دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طریقه خواندن نماز جمعه و فضائل آن

  • زهرا خانزاده
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

نماز جمعه از جمله نمازهای مستحبی می باشد، که تا پیش از ظهور حضرت مهدی (ع) خواندن آن واجب نمی باشد، اما بعد از آن، خواندن نماز جمعه بر مسلمانان واجب خواهد شد.

نمازی که مسلمانان هر جمعه به جماعت در اول ظهر می خوانند را نماز جمعه می گویند و این نماز نباید به صورت فرادی برگزار شود. برپایی نماز جماعت در بین اهل سنت، واجب عینی می باشد و باید در آن شرکت داشته باشند. در حالی برای شیعیان، برپایی این نماز در عصر غیبت بر اساس فتوای بسیاری از فقهای شعیه، واجب تخییری می باشد. تخییر به معنای آزادی یا اختیار شخص در انتخاب یک گزینه از بین دو یا چند گزینه است(تخییر در بین برپایی نماز ظهر روز جمعه و نماز جمعه، همانند تخییر در قرائت تسبیعات اربعه و سوره حمد در رکعت ۳ و ۴ نمازها می باشد).

نماز جمعه و فضائل بی شمار آن

آشنایی با نحوه خواندن نماز جمعه

نماز جمعه را در روز جمعه و به جای «نماز ظهر» می خوانند که دو رکعتی می باشد و باید به جماعت خوانده شود که به امام جماعت(پیش نماز حاضر) نیز باید اقتدا شود. این ۲ رکعت، دارای ۲ قنوت است که یک قنوت قبل از رفتن به رکوع رکعت اول ادا می گردد و قنوت بعدی در رکعت دوم و پس از رفتن به رکوع خوانده می شود. چون این نماز به جای نماز ظهر(چهار رکعتی) خوانده می شود، خطیب نماز جمعه در کنار این نماز دو رکعتی، دو خطبه را نیز قرائت می کند، که واجب است پیش از نماز این دو خطبه را بخواند. در اغلب مواقع امام جمعه و خطیب یک نفر می باشد.

به هنگام ایراد خطبه ها بر شرکت کنندگان در نماز جمعه واجب است به خطبه ها گوش فرا دهند و سخن گفتن نمازگزار در زمان شنیدن خطبه ها مکروه می باشد و همچنین نباید مشغول به کارهای دیگری همچون نماز مستحبی، خواندن کتاب و … شود که مانع از گوش کردن به خطبه ها می باشد و انجام این قبیل امور خلاف احکام نماز جمعه می باشد.

ترتیب اعمال نماز جمعه

در رکعت اول:

  • تکبیره الاحرام
  • حمد و سوره
  • قنوت
  • رکوع
  • دو سجده

در رکعت دوم:

  •  آرون گروپس
  • حمد و سوره
  • رکوع
  • قنوت
  • دو سجده
  • تشهد و سلام

ترتیب اعمال نماز جمعه

فضائل خواندن نماز جمعه

این نماز از نمازهای پر فضیلت است که در روایات و احادیث بسیاری بر خواندن آن سفارش شده است و در قرآن نیز مسلمانان به خواندن این نماز دعوت شده اند. ترک نماز جمعه موجب فقر و نفاق می گردد و برگزاری آن توفیقات بسیاری را به همراه دارد. نماز جمعه را عملی برای آمرزش گناهان دانسته اند و از آن به عنوان حج مستمندان یاد می کنند. در احادیث و روایات زیر از نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در رابطه با ثواب نماز جمعه و آثار ناشی از ترک آن سخن به میان آمده است.

رسول خدا (ص) درباره فضیلت خواندن نماز جمعه فرموده اند:

۱- خداوند، نماز جمعه را بر شما واجب کرد. هرکس آن را در حیات من یا پس از وفات من، از روی سبک شمردن، و یا انکار رها سازد، خداوند، او را پریشنا می کند، و به کارش برکت نمی دهد. بدانید! نمازش پذیرفته نمی شود. بدانید! بدانید! زکاتش را قبول نمی کنند. بدانید! حجش ، قبول نیست، بدانید! کارهای نیک او قبول نخواهد شد تا آنکه توبه کند و دیگر نمازجمعه را رها نکند، سبک نشمارد، و منکر نشود. (وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۷)

۲- کسی که ندای اذان نماز جمعه را بشنود، نماز جمعه بر او واجب خواهد شد. (کنزالعمال، ج ۷ ص ۷۲۳)

۳- چهار نفر، عمل (زندگی) را از نو آغاز می کنند: ۱ – بیمار هنگامی که بهبود یابد ۲ – مشرک هنگامی که اسلام می آورد. ۳ – حج گذارنده، هنگامی که از مناسک آسوده شود. ۴ – آنکه بعد از گذراندن نمازجمعه باز می گردد. (بحارالانوار ج ۸۶ ص ۱۹۷)

۴- خطاب به مومنی که به ایشان عرض کرد بارها عزم رفتن به حج نموده ام ولی توفیق عایدم نشده است، فرمود: بر تو باد که پیوسته در نماز جمعه حضور یابی که آن حج مستمندان است. (وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۵)

۵- کسی که در روز جمعه ناخن هایش را گرفته و صورت خود را اصلاح نماید، دندان هایش را مسواک زده . برای رفتن به نمازجمعه غسل کند، هفتاد هزار فرشته او را بدرقه کرده و برایش طلب استغفار نموده و شفاعتش می کنند. (مستدرک الوسایل، ج ۶ ص ۴)

۶- هر کس از روی ایمان و به خاطر رضای خدا ، به نماز جمعه رود، برنامه عملش را از سر گرفته است. (وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۴)

۷- رفتن به نماز جمعه هم دیدار است و هم زینت و زیبایی. (بحارالانوار ، ج ۸۹ ص ۱۹۷)

۸- کسانی که نماز جمعه را ترک کنند، باید نهی از منکر شوند و بر دل های آنان مهر زده خواهد شد. (وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۶)

۹- هرگاه مؤمنی به سوی نماز جمعه حرکت کند، خداوند دلهره های روز قیامت را برای او کاهش داده و به سوی بهشت راهنمایی اش می کند. (وسایل الشیعه، ج ۷ روایت ۹۳۹۰)

در روایاتی دیگر از حضرت محمد (ص) در مورد خواندن نماز جمعه و ترک آن نقل شده است که:

۱۰- کسی که سه نوبت نماز جمعه را از روی اهمیت ندادن به آن ترک کند، خدا بر دلش مهر می نهد. (کنزالعمال، حدیث ۲۱۱۲۳)

۱۱- پیش از آنکه از دنیا بروید، از خداوند طلب بخشش کنید، قبل از اینکه گرفتار شوید، در انجام کارهای نیک سبقت بگیرید و با ذکر خدا و دادن صدقه به طور آشکار و پنهان، میان خود و پروردگارتان پیوند بر قرار کنید و بدانید که خداوند نماز جمعه را تا قیامت بر شما واجب کرده است. (جواهرالکلام، ج ۱۱ ص ۱۵۸)

۱۲- سه کار است که اگر امت من پاداش عظیم آن را درک می کردند، برای به دست آوردن آن، ازدحام و قرعه کشی می نمودند: ۱ – اذان ۲ – شتاب در رفتن به نماز جمعه. ۳ – در صف اول نماز جمعه و جماعت قرار گرفتن. (بحارالانوار، ج ۸۴ ص ۱۵۶)

۱۳- می خواهید بدانید اهل بهشت چه کسانی هستند؟ کسانی که گرما و سرمای شدید، مانع حضورشان در نماز جمعه نمی شود. (کنزالعمال، ج ۷ ح ۲۱۰۸۵)

۱۴- زمانی که روز جمعه فرا می رسد، شیاطین به بازارها رفته و برای مردم مانع ایجاد می کنند تا مردم را از رفتن به نماز جمعه باز دارند. (کنزالعمال، ج ۷ ص ۷۳۶)

۱۵- هر کس در روز جمعه غسل کرده و به سوی نماز جمعه قدم بر دارد، و به خطبه های امام گوش کند ، برای هر قدمش پاداش یک سال عبادت که روزش را روزه بوده و شبش را عبادت کرده به او داده می شود. (مستدرک الوسایل، ج ۲ ص ۵۰۴)

۱۶- در رکعت نماز جمعه ، سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده شود.

۱۷- هر کس بعداز نماز جمعه یک مرتبه سوره توحید، هفت مرتبه سوره فلق و هفت مرتبه ناس را بخواند، تا جمعه دیگر بلا و فتنه ای به او نمی رسد. (ثواب الاعمال، ص ۴۵۵)

۱۸- جمعه روزی است که خداوند همگان را در آن جمع کند، پس هیچ مؤمنی نیست که در آن روز به سوی نماز جمعه رود، مگر اینکه خداوند روز قیامت بر او آسان گرفته و دستور می دهد که او را به بهشت ببرند. (من لا یحضره الفقیه، ج ۱ ص ۴۲۷)

احادیث در رابطه با نماز جمعه

حضرت علی (ع) در مورد ثواب خواندن نماز جمعه و ترک آن می فرمایند:

۱- جمعه روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داده  است، جمعه سرور روزها و برترین عیدهاست. خدا شما را امر کرده که در آن روز به سوی ذکرش(سوره جمعه آیه ۹) بشتابید. پس با رغبت شما به عبادت و نماز جمعه به حدی باشد که نیت شما خالص گردد. در این روز بسیار زاری و نیایش کنید، نیازهای خود را از خداوند خواسته و طلب رحمت و آمرزش کنید. زیرا خداوند دعای هر کس که او را به حقیقت بخواند، اجابت کرده و هر کس را که از بندگی و فرمانش امتناع کند، وارد دوزخ می کند… نماز جمعه بر هر مؤمنیع به جز: کودک، بیمار، دیوانه، پیر و ناتوان، نابینا، مسافر ، زن، بنده مملوک و کسی که در فاصله دو فرسخی باشد، (هر فرسخ حدود ۴ کیلومتر است) واجب است. (من لا یحضره الفقیه، ج ۲ ص ۱۰۴)

۲- کسی که سه هفته متوالی، بدون عذر نماز جمعه را ترک کند از جمله منافقان به حساب می آید. (مستدرک الوسایل، ج ۲ ص ۶۲۹۱)

۳- من برای شش نفر نزد خداوند ضمانت بهشت می نمایم، یکی از آنان کسی است که به سوی نمازجمعه برود، و در راه بمیرد، آنگاه بهشت برای اوست.(وسایل الشیعه، ج ۵ ص۱۱)

۴- اگر در سه چیز با رهبران و پیشوایان خود مخالفت ورزید، هلاک خواهید شد: نمازجمعه، جهاد با نفس و مناسک حج. (مستدرک الوسایل، ج ۶ ص ۷)

۵- در روز جمعه سفر مکن تا نماز جمعه را بگزاری، مگر سفری باشد که در آن روی به خدا داری، یا چاره ای دیگر جز رفتن به آن سفر را نداری.(نهج البلاغه نامه ۷۰)

۶- اقامه نماز جمعه، بر کسی جایز نیست مگر این که امام و یا منصوب از نزد امام باشد. (مستدرک الوسایل، ج ۶ ص ۱۳)

۷- مردم شرکت کننده در نماز جمعه، سه دسته هستند: دسته ای قبل از امام در نماز جمعه شرکت می کنند، در حالی که سکوت کرده و به خطبه ها گوش می دهند، شرکت آن ها در نماز جمعه، کفاره گناهان آن ها از این جمعه تا جمعه آینده است، به اضافه سه روز. دسته دیگر کسانی هستند که در نماز جمعه شرکت می کنند، در حالی که مشغول صحبت و حرکت هستند، بهره آن ها از نماز جمعه، صحبت با دوستان و نشستن با آن هاست. دسته سوم، هنگامی که امام جمعه، به خطبه مشغول می شود، به نماز مشغول می شوند، آنها نیز بر خلاف سنت عمل کرده اند، آنها از کسانی هستند که اگر چیزی از خداوند بخواهند، اگر بخواهد عطا کرده و اگر بخواهد محرومشان سازد. (بحارالانوار، ج ۸۶ ص ۱۹۸)

نحوه خواندن نماز جمعه

در احادیثی از امام محمد باقر (ع) برای آثار و برکات خواندن نماز جمعه آمده است:

۱- سه چیز موجب رفعت درجات آست: وضوی کامل در هوای سرد، انتظار نماز بعد از نماز و رفتن در روز و شب به سوی نماز جماعت و جمعه. (بحارالانوار، ج ۸۸ ص ۱۰)

۲- نماز جمعه، واجب بوده و اجتماع برای آن به امامت معصوم، واجب است. هرگاه مردی بدون عذر، سه جمعه را ترک گوید، امر واجب را ترک کرده و کسی سه امر واجب را بدون دلیل ترک نمی کند، مگر آن که منافق باشد.( وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۴)

۴- هر گاه تعداد نمازگزاران به هفت تن برسد، نماز جمعه واجب می شود.(وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۸)

۵- نماز جمعه سنتی است از پیامبر اسلام ، بشارتی است برای مؤمنان و توبیخی است برای منافقان. (وسایل الشیعه، ج ۶ روایت ۷۶۰۲)

۶- به خدا سوگند، به من خبر رسیده است که اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، از روز پنجشنبه برای نماز جمعه آماده می شدند، چون روز جمعه برای مسلمانان کوتاه است. (من لایحتضره تافقیه، ج ۱ص ۴۱۶)

امام جعفر صادق (ع) نیز درباره خواندن نماز جمعه می فرمایند:

۱- مسافری که نماز جمعه را از روی شوق، محبت و عشق اقامه نماید، خداوند بزرگ، پاداش صد نمازجمعه کسانی که در وطن خود هستند را به او عطا می کند.(وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۳۵)

۲- هر گاه کسی به سوی نماز جمعه قدم بردارد، خداوند جسد او را بر اتش دوزخ حرام خواهد کرد.(من لایحتضر الفقیه، ج ۱ ص ۲۴۷)

۳- وقتی که امام از خطبه ها فارغ شود تا زمانی که صف های نماز جمعه مرتب گردد، دعا مستجاب می شود. همچنین آخر روز جمعه تا غروب نیز دعا مستجاب خواهد شد. (وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۴۵)

۴- خداوند روز جمعه را بر سایر روزها برتری داده، و همانا روز جمعه بهشت برای کسی که به سوی نماز جمعه بشتابد، به زیورها آراسته و زینت می یابد، و همانا شما به سوی بهشت به اندازه سبقتتان به سوی نماز جمعه پیشی می گیرید و همانا درهای آسمان برای بالا رفتن کارهای بندگان باز می گردد. (وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۷۰)

۵- بدانید که خداوند، مؤمنان را به وسیله نماز جمعه گرامی داشته است. (مستدرک الوسائل، ج ۶ ص ۵)

۶- هر یک از شما باید روز جمعه خود را آراسته ساخته، غسل کرده و عطر بزند، ریش خود را شانه کرده و بهترین لباسش را بپوشد و برای رفتن به نماز جمعه آماده شود، و باید در روز جمعه با وقار بوده و خوب عبادت کرده و تا می تواند، کارهای خیر انجام دهد، خداوند از کارهایی که در روی زمین انجام می گیرد با خیر است و پاداش نیکی های آن را دو برابر می کند. (اصول کافی، ج ۳ ص ۴۱۷)

۷- روش علی (علیه السلام) جنین بود: زندانیانی را که به دلیل تهمت و یا ناتوانی در پرداخت قرض زندانی بودند، در روز جمعه با ضمانت اولیاء آنان از زندان خارج می ساخت تا در نماز جمعه حاضر شوند. (مستدرک الوسائل، ج ۶ ص ۲۷)

۸- آن که کارگری را در روز جمعه به کار گیرد و او را از شرکت در نماز جمعه باز دارد، به گناه کاری خود اعتراف کرده است، و چنانچه او را از نماز جمعه باز ندارد، در پاداش او شریک است. (وسائل الشیعه، ج ۱۳ ص ۲۴۵)

آثار ترک نماز جمعه

در سخنان حضرت رضا (ع) درباره آثار و برکات نماز جمعه و خواندن آن این چنین آمده است:

۱- مسافری که در روز جمعه قبل از نماز جمعه مسافرت نماید، در امنیت نمی باشد، خداوند او را در سفر محافظت نمی کند، او را در میان خانواده اش جانشین قرار نمی دهد و از فضل خود به او روزی نمی دهد. ( وسایل الشیعه، ج ۵ ص ۸۶)

۲- خطبه به این دلیل در روز جمعه تشریع شده است که نماز جمعه، یک برنامه عمومی است. خداوند به امیر مسلمین امکان می دهد مردم را موعظه کرده و به اطاعت خدا ترغیب کند، از معصیت الهی ترسانده  و ان ها را به مصاحت دین و دنیایشان آگاه ساخته و اخبار و حوادث مهمی که از نقاط مختلف به او می رسد و برای سرنوشت آنها مؤثر است، به اطلاعشان برساند. دو خطبه قرار داده شد، تا در یکی حمد و تقدیس الهی باشد و در دیگری نیازها، هشدارها و دعا ها و اوامر و دستوراتی را که با صلاح و فساد جامعه اسلامی، در ارتباط است، به آنها اعلام نماید. (وسایل الشیعه، ج ۷ ص ۳۴۴).

خواندن نماز ظهر روز جمعه

در خواندن نماز جمعه باید حداقل ۵ نفر حضور داشته باشند و از این تعداد باید یک نفر امام باشد و ۴ شخص دیگر ماموم باشند. برای آشنایی با دیگر دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *