دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با نحوه عملکرد مایکروفرها و چگونگی پخت غذا توسط ماکروفر

  • ساناز براتی
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

مایکروفر دستگاهی است که امروزه در اکثر خانه ها دیده می شود. عملکرد مایکروفرها بر اساس امواج الکترو مغناطیسی است و از امواج رادیویی با فرکانس بالا برای پخت غذا استفاده می کنند، که میزان گرمایش این امواج در آنها قابل تنظیم است.

مایکروفر یا همان اجاق الکتریکی وسیله ای است که با کمک امواج رادیویی کوتاه و فرکانس بالا باعث گرم شدن سریع غذا و پخته شدن آن می شود. این دستگاه محبوبیت بسیاری در بین کسانی که وقت زیادی برای آشپزی ندارند پیدا کرده است. عملکرد مایکروفر به  امواج الکترمغناطیس و برنامه ای که به آن داده اید بستگی دارد.

نحوه عملکرد مایکروفرها

امواج الکترو مغناطیس علاوه بر کاربردهای بی نظیر، در مایکروفرها برای گرم کردن غذا کاربرد دارد. میزان گرامیش این امواج در مایکروفر قابل تنظیم است. حال به بررسی بیشتر عملکرد مایکروفرها در این مقاله می پردازیم.

بررسی عملکرد مایکروفرها

قطعات مایکروفر

مایکروفر از قطعات مختلفی تشکیل شده که عملکردش به آن ها بستگی دارد.

بررسی ویژگی های مایکروفرها

مگنترون کار تولید امواج رادیویی را با استفاده از ولتاژی حدود ۳۰۰۰ ولت انجام می دهد، که تامین این ولتاژ توسط خازن و ترانسفورمر انجام می شود.

منبع تغذیه در مایکروفر دارای جریان برق با ولتاژی ۲۳۰ ولتی است که در صورت باز شدن در حین پخت ویا گرم شدن بیش از حد مایکروفر این جریان بوسیله محافظ قطع می گردد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کاربرد مایکروفرها

کنترل پنل برای تنظیم توان، زمان و همچنین نوع برنامه پخت  مورد استفاده قرار می گیرد.

کارایی و کارکرد مایکروفرها

صفحه گردان که ظرف غذا بر روی آن قرار می گیرد و چرخان است که باعث می شود همه قسمت های غذا از امواج رادیویی برخوردار باشد. عملکرد مایکروفرها در صفحه گردان آنها به این صورت است که امواج به تمام قسمت های غذا می رسد و باعث داشتن پخت یکسانی می شود. صفحه گردان شامل سینی گردان، موتور چرخان، کوپلار و رینگ کمکی است. که در این قسمت نیروی چرخشی کوپلار به موتور الکتریکی منتقل شده و باعث چرخش سینی گردان می شود. برای اینکه تعادل سینی حفظ شود در زیر آن حلقه چرخداری قرار گرفته که به راحتی روی ریل حرکت می کند.

کارایی و کاربرد مایکروفرهل

مجرای موج که امواج از طریق آن به قسمت محفظه ی پخت هدایت می شوند.

نحوه پخت غذا توسط مایکروفر

همانطور که گفتیم مایکروفرها از امواج رادیویی با فرکانس بالا در حدود ۲.۵ گیگا هرتز برای پخت غذا استفاده می کنند، که این فرکانس توسط مولکول های آب، بعضی چربی ها و شکر موجود در غذاها جذب می شود. می دانیم که مولکول آب دارای دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن یعنی دو بار مثبت و یک بار منفی است. یدان الکتریکی نوسانی روی مولکول های باردار اثر می گذارد و باعث پیج و تاب مولکول ها می شود، که این چرخش مولکول ها باعث ایجاد اصطکاک و در نتیجه گرما می شود و روند پخت غذا انجام می گیرد. هر چه مواد غذایی از حجم کمتری تشکیل شده باشند و آب بیشتری داشته باشند، گرمای بیشتری را جذب کرده و سریعتر پخته می شوند.

عملکرد مایکروفرها و بررسی آن

عملکرد مایکروفر به بسته شدن درب آن نیز بستکی دارد. اگر درب مایکرفر باز بماند یا مشکلی داشته باشد روند پخت غذا متوقف می شود. میکروسوئیچ موجود در درب باعث غیر فعال شدن روند پخت در مایکروفر می شود، در صورت خرابی میکروسوئیچ و بسته نبودن درب مایکروفر به صورت کامل، دستگاه به کار خود ادامه می دهد و باعث خروج امواج الکترومغناطیس از مایکروفر می شود که خطراتی را به همراه دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *