دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش و تقویت مثبت اندیشی در کودکان برای کمک به موفقیت آن ها در آینده

  • ساناز براتی
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

کودکان دارای ذهن خلاق و مثبت اندیشی هستند. اما این مثبت اندیشی باید به روش های درست توسط والدین یا سرپرست به آنها آموزش داده شود. ایجاد مثبت اندیشی به طریق مختلف مثل محبت کردن، هدفمندی، تعریف از کودکان، تقویت استعداد آنها و کنترل نجوای درون در کودکان انجام می شود.

کودکان دارای ذهن خلاق و مثبت اندیش هستند و چون طبیعت در حال رشدی دارند،  والدین به سادگی می توانند آنها را هر طور که بخواهند آموزش بدهند. مثبت اندیش بودن کودکان از جمله خصوصیاتی است که در تربیت و آینده آنها تاثیر بسزایی می گذارد. نگرش مثبت باعث افزایش طول عمر انسان می شود و کودکان مثبت اندیش در برخورد با مشکلات زندگی بهتر عمل می کنند.

آموزش مثبت اندیشی در کودکان

مهمترین مساله در ایجاد دید مثبت در فرزندان این است که والدین دید مثبت را به آنها آموزش دهند. کودکان همواره رفتار و نگرش والدین خود را الگو قرار می دهند. پس اگر والدین نگرش مثبتی داشته باشند، دید مثبت در فرزندانشان نیز تقویت می شود. روش های مختلفی برای ایجاد مثبت نگری در کودکان وجود دارد که به بررسی آن می پردازیم.

آموزش ایجاد نگرش مثبت در کودکان

عشق و محبت

یکی از بهترین روشها برای آموزش کودکان ابراز عشق و محبت به آنهاست. داشتن رابطه ای قوی و محکم برای آموزش نگرش مثبت لازم است. از مهترین نیاز های هر فردی دریافت حس عشق و امنیت است. کودکان از اینکه والدینشان آنها را دوست دارند و بی قید و شرط به آنها عشق می ورزند، لذت می برند، والدین نیز کودکان مثبت اندیشی خواهند داشت.

مثبت اندیشی در کدوکان و راهکار های آن

داشتن هدف در زندگی

داشتن هدف در کودکان و تشویق آنها به این کار بسیار مهم است. داشتن هدف به کودکان جهت می دهد و باعث می شود تا آنها نتایجی را برای خود مشخص کنند. برای ایجاد این مهارت در کودکان می توان از NLP استفاده کرد. NLP روش درمانگری است که توسط ریچارد بندلر به وجود آمد. او عقیده داشت که بین فرایند های عصبی، الگوهای رفتاری و پردازش زبانی ارتباطی وجود دارد که بوسیله تجربه می توان آنها را آموخت و در جهت هدفی در زندگی به کار برد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دید مثبت و تقویت آن در کودکان

تعریف و تمجید از کودکان

کودکان از اینکه مورد تحسین قرار بگیرند لذت می برند. اینکار به کودکان مثبت اندیشی را القا کرده و سبب ایجاد حس مشارکت و تعلق در آنها می شود و حس با ارزش بودن به آنها می دهد. کودکان را فقط برای کار مشخصی که انجام داده اند تشویق کنید.

ایجاد مثبت اندیشی در کودکان

تقویت استعدادها و توانایی های کودکان

هر کودک استعداد و توانایی مختلفی دارد. با شناخت استعداد های کودکان می توانیم در جهت پیشرفت تواناییش به او کمک کنیم. بعد از کشف استعداد کودک به او یاد بدهید که تلاش و پشتکار او را به نتیجه دلخواهش می رساند. در طول این مسیر اشتباهات زیادی ممکن است مرتکب شود اجازه دهید تا خود کودک نسبت به حل اشتباهاتش اقدام کند.

نگرش مثبت در کودکان

کنترل نجوای درونی

تکرار بعضی چیزها در ذهن حتی اگر به آنها باور نداشته باشیم باعث می شود تا کم کم به آنها اعتقاد پیدا کنیم. روش کنترل نجوای درون باید به کودک آموزش داده شود. استفاده از تکنیک NLP روشی مناسب برای کنترل نجوای درونی است.

نگرش مثبت در کودکان همواره افکار منفی بسیاری در ذهن کودکان وجود دارد که باید تغییر یابند. این افکار گاهی اوقات به صورت جمله بروز پیدا می کنند. مثل « هیچکی منو دوست نداره یا دوچرخه سواری من افتضاحه» والدین باید تلاش کنند تا این ادبیات را در کودکان خود تغییر بدهند به عنوان مثال به کودک یاد بدهید بگوید «دوچرخه سواری برایم سخت است ولی با تمرین بیشتر و کمک گرفتن از دیگران این مشکل حل می شود» استفاده کردن از جملات مثبت باعث مثبت اندیشی در کودکان می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *