دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های از بین بردن موریانه و نشانه های وجود موریانه در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

موریانه ها بر خلاف سایر حشرات خطرناک به نظر می رسند و روش های ازبین بردن موریانه ها و دفع آن ها نیز بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد که ما در این مقاله شما را با چگونگی خلاص شدن از شر این حشره موزی آشنا خواهیم کرد.

در میان تمامی جوندگان،حشرات و آفات دیگر موریانه ها خطرناک ترین موجودات به نظر می رسند و از بین بردن موریانه ها کار سختی است زیرا آن ها موجوداتی هستند که قادر به خراب کردن خانه شما در طی چند سال می باشند.

راه های شناسایی و چگونگی از بین بردن موریانه

به دلیل شباهت زیادی که بین مورچه و موریانه وجود دارد آن ها را مورچه سفید نام گذاری کرده اند. موریانه ها حشرات کوچکی که در رنگ های مختلفی مثل شیری،زرد و قهوه ای بور مشاهده می شوند و یک گروه که شامل جنس نر و ماده و غیر جنسی مثل کارگران و سربازان را تشکیل می دهند.

چگونگی آسیب زدن موریانه به خانه ها

نر و ماده موریانه ها بر خلاف مورچه و سایر حشرات پس از پرواز آمیزشی از یکدیگر جدا نمی شوند و سال های سال در کنار هم بدون بال زندگی می کنند. موریانه به طور مخفی در محیط های مختلف مثل تنه درختان،وسایل چوبی،ساختمان ها و زیرزمین زندگی می کنند.

موریانه در منزل چه نشانه هایی دارد؟

به منظور پیشگیری از آسیب جدی که موریانه به منزل تان وارد می کند بهتر است از حضور این حشره در منزل تان آگاه شویذ  وجود موریانه در منزل با یک سری علایم همراه است که در ادامه با علایم آن آشنا خواهید شد.

برجای ماندن بال موریانه :

در صورتی که بال های نازک در کنار پنجره ها و یا جاشیه اتصال دیوار مشاهده کردید این نشانه وجود موریانه در منزل تان می باشد زیرا، موریانه ها در زمان پیدا کردن محل چوبی مناسب نیاز به بال های خود نداشته  و در همان جا بال هایشان را جا می گذارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آسیب دیدن چوب ها :

در صورتی که دکوراسیون منزل تان بییشتر دارای لوازم چوبی و ساز های چوبی هستید بهتر است هر دو هفته یک باز زیر و قسمت های متصل به زمین را بررسی نمایید و در صورتی که قسمت های مختلف چوب حالت خوردگی و پوکی دارد به معنای حضور موریانه در منزل تان می باشد.

فضله های به جای مانده از موریانه :

از دیگر راهکارهای طبیعی به منظور نشانه های وجود موریانه در منزل فضله های به جای مانده از موریانه ها است که به رنگ چوب می باشد و حتی قابل مشاهده نیست اما در زمان گردگیری حتما به لوازم چوبی دقت نمایید.

حفره و تونل گلی :

در قسمت های متصل شدن کف مزل به زمین و همچنین وجود لوله های آب امکان دارد حفره های گلی مشاهده شود بنابراین این لوله ها و تونل ها را بررسی نمایید زیرا، موریانه به منظور زندگی به رطوبت نیاز دارند و یکی از نشانه های وجود موریانه ها در این مکان است.

انواع موریانه:

موریانه ها انواع بسیار زیادی دارند و همین موضوع شناسایی آن ها را سخت می کند و امکان از بین بردنشان نیز کاهش می دهد. در ادامه انواع موریانه ها و چگونگی از بین بردنشان را بیان کرده ایم.

موریانه های زیرزمینی: این موجودات قادر هستند تا دالانی در زیر زمین حفر کنند و خود را از طریق همین دالان ها به خانه هایشان برسانند که موریانه هایی که در ایران وجود دارند بیشتر از این نوع هستند.

وجود ماوریانه ها در چوب خشک

موریانه های چوب خشک: جنس نر و ماده این نوع پس از پرواز آمیزشی که بال هایشان را از دست می دهند با یکدیگر از طریق سوراخ های روی چوب وارد آن ها می شوند و به ادامه زندگی در کلنی ها می پردازند.

نحوه آسیب رساندن موریانه ها به منازل

موریانه های تپه ساز: با توجه به اینکه این گونه از موریانه ها قدرت باروری بالایی دارند جمعیت آن ها روز به روز افزایش پیدا می کند و این نوع بیشتر در آفریقا و تنها یک گونه آن در بلوچستان ایران وجود دارد.

کشتن موریانه در خانه هایشان

راه های از بین بردن موریانه در خانه:

برای از بین بردن موریانه ها راه های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید از آن ها بهره بگیرید،ما در ادامه به بیان این راه حل ها پرداخته ایم.

خورشید:

اگر نور خورشید نتواند در خانه شما نفوذ داشته باشد شرایط برای موریانه ها فراهم می آید که خانه شما را خراب کنند زیرا نور خورشید نقش مهمی در از بین بردن موریانه ها ایفا می کند بنابراین اجازه دهید تا نور خورشید در سراسر خانه تان گسترده شود.

چگونگی از بین بردن موریانه ها توسط نور خورشید

سیل:

شما می توانید برای از بین بردن موریانه ها از آب استفاده کنید چنانچه شما باغی دارید می توانید در قسمتی که موریانه ها تجمع پیدا کرده اند حفاری انجام دهید و داخل آن را پر از آب کنید تا منجر به از بین رفتن موریانه ها شود.

چگونگی استفاده از حشره کش ها

نمک:

استفاده از نمک برای از بین موریانه ها می تواند یک روش طبیعی و موثر باشد. در این روش شما بایستی یک شیشه پر از نمک و آب گرم تهیه کنید(توجه داشته باشید که باید مقدار نمک بسیار زیاد باشد)اکنون یک سرنگ بردارید و آن را از شیشه پر کنید و به مناطقی که موریانه ها آسیب وارد کرده اند بپاشید با انجام این کار موریانه ها از این آب تغذیه می کنند و آب بدنشان را از دست خواهند داد و در نتیجه می میرند.

نحوه ار بین بردن موریانه ها

حذف رطوبت:

بایستی تمامی سازه های چوبی را خشک نگه دارید اما اگر حتی ذره ای رطوبت به داخل چوب ها سرایت کند منجر به هجوم سریع موریانه ها خواهد شد.

از بین بردن موریانه با حذف رطوبت

سرکه و آب لیمو:

سرکه یکی از بهترین موادی است که برای از بین بردن موریانه ها و سایر حشرات مورد استفاده قرار می گیرد همچنین با اضافه کردن مقداری لیمو به این ماده میتوان به روند از بین بردن موریانه ها سرعت بخشید زیرا لیمو حاوی دی لیمونن است و این ماده قاتل طبیعی حشرات محسوب می شود.

ترکیب سرکه و آب لیمو برای قتل موریانه ها

برای استفاده از این ماده بایستی یک فنجان سرکه را با نصفه فنجان لیمو ترکیب کنید و آن ها را درون یک بطری قرار دهید و به طور مستقیم بر روی موریانه ها اسپری کنید. نکته مهم این است که استفاده از این ماده هیچ تهدیدی برای سلامتی خانواده ندارد و می توانید به هر مقداری که نیاز دارید در خانه نگهداری کیند.

راه های از بین بردن موریانه های چوب خشک:

راه های زیادی برای از بین بردن موریانه وجود دارد که هر نوع از موریانه ها با یکی از روش ها تلف می شوند در ادامه چگونگی از بین بردن موریانه چوب خشک را بیان خواهیم کرد.

روغن پرتقال:

روغن پرتقال برای از بین بردن انواع حشرات از جمله موریانه ها بسیار کاربرد دارد بنابراین شما می توانید شکافی در چوب خراب شده ایجاد کنید و مقداری از این روغن را داخل آن بریزید و نتایج را بعد از گذشت دو هفته مشاهده کنید.

استفاده از روغن پرتقال برای از بین بردن موریانه

البته توجه داشته باشید که روغن پرتقال از آنجایی که از عصاره ی پرتقال گرفته شده و در آب قابل حل شدن نیست برای انسان بسیار مضر خواهد بود و نباید به هیچ عنوان توسط انسان مصرف شود در صورت مصرف آن ممکن است از درد های شکمی رنج فراوان ببرید و یا چشم و پوستتان را تحریک کند.

برق:

استفاده از برق برای از بین بردن موریانه ها ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما یکی از روش های موثر در ریشه کنی موریانه ها محسوب می شود. در این روش نیازی به حفر سوراخ نیست ولی اگر این کار را انجام دهید نتایج بهتری برایتان خواهد داشت.

نابود کردن موریانه ها از طریق برق

نور خورشید:

همانطور که گفته شد نور برای از بین بردن موریانه یک روش قطعی و سریع است زیرا موریانه ها عاشق تاریکی هستند و نور برایشان مضر است ازین رو اگر یک میز و یا صندلی تان آلوده شده است می توانید آن را در معرض نور آفتاب و به مدت سه روز قرار دهید.

تاثیر نور خورشید بر کاهش جمعیت موریانه ها

راه های ازبین بردن موریانه های زیر زمینی:

برای از بین بردن موریانه های زیر زمینی می توان از روش های متنوع و بسیار زیادی بهره گرفت که ما در ادامه این روش ها را بیان کرده ایم.

اسید بوریک:

اسید بوریک یک حشره کس طبیعی است که منجر به از بین رفتن موریانه می شود به همین خاطر می توانید مناطقی که موریانه ها در آن زندگی می کنند را با استفاده از این حشره کش اسپری نمایید البته دقت کنید که این ماده قابل استنشاق است و می تواند سمی نیز باشد به همین دلیل هنگام استفاده از آن لازم است تا از ماسک و دستکش استفاده کنید.

نحوه مصرف اسید برای نابودی حشرات

نماتد ها:

نماتد ها گونه از کرم ها محسوب می شود که به دنبال از بین بردن امثال موریانه ها هستند و به شکل اسپری نیز یافت می شوند همچنین این کرم ها قادر اند در طی ۴۸ ساعت موریانه ها را از بین ببرند.

وجود نماتد ها برای جلوگیری از افزایش موریانه ها

این موجودات تنها بر روی حشرات تمرکز می کنند و برای گیاهان ضرری ندارند. پس از تهیه نماتد ها بایستی آن ها را استفاده کنید اما اگرچه قصد استفاده از آن ها را در همان لحظه نداشتید بهتر است آن ها درون یخچال قرار دهید و پس از گذشت یک روز حتما استفاده کنید.

بمب های حشرات:

این ماده حاوی مایع حشره کشی است که با ریختن آن روی زمین به سمت های دیگر نیز خواهد رفت و موریانه ها به محض برخورد با این ماده سمی از بین خواهند رفت.

مصرف بمب های حشره کش

اما با این وجود این ماده سمی قادر به نفوذ در چوب نیست و نمی تواند به لانه موریانه ها برسد.

در صورت تمایل شما دوستان عزیز با کلیک بر روی از بین بردن شب پره و ار بین بردن زنگ زدگی فلزات می توانید با راهکارهای مناسب آن آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *