دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تقویت سیستم ایمنی در بارداری با چند راهکار طبیعی و ایمن

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

سیستم ایمنی بدن در دفاع از بیماری ها نقش مهمی دارد، زیرا قادر است مواد مضر را از راه سیستم های تنفس، کلیه ها، گردش خون و پوست خارج کند، بهرین راهکار برای تقویت سیستم ایمنی، رعایت یک رژیم غذایی سالم و مصرف غذا هایی مثل تخم مرغ، سویا، میوه و سبزیجات، خشکبار و … می باشد. در این مطلب راهکارهایی در مورد تقویت سیستم ایمنی در بارداری ارائه کرده ایم که مطالعه آن می تواند سودمند واقع شود.

بدن برخی از مادران باردار دارای سیستم ایمنی پایینی می باشد، بنابراین این قبیل افراد بیشتر در معرض بیماری هایی مثل گلودرد، آنفولانزا، سرماخوردگی که اغلب به دلیل بی ثباتی هوا در فصل پاییز اتفاق می افتد، مبتلا می شوند، حال اگر می خواهید از این مشکلات در امان بمانید، لازم است تا توصیه هایی در مورد تقویت سیستم ایمنی در دوران حاملگی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را جدی بگیرید.

روش های تقویت سیستم ایمنی در بارداری

با شروع فصل های سرد، افراد به خصوص خانم های باردار، سالمندان و کودکان بیشتر در معرض بیماری هایی چون سرماخوردگی قرار می گیرند و بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز بیماری ها، پیشگیری می باشد، بنابراین در اینجا به ارائه توصیه هایی برای تقویت سیستم ایمنی در حاملگی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری ها پرداخته ایم که مطالعه می کنید.

تقویت سیستم ایمنی مادر باردار

رعایت نکات بهداشتی

به منظور جلوگیری از انتقال میکروب به بدن و در نتیجه ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و … لازم است تا قبل از هر وعده غذایی دست های خود را خوب شست و شو دهید.

استراحت کافی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

یکی دیگر از راهکار ها برای پیشگیری از بیماری، داشتن استراحت کافی می باشد، زیرا تحقیقات نشان داده است که افرادی که خواب کافی ندارند، بیشتر در معرض بیماری قرار می گیرند.

دوری از استرس

استرس یکی از عوامل اصلی تهدید کننده سلامت انسان می باشد، بنابراین سعی کنید تا حد امکان از آن دوری کرده و یا با انجام برخی تمرینات ذهنی و ورزش هایی مانند یوگا، عصبانیت و خشم خود را کنترل کرده و از استرس های روزمره دوری کنید، زیرا این امر تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی در دوران حاملگی خواهد داشت.

ورزش کردن

انجام ورزش هایی مناسب مثل پیاده روی در بارداری اصولی و در حد تحمل وی مزایای زیادی داشته و می تواند موجب پیشگیری از بیماری ها شود، همچنین به عقیده متخصصان ورزش کردن در بارداری، موجب تقویت قدرت مغز نوزاد خواهد شد.

مصرف ویتامین ها

مصرف ویتامین های D و C و پروبیوتیک ها توسط مادر باردار که با تجویز پزشک صورت گرفته است، نقش مهمی در جلوگیری از ابتلای مادر باردار به بیماریی هایی مثل آنفولانزا دارند. از آنجا که اغلب افراد به خصوص آنهایی که در مناطق سرد زندگی می کنند، کمبود ویتامین D دارند، بنابراین پزشکان بعد از مشاهده نتایج آزمایشات مادر باردار، می تواند در صورت نیاز تجویز مکمل برای وی نماید. ضمن اینکه غذا ها نقش مهمی در تامین ویتامین های بدن دارند، روغن ماهی دارای ویتامین  A و ویتامین D است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید خواهد بود، البته ناگفته نماند که مصرف بیش از حد آن نیز مضر بوده و ممکن است برای سلامت جنین خطرناک باشد.

تقویت سیستم دفاعی بدن در بارداری

همچنین مصرف غذا های حاوی ویتامین C به عنوان یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی عمل کرده و می تواند جفت و کیسه آب را حفاظت کند، بنابراین از پارگی زودرس کیسه آب نیز جلوگیری خواهد شد.

تغذیه مناسب

بدن مادر باردار به منظور سالم ماندن و رشد نوزاد به مواد مغذی نیاز دارد، بنابراین تغذیه قبل از بارداری و در طی این دوران نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی مادر و رشد و حفاظت از جنین دارد.

تقویت سیستم ایمنی در بارداری

لبنیات از جمله خوراکی مفیدی می باشند، که خوردن آنها به ویژه مصرف روزانه پروبیوتیک ها در دوران بارداری می تواند احتمال ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های روده را کاهش دهد و نیز خورن این ماده غذایی از مبتلا شدن به گلو درد میکروبی پیشگیری خواهد کرد، ضمن اینکه غذا های دارای فیبر مثل انواع میوه ها و سبزیجات نیز در تقویت سیستم ایمنی مؤثر می باشد. همچنین پروتئین ها و چربی های سالم نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کنند، اما لازم است مادر باردار از خوردن شکر سفید در طی این دوران پرهیز کرده و نیز از مقدار حبوبات کمتری مصرف نماید.

تقویت سیستم ایمنی در بارداری+عکس

توصیه های کلی برای تقویت سیستم ایمنی در بارداری

متخصصان طب سنتی معتقدند به منظور آماده سازی بدن و تقویت سیستم ایمنی، لازم است، شب ها قبل از ساعت ۱۰ بخوابید و صبح ها نیز، پیش از طلوع آفتاب بیدار شوید.

همچنین آلودگی هوا نقش زیادی در ضعیف شدن بدن و در نتیجه کاهش سیستم ایمنی بدن دارد، از نظر پزشکان طب سنتی هر چقدر بدن سالم تر باشد، به مقدار کمتری در معرض عوارض ناشی از آلودگی هوا می باشد.

تقویت سیستم ایمنی در بارداری+تصویر

خانم های باردار بهتر است در این دوران، مایعاتی مثل آب، آب میوه های طبیعی و نیز دوغ مصرف نمایند و از نوشیدن چای و نوشیدنی های کافئین دار تا حد امکان پرهیز کنند.

سیگار کشیدن یک خطر جدی برای سلامت جنین و مادر باردار می باشد، زیرا موجب کاهش رشد جنین شده و نیز به دلیل کاهش اکسیژن مورد نیاز برای جنین، سیستم ایمنی ریه وی نیز کمتر خواهد شد.

و همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم، تغذیه نقش مهمی در سلامت جسمی مادر و جنین داشته و از عوامل تاثیر گذار در تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد، بنابراین مادران باردار با مراجعه به یک متخصص طب سنتی می توانند اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *