تمایل به استعمال سیگار می باشد از این رو در هفته اول پس از ترک سیگار سعی کنید هر روز ورزش کنید.

خودداری از مصرف الکل

از شایع ترین مواردی که باعث ایجاد تمایل به سیگار کشیدن در افراد می شود نوشیدن الکل است از این رو از مصرف الکل پرهیز کنید.

انجام چند تکنیک ساده جهت کاهش تمایل به کشیدن سیگار

کمک گرفتن از دیگران

برای نجات زندگی تان سعی کنید از دیگران کمک بخواهید که بهترین افراد جهت حمایت شما افرادی هستند که خود قبلا تجربه ترک سیگار را داشته اند و در حال حاضر این ماده مضر را ترک کرده اند کمک گرفتن از این دسته از افراد یکی از تکنیک های موثر جهت از بین بردن وسوسه استعمال سیگار است.

نوشیدن آب

نوشیدن آب به صورت جرعه جرعه به جلوگیری از کشیدن سیگار کمک شگفت انگیزی می کند طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن آب با نی سبب آزاد شدن هورمون دوپامین می شود و این هورمون باعث ایجاد حس خوب در فرد و دور شدن افکار منفی از او می شود همچنین مصرف وعده غذای کوچک نیز سبب پیشگیری از کشیدن سیگار می شود.

روش های مقابله با وسوسه کشیدن سیگار

دوری از مشکل ها

خانواده و همچنین دوستان باید شما را در زمینه ترک سیگار تشویق کنند اما برخی از افراد ممکن است باعث ضعیف شدن تلاش تان شوند از این رو بهتر است که از این دسته از افراد دوری کنید و اگر قادر به ترک آن ها نیستید می توانید برایشان توضیح دهید که ترک سیگار چقدر برایتان اهمیت دارد و از آن ها بپرسید که به شما کمک خواهند کرد یا خیر.

از بین بردن تمایل به کشیدن سیگار با انجام چند روش

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *