دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهای کاربردی برای افزایش ساعت مطالعه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

افزایش ساعت مطالعه یک قدم اساسی در راستای دستیابی به موفقیت است مطالعه زیاد برای افراد کنکوری، دانش آموزان، دانشجویان و دیگر افراد می تواند موثر باشد زیرا اطلاعات و دانش بیشتری را به فرد منتقل خواهد کرد.

حتما یکی از مشاوره هایی که با حضور در جلسات مشاوره به شما ارائه می شود بالا بردن ساعات مطالعه است به ویژه برای افراد کنکوری که از اهمیت زیادی برخوردار است و عاملی تعیین کننده برای موفقیت خواهد بود. اما شاید برای خیلی از ما این کار تنها در حرف ساده به نظر آید و ما در این مقاله قصد داریم تا با ارائه تکنیک های آسان تر موجب افزایش ساعات مطالعه در طول روز شویم در این زمینه نه تنها باید تکنیک های بالا بردن ساعات مطالعه را بیان کرد بلکه باید به عوامل کاهش دهنده این ساعات نیز اشاره کرد، زیرا خیلی از افراد با از بین بردن این عوامل به راحتی می توانند ساعات مطالعه خود را بالا ببرند و کیفیت درسی و بازیابی مطالب را بهتر کنند.

راه های افزایش ساعت مطالعه :

ابتدا بهتر است تا به عواملی که مانع مطالعه کردن هستند اشاره کنیم عواملی همچون نداشتن برنامه ریزی، تفریحات بیش از حد، توجه به مسائل بی اهمیت، استرس و دیگر عوامل که می تواند موجب حواس پرتی شوند مانعی برای مطالعه روزانه هستند و فردی که می خواهد ساعات مطالعه خود را زیاد کنید، بیش از هر چیز باید به این عوامل توجه و تاکید داشته باشد و آن را برطرف کند.

ساعت مطالعه را چگونه افزایش دهیم

زمانی فرد می تواند افزایش ساعات مطالعه داشته باشد که خود بخواهد زیرا ممکن است والدین بر این موضوع اسرار داشته باشند و باید بدانند که شاید فرد ساعات مطالعه خود را افزایش دهد اما یادگیری او اثرگذاری کمتری خواهد داشت و چندان به موفقیت او در کنکور کمک نخواهد کرد.

۱- ساعات مطالعه را تدریجی بالا ببرید:

توجه داشته باشید که اگر ساعات مطالعه خود را به یک باره زیاد کنید دچار بی نظمی، استرس و آشفتگی می شوید به همین خاطر توصیه می شود تا به مرور زمان مطالعه خود را بیشتر کنید. در یک مثال ساده اگر روزی ۴ ساعت در روز مطالعه دارید هر هفته نیم ساعت به مطالعه خود بیافزایید البته این بستگی به زمانی دارد که در اختیار دارید. اما برای افرادی که زمان زیادی دارند توصیه می شود تا به تدریج ساعات مطالعه خود را بالا ببرند.

شیوه های افزایش ساعت مطالعه

۲- داشتن برنامه خالی:

یکی از نیازهای اساسی در برنامه ریزی درسی و افزایش ساعات مطالعه داشتن برنامه خالی است شما باید برخی از تایم ها را برای خود خالی نگه دارید تا بتوانید با کمک این ساعات خالی به مرور مطالعه خود را بالا ببرید. این تایم ها عموما می تواند تایم استراحت درسی باشد که به کارهای عقب افتاده خود نیز می توانید رسیدگی کنید. مطالعه مقاله “ برنامه ریزی برای کنکور و موفقیت در آن  ” می تواند در این زمینه راهنمای کنکوری های عزیز باشد که توصیه می شود این مقاله را مطالعه کنند.

  •  آرون گروپس

۳- اجرای برنامه ها:

در قدم بعدی برای بالا بردن ساعات مطالعه باید برنامه های خود را عملی کنید زیرا یکی از مشکلات اساسی بیشتر داوطلبان کنکوری تاخیر داشتن در زمان درس خواندن است که این تاخیر نیز دارای علت های مختلفی خواهد بود. بنابراین سعی کنید تا برنامه ریزی های درسی خود را در زمان مناسب و دقیق آن عملی نمایید.

۴-  تمرکز بر روی هدف:

گاهی نیازمند این هستیم که بیشتر بر روی اهداف خود متمرکز شویم بهتر است داوطلبان ساعاتی از روز را به اهداف شغلی و تحصیلی خود فکر کنند این کار موجب می شود تا انگیزه بیشتری در شما ایجاد شود. لیستی از مهم ترین اهداف خود تعیین کنید برای هر یک برنامه ریزی داشته باشید و هر زمان که متوجه شدید تلاش شما به خوبی پیش می رود به خودتان امتیاز دهید تا انرژی بیشتری از درس خواندن داشته باشید. این از راهکارهای ساده افزایش انگیزه برای کنکور است که بسیاری از مشاوران بر روی آن تاکید دارند.

یرنامه ریزی ساعت مطالعه

۵- مشخص کردن ساعات مطالعه:

برای بالا بردن ساعات مطالعه باید ابتدا بدانید که چه مدت زمانی را به درس خواندن مشغول هستید مشخص کردن زمان مطالعه حال و تایم زمانی که باید به آن برسید برنامه ای دقیق را پیش روی شما قرار می دهد. سعی کنید در این زمان واقع بینانه عمل کنید و زمان های دقیق تر را برای خود تعریف کنید تا بیشتر به موفقیت نزدیک شوید.

۶- انتخاب زمان درست:

از این به بعد بهتر است به سراغ شیوه ها و روش های مطالعه ای بروید که به شما کمک می کنند تا ساعات مطالعه خود را بالا ببرید، برای این کار می تواند ساعتهای طلایی درس خواندن و ساعتهای مرده را شناسایی کنید. ساعتهای طلایی دقیقا همان زمانی است که شما باید وقت بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهید به عنوان مثال ساعت ۶ صبح تا ۱۰ زمان طلایی درس خواندن است. در ساعتهای مرده بهتر زمان استراحت یا درس خواندن بر روی مطالب ساده را برنامه ریزی کنید.

بالا بردن ساعت مطالعه

۷ – حداکثر استفاده از زمان های مرده

زمان های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها حداکثر استفاده را ببرید؛ از جمله این اوقات می توان به زمان رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی، زمان های بیکاری در سر کلاس و .. اشاره کرد، در این اوقات می توانید از طریق گوش کردن به فایل های صوتی دروس و نیز مطالعه فلش کارت ها به ساعات مطالعه خود بیفزایید.

۸ – تبدیل مطالب به بخش های کوچک تر

تبدیل مباحث و مطالب درسی به چند متن کوتاه می تواند یکی دیگر از شیوه های بالا بردن ساعات مطالعه برای کنکوری های عزیز باشد، از طریق این روش می توانید به فهم بهتر و سریعتر مطالب دروس کمک کنید.

۹ – پرهیز از بلند خواندن

یکی از نادرست ترین شیوه های مطالعه و درس خواندن، بلند خوانی می باشد، زیرا با این شیوه انرژی بیشتری از شما گرفته شده و سرعت مطالعه تان کاهش می یابد.

فراموش نکنید که به هنگام مطالعه تنها مغز و چشم های شما درگیر است، بنابراین مطالعه از طریق چشم و نه با صدای بلند، یکی دیگر از شیوه های بالا بردن سرعت مطالعه می باشد.

بالا بردن ساعت مطالعه

۱۰ – عدم بازگشت به عقب و تکرار نکردن جملات

خواندن چند باره مباحث درسی یکی از شیوه های نادرست مطالعه بوده و بنابراین ترک این عادت می تواند سرعت مطالعه شما را بالا ببرد، برخی افراد با داشتن سرعت پایین در مطالعه، ممکن است چند بار جملات و کلمات را تکرار کنند و این عادت بازخوانی در این افراد نهادینه شده است.

حال ممکن است این سوال پیش آید که چگونه از این طریق می توان سرعت مطالعه خود را بالا برد و از بازگشت به عقب خودداری کرد، آن هم در شرایطی که بخشی از مطالب کتاب را هنوز نفهمیده و یاد نگرفته اید.

در واقع امکان یادگیری و مطالعه دقیق تر بخش هایی از دروس که به طور کامل متوجه شده اید، در مرحله مطالعه تکمیلی وجود دارد.

در دستیابی به موفقیت تحصیلی یا هر چیز دیگر داشتن برنامه ریزی اصلی مهم و اساسی است که نباید آن را از خاطر برد بنابراین بهتر است تا از شیوه های مناسب برای برنامه ریزی کردن استفاده کنید تا اثربخشی بیشتری را مشاهده کنید. کسی که قصد زیاد کردن ساعات مطالعه را دارد باید به سراغ هدف گذاری های واقع بینانه برود او باید هر هفته هدف گذاری های خود را بررسی کند و در صورت نیاز اهدافی جدید را جایگزین کند. راهنمای هدف گذاری صحیح برای رسیدن به موفقیت در اینجا با اشاره به نکات قابل ملاحظه به پیشرفت بیشتر شما کمک می کند.

زیاد کردن ساعت مطالعه

همانطور که می دانید این روزها مراکز مشاوره مختلفی هستند که در زمینه های پیشرفت تحصیلی راهکارهای ارزنده ای ارائه می دهند و از این طریق به موفقیت تحصیلی بسیاری از دانش آموزان کمک می کنند. شما نیز برای افزایش ساعات مطالعه می توانید به مشاور تحصیلی مراجعه کنید و از خدمات آن استفاده نمایید.

نکته دیگری که در این بخش باید به آن توجه شود نحوه درس خواندن صحیح است که بسیار اهمیت دارد و شما باید بدانید که هر درس را چگونه اصولی بخوانید تا مطالب آن را در کمترین زمان فرا گیرید و از سوی دیگر آن ها را بتوانید بازیابی کنید. به عنوان مثال روش مطالعه زیست شناسی به شدت در یادگیری این درس کمک خواهد کرد.

تکنیک های افزایش ساعت مطالعه که در این مقاله بررسی های اجمالی بر روی آن شد می تواند برای افراد پشت کنکوری موثر باشد و برنامه ریزی آن ها را منظم تر خواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *