دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی ۱۵ تا از بهترین خواص و فواید گیاه کبر

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

گیاه کبر از معدود گونه های درختچه ای است که دارای خواص بسیار با کاربردهای زیاد می باشد.این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیتون ها، مواد معدنی و ویتامین های مفید برای سلامتی می باشد. در ان مقاله با خواص این گیاه آشنا خواهید شد.

کبر با نام علمی “capparis spinosa” گیاهی چندساله و برگریز در زمستان می باشد که به خاطر میوه خوراکی و معطرش بسیار محبوب و شناخته شده می باشد. همچنین از معدود گونه های درختچه ای است که خواص بیشمار با کاربردهای فراوان دارد. اگر به دنبال رژیم غذایی با کالری کم هستید، بهره گیری از آن می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. علاوه بر میزان کالری کم، این گیاه حاوی آنتی اکسیدان ها، فیتون ها، مواد معدنی و ویتامین های مفید برای سلامتی نیز می باشد. با ما همراه باشید تا از خواص کبر بیشتر بدانید.

آشنایی با ۱۵خواص جالب گیاه کبر

خواص گیاه کبر

معرفی گیاه

کاپر(Caper Plant) یا کبر گیاهی چند ساله است که بیشتر بخاطر میوه یا جوانه های خوراکی اش محبوبیت یافته است. این گیاه با برگهای ضخیم و گرد و گلهای معطر، خشکی پسند بوده و به دلیل محدودیتهای اقلیمی در مناطق خشک و نیمه خشک و همچنین دمای شدید، بومی مناطق مدیترانه و برخی از مناطق آسیا و آفریقای جنوبی است. بنابراین، می تواند نقش اکولوژیکی بسیار مفیدی را در این مناطق برای جلوگیری و محافظت در برابر فرسایش ایفا کند.

علاوه بر این، گیاه کبر به عنوان علوفه و همچنین گیاه زینتی در ساخت عسل، مورد استفاده قرار می گیرد و در بعضی موارد جهت چاشنی غذا(ترشی) بکار برده می شود. همچنین در ساخت لوازم آرایشی نیز از آن بهره می گیرند. مهمتر از همه، گیاه کبر دارای خواص مهم دارویی بوده که در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله با خواص گیاه کبر بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

خواص گیاه کبر 

خاصیتهای گیاه کبر

۱. کاهش مواد مضر

افرادی که در برنامه غذایی خود از مقادیر بالای چربی و گوشت قرمز استفاده می کنند مواد مضر در بدن تولید می شود که در نهایت منجر به بروز سرطان ها و بیماری قلبی و عروقی می شود که با مصرف گیاه کبر می توانید مواد مضر در بدن را از بین ببرید.

۲. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

گیاه کبر سرشار از فیبر می باشد و همانطور که می دانید اکثر افراد از مشکلات یبوست رنج می برند که فیبر کمک زیادی به عملگرد دستگاه گوارش و کاهش یبوست می کند.

۳. ذرمان گرفتگی سینه

این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی از احتقان و گرفتگی سینه پیشگیری می کند از این رو، استفاده از آن سبب کاهش خلط گلو نیز می شود.

  •  آرون گروپس

۴. کاهش خشکی پوست

از دیگر فواید گیاه کبر خشکی پوست است بنابراین، به منظور آبرسانی پوست می توانید این گیاه را به شکل مستقیم روی پوست تان بگذارید.

 ۵. کمک به هضم بهتر غذا

از خواص گیاه کبر می توان به این مورد اشاره کرد که حاوی الیافی(فیبر) است که به هضم بهتر غذا کمک می کند. در این حالت، غذاها را می توان بدون تبدیل کالری، مورد مصرف قرار داد. همچنین تسکین دهنده برخی از مشکلات گوارشی مانند یبوست نیز می باشد. علاوه بر این، فیبرهای موجود در این گیاه، در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بسیار مؤثر هستند.

۶. تقویت سیستم ایمنی

 مهمترین خواص گیاه کبر این است که غنی از ویتامین A می باشد و این ویتامین، افزایش بینایی و محافظت در برابر برخی از خطرات سرطان را سبب می شود. ویتامین آ همچنین از بدن در برابر عفونت ها دفاع کرده و به نوعی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. علاوه بر این، گیاه کبر حاوی ویتامین K نیز می باشد که این ویتامین هم از بدن در برابر عفونت های مختلف محافظت می کند. این گیاه بر سلامت استخوان نیز تأثیر گذار بوده و نقش مهمی در رشد بافت غضروف و همچنین سیستم عصبی دارد.

ویزگی های گیاه کبر

۷. پیشگیری از سرطان

نتایج پژوهش هایی نشان می دهد که به خاطر مؤلفه های موجود در گیاه کبر، این گیاهان می توانند از آسیب سلولی پیشگیری کنند. به عبارت دیگر این مؤلفه های موجود در گیاه کبر، نقش مهمی در پیشگیری از گسترش توده سرطانی و بیماری های قلبی دارند.

۸.کاهش میزان کلسترول

از دیگر فواید گیاه کبر این است که میزان کلسترول را تحت تأثیر قرار می دهد. این گیاه میزان کلسترول بد و نامناسب خون یعنی  LDL را کاهش می دهد چراکه دارای عنصر معمول  موجود در کاپاریس ها بوده و به گردش بهتر خون در رگ ها کمک می کند. تصور بر این است که عنصر نیاسین موجود در گیاه کبر، بر کاهش  میزان سطح کلسترول یا LDL بسیار مؤثر باشد.

۹.محافظت و تقویت سلامت قلب

پژوهشگران در مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که گیاه کبر به پیشگیری از اکسیداسیون چربی در بدن کمک می کند. همچنین گیاه دارای مواد تشکیل دهنده آنتی اکسیدان ها و ویتامین E بوده که در کاهش خطر ابتلا به سرطان و همچنین خطر بیماری های قلبی موثر می باشد.

انواع خاصیت گیاه کبر

۱۰. محافظت و تقویت سلامت پوست

در درمان مشکلات پوستی، همچون آکنه که با علائمی چون خارش، التهاب و قرمزی بروز می کند، یکی از بهترین گزینه ها، انتخاب گیاه کبر می باشد. به خاطر وجود آنتی اکسیدان ها و عنصرهای خاص این گیاه در تهیه بسیاری از محصولات مراقبت از پوست نیز از ان بهره می برند. آنتی اکسیدان های موجود در کاپرها می توانند علائم پیری مانند چین و چروک را نیز به تاخیر بیاندازند.

۱۱. افزایش انرژی

همانطور که می دانید ویتامین B12 مسئولیت افزایش انرژی در بدن را بر عهده دارد. این ویتامین به مقدار فراوان در گیاه کبر موجود است. به همین دلیل، یکی از خواص مصرف گیاه کبر، ویتامین b12 موجود در آن بوده که می تواند در تبدیل غذای مصرفی به انرژی موثر باشد و  همچنین به پویا و فعال بودن بدن در طول روز کمک نماید.

۱۲. تقویت استخوان ها

همانطور که قبلا ذکر شد گیاه کبر دارای مقادیر فراوانی ویتامین K می باشد. این ویتامین که برای سلامتی استخوان بسیار مهم است، می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان و آرتروز که به دلیل ضعف تراکم استخوان ایجاد می شوند، کمک کند.

شناخت مزیتهای گیاه

۱۳. آنتی اکسیدان های نیرومند

از خواص مهم دیگر گیاه کبر این است که دارای ترکیبات روتین و فلاونوئید فراوانی بوده که این مواد، منابع موثر آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها به عنوان عاملی برای جلوگیری از رادیکال های آزاد و ایجاد سرطان و بیماری های پوستی شناخته شده اند.

۱۴. تقویت سلامت مو

عوامل مختلفی مانند ژنتیک، وراثت و …  می توانند در ریزش مو موثر باشند. ویتامین B موجود در این گیاه می تواند سبب خونرسانی کافی به پوست سر گردد تا خون به درستی جریان یابد و از این طریق در کاهش ریزش مو تاثیرگذار باشد.

۱۵. غنی از مواد معدنی

آهن، کلسیم، مس،سدیم و مقادیر بالای کلسیم موجود در گیاه کبر به تقویت استخوان ها و دندان ها کمک می کند. این گیاه همچنین پروتئین های خاصی را برای تولید آنزیم ها به عنوان یک کاتالیزور کمکی تولید می کند. آهن موجود در گیاه کبر برای بهره گیری از اکسیژن و ساختار عضلات بدن بسیار مهم می باشد. 

بررسی عوارض مصرف گیاه کبر

این گیاه در کنار خواصی که دارد عوارضی را نیز به دنبال دارد  از این رو بهتر است در مورد مصرف آن با افراد متخصص مشورت نمایید که مهم ترین عوارض مصرف این گیاه عبارتند از :

۱. از نشانه های مصرف زیاد این گیاه تشنگی زیاد می باشد که با مشاهده این نشانه استفاده از این گیاه را کمتر نمایید.

۲. در صورتی که تمایل دارید رژیم غذایی با سدیم کم داشته باشید بهتر است از مصرف این گیاه پرهیز نمایید زیرا، این گیاه غنی از سدیم می باسد.

۳. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

۴. این گیاه به دلیل اینکه دارای مقداری فراوانی سدیم می باشد آب زیادی را در خود ذخیره می کند از این رو، احتمال ایجاد نفخ وجود دارد و باید از مصرف زیاد آن اجتناب نمایید.

۵. خانم هایی که در دوران بارداری هستند نیز باید از مصرف گیاه کبر اجتناب نمایند.

۶. افرادی که عمل جراحی دارند باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.

۷. سدیم موجود در این گیاه با کاهش تراکم استخوان باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود و مانع جذب کلیک توسط بدن می شود از این رو، اگر دچار پوکی استخوان هستید از این گیاه استفاده نکنید.

خصوصیات گیاه کبر

نکته:

  •  استفاده از گیاه کبر همراه با غذا برای بیشتر افراد خطر خاصی را به همراه نداشته و ممکن است عوارض مصرف آن خارش و التهاب پوستی باشد. اما از آنجا که اطلاعات کافی در مورد استفاده از گیاه کبر در دوزهای پزشکی وجود ندارد، سعی کنید استفاده متعادلی داشته باشید.
  • در دوران بارداری و شیردهی و همچنین بیماران دیابتی یا جراحی شده در صورت مشورت با پزشک مورد مصرف قرار گیرد.

شما دوستان عزیز در صورت تمایل با خواص گیاهان دارویی می توانید بیشتر با فواید این گباهان آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *